Firma BLG AutoTerminal uruchomiła w Porcie Gdańsk terminal dedykowany stricte do przeładunków sprzętu wojskowego. Korzystać z niego będą armie krajów NATO.
Podczas konferencji „Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” rozmawialiśmy z Ewą Kruchelską, wiceprzewodniczącą Rady Nadzorczej CRIST, o otoczeniu ekonomicznym i kryteriach bankowalności projektów morskich elektrowni wiatrowych.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 na Stogach otwarto Eko-pracownię. To miejsce, gdzie odbywać się będą rozmaite aktywności proekologiczne. Projekt został sfinansowany przez terminal kontenerowy Baltic Hub w ramach II edycji Grantu Dzielnicowego Busole.
J.S. Hamilton uruchomił dwa dodatkowe rakorafy. Pozwolą na zwiększenie przepustowości badań zbóż w eksporcie.
W niedzielę 12 lutego do Portu Gdańsk przypłynął z Chin statek Grietje, który przetransportował z Szanghaju elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku.
Spory ruch przy nabrzeżach Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Nowym gościem jest kontenerowiec Pantonio, który przypłynął w celu przeprowadzenia szeregu prac konserwacyjnych i remontowych.
Tolten to najdłuższy statek i z największą ilością ruchów (ok. 1000 wyładunek, 2000 załadunek), jaki kiedykolwiek pojawił się na terminalu GCT w Gdyni, który jest częścią Grupy Hutchison Ports. Jednostka niemieckiego Hapag-Lloyda ma długość 300 metrów, aktualnie pływa pod banderą Liberii. Od niedzieli 10 lipca trwa operacja przeładunku przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia.
Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju technologicznego w zakresie zielonej energii. Widok coraz większych turbin wiatrowych wzbudza w nas emocje. Jednak między planowaniem projektu a uruchomieniem farmy wiatrowej musi zajść cały szereg procesów. O wyzwaniach rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych – ograniczeniach łańcucha dostaw i ryzykach związanych z fazą instalacji – mówi Sławomir Michaluk, Project Manager w Vestas Poland.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala, Baltic Hub 3, zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie - w połowie 2024 roku. Dzięki inwestycji wartej 2 mld zł (około 450 mln euro), DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie.
10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów 7 obiektów inżynierskich w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i LOTOS, parking buforowy dla aut ciężarowych – czyli kluczowa inwestycja Portu Gdańsk o łącznej wartości 166 mln zł netto, jest na ukończeniu. Generalny wykonawca sopocka firma NDI ma do wykonania już tylko prace porządkowe. Obecnie trwają prace odbiorowe. W środę (17.03.) po południu pierwsze auta ciężarowe przejechały po docelowym układzie drogowym na ulicy Kontenerowej. Jej przekrój to aktualnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
W piątek, 16 października w gdańskiej stoczni Safe odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku z serii Damen Utility Vessel 3911. Powstał na zamówienie stoczni Damen Maaskant, gdzie odbędzie się końcowe wyposażenie i próby rozruchowe jednostki.
Port Gdynia zyska nowe place manewrowo - składowe na terenie Centrum Logistycznego. Obszar o łącznej powierzchni ponad 17 hektarów posłuży do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.
Inauguracja stałego połączenia kolejowego między Warszawą a gdyńskim portem. Dziś rano (9.07) do BCT wjechał pierwszy pociąg operatorski sieci CONNECT OPERATOR. Składy będą odjeżdżały według stałego rozkładu jazdy, w każdy czwartek i niedzielę.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Przedsiębiorstwo usług morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o.o. z nową pilotówką. W ostatnią środę (10.06), do gdańskiego portu wpłynęła zbudowana w Finlandii, nowoczesna jednostka Pilot-23.
Mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Dla wyobrażenia, wielkość jednej z nich to długość 8 20-stopowych kontenerów postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych na sobie! W DCT Gdańsk rozpoczęły pracę trzy nowe elektryczne suwnice RMG. To kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla klientów na kolei. Suwnice zakupione zostały w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Dziś Port Gdynia to wielki plac budowy. Oprócz szeregu inwestycji realizowanych przez Zarząd Portu Gdynia, takich jak budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów, na terenie Portu Gdynia obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantyczny inwestycji PKP PLK. Kontrakt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” opiewa na wartość 1829500000 zł brutto; 1529280253,96 zł netto. Wykonawcą jest Budimex S.A.
20 marca, Rząd wprowadził w Polsce stan epidemii. Jednocześnie, zajęcia w szkołach i na uczelniach zostały wstrzymane co najmniej do Świąt Wielkanocnych. Od poniedziałku, 25 kwietnia nauczyciele i uczniowie mają obowiązek realizacji programu. Jak wyglądają zajęcia przez internet? Co z certyfikatami potrzebnymi do pracy marynarzom? Dlaczego świat nie mógłby istnieć bez shippingu? O tym, jak wygląda edukacja morska w dobie koronawirusa opowiedział nam dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni, kpt. ż.w. Alfred Naskręt.
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi pracę przy rozbudowie i modernizacji sieci drogowo-kolejowej Portu Zewnętrznego w Porcie Gdańsk. Nowa sieć ma być w przyszłości zapleczem dla planowanego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki wyniosą ok. 100 mln ton w skali roku.
PKP PLK SA prowadzi inwestycje polegające na rozbudowie i modernizacji trakcji kojejowej w ciągustacji Gdańsk-Główny, Gdańsk Port Północny oraz Gdańsk Kanał Kaszubski
19 grudnia, w Karstensen Shipyard Poland rozpoczęto dwuetapową operację wodowania trawlera Kristin o numerze budowy 446. Częściowo wyposażona jednostka trafi teraz do stoczni Karstensens Skibsværft A/S w Danii, gdzie zostanie wykończona i doposażona a także przejdzie rozruchy oraz próby morskie.
Terminal Kontenerowy DCT we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji działa aktywnie na rzecz edukacji dla bezpieczeństwa. Współpraca z pobliską szkołą podstawową nr.61 na Przeróbce daje świetne rezulaty. Inauguracyjny temat "Dziecko Bezpiecne w Ferie" uzmysławia dzieciakom na co muszą zwracać szczgegóną uwagę podczas nadchodzących ferii i nie tylko!
Projekt rewitalizacji terenów postoczniowych, Centrum Projektowania Robotów Przemysłowych, budowa strategicznej drogi do terenów inwestycyjnych w Grudziądzu - ostatni rok był bardzo pracowity dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jej prezesa Przemysława Sztandery. Odwiedziliśmy z kamerą Wyspę Ostrów i porozmawialiśmy o tym, jakie projekty zrealizowano w ostatnim czasie i co wydarzy się w najbliższych miesiącach.
Na Darze Młodzieży rozbłysła największa choinka na Pomorzu. Uniwersytet Morski uruchomił iluminacje zamocowane na masztach swojej szkoleniowej fregaty. Choinka ma prawie 50 metrów wysokości.
Podczas projektowania i budowy jachtu C133 Viatoris firma Navinord była generalnym podwykonawcą Stoczni Conrad w zakresie elektroniki radio-nawigacyjnej.
5 listopada rozpoczęła się siódma edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie. To jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń biznesowych dla branży TSL oraz przedsiębiorstw korzystających lub poszukujących usług z tego sektora.
Na niedawno zakończonych targach Baltexpo 2019 Marine Technology sp. z o.o. prezentowała autonomiczną jednostkę bezzałogową dedykowaną pomiarom hydrograficznym HydroDron, który został wyróżniony w konkursie „Złota Kotwica Baltexpo 2019”.
3 lata temu, Stocznia Remontowa Nauta podpisała umowę o współpracy z dyrekcją Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kłaninie oraz Starostą powiatu puckiego. W jej ramach, uczniowie z klasy o profilu okrętowym w praktyce uczą się zawodu w gdyńskiej stoczni. Teraz, współpraca ta wchodzi na kolejny poziom, bowiem w zeszłym tygodniu zostały otwarte profesjonalnie wyposażone warsztaty, które pomogą zdobywać doświadczenie uczniom szkoły.
W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.
Konieczność zakupu 4 nowych promów, w tym jednego praktycznie natychmiast, przez Polską Żeglugę Morską oraz ujednolicenie polityki portu wobec wszystkich armatorów to najważniejsze wnioski z rejsu studyjnego dla dziennikarzy zorganizowanego 1 października przez Unity Line i PŻM.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
Po ośmiu dniach holowania GIANT dotarł do Portu Gdańsk. To nowo zakupiona platforma LOTOS Petrobaltic i największa ze wszystkich jednostek gdańskiej spółki. W sobotę stanęła przy Nabrzeżu Zamykającym w Porcie Północnym. Robi wrażenie.
Dzień z Portem Hamburg w Warszawie. W miniony czwartek jeden z największych portów Europy zorganizował w hotelu Mercure Warszawa Centrum dwa spotkania dla osób na co dzień związanych z transportem morskim. Były to: „Port Hamburg dla Praktyków” oraz tradycyjny Wieczór Portowy Hafenabend. Ten rok przyniósł dla hamburskiego portu przełomowe zmiany.
Port Gdynia świętuje 97. urodziny. Z tej okazji poniedziałek w Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni uruchomiono nowoczesne symulatory PortMaster. Dzięki nim będzie można bliżej poznać pracę terminali przeładunkowych i kierować ruchem statków w Porcie Gdynia.
Przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic opuściła Gdańsk. W piątek ok. 8:30 rozpoczęto holowanie jednostki z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA w kierunku kotwicowiska nr 4 w Porcie Północnym. Tam zaczeka na odpowiednie warunki pogodowe, które umożliwią jej dalszy transport na złoże B8 na Morzu Bałtyckim. Morskie Centrum Produkcyjne przejmie wydobycie z pracującej na tym złożu platformy LOTOS PETROBALTIC.
W Porcie Gdynia w pełni działa już nowoczesny system GBAS-RTK. To najbezpieczniejszy na świecie mechanizm naprowadzania statków. Umożliwia on wyznaczanie pozycji jednstek z dokładnością do kliku cm.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
Stocznia OdNowa – tak nazywa się projekt rewitalizacji Wyspy Ostrów w Gdańsku, realizowany przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Dokładnie rok temu zapowiadano zmiany, teraz słowa stały się faktem. W sobotę na Wyspie Ostrów oddano do użytku płytę montażową oraz halę produkcyjną nr 33 na potrzeby nowoczesnej produkcji stoczniowej.
Kolejny etap przebudowy platformy Petrobaltic zakończony. Jednostkę w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przekształcono w Morskie Centrum Produkcyjne. We wtorek zostało poświęcone, a już wkrótce opuści Gdańsk, by rozpocząć pracę na złożu B8 na Morzu Bałtyckim.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Morska energetyka wiatrowa – studia podyplomowe na takim kierunku uruchomiła Politechnika Gdańska we współpracy i pod patronatem Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Rekrutacja na rok akademicki 2019/2020 już trwa. To pierwszy taki projekt w kraju.
