Kongres Polskie Porty 2030 był owocny w wydarzenia dla Ocean Winds. Deweloper otrzymał nagrodę Latarnia Gospodarki Morskiej, ale sygnował także ważną dla rozwoju projektu morskiej farmy wiatrowej BC-Wind umowę na wykorzystanie w trakcie jej budowy terminala instalacyjnego T5 w gdańskim Baltic Hubie. O udziale polskich przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw oraz harmonogramie prac rozmawiamy z dyrektorem zarządzającym Ocean Winds w Polsce.
Ostatnie tygodnie obfitowały w informacje dotyczące Ocean Winds oraz polskich portów instalacyjnych. Niedawno firma ogłosiła, że przy instalacji fundamentów morskiej farmy wiatrowej BC-Wind korzystać będzie z dopiero co otwartego terminala instalacyjnego Świnoujście Offshore Terminal. Podczas tegorocznego Kongresu Polskie Porty 2030 sygnowane zostało natomiast porozumienie między Ocean Winds a PGE Baltica i Ørsted, udziałowcami spółki Baltica 2, w sprawie wykorzystania powstającego w Gdańsku terminala instalacyjnego T5 w Baltic Hubie podczas instalacji na BC-Wind turbin wiatrowych.
– Trafiliśmy w taki dobry moment, że jesteśmy w stanie korzystać z jednego i drugiego terminala – komentuje Kacper Kostrzewa, dyrektor zarządzający Ocean Winds w Polsce. – Tym samym oczywiście zwiększają one nasz local content w projekcie BC-Wind.
Póki co jednak T5 jest wciąż w budowie, a BC-Wind w fazie kontraktacji. Kacper Kostrzewa zastrzega, że jest ona już jednak na ukończeniu.
– Planujemy podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną jeszcze w tym roku, czyli do końca roku 2025 i zaraz potem przechodzimy do fazy budowy. Ta faza na początku 2026 roku rozpocznie się od prac lądowych – będzie to nasza baza serwisowa we Władysławowie i elementy przyłączenia farmy na lądzie. W roku 2027 planujemy instalację fundamentów i innej infrastruktury na morzu, wtedy będziemy korzystali z terminala w Świnoujściu, natomiast w roku 2028 planujemy instalację turbin. I tu właśnie rozpoczyna się nasza faktyczna współpraca z terminalem T5, skąd będziemy instalować te turbiny – opowiada Kostrzewa.
Pieczę nad oboma terminalami instalacyjnymi w Polsce dzierżą spółki Orlenu oraz PGE, czyli innych deweloperów morskich farm wiatrowych. Dyrektor Ocean Winds mówi, że nie ma jednak w tym przypadku mowy o konkurowaniu – terminale są dostępne również dla innych operatorów na rynkowych zasadach.
Całą rozmowę z Kacprem Kostrzewą, dyrektorem zarządzającym Ocean Winds Polska, przeprowadzoną w studio GospodarkaMorska.pl podczas Kongresu Polskie Porty 2030, obejrzysz na GospodarkaMorska.tv oraz YouTube.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej