jk
Już w najbliższą niedzielę, 10 września, wystartują regaty Bitwa o Gotland – Delphia Challenge 2017. Wielka żeglarska Bitwa zostanie rozegrana już po raz szósty. Na liście startowej znajduje się rekordowa liczba 35 zawodników, z których większość zgłosiła się w już pierwszej dobie zapisów, jeszcze w styczniu.
Bitwa o Gotland to najtrudniejszy morski wyścig żeglarski w Polsce. Zasady rywalizacji pozostają bez zmian – trasa liczy 500 mil dookoła Gotlandii i trzeba ją pokonać non-stop. Na każdym z jachtów znajduje się jeden człowiek, a dookoła roztacza swoje fale jesienny Bałtyk. Ukończenie Bitwy daje kwalifikację do startu w międzynarodowych regatach oceanicznych samotników i jest uznawane m.in. przez Royal Western Yacht Club of England.
„Ubiegłoroczna flota liczyła 25 jachtów, a liczba ta wynikała ze względów bezpieczeństwa i wprowadzonego po raz pierwszy limitu miejsc” – mówi Krystian Szypka, pomysłodawca i uczestnik pierwszych edycji, a obecnie dyrektor regat. „W tym roku zdecydowaliśmy się zwiększyć liczbę uczestników do 35 osób, kładąc również większy nacisk zarówno na zabezpieczenie regat, szkolenie zawodników jak i na kwalifikacje kandydatów” – dodaje.
„Cieszy nas, że Bitwa się rozwija i coraz więcej żeglarzy podejmuje wyzwanie samotnej żeglugi wokół Gotlandii” – mówi Piotr Kot, współwłaściciel firmy Delphia Yachts. „Jesteśmy dumni, że po raz kolejny jesteśmy partnerem strategicznym tego wydarzenia" – dodaje.
Wśród tegorocznych uczestników są weterani Bitwy z poprzednich lat (w tym gronie dwie kobiety, Joanna Pajkowska i Aleksandra Emche, a także ubiegłoroczni zwycięzcy – Mirosław Zemke w klasie ORC i Jerzy Matuszak, w klasie Open) i spora grupa bitewnych „nowicjuszy”, mających jednak niezbędne morskie doświadczenie. Wyodrębniona została również klasa Mini650, licząca sześć jachtów. W tej klasie wystartują pierwsi zagraniczni uczestnicy Bitwy – Leino Svennson, Morten Bogacki oraz Claus Pedersen ze Szwecji, Niemiec i Danii. Rywalizować z nimi będą Radek Kowalczyk, Michał Weselak i Marcin Wroński.
„Trasa regat oraz jej długość są idealne dla Mini” – mówi Morten Bogacki.
„Dla mnie Bitwa o Gotland to największe wyzwanie w samotnej żegludze jakie można podjąć w północnej Europie” – dodaje Claus Pedersen. „Będę bardzo zadowolony, jeżeli po prostu je ukończę”.
„Bardzo się cieszę, że udało nam się w tym roku stworzyć dla Mini oddzielną klasę” – komentuje Radek Kowalczyk, dwukrotny uczestnik regat Mini Transat. „Mam nadzieję, że w przyszłości uda się Bitwę wpisać do kalendarza regat klasy Mini, co miałoby ogromne znaczenie dla żeglarzy z naszej części Europy”.
Ze względów bezpieczeństwa organizatorzy zdecydowali o wymogu obowiązkowego posiadania przez każdego z zawodników tratwy, radioboi EPIRB (lub lokalizatora PLB), a także kombinezonu TPS ograniczającego wychłodzenie. Obowiązkowe będzie również przejście przed startem szkolenia SAR, zaplanowanego na sobotę, a także kontroli technicznej.
Regatom towarzyszą w tym roku cztery jachty osłonowe. Będą to s/y Hallelujah, (Delphia 46 DS prowadzona przez dyrektora regat, Krystiana Szypkę), s/y Copernicus (legenda polskiego żeglarstwa), s/y Tornado (Cetus 54 z JKMW Kotwica) oraz s/y Oiler. Dzięki nim każdy zawodnik będzie otrzymywał prognozy pogody opracowywane przez meteorologów regat oraz inne niezbędne informacje. Zadaniem jednostek osłonowych będzie też komunikacja z lądem i przekazywanie informacji od zawodników do biura regat.
Żeglarze i organizatorzy ponownie skorzystają z gościnności Mariny Delphia w Górkach Zachodnich, będącej portem startu i mety. Po raz kolejny będzie się tu również mieściło Biuro Regat, a teren mariny będzie dostępny dla rodzin zawodników oraz kibiców do końca wyścigu.
Pozycje wszystkich jachtów będzie można śledzić online za pomocą trackingu Yellow Brick.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?