Minister ds. klimatu i zielonego wzrostu poinformował holenderski parlament, że dotychczasowe cele dla morskiej energetyki wiatrowej są „nie do zrealizowania”. Rząd tymczasowy pracuje nad nowym planem, który może obniżyć krótkoterminowy cel nawet o 40%.
Holandia posiada obecnie 4,7 GW zainstalowanej mocy na morzu, a dotychczasowy plan zakładał osiągnięcie 50 GW między 2032 a 2040 rokiem oraz 70 GW do 2050 r. Nowe założenia, które mają zostać ogłoszone we wrześniu, mówią o 30 GW jako bardziej realistycznym celu – z możliwością dojścia do 40 GW w zależności od tempa rozwoju branży.
W maju Holandia odwołała dwa przetargi na budowę farm wiatrowych na morzu, tłumacząc decyzję brakiem zainteresowania i trudnościami finansowymi. Rząd przyznał, że tempo transformacji energetycznej jest wolniejsze od zakładanego, a branża zmaga się z wyzwaniami, m.in. w łańcuchach dostaw.
Organizacja branżowa NedZero skrytykowała ograniczenie celów. Jan Vos, przewodniczący NedZero powiedział, że to wciąż ogromne wyzwanie, jednocześnie ostrzegł, że obniżanie ambicji podważa zaufanie do całego łańcucha dostaw i odstrasza inwestorów.
Organizacja NedZero apeluje także o stabilną i przewidywalną politykę rządu, która jest niezbędna, by przyciągnąć prywatne inwestycje. Zwraca uwagę także na działania pobudzające popyt na zieloną energię. Wcześniej w tym roku ponad 20 firm wezwało rząd do wprowadzenia gwarancji finansowych lub subsydiów, które zmniejszyłyby ryzyko inwestycyjne.
Obecne zmiany w polityce energetycznej są opracowywane przez rząd tymczasowy, który objął funkcję po rozpadzie koalicji na początku czerwca. Nowe wybory zaplanowano na październik, a ich wynik może mieć decydujący wpływ na dalszy kierunek transformacji energetycznej Holandii. Zależeć on będzie od rywalizacji między proekologicznymi partiami a ugrupowaniami prawicowymi.
Fot. Depositphotos
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej