Podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland 2024 przedstawiciele Equinor i Polenergii zaprezentowali aktualny stan realizacji projektów Bałtyk 2 i 3, dwóch morskich farm wiatrowych, które mają stać się jednymi z największych inwestycji w sektorze odnawialnych źródeł energii w Polsce.
Bałtyk 2 i 3, będące częścią pierwszej fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, osiągną łączną moc 1440 MW, co stanowi 25% całej planowanej mocy pierwszej fazy rozwoju polskiej morskiej energetyki wiatrowej.
– Pozyskaliśmy już wszystkie niezbędne pozwolenia na budowę – łącznie 17 – oraz podpisaliśmy 13 umów z głównymi wykonawcami i dostawcami – mówi Maciej Mielniczuk, dyrektor ds. aktywów morskich farm wiatrowych, Equinor Polska..
Projekty są już w fazie budowy. Trwają prace przygotowawcze na lądzie, rozpoczęła się także prefabrykacja komponentów morskich. Start prac instalacyjnych na morzu zgodnie z harmonogramem ma nastąpić w przyszłym roku, by energia mogła popłynąć do sieci w 2027 roku.
Kluczowym elementem projektu jest budowa bazy serwisowej w Łebie, która będzie pełnić funkcję centrum operacyjnego przez 30 lat eksploatacji farm wiatrowych.
– Jej budowę zaczynamy pełną parą w przyszłym roku, tak żeby w 2027 popłynęła do sieci elektroenergetycznej pierwsza energia z naszych projektów – mówi Mielniczuk.
Choć Bałtyk 2 i 3 są harmonogramowo pierwsze, nie oznacza to, że nie ruszył jeszcze temat projektu Bałtyk 1. Jest on również realizowany przez duet Equinor i Polenergia. Plany zakładają udział w aukcji w 2025 roku.
– Chcemy wygrać tę aukcję i przejść do fazy realizacji, tak żeby w latach od 2030 roku kolejne moce zielonej energii z Bałtyku mogły być oddawane do użytku, żeby nie powstała w Polsce ani luka inwestycyjna, ani generacyjna, i żebyśmy naszymi inwestycjami mogli przyczynić się do kontynuacji transformacji energetycznej – komentował Maciej Mielniczuk.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej