• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Amerykanie i Chińczycy oglądają polskie jachty (wideo)

ew/PAIH

22.08.2019 10:41 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Amerykanie i Chińczycy oglądają polskie jachty (wideo)

Partnerzy portalu

Amerykanie i Chińczycy oglądają polskie jachty (wideo) - GospodarkaMorska.pl

W dniach 18-20 lipca 2019 r. przedstawiciele branży jachtowej z USA i Chin gościli w Gdyni. Celem wizyty studyjnej było zaprezentowanie polskiego sektora jachtów i łodzi. Organizatorem misji była Polska Agencja Inwestycji i Handlu SA.

Jachty i łodzie produkowane w Polsce cieszą się na świecie dużym uznaniem przede wszystkim ze względu na bardzo wysoką jakość wykonania oraz innowacyjność w projektowaniu. Cechy te są często doceniane na najważniejszych światowych konkursach i targach, skąd jachty z polskich stoczni regularnie przywożą nagrody i wyróżnienia.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu SA – przy wsparciu Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych POLBAOT – zorganizowała wizytę studyjną dla dziennikarzy i przedsiębiorców z USA i Chin. Te dwa kraje są szczególnie ważne dla polskiego przemysłu jachtowego: USA są jednym z największych odbiorców polskich jachtów, w Polsce jest także realizowana produkcja wielu znanych amerykańskich marek. Natomiast rynek chiński to wciąż mało odkryta przestrzeń dla polskiego biznesu jachtowego dysponująca ogromnym potencjałem importowym. W roku 2018 analogiczna wizyta została zrealizowana dla gości z ZEA i Rosji.

Wśród tegorocznych gości wizyty studyjnej znaleźli się przedstawiciele najważniejszych azjatyckich i amerykańskich tytułów prasy jachtowej, środowiskowi liderzy opinii, a także przedstawiciele biznesu. Wizyta miała na celu zaprezentowanie zagranicznym gościom potencjału Polski związanego z produkcją małych statków oraz pomoc w nawiązaniu relacji handlowych. W trakcie trzech dni gościom został zaprezentowany ekosystem polskiego sektora jachtowego; wiedza, którą zdobyli była zarówno teoretyczna jak i praktyczna.

Pierwszego dnia goście wzięli udział w testach łodzi. Do wyboru było niemal 20 jednostek, zarówno łodzie żaglowe jak i motorowe, wyczynowe, wyprawowe, rodzinne, wędkarskie a także jednostki klasyczne – drewniane i prototypy. Długość kadłubów jednostek sięgała od 2,5 m do ponad 26 m. Tak duży wybór jednostek miał na celu zaprezentowanie całego spektrum możliwości polskiej produkcji. Goście wzięli również udział w oficjalnym otwarciu targów Wiatr i Woda. W czasie, kiedy uczestnicy misji testowali jednostki, dla polskich przedsiębiorców zostało przeprowadzone przez ekspertów PAIH szkolenie z różnic międzykulturowych. Świadomość realiów biznesowych, szczególnie w kontaktach z kontrahentami w odległych kulturowo obszarów, często ma decydujące znaczenie dla powodzenia transakcji. Wieczorem odbyły się pierwsze rozmowy biznesowe z polskimi przedsiębiorcami oraz kolacja branżowa w czasie której zostały ogłoszone nominacje konkursowe.

Drugiego dnia wizyty odbyły się prezentacje stoczni – Galeon, Sunreef Yachts, Conrad Shipyard oraz żaglowni Sail Service. Szczególnie mocne wrażenie wywarł na gościach rejs osiemdziesięciostopowym katamaranem żaglowym Sunreef, poprzedzony prywatnym spotkaniem z Lechem Wałęsą. Były prezydent m.in. odpowiedział na pytanie dlaczego Polska jest obecnie tak ważnym na arenie międzynarodowej producentem jachtów. Również tego dnia grupa z USA i Chin została przyjęta przez dziekana Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, Profesora Janusza Kozaka, który wraz ze współpracownikami przeprowadził prezentację oraz oprowadził gości po centrum badawczo-rozwojowym wydziału. Tego dnia był również czas na zwiedzenia gdańskiego Starego Miasta.

Trzeciego dnia ponownie odbyły się testy jednostek, a także spotkania z niezwykłymi postaciami świata żeglarskiego, w tym z kpt. Joanną Pajkowską – pierwszą Polką, która samotnie opłynęła świat jachtem żaglowym, bez zachodzenia do portów. Następnie przeprowadzono konferencję dla polskich dziennikarzy, w czasie której zaprezentowano siłę polskiego sektora jachtowego, mechanizmy promocyjne dla biznesu jachtowego oraz ofertę wsparcia polskich przedsiębiorców przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu SA. Oficjalne zamknięcie misji odbyło się na statku-muzeum „Dar Pomorza”.

Program tegorocznej wizyty studyjnej dla dziennikarzy i przedsiębiorców z USA i Chin został opracowany tak, aby w możliwie szeroki sposób zaprezentować potencjał polskiej branży związanej z produkcją jachtów i łodzi, a także wyjaśnić kontekst historyczny – dlaczego właśnie Polska jest tak ważnym producentem jachtów i łodzi. Nowoczesne stocznie, doświadczona kadra zarządzająca oraz pracownicy, zaplecze naukowe i wsparcie agencji rządowej to prężnie i co najważniejsze - spójnie działający ekosystem, który na zagranicznych gościach wywarł duże wrażenie. Wizyty studyjne poza promocją branży, dzięki jej sile, promują również Polskę jako kraj nowoczesny, innowacyjny oraz wspierający własnych przedsiębiorców. To działania wizerunkowe absolutnie niezbędne w dzisiejszym świecie, które bez wątpienia w niedługim okresie zwrócą się z nawiązką.

Aktualne informacje o Branżowym Programie Promocji sektora jachtów i łodzi dostępne są pod adresem www.polish-yachts.com

Autor relacji: Wojciech Nowicki
Skipper Branżowego Programu Promocji sektora jachtów i łodzi
Polska Agencja Inwestycji i Handlu SA

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.