8 maja Gdański Park Naukowo-Technologiczny stał się miejscem ożywionej dyskusji, kreatywnych pomysłów i inspirujących spotkań - wszystko to za sprawą Dnia Otwartego Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE).
W dniach 24 i 25 kwietnia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych H2POLAND. Wydarzenie było w całości poświęcone dekarbonizacji oraz technologiom wodorowym.
Dziś przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte zacumował luksusowy statek Le Bellot, inaugurując tym samym sezon wycieczkowy w Gdańsku. Ten elegancki cruiser przyciąga pasażerów nie tylko komfortem, ale także bogatą ofertą kulturalną. Jego wizyta podkreśla istotną pozycję Gdańska w sieci popularnych kierunków turystycznych.
W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Patronem honorowym wydarzenia jest Ministerstwo Infrastruktury. Pierwsza edycja Kongresu okazała się wielkim sukcesem i jedną z największych imprez gospodarczych w regionie. Zgromadziła ponad 500 uczestników oraz ponad 70 prelegentów. W tym roku zainteresowanie konferencją jest jeszcze większe. Spotkajmy się w Sopocie !
W dniach 4-6 kwietnia 2024 w Seaside Park Hotel w Kołobrzegu odbyło się XI Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego. W trakcie wydarzenia odbyły się debata z udziałem ekspertów oraz wykłady prelegentów. Była to okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń oraz rozwijania współpracy w branży morskiej. Rejestracja online
„Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” to wydarzenie poświęcone często pomijanemu aspektowi rozwoju morskiej energetyki wiatrowej – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym. Podczas konferencji rozmawialiśmy z Tomaszem Librontem, prezesem zarządu Smartt Re, o roli instytucji ubezpieczających w budowaniu nowego sektora polskiego przemysłu.
Realizacja Baltic Hub T3 wchodzi w kolejną fazę. Cały obszar jest już zalądowiony, co oznacza, że Polska zyskała 36 hektarów lądu.
Mostostal Pomorze S.A. zakończył prace nad kolejnym projektem dla branży subsea. Dostarczone konstrukcje zostaną wykorzystane na potrzeby trzech złóż gazowych zlokalizowanych w północnej części Morza Norweskiego.
W poniedziałek w Sopocie rozpoczęła się konferencja Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie. Wydarzenie poświęcone jest w dużej mierze często pomijanemu aspektowi rozwoju branży – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym.
Na Skwerze Kościuszki w Gdyni odbyły się 12 marca miejskie uroczystości upamiętniającą 25, rocznicę wstąpienia Polski, Czech i Węgier do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Z tej okazji odbyły się uroczystości z udziałem przedstawicieli rządu, władz miejskich, administracji, jak też sił zbrojnych. Z tej okazji zostały udostępnione do zwiedzania okręty polskiej Marynarki Wojennej.
W Porcie Gdańsk doszło do niebezpiecznego wypadku - pojazd ciężarowy częściowo spadł z nabrzeża do wody. Nikomu nic się nie stało.
W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
Suwnice Konecranes montowane w Gdańsku popłyną z Portu Gdańsk prosto do portu w amerykańskim Houston, gdzie będą pracować.
Polski Rejestr Statków podpisał dziś umowę o współpracy z Rejestrem Żeglugi Ukrainy. To pokłosie zawartego w ubiegłym roku Memorandum of Agreement (MOA), w ramach którego Polskie Forum Technologii Morskich oraz Ukraiński Klaster Morski podjęły ambitną inicjatywę modernizacji przemysłu stoczniowego pogrążonego w wojnie kraju.
Blok rufowy, podzielony na dwie części o łącznej masie 780 ton, opuścił gdańską stocznię Marine Projects Ltd. na pokładzie statku Meri i niebawem wyruszy do klienta, czyli fińskiej stoczni Meyer Turku, gdzie zostanie zintegrowany z kadłubem Star of the Seas – drugiego cruisera klasy Icon zamówionego przez Royal Carribean.
Polski sektor energetyki morskiej jest aktualnie w fazie dynamicznej ekspansji, kształtowanej przez nowe strategie i innowacyjne podejścia przedsiębiorstw działających w tym biznesie. W rozmowie przeprowadzonej podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Paweł Weiner, prezes zarządu MAG Offshore, podzielił się z nami długoterminową wizją firmy, która ma potencjał zaistnieć jako jeden z czołowych graczy branży.
Polski rynek offshore wind, aktualnie w epoce dynamicznego rozwoju, odzwierciedla wyjątkowe szanse w zakresie nowych technologii i zrównoważonego rozwoju. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Łukasz Piotrowicz, Offshore Development Manager w Iberdrola Renewables Polska, udzielił eksperckiego wglądu w perspektywy przyszłości sektora.
Orlen Neptun, kierując się wizją nowoczesnej i zrównoważonej przyszłości, realizuje swoją flagową inwestycję, czyli terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. To nie tylko zmienia krajobraz energetyczny Polski, ale także stawia nasz kraj w centrum europejskiej rewolucji OZE. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Robert Nowicki, prezes zarządu Orlen Neptun, ujawnił szczegóły postępu prac, planów na przyszłość oraz kluczowych elementów, które sprawią, że Polska stanie się centrum nowoczesnych technologii w sektorze offshore.
