ew
Początkowo w tym roku miał zawitać do Kołobrzegu, ale jego załoga wybrała Gdynię – już w środę, 24 kwietnia przy Nabrzeżu Pomorskim pojawi się wyjątkowy francuski żaglowiec Le Marité. Gdynianie mieli okazję podziwiać go już we wrześniu zeszłego roku, teraz po raz kolejny barkentyna przybywa do Polski w ramach akcji „Exotic Taste of Europe”, która promuje żywność z najbardziej odległych zakątków Unii Europejskiej.
O ubiegłorocznej wizycie francuskiego żaglowca można przeczytać tutaj.
Już od środy #wGdyni
To z pewnością świetna wiadomość dla wszystkich ludzi morza, którzy uwielbiają podziwiać w Gdyni statki, okręty i żaglowce – już od środy, 24 kwietnia przy Nabrzeżu Pomorskim zacumuje francuska barkentyna z ciekawą historią. Mowa o Le Marité, który do Gdyni zawitał już we wrześniu zeszłego roku, gdy brał udział w międzynarodowej akcji promującej egzotyczne smaki rodem z… Europy.
„Exotic Taste of Europe”, bo tak nazywa się akcja, daje możliwość zobaczenia i posmakowania np. bananów, awokado i winogron dojrzewających na obszarach zamorskich krajów Unii Europejskiej. Wystarczy wymienić chociażby Wyspy Kanaryjskie, Maderę czy Martynikę.
Jak informuje Krzysztof Romański z portalu www.zaglowce.info, francuski żaglowiec pozostanie w Gdyni aż do czwartku, 2 maja, dając jednocześnie wszystkim zainteresowanym możliwość zwiedzania i oglądania wystawy fotograficznej związanej ze wspomnianą wcześniej akcją.
Pływająca historia
To dobra okazja, by przyjrzeć się z bliska wyjątkowej jednostce. Jest co podziwiać, bo historia Le Marité sięga 1921 roku. To barkentyna, czyli żaglowiec posiadający trzy lub więcej masztów. Ma 15 żagli o łącznej powierzchni 650 m2. Waży 230 ton i ma 45 metrów długości. Pływał i łowił dorsze na nowofundlandzkich wodach od 1923 do 1929 roku i jest ostatnią „czynną” jednostką tego typu.
W 1930 roku został odkupiony przez duńskiego armatora, a podczas II wojny światowej służył jako statek rybacki zaopatrujący Wielką Brytanię. Do 1992 roku przeszedł kilka modyfikacji - został zamontowany w nim silnik, po czym zaklasyfikowano go jako szkuner z drewna do połowów śledzi i krewetek. W 1978 roku został rozbrojony i przeznaczony do zniszczenia, ale po odkupieniu go przez Szwedów wrócił do użytku i między innymi w 1992 roku pod nazwą Blå Marité af Pripps wygrał jeden z wyścigów żaglowców.
W 2003 roku po długich negocjacjach kolektyw regionów normandzkich odkupił Le Marité za ponad 1,5 miliona euro. W kwietniu 2012 roku zakończono warte 5 milionów euro prace nad renowacją żaglowca.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?