• <

Iran krytykuje plany europejskiej misji morskiej w Zatoce Perskiej

ew

28.07.2019 09:35 Źródło: PAP
Strona główna Marynarka Wojenna, Służby Morskie, Ratownictwo Morskie Iran krytykuje plany europejskiej misji morskiej w Zatoce Perskiej
Iran krytykuje plany europejskiej misji morskiej w Zatoce Perskiej - GospodarkaMorska.pl

Kraje europejskie, tworzące "koalicję morską" w Zatoce Perskiej, wysyłają wrogie przesłanie - oświadczył w niedzielę rzecznik irańskiego rządu Ali Rabiei, odnosząc się misji mającej zapewnić bezpieczną żeglugę przez cieśninę Ormuz. Plany te nazwał "prowokacją".

Francja, Włochy i Dania wstępnie poparły brytyjskie plany dla misji mającej działać pod egidą Europy i mającej zapewnić bezpieczną żeglugę przez cieśninę Ormuz. Propozycja takiej misji zrodziła się po przejęciu przez Iran tankowca pod banderą brytyjską.

"To, co usłyszeliście, że chcą wysłać europejską flotę do Zatoki Perskiej, śle wrogi komunikat, jest prowokacyjne i zwiększy napięcie" w regionie - powiedział Rabiei.

We wtorek Reuters informował, powołując się na źródła dyplomatyczne, że Francja, Włochy, Holandia i Dania wspierają inicjatywę europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz. Według agencji, "zainteresowanie inicjatywą wyraziły" Polska, Hiszpania, Niemcy i Szwecja. Misja morska ma być prowadzona przez wspólne dowództwo brytyjsko-francuskie.

Jest to odpowiedź na propozycję brytyjskiego szefa MSZ Jeremy'ego Hunta, który w poniedziałek wystąpił z inicjatywą utworzenia europejskiej misji morskiej, mającej zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Ormuz. W piątek na tym morskim szlaku doszło do przejęcia przez irańską Gwardię Rewolucyjną brytyjskiego tankowca Stena Impero.

Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy. Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga przebywają obecnie w Iranie.

Przejęcie Steny Impero komentowane jest jako odwet Teheranu za zatrzymanie na początku lipca przez Brytyjczyków irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru, czego dokonano w związku z podejrzeniami, że statek narusza sankcje UE nałożone na Syrię. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne.

Mająca w najwęższym miejscu 33 km cieśnina Ormuz to najważniejsza droga transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki. Mimo regionalnych konfliktów przepływa nią blisko jedna piąta światowego zapotrzebowania na ten surowiec.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34937,00 $ tona 1,67% 16 wrz
 Cynk 3063,00 $ tona 0,39% 16 wrz
 Aluminium 2868,00 $ tona 0,03% 16 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.