Pierwszy w ramach nowego serwisu statek z bananami w Porcie Gdańsk. Jednostka Comoros Stream w nocy z soboty na niedzielę przywiozła z Ameryki Środkowej 150 tys. kartonów tych owoców, inaugurując w ten sposób połączenie, w ramach którego do Portu Gdańsk co tydzień będzie przypływało ok. 4 tys. t bananów. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
W Porcie Gdańsk padł kolejny rekord. W I półroczu 2019 r. przeładowano tam 27,3 mln t towarów. To o 9% więcej w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r.
DCT Gdańsk dynamicznie się rozwija. W poniedziałek z Chin do terminalu przypłynęły nowe suwnice RMG. Ich transport i montaż na terenie DCT Gdańsk wykonuje PZT – Portowy Zakład Techniczny. Nowoczesne urządzenia rozpoczną pracę jeszcze w tym roku.
Doświadczenie w zakresie napędów morskich, nowoczesne rozwiązania dopasowane do potrzeb klienta i praca wykonywana z pasją. Tak w kilku słowach można opisać dział automatyki okrętowej firmy Bota Technik. Powstał w celu poszerzenia oferty spółki z Gdańska.
Nowoczesny publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia coraz bliżej. Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowlanej Doraco, która jest głównym wykonawcą projektu, obecnie kończą się prace rozbiórkowe, głównie w części lądowej. Inwestycja poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków.
Aktywizacja portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych – to główny cel międzynarodowego projektu Small Cruise Ships in South Baltic Destinations (JOHANN). Jego uczestnicy gościli w Gdańsku w dniach 26-28 czerwca na seminarium. Jednym z partnerów projektu JOHANN jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
Na pomorskie plaże trafi blisko 4 mln metrów sześciennych piasku wydobytego przy okazji pogłębiania toru wodnego do gdańskiego Portu Północnego. Plaże zostaną poszerzone o 40, a miejscami nawet o 100 metrów. Prace warte w sumie 161 mln zł zakończą się we wrześniu. Obecnie wykonuje je największa pogłębiarka na świecie Leiv Eiriksson. Podpatrzyliśmy ją z naszą kamerą.
W Gdyni zakończył się drugi, ostatni dzień II edycji Forum Wizja Rozwoju. Największe wydarzenie gospodarcze w Polsce północnej miało miejsce w dniach 24-25 czerwca w Akademii Marynarki Wojennej. We wtorek odbyły się kolejne panele z ekspertami z różnych dziedzin w ramach 16 bloków tematycznych.
Najnowsze rozwiązania technologiczne, dotychczasowe doświadczenia i wyzwania na przyszłość w branży morskiej i logistycznej. To główne tematy konferencji SeaTech, która we wtorek odbyła się w Gdańsku. Eksperci rozmawiali o przemianach w czterech głównych obszarach: portach, offshore, branży stoczniowej i logistycznej. Autorskie rozwiązania zaprezentowały także startupy z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Bałtyk to nasza wspólna sprawa – mówił w środę w Gdańsku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas otwarcia 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego. To najważniejsze międzynarodowe wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy związane z rozwojem regionu Bałtyku, gospodarką w obiegu zamkniętym i problemami demograficznymi. W Forum uczestniczy prawie 800 osób z całej Europy.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk bierze udział w targach Transport Logistic 2019 w Monachium. Podczas wydarzenia gdański port ogłosił współpracę z Portem Rotterdam w zakresie systemu wyszukiwani połączeń transportowych dla klientów.
Na co dzień ratują ludzkie życie, gotowi nawet poświęcić własne. To ratownicy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR). W sobotę w Gdyni obchodzili swoje święto.
Tak czuję po dyskusjach, które tutaj toczymy, że jesteśmy coraz bliżej – mówił w Warszawie o morskich farmach wiatrowych Maciej Stryjecki, prezes Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej. Dwudniowe wydarzenie, organizowane przez FNEZ, zakończyło się w czwartek. Uczestniczyli w nim najważniejsi przedstawiciele sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała 2 urządzenia: Spud Carrier i Auxiliary Spud, które zostaną zamontowane na budowanej w Chinach pogłębiarce. Transport konstrukcji drogą morską potrwa około 2 miesięcy.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia 5 kwietnia odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o. Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu.
W Porcie Gdynia trwa budowa publicznego terminalu promowego. Będzie nowoczesny, poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków. W piątek w Gdyni odbyła się konferencja, której uczestnicy mogli m.in. szczegółowo poznać zakres planowanej inwestycji.
Uniwersytet Morski w Gdyni we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk organizuje konkurs grantowy dla studentów. Najlepsze projekty otrzymają finansowe wsparcie na realizację, a zwycięski zespół studentów 10 000 zł na wakacje.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
Od ośmiu miesięcy w Porcie Gdańsk trwają prace nad rozbudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Generalnym Wykonawcą prac jest sopocka firma NDI, która mimo okresu zimowego osiągnęła już ponad 35% zaawansowania prac. Dziś na jednym z czterech wiaduktów drogowych zawisła symboliczna „wiecha”.
Port Gdynia rozszerza rynek w kierunku wschodnim. Podczas VII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2019, które we wtorek rozpoczęło się w Gdańsku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał porozumienie o współpracy z przedstawicielami środowisk biznesowych w rejonie Morza Czarnego.
