Załoga jachtu "I Love Poland" została uzupełniona o kolejnych laureatów szkolenia oceanicznego - poinformował PAP Temistokles Brodowski z Polskiej Fundacji Narodowej, która jest właścicielem łodzi.
W II edycji szkolenia dla młodych oceanicznych żeglarzy regatowych spośród ośmiu osób, które zakwalifikowały się do ostatniego etapu, kapitan jednostki Grzegorz Baranowski wybrał dwie - Jacka Nowaka i Igora Tarasiuka.
Podczas końcowego intensywnego szkolenia na początku grudnia w portugalskim Cascais zakwalifikowani żeglarze musieli sprawdzić się w praktyce w warunkach atlantyckich na "I Love Poland" - jachcie klasy Volvo Open 70.
Do szkolenia mogły się zgłosić osoby między 18 a 30 rokiem życia. Każdy załogant musiał przejść pozytywnie weryfikację formalną i zostać zaakceptowanym na poszczególnych etapach rywalizacji o miejsce w załodze. Najważniejsze było posiadane już doświadczenie żeglarskie i regatowe oraz umiejętność współpracy w licznej załodze.
"Jeśli laureaci mają wystartować z nami w regatach, nie możemy sobie pozwolić, aby nie mieli żeglarskich podstaw - nie znali żagli, czy nie wiedzieli, jakie są manewry. Chcemy ludzi, którzy już brali udział w zawodach, bo dla nich pewne sytuacje i terminologia nie są obce" - powiedział PAP kapitan jachtu.
"Jednocześnie nie oczekiwaliśmy, że ktoś będzie z tego typu jachtem obeznany widząc go pierwszy raz, więc stopniowo podczas zajęć wdrażaliśmy w praktyce kandydatów we wszystkie etapy pracy na łódce. Jednak to wielki jacht regatowy, zrobiony dla profesjonalistów, więc kandydat powinien mieć wyobrażenie o tej ewidentnie sportowej żeglarskiej przygodzie" – dodał Baranowski.
Grudniowe zajęcia odbywały się na lądzie i morzu. Uczestnicy szkolenia współpracowali ze stałą załogą jachtu pokazując swoje doświadczenie. Młodzi kandydaci do załogi najpierw poznali każdy zakątek łodzi, a potem już na wodzie realizowali zadania żeglarskie. Krótkie odprawy odbywały się na bieżąco na jachcie, pracę utrwalano na podręcznych kamerach. Ich zapis pozwalał na ocenę i doskonalenie realizowanych manewrów, które omawiano i analizowano podczas wieczornych zajęć na lądzie w Portugalii.
"Najważniejsze jest bezpieczeństwo wszystkich na pokładzie. Żeglowanie na +I Love Poland+ to nie tylko spokojne dni, ale również sztormy czy przykre niespodzianki. Szkolenie młodych ludzi na takiej jednostce to duże wyzwanie i odpowiedzialność, a nadmierna brawura może skończyć się tragicznie. Młodzi ludzie nie zawsze mieli świadomości, że na Atlantyku, przy wietrze 30 węzłów, jeśli ktoś w nocy wypadnie za burtę, to szanse na jego znalezienie są minimalne" – podkreślił kapitan Baranowski.
Jednym z założeń szkolenia było jak najszybsze zapoznanie kursantów z tajnikami "I Love Poland", by czuli się coraz bardziej pewnie na pokładzie jachtu. W kolejnych dniach szkolenia poznawali również jego hydraulikę i silnik, skomplikowaną budowę kadłuba, masztów i takielunku, ale też najnowsza elektronikę, którą jest naszpikowany, żeby wygrywać.
Prezes PFN Marcin Zarzecki przypomniał, że idea projektu "I Love Poland" zakłada promowanie Polski przez ukazanie profesjonalizmu, unikatowych umiejętności, samodyscypliny, wytrwałości i odwagi. "To atrybuty nie tyle indywidualne, co szczególne właściwości charakteru narodowego, przez które załoga wzbudza pozytywne emocje i kształtuje postawy świadomych ze swojego dziedzictwa Polaków" - powiedział.
Zdaniem Zarzeckiego miarą sukcesu jest podejmowanie wyzwań w sytuacjach granicznych. "Załoga +I Love Poland+ udowodniła przez udział i sukcesy w ubiegłorocznych i tegorocznych regatach, że należy mówić o Polsce przede wszystkim inspirując" - podkreślił.
"Połączenie udziału w regatach z programem szkoleniowym, to oryginalna inicjatywa integrująca promocję Polski z kształceniem młodych żeglarzy oceanicznych. Nasz jacht zwyciężał w tegorocznych regatach i równolegle trenował zwycięzców” – zaznaczył prezes PFN.
Nowa formuła projektu przyjęta przez zarząd - zakładająca program szkolenia młodych polskich żeglarzy przynosi zamierzone efekty - podkreślił wiceprezes PFN Michał Góras. "To istotna promocji Polski. Szkolenia pozwalają wzmocnić załogę i stanąć do kolejnych regat w 2021 roku" - dodał.
W 2020 r I Love Poland startował w lutym na Karaibach w sześćsetmilowych regatach "Caribbean 600 Salida de Antigua entre Anguilla y Guadalupe" i zajął drugie miejsce na linii mety w klasyfikacji jednokadłubowców oraz piąte miejsce w swojej klasie - IRC Zero. Po uwzględnieniu parametrów wszystkich jednostek w klasyfikacji ogólnej IRC znalazł się na 19 miejscu na ponad 70 startujących jednostek.
W marcu w Heineken Regatta Saint Marteen na sześć wyścigów zajął pierwsze miejsce w trzech kategoriach, drugie w dwu kategoriach i trzecie miejsce w jednej.
W październiku w śródziemnomorskich 41 regatach "Rolex Middle Sea Race" wokół Sycylii "I Love Poland” przekroczył linię mety na Malcie, jako pierwszy. Po przeliczeniu parametrów poszczególnych jednostek w klasie IRC1 był trzeci.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?