• <
mewo_2022

Armatorzy zablokowali zbiornikowce. Ustawa Jones Act pogłębia kryzys na rynku ropy w USA

14.05.2021 23:07 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Armatorzy zablokowali zbiornikowce. Ustawa Jones Act pogłębia kryzys na rynku ropy w USA

Partnerzy portalu

Armatorzy zablokowali zbiornikowce. Ustawa Jones Act pogłębia kryzys na rynku ropy w USA  - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Armatorzy zablokowali zbiornikowce pod banderą USA. Wysiłki mające na celu dostarczenie paliwa do obszarów w Stanach Zjednoczonych borykających się z niedoborami zostały spowolnione.

Zamknięcie sieci Colonial Pipeline w celu udaremnienia cyberataku, zakłóciło prawie połowę dostaw paliwa na Wschodnim Wybrzeżu i pozostawiło części południowego wschodu w obliczu poważnego niedoboru ropy i oleju napędowego. 

W środę w informacji prasowej Colonial podaje, że zaczął się ponownie uruchamiać rurociąg,  po czym dodał, że powrót łańcucha dostaw paliwa do normy zajmie kilka dni. Ceny pomp wzrosły do najwyższych od siedmiu lat, ponieważ kierowcy spieszą się, by napełniać zbiorniki. Jednym ze sposobów złagodzenia tego niedoboru byłby transport paliwa statkiem z rafinerii u wybrzeży Zatoki Perskiej. Zapotrzebowanie na ropę we wschodniej części wybrzeża USA mogło zostać zaspokojone poprzez dostawę drogą morską. 

Tankowce z amerykańskim towarem

Jedynie tankowce pływające pod banderą Stanów Zjednoczonych mogą odbywać rejsy przewożące towary amerykańskie wzdłuż wybrzeża kraju, zgodnie z przepisami Jones Act. Według kierownictwa firmy i źródeł rynkowych kilka z około 60 jednostek należących do floty tankowców pływających pod banderą USA, które obejmują głównie tankowce i barki, zostało wycofanych z eksploatacji z powodu niskiego popytu, przed zamknięciem rurociągu Colonial Pipeline.

Uruchomienie tankowców na biegu jałowym zajmie co najmniej 10 dni, oznajmił rzecznik firmy żeglugowej Overseas Shipholding Group Inc. – Z pewnością moglibyśmy dość szybko reaktywować niektóre tankowce, gdyby rurociąg nie działał przez dłuższy czas – dodaje Reuterowi. 

Jednak niektórzy armatorzy prosili potencjalnych czarterujących, o podpisanie długoterminowych kontraktów, co utrudnia szybką reakcję na kryzys, podają dwa znane źródła.

– Aby je reaktywować, właściciele prosili o więcej niż 1 rejs – raz na kilka miesięcy – komentuje jedno ze źródeł żeglugowych.

Właściciele szukają również stawki, która sprawiłaby, że opłaca się im wyczarterować  statek z jego zakotwiczenia. Jedno ze źródeł podało, że możliwe jest stosunkowo szybkie rozmieszczenie dużych barek stojących na biegu jałowym, ponieważ można je holować  ale  wymaga to dużo formalności. Rząd USA rozważa zniesienie ograniczeń Jones Act, w ramach środków nadzwyczajnych.

Trzy statki zabezpieczone

Rafinerie i hurtownicy tymczasowo zabezpieczyli co najmniej trzy statki pływające pod obcą banderą na wypadek, gdyby rząd Stanów Zjednoczonych zrzekł się Jones Act, podają źródła. 

– Nic się nie zmienia, ale to wszystko na wszelki wypadek – mówi jeden z maklerów.

Eksperci twierdzą, że nawet po zrzeczeniu się ustawy Jones Act i znalezieniu międzynarodowych statków do czarteru, tylko kilka portów w najbardziej dotkniętych regionach południowo-wschodnich Stanów Zjednoczonych, takich jak Floryda i Savannah w stanie Georgia, jest w stanie przyjąć duże tankowce.

Po przybyciu ładunków flota ciężarówek będzie musiała przetransportować paliwo z portu do centrów w głębi lądu.

Dostawcy dążą również do sprowadzenia statków z Europy do portu w Nowym Jorku, chociaż ich przybycie zajmie trochę czasu, a stamtąd kolejne dni, aby przetransportować paliwo tam, gdzie jest potrzebne.

– Najlepszym miejscem do dostarczania dużych ładunków jest port w Nowym Jorku, ponieważ to właśnie tam spotyka się duże ładunki dla Europy. Niektóre z pozostałych portów niekoniecznie będą miały odpowiednią infrastrukturę – mówi Alan Gelder, wiceprezes ds. Rafinacji, rynków chemikaliów i ropy naftowej w firmie Wood Mackenzie. 


Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.