W Porcie Gdańsk oddano do użytku pierwszy parking buforowy. Od środy kierowcy samochodów ciężarowych mogą bezpiecznie parkować przy ul. Śnieżnej. Przygotowano dla nich 62 miejsca parkingowe.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Cap San Juan w Gdyni. Olbrzymi kontenerowiec zacumował w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w piątek. To historyczna wizyta – Cap San Juan pobił w Porcie Gdynia rekord największej ładowności, nośności i tonażu pojemnościowego brutto.
Będziemy dalej pracować na rzecz przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej, po to, żeby rozwijał się Gdańsk i Polska – zadeklarował w sobotę w Gdańsku w trakcie VII Konwentu Morskiego marszałek Senatu Stanisław Karczewski.
Fairmaster ponownie w Porcie Gdynia. Jeden z najsilniejszych statków na świecie przypłynął po olbrzymią suwnicę, która będzie pracowała w Porcie Dien Dien w Algierii. To już drugi taki transport. Pierwsza suwnica wypłynęła z Gdyni w listopadzie ubiegłego roku.
Priorytetem dla nas jest przede wszystkim zwiększanie zdolności bojowych, rozwój Marynarki Wojennej, wprowadzanie nowych okrętów – powiedział w rozmowie z dziennikarzami kmdr Jacek Hamera z Inspektoratu Marynarki Wojennej DGRSZ. Był on obecny na Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które w czwartek zakończyło się w Warszawie. Podkreślił, że dzięki zwiększaniu zdolności możemy osiągnąć wzrost bezpieczeństwa morskiego Sił Zbrojnych naszego kraju oraz wpływać na rozwój nowoczesnych systemów uzbrojenia.
Rozpoczynają się roboty budowlane w ramach projektu „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku”. Dwie umowy na ich wykonanie podpisano we wtorek w Urzędzie Morskim w Gdyni. Inwestycja umożliwi dwukierunkową żeglugę statków i zapewni bezpieczeństwo jednostkom wchodzącym i wychodzącym z Portu Gdańsk.
Silny wiatr na Morzu Bałtyckim nie odpuszcza. Jego porywy sięgają nawet 95 km/godzinę. Nie kursują promy, zamknięto mola, woda pozalewała plaże, nabrzeża i ulice. Stan alarmowy został przekroczony o prawie pół metra i wynosi obecnie 616 cm. Biuro Meteorologicznych Prognoz Morskich IMGW PIB Gdynia prognozuje, że silne wiatry występować będą co najmniej do 3 stycznia do godz. 12:00.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Acta Centaurus prawie gotowy. Stocznia CRIST zakończyła w Gdyni budowę nowoczesnej częściowo wyposażonej jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych. Kadłub opuścił stocznię w sobotę. Teraz prace dokończy norweska stocznia Ulstein Verft AS.
Fairmaster w drodze do Algierii. Jeden z najsilniejszych statków świata wypłynął we wtorek z Portu Gdynia z olbrzymią suwnicą na pokładzie. Konstrukcja ma prawie 60 m wysokości i waży około 1 400 t.
Wokół portów powstaje sieć informatyczna, która bazuje na technologiach kosmicznych – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster podczas konferencji „Sea Port + Space Infrastructure. Synergic Network Under Common Management”, która w czwartek odbyła się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o rozwiązaniach przyszłości, które już wkrótce mogą mieć zastosowanie w portach i w żegludze.
Przykład tej jednostki pokazuje, że stocznia jest w stanie samodzielnie zbudować jednostkę bojową – powiedział we wtorek Konrad Konefał, prezes PGZ Stoczni Wojennej. Podkreślił, że w procesie tym niezbędna będzie pomoc zewnętrznych producentów, bo „żadna stocznia nie produkuje silników do okrętów ani żadna stocznia nie produkuje uzbrojenia”. Obecnie patrolowiec Ślązak, bo o nim mowa, przechodzi próby morskie. Budowana od 2001 r. jednostka została zaprezentowana w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Port Gdańsk realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Obecnie trwają m.in. prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego. W czwartek przy ul. Kontenerowej wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu w Porcie Północnym.
W sobotę oddano do użytku nowy – zwodzony most nad Martwą Wisłą łączący gdańską Wyspę Sobieszewską z pozostałą częścią miasta. Liczący 173 metry długości Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski zastąpił starą wysłużoną przeprawę pontonową.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
W Warszawie rozpoczęły się Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki – TransLogistica Poland. Tegoroczna edycja jest rekordowa – w EXPO XXI Warszawa prezentuje się aż 240 wystawców z 24 państw, m.in. z Polski, UE, krajów bałtyckich, państw WNP, Chin czy z Indii. To najważniejsze takie wydarzenie w branży.
Przeładunki za pierwsze półrocze 2018 roku w Bulk Cargo-Port Szczecin w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku zwiększyły się o ponad 15%, do 2 246 508 ton, i nadal rosną. Aby sprostać temu wyzwaniu, największy szczeciński terminal inwestuje w nowy sprzęt, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe. Pracę w Bulk Cargo-Port Szczecin rozpoczęła właśnie nowoczesna ładowarka kołowa.
Kolejne dwie gigantyczne suwnice STS zostały przetransportowane do miejsca swojego przeznaczenia. Spektakularna operacja transportu z placu montażowego do nabrzeża odbyła się w niedzielę. Oznacza to, że nabrzeże T2 jest wyposażone aż w 7 nowoczesnych urządzeń tego typu (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów).
Deepwater Container Terminal Gdańsk laureatem „Bursztynowej Kaczki”. Nagroda została wręczona w piątek podczas spotkania biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego „Wspólna Kaczka” 2018. Gala odbyła się w Gdynia Arenie.
Branża morsko-logistyczna korzysta na współpracy ze startupami. O światowych trendach technologicznych, m.in. sztucznej inteligencji, robotyce oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości rozmawiali eksperci podczas tegorocznej edycji Venture Day. Konferencja odbyła się we wtorek w Gdańsku w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER.
Elementy dwóch suwnic STS, które przypłynęły do DCT drogą morską na początku sierpnia osiągnęły wymiar wertykalny. Zakończony został już proces podnoszenia głównych elementów dźwigów.
Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku. W czwartek przedstawione zostały wstępne koncepcje tego projektu. Najważniejsza inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ma być gotowa do końca 2027 r. Jej celem jest zwiększenie konkurencyjności gdańskiego portu na Morzu Bałtyckim.
Kolejne w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. Tym razem w piątek z pochylni B-1 zjechał na wodę częściowo wyposażony trawler rybacki RAV. Nazwa ta po norwesku oznacza bursztyn. Statek powstaje dla norweskiego armatora – zajmującej się połowami ryb spółki Peter Hepso Rederi.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) i Stocznia Gdańsk rozpoczynają projekt rewitalizacji terenów Wyspy Ostrów. Do końca roku PSSE zakończy pierwszy etap prac modernizacyjnych, a ARP wzmocni finansowo Stocznię Gdańsk. Dla nowego zarządu stoczni w najbliższym czasie priorytetem jest finalizacja prac nad strategią rozwoju oraz zdobycie nowych kontraktów. Współpraca umożliwi wznowienie działalności stoczniowej i pozyskanie nowych inwestorów. Projekt rewitalizacji wspiera również zakładowa NSZZ Solidarność. W dniu rocznicy podpisania porozumień sierpniowych, zaprezentowane zostały plany rozwoju przemysłu stoczniowego na Wyspie Ostrów „Stocznia Gdańsk 4.0 Nowy Początek”.
Oceanograf, nowoczesny statek naukowo-badawczy Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, w eksploatacji. Chociaż naukowcy wciąż sprawdzają możliwości jednostki, prowadzone są już na niej badania środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Z naszą kamerą spędziliśmy dzień na pokładzie tego nowoczesnego katamaranu. Robi wrażenie.
Myślę, że nie poznamy tego portu, zobaczymy przede wszystkim pięknie wyremontowane nabrzeża wzdłuż całego kanału, sam kanał też będzie pogłębiony, a ruch w porcie większy – powiedział o Porcie Gdańsk w 2020 r. Marcin Ososwski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury. W poniedziałek towarzyszył dziennikarzom podczas specjalnego rejsu po Porcie Wewnętrznym. Wkrótce to miejsce bardzo się zmieni.
Ocean Star ochrzczony. Ceremonia nadania imienia nowej jednostce zbudowanej w Stoczni Remontowej Nauta odbyła się w piątek w Gdyni. W pełni wyposażony trawler powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Jest najbardziej efektywną jednostką w swojej klasie na świecie.
W sobotę do DCT Gdańsk przypłynęły dwie suwnice nabrzeżowe STS. Trwa rozładunek wielkogabarytowych elementów dźwigów. Gigantyczne STS-y montowane bedą na wydzielonym placu, za terminalem T2. Do końca roku zaplanowane jest ich uruchomienie, co oznacza, że nabrzeże T2 będzie wyposażone aż w 7 nowoczesnych suwnic STS (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów).
Priorytetem jest dolna Wisła, bo to jest przyszłość, być albo nie być portów trójmiejskich – powiedział w rozmowie z dziennikarzami Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Gdańsku na sympozjum „Zagospodarowanie Dolnej Wisły”. Podkreślił, że poszukiwanie partnerów społecznych, duża potrzeba kooperacji są podstawą sukcesu w realizacji tej inwestycji.
Port Gdańsk rozbuduje i zmodernizuje sieć drogowo-kolejową w Porcie Zewnętrznym. Umowę w tej sprawie podpisano w Gdańsku we wtorek. Wartość inwestycji to ok. 176 mln zł.
W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania żeglugowego Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Wczesną jesienią zostanie przedstawiony wspólny plan dla państwowych stoczni – poinformował Andrzej Kołodziej podczas forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W ocenie związkowca, nie da się odbudować przemysłu stoczniowego konkurując niskimi kosztami pracy.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni – powiedział prof. Kurt Bodewig, koordynator UE ds. Korytarza Bałtyk-Adriatyk, podczas wizyty studyjnej w Gdyni, którą w poniedziałek rozpoczął razem z Brianem Simpsonem, koordynatorem UE ds. autostrad morskich. Przedstawiciele Komisji Europejskiej przyglądali się rozwojowi żeglugi bliskiego zasięgu (Gdynia-Karlskrona) oraz systemu transportowego Gdyni i obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podpisano także polsko-szwedzkie porozumienie na rzecz starań o przedłużenie korytarza transportowego z Portu Gdynia aż do szwedzkiego węzła transportowego Alvesta w ramach projektu TENTacle.
Kolejne Pomorskie Rendez-Vous za nami. Wydarzenie organizowane dla miłośników luksusowych dóbr i usług odbyło się w piątek w Gdańsku. Swoje produkty zaprezentowało prawie 40 wystawców.
Stocznia Crist przekazała bardzo duży, częściowo wyposażony blok wraz z 3 sekcjami części dziobowej. Gigantyczny zestaw, w którym megablok został jednocześnie platformą transportową dla pozostałych sekcji został wyholowany z gdyńskiej stoczni przez holownik Bugsier 9 i wyruszył w stronę stoczni STX France w St. Nazaire. Olbrzymie elementy to kluczowe części konstrukcji pierwszego statku pasażerskiego klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.
Z danych statystycznych, które zbiera spółka Pętla Żuławska wynika, że w ciągu 5 ostatnich lat Pętlę Żuławską odwiedziło 500 tys. żeglarzy i wodniaków, z czego w ubiegłym roku 200 tys. – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Podkreślił, że ta sieć szlaków wodnych cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Dar Młodzieży prawie gotowy do drogi. Obecnie polska fregata w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przechodzi ostatnie prace przygotowawcze przed podróżą dookoła świata. Start Rejsu Niepodległości już 20 maja w samo południe.
Część siłowniana bloku nowoczesnego wycieczkowca już na wodzie. Mowa o pierwszym statku pasażerskim klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.
Z punktu widzenia rozwoju kraju ważne jest, aby wszystkie towary do Polski spoza europejskiego obszaru celnego trafiały za pośrednictwem polskich portów – powiedział Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju podczas rozpoczętego w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018. Ma to zwiększyć wpływy do budżetu państwa z tytułu przeładowywanych ładunków. Obecnie duża część z nich trafia na polski rynek za pośrednictwem portów Europy Zachodniej, głównie portu w Hamburgu.
Specjalistyczne plomby do kontenerów, inteligentne kaski, a nawet system umożliwiający zabezpieczenie krytycznej infrastruktury przed atakiem dronów. To tylko niektóre rozwiązania, jakie statrtupy opracowały w ramach drugiej edycji Space3ac Intermodal Transportation, akceleratora startupów organizowanego w ramach programu Scale Up przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Ich prezentacja odbyła się w czwartek podczas Demo Day w Gdańsku.
W Gdańsku uratują kolejny stoczniowy dźwig. Żuraw zlokalizowany przy ulicy Narzędziowców na terenie Młodego Miasta ma zyskać całoroczną iluminację w zmiennych kolorach, która będzie zintegrowana z muzyką. Konkurs na podświetlenie dźwigu ogłosiła w piątek Fundacja Gdańska. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 13 kwietnia.
Uruchomienie pierwszego w Polsce programu wspierającego innowacje w przemyśle stoczniowym ogłosiło w środę w Gdyni Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. INNOship ma zwiększyć konkurencyjność tego sektora w perspektywie do 2023 r. Budżet pilotażowego dwuletniego etapu programu to ok. 240 mln zł.
III edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, mimo, że trochę przyćmiona przez ostatnie zmiany w Ministerstwie Obrony Narodowej, spełniła swoją rolę. Dyskusje, plany, wymiana doświadczeń oraz przypominanie decydentom, politykom o morzu to główne zalety wydarzenia, które na stałe zapisało się już w militarnym kalendarzu. Podczas tegorocznej edycji głównymi tematami warszawskiego forum były: znaczenie morza dla bezpieczeństwa i gospodarki, rozwój sił morskich i przemysłu stoczniowego, oraz priorytety w modernizacji Marynarki Wojennej. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele rządu, BBN, wojska oraz przemysłu z Polski i z zagranicy.
Piąty największy kontenerowiec świata w gdańskim porcie. Ochrzczony pod koniec listopada ubiegłego roku OOCL Scandinavia dziewiczy rejs z Dalekiego Wschodu zakończył w terminalu kontenerowym DCT. Statek zostanie w Gdańsku do czwartku wieczorem.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa z nowym systemem łączności. TETRA, czyli bezpieczny standard łączności dla przemysłu i służb państwowych, wykorzystywany szczególnie w sytuacjach krytycznych, umożliwi skuteczniejsze przeprowadzanie akcji poszukiwawczych i ratowniczych na morzu. W Polsce operatorem systemu jest Energa, która we wtorek w Gdyni oficjalnie udostępniła go ratownikom morskim.
Port gdański jest największym polskim portem, jednym z największych na Bałtyku, w związku z tym chcemy też, aby odgrywał większą rolę nie tylko w naszym regionie, regionie bałtyckim, ale też wychodzimy dalej do naszych partnerów w dalekich Chinach – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Michał Stupak z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podczas V Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki, które zakończyły się w piątek w Warszawie. Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych handlowych partnerów Portu Gdańsk. A jak podkreślił Stupak, transport morski jest najtańszy.
Przewiduje się, że w 2024 r. pierwsza polska morska farma wiatrowa ma zostać oddana do eksploatacji – poinformował dr Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGE, podczas Konferencji Offshore 2017 poświeconej energetyce wiatrowej, która w czwartek zakończyła się w Warszawie. Jak zaznaczył, PGE prowadzi szeroko zakrojone badania dotyczące wdrożenia energii wiatrowej. W 2021 r. powinna ukazać się decyzja środowiskowa jako podstawa wydania pozwolenia na budowę, a wkrótce ruszają badania geologiczne dna Bałtyku. Zmienia się także niekorzystny pogląd na ten sprzyjający farmom.
Historyczny zakup Grupy LOTOS. W czwartek rano do Naftoportu przypłynęła pierwsza dostawa ropy ze Stanów Zjednoczonych dla tej spółki. To ładunek ważny dla całej Europy Środkowej i Wschodniej.
Budowa morskich farm wiatrowych w Polsce to nie tylko czysta energia, ale także korzyści dla gospodarki – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Mariusz Witoński, prezes Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Jak podkreślił, w roku 2022 będzie można uruchomić pierwsze w naszym kraju elektrownie wiatrowe. O tym, jak to zrobić oraz o zagadnieniach związanych z organizacją polskiego łańcucha dostaw dla projektów morskich farm wiatrowych w Polsce oraz zagranicą rozmawiają eksperci podczas konferencji „Offshore Wind Logistics & Supplies 2017”, która od środy trwa w Gdyni.
