Ørsted wraz z partnerami chcą przyspieszyć realizację projektu wodorowego Power-to-X ,,Green Fuels for Denmark" o dwa lata. Nowy plan zakłada uruchomienie elektrolizera o mocy 100 MW, a także rozpoczęcie zrównoważonego wychwytywania dwutlenku węgla (CO2) w 2025 roku.
Duński koncern realizuje projekt w wspólnie z SAS, Copenhagen Airports, A.P. Moller - Maersk, DFDS i DSV Nel oraz Haldor Topsøe i Everfuel. Początkowo zakładano uruchomienie elektrolizera o mocy ok. 10 MW w 2023 roku, a następnie rozbudowę instalacji do mocy 250 MW w 2027 roku i 1300 MW do 2030 roku. Przyspieszenie inwestycji i uruchomienie elektrolizera o mocy 100 MW już w 2025 roku pozwoli na produkcję ponad 50 tys. ton paliwa ekologicznego, głównie e-metanolu na potrzeby żeglugi, a także na realizację ambicji duńskiego rządu w zakresie zielonych paliw dla transportu lotniczego.
Po zakończeniu drugiej fazy, projekt będzie w stanie dostarczyć wystarczającą ilość paliwa lotniczego, aby pokryć znacznie więcej niż przewidywane krajowe zużycie paliwa lotniczego w Danii. Faza zostanie zakończona na 3 lata przed terminem realizacji rządowego celu, jakim jest osiągnięcia 100 proc. udziału ekologicznych paliw w krajowym lotnictwie w 2030 roku. Ma to również przyczynić się do transformacji międzynarodowego lotnictwa z Danii, pod warunkiem ustanowienia niezbędnych ram prawnych dzięki którym ekologiczne paliwo lotnicze stanie się rzeczywistą i konkurencyjną alternatywą dla paliw kopalnych.
Z chemicznego punktu widzenia, istnieje kilka sposobów produkcji paliw lotniczych z wodoru i dwutlenku węgla, a Ørsted wraz z partnerami zbada w tym celu różne rozwiązania technologiczne.
- Dania ma wyjątkową okazję do stworzenia przemysłowej historii sukcesu w dziedzinie ekologicznych paliw dla transportu ciężkiego. Duński parlament i rząd stworzyły warunki dla realizacji tego ogromnego potencjału poprzez ambitne cele w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej i budowy obiektów Power-to-X – powiedział Mads Nipper, prezes Ørsted.
Jak zastrzega koncern, pełna realizacja drugiego etapu ,,Green Fuels for Denmark” zależy od dostępności wystarczających wolumenów energii elektrycznej z instalacji OZE, np. z morskich farm wiatrowych.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej