Korespondencja prosto z pokładu “Daru Młodzieży”, zmierzającego do Lizbony na wielki zlot żaglowców, kończący The Tall Ships Races Lisboa 2016, organizowanych przez Sail Training International. Morski festiwal w Lizbonie upamiętnia pierwsze regaty wielkich żaglowców, które w 1956 roku ścigały się na trasie z Torbay w południowej Anglii właśnie do Lizbony. Przed 60 laty, podobnie jak w roku bieżącym, na starcie stanęło 12 żaglowców klasy "A”.
Na pokładzie "Daru Młodzieży" praktykę morską odbywa 114 studentów I roku Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni, a dowodzi fregatą kpt. ż.w. Ireneusz Lewandowski – autor poniższej relacji:
Po zaciętej walce i pokonaniu dystansu 855 Mm, „Dar Młodzieży” minął linię mety jako drugi w swojej klasie. Pierwszy był „Mir”, któremu pokonanie całej trasy zajęło 6 dni 14 h i 38 minut. „Darowi” wyścig zajął o 7 h 20 minut więcej. Trzeci w stawce, „Fryderyk Chopin” przebył trasę w 7 dni, 1 h i 5 minut, a czwarty, „Statsraad Lehmkuhl” - o 52 minuty dłużej. Pozostali konkurenci, w chwili gdy „Dar” mijał linię mety, byli o ponad 100 Mm za rufą.
Na ostatecznym wyniku zaważy niestety niekorzystny przelicznik, jaki stosuje się w przypadku obu bliźniaczych fregat. Po uwzględnieniu przeliczników, pierwsze miejsce w klasie zdobył „Statsraad Lehmkuhl”, drugie „Fryderyk Chopin”, trzecie i czwarte miejsce, na razie szacunkowo, przypadnie żaglowcom będącym jeszcze daleko od mety („Christian Radich” i „Georg Stage”). Dopiero na piątej i szóstej pozycji będą: „Mir” i „Dar Młodzieży”. Niemniej wynik ten może jeszcze ulec zmianie.
Wszyscy narzekają na sprawiedliwość stosowanych przeliczników, ponieważ różnice w prędkości żaglowców są różne zależnie od siły i kierunku wiatru, a także stanu morza. Większość tegorocznego wyścigu odbywała się w warunkach, w których zarówno „Mir”, jak i „Dar” nie mogły w pełni wykorzystać swoich walorów, szczególnie zdolności do szybkiej żeglugi przy silnych wiatrach. Jednak chyba rzeczywiście nie ma możliwości opracowania wskaźnika, który byłby w pełni obiektywny.
Zresztą nie to jest najważniejsze. Regaty The Tall Ships Races są jedynie pretekstem do spotkania statków żaglowych, na których realizuje się idee Sail Trainingu tj. idee kształtowania charakterów młodych ludzi poprzez ich kontakt z żywiołem, wymogami statkowej służby i warunkami pracy zespołowej. Radość tych spotkań wyraża się duchem sportowej rywalizacji, a także wspaniałą wspólną zabawą w portach oraz jej kulminacją podczas parady załóg, do której załoga „Daru Młodzieży” tym razem przygotowuje się w sposób szczególny.
Łączę pozdrowienia i podziękowania dla wszystkich, którzy trzymali za nas kciuki.
Ireneusz Lewandowski
Komendant/Master
S/V "Dar Młodzieży"
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?