W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.
OOCL Germany już w Gdańsku. Drugi największy kontenerowiec świata zacumował w terminalu kontenerowym DCT w środę rano. Jego pojemność to aż 21 413 TEU.
To jeden z wielkich projektów, który ma pomóc polskim, mniejszym i średnim firmom, uczestniczyć w tym wielkim rozwoju globalnej gospodarki. Tutaj jest jedno z serc globalnej gospodarki – powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki podczas wizyty w terminalu kontenerowym w Gdańsku. Zorganizowano ją w sobotę z okazji 10-lecia DCT. Na konferencji prasowej zarząd terminalu poinformował także o najbliższych planach inwestycyjnych. W ciągu trzech lat pochłoną one 280 mln zł.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie odnotował rekordową liczbę zawinięć statków pasażerskich. Od początku roku do 16 września do Portu Gdańsk zawinęły 63 wycieczkowce. Ostatnią taką jednostką w sezonie turystycznym 2017 był niemal 230-metrowy, norweski Viking Star.
Port Gdynia przystępuje do tworzenia koncepcji Portu Zewnętrznego w Gdyni i ma na to zgodę ministerstwa gospodarki morskiej – poinformował prezes ZMPG, Adam Meller. W Porcie Zewnętrznym mogłyby powstać terminale: kontenerowy i pasażerski.
Budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie nabiera tempa. W czwartek rozpoczął się montaż przęseł, a pomaga w nim olbrzymi pływający dźwig Conrad Goliath. Procedurę odbioru inwestycji zaplanowano na pierwszy kwartał 2018 r.
Rozpoczęła się rozbudowa nabrzeży i toru wodnego w Porcie Gdańsk. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz wykonawcy podpisali umowę na przebudowę i rozbudowę Nabrzeży Obrońców Poczty Polskiej i Mew. Inwestycja o wartości ponad 40 milionów złotych ma być zrealizowana do końca 2020 r.
Operacja prawie zakończona. W Szczecinie, mimo początkowych trudności, z sukcesem udało się załadować gigantyczną suwnicę na statek Fairmaster – jeden z najsilniejszych na świecie. Obecnie przy Nabrzeżu Chorzowskim spółki przeładunkowo-składowej Bulk Cargo-Port Szczecin trwa mocowanie konstrukcji do ciężarowca, który na początku tego tygodnia popłynie do Irlandii. Olbrzymia suwnica to największy tego rodzaju ładunek w historii szczecińskiego portu.
Themis i Ocean Star już na wodzie. W piątek w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku z pochylni B1 zwodowano dwa statki rybackie. To dopiero druga taka operacja w ponad 40-letniej historii tej pochylni. Podwójne wodowanie w Naucie ostatni raz miało miejsce w lipcu ubiegłego roku.
Kolejny projekt Wärtsilä Polska. W Gdańsku trwa przegląd silników pogłębiarki Barent Zanen. Prace potrwają jeszcze przez około 2 tygodnie.
Wärtsilä jest światowym liderem w dostarczaniu zaawansowanych technologii i kompletnych rozwiązań dla obiektów morskich i energetyki lądowej. Firma kładzie szczególny nacisk na innowacyjność oraz ogólną sprawność produktów, podwyższając w ten sposób środowiskowe, jak również ekonomiczne parametry użytkowe statków i elektrowni lądowych. Jednocześnie ogranicza ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. W Polsce Wärtsilä działa od 1995 r.
Przepiękne żaglowce, mnóstwo atrakcji i morska przygoda dla każdego. W Gdańsku w czwartek rozpoczął się międzynarodowy zlot Baltic Sail. To największe tego typu żeglarskie wydarzenie w mieście, rozpoznawane w kraju i zagranicą. Zlot potrwa do niedzieli.
Trzecie w tym roku wodowanie w Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. Tym razem był to częściowo wyposażony trawler dla Karstensens Skibsvaerft AS. Uroczystość odbyła się w piątek. To już dziesiąta jednostka, która powstała w Zakładzie Nowych Budów SR Nauta dla tego duńskiego odbiorcy.
Praca na morzu charakteryzuje się wysokim stopniem ryzyka. Jej wykonywanie wymaga od załogi przejścia specjalnego szkolenia z zasad bezpiecznej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych. Teraz jest to możliwe w bezpiecznych warunkach symulatora szalupy zrzutowej. Sim-Systems i Szkoła Morska w Gdyni prowadzą zapisy na innowacyjne szkolenie właśnie z tego zakresu.
Regularne połączenie liniowe armatora Bahri z Gdańska do Arabii Saudyjskiej zyskuje coraz większą popularność. Do takich ładunków jak np. cysterny z polskiej fabryki w Świdnicy, kołowe transportery opancerzone typu Rosomak dźwigi samojezdne czy tradycyjne kontenery dołączył luksusowy jacht Galeon Cristal 780.
DCT to nie tylko kontenery. W gdańskim terminalu kontenerowym dobiega końca rozładunek amerykańskiego sprzętu, który przypłynął statkiem Green Ridge. Stanowi on wyposażenie dla jednostek zapewniających zaplecze logistyczne operacji Atlantic Resolve. Łącznie to 4 200 t różnych maszyn. Operacja potrwa do czwartku.
