- Będą kolejne inwestycje w modernizację Marynarki Wojennej - zapowiada premier Kopacz. W gdańskiej Stoczni Remontowej zakończyła się uroczystość zwodowania polskiego niszczyciela min ORP Kormoran II.
Premier Ewa Kopacz przypomniała, że to drugi zwodowany w tym roku polski okręt - po patrolowcu Ślązak. Zapowiedziała wzrost inwestycji w obronę na morzu - do 2 procent PKB w przyszłym roku. A w ciągu najbliższych 10 lat na Marynarkę Wojenną zostanie przeznaczonych blisko 16 miliardów złotych. Premier oświadczyła także, że do 2022 roku powstaną kolejne dwa niszczyciele min.
Matką chrzestną ORP Kormoran II została Maria Karweta - wdowa po admirale Andrzeju Karwecie - byłego dowódcy Marynarki Wojennej, który zginął w katastrofie smoleńskiej. Warto dodać, że Kormoran II to pierwsza jednostka budowana w rodzimej stoczni, po uruchomieniu w latach 80-tych serii trałowców bazowych projektu 207. Na ostatnim z nich, ORP Wdzydze (646) banderę podniesiono 20 lat temu – 2 grudnia 1994 r.
- Wodowanie zaprojektowanego i wybudowanego w Polsce okrętu powinno napawać nas dumą - stwierdził Tomasz Siemoniak, szef MON. - Bezpieczeństwo na morzu jest wciąż niezmiernie ważne dla każdego państwa. Widać to po ostatnich wydarzeniach na arenie światowej - przekonywał wicepremier.
Dzisiejsza uroczystość jest następstwem podpisanej we wrześniu 2013 roku umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Konsorcjum, któremu przewodniczy Remontowa Shipbuilding S.A. Kontrakt obejmował budowę ORP Kormoran II – z terminem przekazania w IV kwartale 2016 roku oraz dwóch kolejnych jednostek seryjnych. Realizacja prototypowego okrętu przebiega zgodnie z planem. Kilka tygodni po podpisaniu umowy na basenie Centrum Techniki Okrętowej rozpoczęły się próby modelowe jednostki zaprojektowanej przez biuro projektowe Remontowa Marine Design&Consulting, wchodzące w skład REMONTOWA HOLDING. W kwietniu 2014 roku odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach a 23 września 2014 r. – w rocznicę podpisania umowy miało miejsce uroczyste położenie stępki. Realizowany właśnie kolejny etap budowy potwierdza gotowość zdania okrętu w przewidywanym terminie.
Kadłub ORP Kormoran II zbudowany jest ze specjalnej stali amagnetycznej. Oprócz wysokiej trwałości zapewnia ona niską charakterystykę pól fizycznych okrętu.
- Zarówno zastosowanie tak unikalnej technologii, jak również 70 lat doświadczeń oraz ponad czterysta zbudowanych w Remontowej Shipbuilding S.A. okrętów wojennych różnego typu poświadczają gotowość stoczni do udziału w realizacji programu modernizacji Marynarki Wojennej RP - mówił Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowej Shipbuilding.
ORP Kormoran II w liczbach
wyporność: 830 t,
długość całkowita - 58,50 m,
szerokość maksymalna - 10,30 m.
Główne zadania ORP Kormoran II
• poszukiwanie, klasyfikacja oraz identyfikacja min morskich, a także ich niszczenie,
• przeprowadzanie różnych klas okrętów (statków) przez rejony zagrożenia
minowego,
• obrona przeciwminowa okrętów (statków) podczas przejścia morzem,
• rozpoznawanie torów wodnych,
• zdalne sterowanie samobieżnymi nawodnymi platformami przeciwminowymi,
• stawianie min morskich,
• poszukiwanie oraz zwalczanie sił i środków dywersji podwodnej w rejonach
bazowania oraz udział w akcjach ratowniczych.
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli
Wyjątkowe remont i przeobrażenie JS Kaga. Niszczyciel staje się lotniskowcem
W Neapolu statek pasażerski uderzył o nabrzeże, około 30 rannych
Warsztaty nurkowe służb zorganizowane przez WZD MOSG
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku