16 jachtów rozpoczęło dziś w południe w Gdańsku rywalizację w 9. edycji Bitwy o Gotland. Na trasie regat zapowiada się dobra pogoda i najszybszemu żeglarzowi pokonanie dystansu 500 mil powinno zająć około 70 godzin.
W 2017 i 2018 roku na starcie tego wyścigu stanęło blisko 30 jachtów, ale w tej edycji, z uwagi na kwestie bezpieczeństwa, organizatorzy zdecydowali się ograniczyć liczbę uczestników do 20. Z różnych powodów, głównie technicznych, w ostatniej chwili wycofały się cztery jednostki.
Do rywalizacji przystąpiło ostatecznie 16 śmiałków, którzy w niedzielę w samo południe wypłynęli, razem z trzema jednostkami osłonowymi, z Górek Zachodnich. Żeglarze mają opłynąć, w systemie non stop, największą wyspę na Bałtyku Gotlandię i wrócić do Gdańska. Trasa liczy około 500 mil.
O skali trudności tych regat może świadczyć fakt, że w zeszłym roku ukończyło je zaledwie trzech z 23 kapitanów.
„Wtedy warunki, ze względu na sztorm, były wyjątkowo trudne, ale teraz prognozy są zdecydowanie lepsze. Łatwa nie będzie tylko pierwsza noc, ale później pole do popisu będą mieli taktycy. Spodziewamy się bowiem bardzo zmiennego wiatru, zarówno jeśli chodzi o siłę jak i kierunek. A zwycięstwo będzie wypadkową takich czynników jak żeglarskie umiejętności, techniczne przygotowanie jachtu, przyjętej strategii oraz oczywiście szczęścia” – powiedział PAP pomysłodawca i dyrektor regat Krystian Szypka.
Najszybszy żeglarz oczekiwany jest w Górkach Zachodnich w środę w południe.
„Liczymy, że przy prognozowanych warunkach, pokonanie całej trasy zajmie pierwszemu na mecie około 70 godzin. Z kolei do piątku spodziewamy się powitać w marinie wszystkich uczestników” – dodał.
Zwycięzcą nie musi jednak zostać ten, który pierwszy wróci do Gdańska. W regatach biorą udział różne jednostki i rywalizacja odbywa się w dwóch kategoriach – przelicznikowej i otwartej.
„I można ścigać się tylko w jednej z nich. W kategorii przelicznikowej w formule ORC uwzględnia się czas uzyskany w wyścigu i teoretyczne osiągi jednostki na podstawie różnych parametrów części podwodnych kadłuba oraz takielunku. Wolniejsze jachty otrzymują bonus przelicznikowy i teoretycznie ostatni na mecie może okazać się triumfatorem regat. Taka sytuacja praktycznie nie ma miejsca, ale nie można jej wykluczyć” – wyjaśnił.
Najmłodszy uczestnik Bitwy o Gotland Kamil Baranowski liczy 20 lat i jest w ogóle najmłodszym w historii żeglarzem biorącym udział w tych zawodach. Na drugim biegunie znajduje się Jerzy Matuszak, starszy o blisko 50 lat. (PAP)
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?