Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty (POLBOAT) podają, że polskie stocznie opuszcza około 25 tysięcy jachtów i łodzi rocznie. Ta skala produkcji stawia Polskę na pozycji europejskiego lidera i daje drugie miejsce w świecie w kategorii jachtów motorowych o długości kadłuba do 12 metrów. Polscy producenci są też obecni w kategorii jachtów najbardziej prestiżowych - tzw. Superjachtów. Jednostki te osiągają 44 metry długości (półtora boiska do koszykówki) i stają się popularnym wyborem rodzin królewskich i światowej klasy sportowców.
- Polski przemysł jachtowy rozwija się od lat i radzi sobie bardzo dobrze, stale zwiększając swój potencjał i poszerzając zakres działalności. Obecnie przemysł morski uważany jest za jedną z najważniejszych, najbardziej innowacyjnych i najdynamiczniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Dzięki mądrej polityce reinwestowania większości przychodów z ostatnich dwóch dekad, nasze stocznie należą do najnowocześniejszych w Europie. Co roku wysoka jakość produkowanych w Polsce jachtów przynosi im liczne prestiżowe nagrody i jeszcze więcej nominacji w konkursach organizowanych na całym świecie. Na zbliżających się targach BOOT Dusseldorf będzie można zobaczyć m.in. luksusowe jachty motorowe Galeon oraz łodzie motorowe Parker Poland, czyli produkty z polskich stoczni, które zdobyły w kilka lat temu nagrody European Powerboat of the Year, traktowane jak Oscary w branży jachtowej, ponadto jednostki żaglowe i motorowe ze stoczni Northman, która była nominowana do tej nagrody w ubiegłym roku, a także katamaran Dracan 42, nominowany w tym roku - mówi Michał Bąk, prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty.
Polski przemysł jachtowy od lat nieprzerwanie wzmacnia swą pozycję na światowych rynkach, a polskie jachty i łodzie są doceniane przez pasjonatów sportów wodnych we wszystkich zakątkach globu. Świadczy o tym poziom eksportu - aż 95% polskiej produkcji trafia do zagranicznych odbiorców. Mimo dobrych wyników sprzedażowych, producenci z kraju nad Wisłą nie osiadają na laurach. Cały czas udoskonalają swoje projekty i zwiększają portfolio oraz planują ekspansję na kolejne rynki. Dowodzą tego liczne nagrody, zdobywane przez nich na targach międzynarodowych.
Światowy sukces polskiego przemysłu jachtowego to zasługa mariażu doświadczenia z innowacyjnością. Branża czerpie z wieloletniej tradycji żeglarskiej w Polsce, wzbogaconej naukowym podejściem do rozwijania technologii i wdrażaniem najbardziej aktualnych, zrównoważonych rozwiązań. Polski przemysł jachtowy współpracuje z jednostkami naukowymi w sferze badawczo-rozwojowej, a wybrane uczelnie kształcą kadrę zarządzającą z myślą o dalszym wsparciu tego sektora. Polscy producenci korzystają z nowoczesnych możliwości nie tylko w obszarze stosowanych materiałów, napędu, łączności czy nawigacji, ale też w sferze designu czy samej kultury pracy.
Jednak polska branża jachtów, łodzi i statków specjalistycznych nie ogranicza się do budowy wysokiej jakości jednostek pływających. Polscy producenci specjalizują się także w produkcji elementów wyposażenia pokładowego i akcesoriów. Ich produkty są nie tylko sprzedawane za granicę, ale także kierowane na rodzimy rynek. A tu potencjał sprzedażowy jest równie wysoki - szacuje się, że tylko w miesiącach letnich na wody wielkich jezior mazurskich każdego dnia wypływa 15 000 jednostek pływających, z których korzysta 60 000 osób. Te liczby świadczą, że zamiłowanie do żeglarstwa jest narodową cechą Polaków.
Ze zróżnicowaną ofertą polskich producentów działających w sektorze łodzi i jachtów będzie można zapoznać się podczas targów boot Düsseldorf, odwiedzając stanowiska wystawiennicze polskich firm, bądź też przychodząc na Stoisko Narodowe, zorganizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu w ramach projektu „Umiędzynarodowienie MŚP - Brand HUB” (Hala nr 1, stanowisko 1A66).
- Wierzymy głęboko, że targi boot Düsseldorf będą owocne dla polskich przedsiębiorców, a rok 2025 przyniesie wiele dobrego dla polskiego przemysłu jachtowego i całej branży jachtowej na świecie. Cieszymy się, że poprzez realizację działań w ramach projektu Brand HUB możemy, jako Polska Agencja Inwestycji i Handlu, dołożyć cegiełkę do rozwoju polskiego sektora jachtów, łodzi i statków specjalistycznych oraz szerzej - do promocji Marki Polskiej Gospodarki - mówi Małgorzata Kucharek, manager projektu „Umiędzynarodowienie MŚP - Brand HUB” w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie