Według najnowszych danych ICC International Maritime Bureau (IMB) odnotowano 40-procentowy wzrost liczby porwań zgłoszonych w Zatoce Gwinejskiej w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku.
Piraci uzbrojeni w pistolety i noże porywają większe grupy marynarzy, którzy wypłynęli dalej od zachodniego wybrzeża Afryki, podał IMB w raporcie za III kwartał.
Jak poinformowano, od początku 2020 roku doszło do 132 ataków, w porównaniu ze 119 incydentami w tym samym okresie ubiegłego roku. Spośród 85 marynarzy porwanych ze swoich statków i przetrzymywanych dla okupu, 80 zostało zabranych w Zatoce Gwinejskiej - w 14 atakach zgłoszonych w pobliżu Nigerii, Beninu, Gabonu, Gwinei Równikowej i Ghany.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 roku marynarze zgłosili 134 przypadki napaści, obrażeń i gróźb, w tym 85 członków załogi zostało porwanych, a 31 przetrzymywanych jako zakładników na pokładzie swoich statków. W sumie 112 statków padło ofiarą abordażu, sześć zostało ostrzelanych, a 12 zgłosiło próby ataków.
IMB ostrzegł, że gangi pirackie w tym rejonie są „dobrze zorganizowane i atakują wszystkie typy statków z szerokiego zasięgu”.
17 lipca ośmiu piratów uzbrojonych w karabiny maszynowe weszło na pokład tankowca, który płynął około 196 mil morskich na południowy zachód od Bayelsy w Nigerii. Zatrzymali wszystkich 19 członków załogi jako zakładników, ukradli dokumenty statku i cenne przedmioty i uciekli z 13 porwanymi członkami załogi. Tankowiec dryfował z ograniczoną i niewykwalifikowaną załogą nawigacyjną i silnikową na pokładzie. Pobliski statek handlowy pomógł później jednostce dopłynąć do bezpiecznego portu.
Władze regionalne zostały powiadomione, a 13 porwanych członków załogi zostało bezpiecznie wypuszczonych miesiąc później.
Centrum piractwa odnotowało 15 ataków na statki w Cieśninie Singapurskiej. Chociaż większość z nich uważa się za przestępstwa niskiego poziomu, grożono dwóm załogom, jeden marynarz został ranny, a drugi wzięty jako zakładnik, co wskazuje na ciągłe zagrożenie dla załogi. W co najmniej dziesięciu incydentach zgłoszono użycie noży.
Nastąpił gwałtowny kwartalny spadek liczby incydentów na archipelagu indonezyjskim, z czterema zgłoszonymi w trzecim kwartale, w porównaniu z 14 w drugim. Są one postrzegane jako kradzieże oportunistyczne na niskim poziomie, a większość z nich dotyczyła zakotwiczonych statków.
Według raportu, wszystkie typy statków na Karaibach, w Ameryce Środkowej i Południowej - w tym w Brazylii, Kolumbii, Ekwadorze, Haiti, Meksyku i Peru, są atakowane głównie w czasie kotwicowania, ale także w drodze i podczas pilotażowych przejść rzecznych.
Od 2018 roku w Somalii nie zgłoszono żadnych przypadków piractwa. W sierpniu 2020 roku piraci uwolnili ostatnich trzech z tysięcy zakładników, którzy byli przetrzymywani w tym regionie przez lata od czasu największej liczby porwań statków w 2011 r.
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami