Dzisiaj, w czwartek 30 lipca, żaglowiec ORP Iskra, po sześciu tygodniach, powrócił do portu wojennego w Gdyni. W rejsie nawigacyjno-szkoleniowym oraz w regatach The Tall Ships Races uczestniczyli podchorążowie Akademii Marynarki Wojennej.
W tegorocznym „szkoleniu pod żaglami” na pokładzie ORP „Iskra” wzięło udział 37 podchorążych z I roku, w tym dwie przedstawicielki Bułgarskiej Marynarki Wojennej. Trasa rejsu prowadziła przez Morze Bałtyckie – Cieśniny Duńskie– Morze Północne – Kanał Angielski – Morze Irlandzkie - Morze Północne – Morze Bałtyckie. Żaglowiec wziął udział również w corocznych regatach „The Tall Ships Races”. Podchorążowie, zgodnie z planem, zakończyli praktyczne szkolenie na morzu 27 lipca, w norweskim porcie Kristiansand, skąd wojskowym samolotem powrócili do Gdyni. „Iskrę” do macierzystego portu przyprowadziła stała załoga.
W czasie rejsu podchorążowie uczyli się podstaw marynarskiego rzemiosła, a zwłaszcza żeglarstwa. Przyszli oficerowie MW przeszli cykl praktycznego szkolenia morskiego oraz zapoznali się z warunkami nawigacyjno - hydrograficznymi i hydrologiczno - meteorologicznymi na akwenach objętych trasą rejsu. Podchorążowie doskonalili również umiejętności w pełnieniu wacht morskich, obsługi urządzeń, sprzętu i takielunku żaglowca, a także długotrwałego pływania. W związku z trudnymi warunkami panującymi w tym czasie na morzu, praktyki okazały się niezwykle wymagające, a osiągnięty poziom wyszkolenia podchorążych bardzo wysoki.
„The Tall Ships Races” to jedne z najbardziej prestiżowych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku. Z czasem na listę zwycięzców wpisało się kilka polskich jednostek, w tym ORP „Iskra”. Żaglowce biorące udział w rywalizacji ze względu na wielkość dzielone są na cztery kategorie. Podczas zawodów połowa osób znajdujących się na każdym z pokładów musi mieć od 16 do 25 lat. Do tegorocznej rywalizacji przystąpiło blisko sto jednostek. W pierwszym etapie na czele zarówno swojej klasy, jak i klasyfikacji generalnej uplasował się polski żaglowiec „Fryderyk Chopin”.
ORP „Iskra” jest barkentyną projektu B79/II. Na co dzień bazuje w Gdyni. Wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Na jego pokładzie rejsy szkoleniowe odbywają przyszli oficerowie Marynarki Wojennej. Ponad 200 dni w roku załoga żaglowca przebywa w morzu. ORP „Iskra” buduje swój międzynarodowy autorytet, biorąc udział w corocznych regatach Tall Ships Races, zdobywając w 1989 roku główną i zarazem najbardziej prestiżową nagrodę regat. W 1990 roku ORP „Iskra” została wyróżniona przez Sekretarza Generalnego ONZ Medalem Pokoju. Za największy sukces żaglowca uznać należy opłynięcie globu ziemskiego w latach 1994-1995, kiedy to żeglował przez wszystkie oceany świata i większość mórz. Na swoim pokładzie gościł wiele ważnych osób oraz większość przedstawicieli Polonii rozsianej na całym świecie.
Żaglowcem ORP „Iskra” dowodzi kmdr ppor. Jacek Miłowski.
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej