• <

„Dar Młodzieży” na finiszu the tall ships races 2016

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie „Dar Młodzieży” na finiszu the tall ships races 2016
„Dar Młodzieży” na finiszu the tall ships races 2016 - GospodarkaMorska.pl
20.07.2016 Źródło: własne

Korespondencja prosto z pokładu “Daru Młodzieży”, zmierzającego do Lizbony na wielki zlot żaglowców, kończący The Tall Ships Races Lisboa 2016, organizowanych przez Sail Training International. Morski festiwal w Lizbonie upamiętnia pierwsze regaty wielkich żaglowców, które w 1956 roku ścigały się na trasie z Torbay w południowej Anglii właśnie do Lizbony. Przed 60 laty, podobnie jak w roku bieżącym,  na starcie stanęło 12 żaglowców klasy "A”.

Na pokładzie "Daru Młodzieży" praktykę morską odbywa 114 studentów I roku Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni, a dowodzi fregatą kpt. ż.w. Ireneusz Lewandowski – autor poniższej relacji:

Po zaciętej walce i pokonaniu dystansu  855 Mm,  „Dar Młodzieży” minął linię mety jako drugi w swojej klasie. Pierwszy był „Mir”,  któremu pokonanie całej trasy zajęło 6 dni 14 h i 38 minut. „Darowi” wyścig zajął o 7 h 20 minut więcej. Trzeci w stawce, „Fryderyk Chopin” przebył trasę w 7 dni, 1 h i 5  minut, a czwarty, „Statsraad Lehmkuhl” - o 52 minuty dłużej. Pozostali konkurenci, w chwili gdy „Dar” mijał linię mety, byli o ponad 100 Mm za rufą.

Na ostatecznym wyniku zaważy niestety niekorzystny przelicznik, jaki stosuje się w przypadku obu bliźniaczych fregat. Po uwzględnieniu przeliczników, pierwsze miejsce w klasie zdobył „Statsraad Lehmkuhl”, drugie „Fryderyk Chopin”, trzecie i czwarte miejsce, na razie szacunkowo, przypadnie żaglowcom będącym jeszcze daleko od mety („Christian Radich” i „Georg Stage”). Dopiero na piątej i szóstej pozycji będą: „Mir” i „Dar Młodzieży”. Niemniej wynik ten może jeszcze ulec  zmianie.

Wszyscy narzekają na sprawiedliwość stosowanych przeliczników, ponieważ różnice w prędkości żaglowców są różne zależnie od siły i kierunku wiatru, a także stanu morza. Większość tegorocznego wyścigu odbywała się w warunkach, w których zarówno „Mir”, jak i „Dar” nie mogły w pełni wykorzystać  swoich walorów, szczególnie zdolności do szybkiej żeglugi przy silnych wiatrach. Jednak chyba rzeczywiście nie ma możliwości opracowania wskaźnika, który byłby w pełni obiektywny.

Zresztą nie to jest najważniejsze. Regaty The Tall Ships Races są jedynie pretekstem do spotkania statków żaglowych, na których realizuje się idee Sail Trainingu tj. idee kształtowania charakterów młodych ludzi poprzez ich kontakt z żywiołem, wymogami statkowej służby i warunkami pracy zespołowej.  Radość tych spotkań wyraża się duchem sportowej rywalizacji, a także wspaniałą wspólną zabawą w portach oraz jej kulminacją podczas parady załóg, do której załoga „Daru Młodzieży”  tym razem przygotowuje się w sposób szczególny.
Łączę pozdrowienia i podziękowania dla wszystkich, którzy trzymali za nas kciuki.

Ireneusz Lewandowski
Komendant/Master  
S/V "Dar Młodzieży"

Źródło:
własne
taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33686,00 $ tona 1,78% 11 maj
 Cynk 3004,00 $ tona -1,09% 11 maj
 Aluminium 2549,00 $ tona -0,62% 11 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.