Na 21 przeanalizowanych przez NIK obszarów funkcjonowania Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie 12 (60 proc.) było realizowanych częściowo, 6 - w ogóle, a jedynie 3 były wykonywane w całości – wynika z przedstawionej we wtorek informacji Najwyższej Izby Kontroli.
– Stwierdziliśmy, że urząd nie zapewnił wymaganej rzetelności przy wydawaniu i ewidencjonowaniu dokumentów bezpieczeństwa statków. Nie sprawował skutecznie i zgodnie z zasadami określonymi w umowach nadzoru nad wykonywaniem czynności pomiaru i inspekcji technicznych statków – powiedział we wtorek podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej p.o. dyrektora delegatury NIK w Szczecinie Marcin Stefaniak.
Jak dodał "urząd nie prowadził też bazy informacji o statkach, członkach załóg i stanie śródlądowych dróg wodnych".
Przedstawiciel NIK wymienił też m.in. brak prawidłowego i rzetelnego prowadzenia rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej oraz wydawane z opóźnieniem przepisy określające szczegółowe warunki bezpieczeństwa ruchu i postoju statków.
– W wyniku kontroli do urzędu zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, w którym były 34 wnioski. Urząd nie złożył zastrzeżeń, zrealizował już 20 wniosków, 13 jest w trakcie realizacji, jeden nie został zrealizowany – przekazał Stefaniak.
Kontrola NIK związana była z wprowadzoną w 2018 roku reorganizacją urzędów żeglugi śródlądowej, w ramach której powierzono im nowe obowiązki, m.in. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej.
– Prowadząc tę kontrolę mieliśmy na celu zbadanie i identyfikacje obszarów, barier prawnych i organizacyjnych, które wymagają zmian przepisów prawa. Taki dualizm tej kontroli nam towarzyszył – powiedziała Marzanna Wierzbicka z delegatury NIK w Szczecinie.
Jak dodała "zakres powierzony do realizacji urzędom żeglugi śródlądowej jest bardzo szeroki, dlatego skupiono się na zadaniach, które mają wpływ na bezpieczeństwo żeglugi".
W trakcie kontroli NIK zidentyfikowała obszary wymagające zmian prawa w kwestiach m.in. międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych, wymaganych kwalifikacji zawodowych dla inspektorów nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi, doprecyzowanie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2010 roku w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej.
Kontrola dotyczyła realizacji zadań przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie w latach 2018-2020.
–Jest to okres bardzo trudny z punktu widzenia urzędu. Był to czas, w którym dopiero następowały w urzędzie zmiany, w tym także zmiana dyrektora – powiedział dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie Piotr Durajczyk.
Wskazał też, że pewne rzeczy zostały zauważone już po objęciu stanowiska dyrektora w ramach wewnętrznych audytów. – Te zmiany były w trakcie wdrażania, m.in. wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, by zwiększyć kontrolę nad tym co dzieje się w urzędzie – powiedział.
Kontrola została przeprowadzona na przełomie 2020/2021 roku.
Źródło: PAP
Fot. Depositphotos
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?