Po opóźnieniach związanych z Covid-19, prototyp samolotu morskiego przeszedł testy pływania i startowania z wody podczas próby w prowincji Shandong w Chinach. Pojazd zostanie wykorzystany w reagowaniu kryzysowym Chin na incydenty morskie i klęski żywiołowe, ale może również służyć do działań na Morzu Południowochińskim.
Jak podały państwowe media, pierwsza w Chinach i największa na świecie amfibia z powodzeniem przeszła pierwszą próbę na morzu, co jest ważnym krokiem w kierunku ostatecznej produkcji.
Kunlong, prototyp amfibii AG600, wystartował z lotniska na wschodzie kraju w Rizhao w prowincji Shandong i skierował się na wody w pobliżu wyspy Tuan w Qingdao. Według państwowej agencji informacyjnej Xinhua, samolot sunął przez cztery minuty na powierzchni morza, po czym ponownie wystartował, by wrócić do Rizhao.
Próba zakończyła się sukcesem i była kolejnym ważnym krokiem milowym od czasu, gdy samolot ukończył pierwsze próby kołowania po wodzie na zbiorniku w prowincji Hubei dwa lata temu.
„Pomyślna próba morska to kolejny kluczowy krok w rozwoju projektu” - powiedział Luo Ronghuai, dyrektor generalny Aviation Industry Corporation of China. Jak powiedział kapitan Zhao Sheng, próba morska była niezbędna do produkcji samolotu.
Projekt został zawieszony na ponad miesiąc z powodu epidemii Covid-19 w Hubei, gdzie odnotowano pierwsze infekcje, a prototypowy samolot był zagrożony uszkodzeniem bez odpowiedniej konserwacji.
Chińska Korporacja Przemysłu Lotniczego w połowie marca podczas blokady wysłała do Hubei zespół wzmacniający, aby wznowić przygotowania do dalszych testów samolotu.
Po wyprodukowaniu AG600 wypełni lukę w chińskich działaniach związanych z gaszeniem pożarów lasów, poszukiwaniem i ratowaniem na morzu oraz działaniami ratowniczymi w przypadku klęsk żywiołowych.
Przybliżona wielkość Boeinga 737 to 37 metrów długości i 38,8-metrowej rozpiętości skrzydeł - ma zasięg do 4500 km.
Samolot może prowadzić akcje ratownictwa morskiego w skomplikowanych warunkach meteorologicznych, a także startować i lądować na falach o wysokości 2 metrów. Podczas morskiej misji poszukiwawczo-ratowniczej może przewieźć 50 osób. Będzie także wspierać chińskie patrole monitorujące i bezpieczeństwa morskiego.
AG600 jest większy i ma większą masę startową niż japoński US-2, najbardziej zaawansowana amfibia na świecie.
W przypadku rozmieszczenia w prowincji Hainan, samolot mógłby dotrzeć do dowolnego miejsca na Morzu Południowochińskim w ciągu czterech godzin. Mógłby również służyć jako przewoźnik towarowy lub pasażerski między chińskimi wyspami w regionie.
Deweloperzy zbudowali cztery prototypy. Jeśli testy przebiegną pomyślnie, oczekuje się, że amfibia zostanie ukończona i dostarczona do 2022 r.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach