Cztery jednostki VO65 w samo południe opuściły Gdynię, kończąc tym samym etap rywalizacji na wodach Zatoki Gdańskiej. Jachty wyruszyły w kierunku Sztokholmu, mijając po drodze boje zwrotną w Sopocie. Zwieńczyło to trzydniowy pobyt załóg w Polsce, który był częścią The Ocean Race Europe Prologue. Regaty te są przedsmakiem europejskiej odsłony najtrudniejszych załogowych okołoziemskich regat na świecie, która wystartuje 27 maja w Lorient (Francja).
W Gdyni można było oglądać rywalizację czterech oceanicznych jachtów klasy VO65: litewskiego Ambersail 2, Team Childhood 1 z Holandii, Ocean Racing Team z Austrii oraz polskiego reprezentanta Sailing Poland pod dowództwem Bouwe Bekkinga. W trójmiejskim porcie jednostki zakończyły pełnomorski etap Kłajpeda-Gdynia, który okazał się szczęśliwy dla polskiej załogi. Walka o drugie miejsce toczyła się do samego końca. Ostatecznie wygrała litewski jacht Ambersail2, który wpłynął na metę z przewagą niecałych 3 minut nad Team Childhood1 z Holandii. Ostatnie, czwarte miejsce zajęła załoga The Austrian Ocean Race Project (Austria). Podczas trzydniowego pobytu w Gdyni jednostki rozegrały też cztery wyścigi przybrzeżne o Puchar Prezydenta Miasta Gdynia, który również trafił w ręce załogi Sailing Poland.
– Cztery oceaniczne jachty regatowe przeznaczone do ekstremalnej, okołoziemskiej żeglugi, ścigające się na wodach Zatoki Gdańskiej to wydarzenie, które z pewnością zapisze się w historii polskiego żeglarstwa. Szczególnie, że jednym z nich jest polski jacht Sailing Poland z młodymi żeglarzami Kadry Narodowej PZŻ w załodze. To świetna promocja oceanicznego żeglarstwa, tego, które rozpala wyobraźnię kibiców na całym świecie. Impreza ta pokazuje też, jak bardzo w Polsce, kraju o tak zacnych tradycjach morskich, potrzebny jest profesjonalny zespół zdolny do rywalizacji w najważniejszych żeglarskich regatach na świecie, w tym The Ocean Race. To nie tylko zalety czysto sportowe i większa popularyzacja żeglarstwa, ale też ogromna promocja dla Polski w świecie – powiedział Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego, który był współorganizatorem polskiej części prologu The Ocean Race Europe.
– Dlatego jestem bardzo dumny z faktu, że mogliśmy pokazać choć namiastkę tego, czym jest legendarny wyścig The Ocean Race I choć prolog jest tylko rozgrzewką przed europejską edycją tych ekstremalnych regat, to widać było, że żeglarze i kibice żeglarstwa traktują to jak święto. Bardzo bym chciał, aby polski jacht wystartował najpierw w The Ocean Race Europe, a następnie już w okołoziemskich, etapowych regatach The Ocean Race, które uważana są za creme de la creme żeglarstwa oceanicznego. Żałuję bardzo, że w tym roku w Gdyni nie mogliśmy zorganizować atrakcji dla kibiców, niestety obostrzenia covidowe na to nie pozwoliły. Gratuluję wszystkim załogom, bo choć prolog miał charakter promocyjny, to jednak element sportowy dla każdego jest ważny. Życzę pomyślnych wiatrów podczas etapu z Gdyni do Sztokholmu i wierzę, że w Polsce będziemy częściej oglądać te wspaniałe jachty. W tym miejscu chcę bardzo podziękować Robertowi Gwoździowi i Sailing Poland za inicjatywę i współpracę przy tej imprezie – dodał prezes.
Załogę polskiego jachtu tworzą znakomici żeglarze oceanicznych i bardzo młodzi zawodnicy polskiej kadry narodowej. Oprócz Bekkinga, który jest swoistą legendą regat The Ocean Race, funkcję nawigatora pełni Aksel Magdahl, dziobowego – Simbad Quiroga, a kapitanem jachtu jest Jens Dolmer - weteran Pucharu Ameryki i dwukrotny uczestnik regat Volvo Ocean Race. Na etap pełnomorski Gdynia – Sztokholm do załogi Sailing Poland dołączyła również Magdalena Kwaśna, żeglarka klasy Laser, która uzyskała nominację olimpijską i już za kilka tygodni będzie walczyć o olimpijskie złoto na Igrzyskach w Tokio.
The Ocean Race Europe to pierwsza, europejska odsłona najtrudniejszych załogowych okołoziemskich regat na świecie – The Ocean Race. Wydarzenie poprzedza prolog na trasie Kłajpeda-Gdynia-Sztokholm. Po przypłynięciu do Szwecji, załogi będą kontynuować rywalizację w wyścigach przybrzeżnych i ostatnim etapie pełnomorskim ze Sztokholmu na południe Szwecji. Potem jachty popłyną do Lorient, gdzie już 27 maja rozpocznie się The Ocean Race Europe.
Pełen harmonogram The Ocean Race Europe & Prologue:
9 maja 2021 – Etap 1: Kłajpeda => Gdynia
12 maja 2021 – Etap 2: Gdynia => Sztokholm
16 maja 2021 – Etap 3: Sztokholm => Południe Szwecji
29 maja 2021 – Etap 4: Lorient => Cascais
6 czerwca 2021 – Etap 5: Cascais => Alicante
13 czerwca 2021 – Etap 6: Alicante => Genua
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?