Rekordowy rok dla Portu Gdynia. W 2016 r. przychody Zarządu Morskiego Portu Gdynia z działalności wyniosły prawie 205 mln zł, o ponad 12 proc. więcej niż w 2015 roku. Zysk netto wyniósł ponad 60 mln zł, o ponad 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Oficjalne dane zostały zaprezentowane w ZMPG podczas konferencji wynikowej.
Nowy serwis drobnicowy w Porcie Gdańsk. Co najmniej raz w miesiącu zawijać tam będą statki po drobnicę konwencjonalną oraz, jak zapowiedział armator Spliethoff, po dostawy inwestycyjne oraz opcjonalnie kontenery. Serwis żeglugowy na trasie Gdańsk-Stany Zjednoczone został zainaugurowany 19 stycznia. Na statek Spiegelgracht przy Nabrzeżu Oliwskim załadowano nietypowy ładunek, czyli luksusowe jachty motorowe.
Okręty dla Marynarki Wojennej, wzmocnienie jej dowództwa i Strategia Bezpieczeństwa Morskiego Polski. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które odbyło się 19 stycznia w Warszawie. Rząd ma na modernizację sił morskich ma konkretne plany.
Nowy serwis żeglugowy w gdańskim porcie. Raz w tygodniu statki typu ro-ro będą tam zawijały po samochody marki Hyundai. Serwis na trasie Gdańsk-Tilbury obsłużą statki japońskiej globalnej firmy żeglugowo-logistycznej Kawasaki Kisen Kaisha, znanej na rynku jako K-Line. 5 stycznia to połączenie zainaugurowało pierwsze zawinięcie i załadunek statku EMS Highway.
38 m długości, 7,4 m szerokości i 10,5 m wysokości. To olbrzymi dźwig, który przejechał ulicą Kontenerową do BCT w Gdyni. Aby mógł bezpiecznie dostać się na statek, w sobotę w nocy trzeba było zamknąć ruch.
Można w nich zwiedzać świat bez wychodzenia z domu. To pływające domy z napędem – hit wodnej turystyki. Są ekologiczne, nowoczesne i luksusowe. Dodatkowo ich wyposażenie można dobrać indywidualnie. Jednostki produkowane są w fabryce tuż obok przystani w Błotniku na Żuławach.
EuroAfrica Services oddział w Polsce oraz Navimor International Com laureatami „Bursztynowej Kaczki”. Nagrody zostały wręczone w piątek podczas XVII Spotkania Biznesu Morskiego Wybrzeża Gdańskiego „Wspólna Kaczka” 2016. Gala odbyła się w Gdynia Arenie.
Kolejne z regularnych wypłynięć serwisu obsługiwanego przez jednostki typu Ro-Ro do Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich wiązało się z trwającym 30 godzin załadunkiem cystern na Nabrzeżu Oliwskim Portu Gdańsk Eksploatacja.
W niedzielę, 11 września, fregata Akademii Morskiej w Gdyni zacumowała do Nabrzeża Francuskiego, obok historycznego budynku Dworca Morskiego. W takiej scenerii „Daru Młodzieży” zwykle się nie ogląda. Na pokładzie żaglowca znalazla się grupa żeglarzy z całej Polski, kończąca tygodniowy rejs Goteborg - Gdynia.
Moduł mieszkalny o masie 1140 ton wypłynął z Energomontażu Północ Gdynia do Skandynawii. Przeznaczony jest na platformę wiertniczą, która stanie na Szelfie Norweskim.
Suwnice STS mają 82 metry wysokości i ramiona o długości 78 metrów, które pozwolają im na obsługę 25 rzędów kontenerów. Łącznie w DCT zainstalowanych będzie pięć tego typu suwnic. Następne dwie zostaną dotarczone w sierpniu.
Tczewski oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku to jedyne takie miejsce, gdzie można zapoznać się z technikami budowy dawnych łodzi oraz statków, zobaczyć "skarby" polskiego żeglarstwa i podejrzeć muzealnych konserwatorów przy pracy. Po oficjalnej inauguracji, 13 czerwca 2016 roku, uroczyste otwarcie - wraz ze specjalnym programem dla mieszkańców i oprowadzaniem po obiekcie - odbędzie się w pierwszą sobotę lipca.
Centrum Usług Wspólnych DNV GL stworzy miejsca pracy dla 200 osób. Na rozmowach kwalifikacyjnych pojawili się już pierwsi kandydaci. Nowe Centrum odpowiedzialne jest za wsparcie procesów biznesowych w zakresie finansów, księgowości operacyjnej, zarządzania zasobami ludzkimi, zamówień oraz zarządzania nieruchomościami. DNV GL to znana na całym świecie firma dostarczająca usługi klasyfikacji, certyfikacji systemów zarządzania oraz doradztwa technicznego.
Kings Cross ma 78 m długości i ponad 15 m szerokości, wysokość do pokładu głównego jednostki wynosi 6,5 m. Jest to nowoczesny statek trałowy, który będzie łowił ryby siecią przyciąganą do burty. Do przechowywania ryb na jednostkach tego typu instalowane są stalowe zbiorniki z wodą morską. Elektroniczne urządzenia, takie jak szperacze i echosondy, które lokalizują ławice, oceniają ich wielkość i ustalają optymalną trasę zarzucania sieci, pozwolą zwiększyć efektywność poszukiwania ryb.
Inwestycja oznaczać będzie skrócenie drogi morskiej z Elbląga do Trójmiasta o 94 km. Port w Elblągu będzie mógł też przyjąć statki o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Przekop to także szansa dla władz obiektu na rozszerzenie współpracy w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego