• <

Ma prawie pół kilometra długości. Piąty największy kontenerowiec świata przypłynął do Gdańska

Dodano: 10.01.2018

Piąty największy kontenerowiec świata w gdańskim porcie. Ochrzczony pod koniec listopada ubiegłego roku OOCL Scandinavia dziewiczy rejs z Dalekiego Wschodu zakończył w terminalu kontenerowym DCT. Statek zostanie w Gdańsku do czwartku wieczorem.

– Wymiary zewnętrzne są bardzo zbliżone dla wszystkich statków powyżej 18 000 TEU, czyli tych kontenerów 20-stopowych. Są one determinowane możliwościami przejścia przez cieśniny, jak również obsługi w terminalach kontenerowych. Te wszystkie statki są w granicach 400 m długości, szerokość to jest około 59 m i zanurzenie, w zależności od jednostki, to jest pomiędzy 14,5 a 16 m. Natomiast to, co różni te statki, to, można powiedzieć, wygospodarowanie miejsca na i pod pokładem, w związku z czym mogą zmieścić więcej lub mniej kontenerów. Akurat OOCL Scandinavia ma pojemność 21 413 TEU, w związku z czym jest najbardziej pojemnym statkiem kontenerowym na świecie – tłumaczy Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk.

OOCL Scandinavia został zbudowany w 2017 r. w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Korei Południowej. To piąta z sześciu zamówionych jednostek tego typu. Należy do floty Orient Overseas Container Line, wchodzącej w skład największego na świecie aliansu żeglugowego Ocean Aliance. Landa poinformował, że ostatni kontenerowiec z serii – OOCL Indonesia, ma przypłynąć do DCT pod koniec lutego lub na początku marca. Pierwsza jednostka z serii – OOCL Hongkong, zawinęła do Gdańska w czerwcu ubiegłego roku. Kilka miesięcy później, w październiku, przypłynął tam drugi największy kontenerowiec świata – OOCL Germany, a w listopadzie kolejne jednostki z serii – OOCL Japan i OOCL United Kingdom.

Największe na świecie kontenerowce w ramach serwisu LL1, łączącego porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem, zawijają do DCT raz w tygodniu. Serwis jest obsługiwany przez 11 statków, z czego sześć należy właśnie do OOCL. Kontenerowce w ramach serwisu LL1 na trasie odwiedzają m.in. porty: Szanghaj, Ningbo, Xiamen, Yantian, Singapur, Felixtowe i Rotterdam. Podróż z Singapuru do Gdańska trwa 25 dni, z Szanghaju 35 dni, a cały rejs w obie strony – 77 dni. Jak poinformował dyrektor handlowy DCT Gdańsk, różnorodność towarów przypływających do Gdańska jest bardzo duża.

– Są to i elektronika, i części motoryzacyjne, odzież, obuwie, wszelkiego rodzaju inne artykuły. Eksportowane na Daleki Wschód są natomiast żywność, meble oraz inne produkty polskiej gospodarki, które trafiają na rynki światowe – mówi Landa.

Serwis LL1 realizowany jest w ramach aliansu żeglugowego Ocean Alliance, którego obsługę w Gdańsku rozpoczęło zawinięcie 9 maja ubiegłego roku statku OOCL Tianjin. W skład aliansu wchodzą linie: CMA CGM Group, Cosco Shipping, OOCL oraz Evergreen. Alians został zawiązany pomiędzy armatorami na 10 najbliższych lat. Oferuje w sumie 40 nowych serwisów żeglugowych na całym świecie, a jego flotę stanowią aż 323 statki kontenerowe, z czego 66 jednostek obsługuje trasę Azja-Północna Europa.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk rozpoczął działalność w 2007 r. Wtedy jego zdolność przeładunkowa wynosiła 500 000 TEU. Obecnie są to 3 000 000 TEU, co czyni go największym głębokowodnym terminalem na Bałtyku. Roczna zdolność przeładunkowa została podwojona dzięki uruchomieniu pod koniec 2016 roku nowego głębokowodnego nabrzeża przeładunkowego (T2).

– W ubiegłym roku zbliżyliśmy się do 1,6 mln TEU, zabrakło nam parę tysięcy. W tym roku tempo będzie utrzymane. Mamy cichą nadzieję, że w ciągu roku, dwóch lat dojdziemy do granicy 2 mln TEU – zapowiada Landa.

Obecnie terminal dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km. Rocznie DCT obsługuje ponad 460 jednostek, w tym 100 największych kontenerowych statków oceanicznych świata.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.