• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ORP Ślązak zwodowany. To pierwszy chrzest zbudowanego w Polsce okrętu od ponad 20 lat (FOTO)

03.07.2015 03:33 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ORP Ślązak zwodowany. To pierwszy chrzest zbudowanego w Polsce okrętu od ponad 20 lat (FOTO)

Partnerzy portalu

ORP Ślązak zwodowany. To pierwszy chrzest zbudowanego w Polsce okrętu od ponad 20 lat (FOTO) - GospodarkaMorska.pl

Na ten dzień polska marynarka czekała od długiego czasu. Dziś w Stoczni Marynarki Wojennej odbyło się bowiem wodowanie i chrzest okrętu patrolowego ORP Ślązak. To pierwsze wodowanie jednostki Marynarki Wojennej zbudowanej w polskiej stoczni od ponad 20 lat.

Na uroczystej ceremonii pojawili się przedstawiciele polskiego wojska lądowego i marynarki oraz politycy, w tym Minister Obrony Narodowej - Tomasz Siemoniak. Matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze. To ona wypowiedziała zwyczajową formułę chrztu oraz rozbiła o burtę butelkę szampana.

- To wielka chwila dla polskiej marynarki oraz dla SMW. To również wielki honor brać znów udział w wodowaniu zbudowanego w Polsce okrętu. ORP Ślązak to jednak dopiero początek planu modernizacji polskiej marynarki wojennej. W przyszłym roku oddany do użytku będzie niszczyciel min Kormoran II. Rozpoczęliśmy także negocjacje z Polską Grupą Zbrojeniową w sprawie budowy kolejnych sześciu okrętów. Polska marynarka zaczyna się odbudowywać – zapewniał na uroczystości Tomasz Siemioniak.

Budowa Ślązaka trwała 14 lat i była pełna zwrotów. Wszystko zaczęło się w 2001 roku, gdy rząd polski rozpoczął realizację programu „Gawron”, który miał zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet. Jednostki miały być oddane w 2009 roku. W budżecie państwa wciąż brakowało pieniędzy na ukończenie tego projektu, dlatego sukcesywnie okrajano liczbę jednostek. Ostatecznie został tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld złotych. MON zdecydował się nie kończyć tej jednostki, a gotowy kadłub, w którego zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.

Ślązak ma być oddany do służby w 2016 r. Do głównych zadań okrętu należy zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Charakterystyka ogólna:

    Długość całkowita – 95,2 m;
    Szerokość – 13,5 m;
    Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
    Zanurzenie – 3,6 m;
    Wyporność standardowa – ok. 1800 ton;
    Autonomiczność – 30 dni;
    2 Silniki Główne o mocy 2 x 3240 kW;
    Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
    Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
    Prędkość max. 30 węzłów +;
    Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2000 Mm;
    Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4500 Mm;
    Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie:

    System dowodzenia wraz z konsolami - dostawca firma THALES;
    Armata morska OTO MELARA - 76 mm;
    2 armaty MARLIN – WS - 30 mm;
    4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
    4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
    Stacja radiolokacyjna;
    Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
    Głowica optoelektroniczna;
    System kierowania ogniem;
    Środki łączności i nawigacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.