Baltic Power jako pierwszy projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w kraju zamknął etap pozyskiwania finansowania i przystąpił do fazy budowy. Otwiera to nowy rozdział w historii polskiej energetyki, wyznaczając kurs ku zrównoważonej przyszłości. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, Jarosław Broda, członek zarządu Baltic Power, odsłonił kulisy sukcesu, który nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w kontekście wyzwań, jakie niesie ze sobą globalny kryzys branży związany z niestabilną rzeczywistością geopolityczną.
Decyzja o zaangażowaniu się w polski sektor energetyki morskiej zapadła w CRIST Offshore już 2 lata temu. Firma utrzymuje spójność swojej strategii skupionej na budowie kompletnych stacji transformatorowych. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Andrzej Czech, członek zarządu spółki, podzielił się z nami wglądem w zamiary dotyczące zaspokojenia rosnącego popytu na infrastrukturę wspierającą rozwój branży MEW.
W obliczu dynamicznego rozwoju sektora morskiej energetyki odnawialnej, Konrad Wróbel, członek zarządu Orlen Neptun, przedstawia kluczowe założenia inwestycyjne spółki. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies rozmawialiśmy o postępie prac związanych z najważniejszymi projektami oraz o ambicjach w zakresie budowy polskiego łańcucha dostaw i zaangażowania w lokalny rozwój gospodarczy.
Od listopada ubiegłego roku są prowadzone intensywne prace wokół nowego, głębokowodnego nabrzeża T3, mającego zwiększyć możliwości przeładunkowe największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, który znajduje się w Gdańsku.
LOTOS Petrobaltic podpisał kontrakt z polskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych. To ważny krok w stworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Zgodnie z założeniami spółki docelowo zbudowane zostaną trzy tego typu jednostki.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Rozwój sektora offshore wind nabiera tempa. To generuje określone wyzwania, a Seaway7 ma konkretną ofertę rozwiązań. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku , Business Development Director w Seaway7, opowiedział nam o kluczowych aspektach działalności firmy i jej zaangażowaniu w Polsce.
Problem zmian klimatycznych staje się coraz bardziej palący, dlatego świat w coraz większym stopniu stawiana zrównoważoną energetykę. W tych okolicznościach Polska wydaje się mieć kluczową rolę do odegrania w rozwoju energii wiatrowej na Bałtyku. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku, mieliśmy okazję porozmawiać z Sørenem Westergaardem Jensenem, dyrektorem projektu Baltica 2 i 3 w Ørsted. Rozmowa rzuciła światło na potencjał polskiego rynku offshore wind i znaczenie Polski jako strategicznego partnera dla koncernu.
Nadchodzi era zrównoważonej energetyki, a jednym z istotnych graczy tego sektora na polskim rynku jest Tauron Zielona Energia. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem zarządu, panem Wojciechem Więcławkiem, na temat ambitnych planów firmy w zakresie inwestycji w odnawialne źródła energii.
Do Portu Gdańsk dotarły nowe holowniki zakupione przez WUŻ Port and Maritime Services. Transportowane były z Wietnamu, zahaczając po drodze o europejskie porty. Holowniki dołączając do obecnej floty, już wkrótce rozpoczną działalność w Porcie Gdańsk.
Dywersyfikacja źródeł zasilania staje się nieodzownością dla przyszłości krajobrazu energetycznego Polski. Strategia Grupy Orlen do 2030 r. zakłada dysponowanie OZE o łącznej mocy 9 GW, z uwzględnieniem znaczącego udziału inwestycji w sektor offshore wind. O ambitnych planach koncernu w tym zakresie mieliśmy okazję porozmawiać z Jarosławem Trybuchowiczem, prezesem Orlen Neptun, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
W czerwcu w gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta prowadzone były prace m.in. na jednym z największych statków, jaki kiedykolwiek odwiedził stocznię.
Już po raz trzeci w ostatnią niedzielę czerwca, w ramach odbywających się Dni Morza odbyła się impreza biegowa ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. Uczestnicy mogli się zmierzyć na wyjątkowej trasie, poprowadzonej na terenie terminalu kontenerowego GCT, należącego do grupy Hutchison. Wydarzenie nie tylko służyło promocji aktywności fizycznej, ale łączyło się także z działalnością charytatywną.
W gdyńskiej stoczni CRIST trwają prace nad specjalistycznym pontonem, będącym kluczowym elementem, który umożliwi budowę 18-kilometrowego tunelu, który połączy niemieckie Puttgarden i duńskie Rødbyhavn.
Holenderska firma eConowind opracowała przełomowe rozwiązanie napędowe – VentoFoil. Prekursorski system zamontowano na pokładzie cementowca Sunnanvik, należącego do floty Eureka Shipping, będącej częścią spółki SMT Shipping, co wpisuje się w konsekwentnie realizowaną przez firmę strategię wdrażania innowacyjnych patentów na rzecz zrównoważonego wpływu przemysłu na środowisko.
Tegoroczne nagrody Latarnie Gospodarki Morskiej znalazły swoich adresatów. Statuetki zostały wręczone podczas uroczystej gali wieńczącej pierwszy dzień Kongresu Polskie Porty 2030.
Biogaz może być jednym z ważnym filarów rozwoju energetyki rozproszonej w Polsce. Korzyści płynące z rozwoju tego rynku zostały dostrzeżone w szczególności po wybuchu wojny na Ukrainie i po wdrożeniu planów szybkiego odejścia od zużycia paliw kopalnych. Aby dogonić Europę, Polska potrzebuje regulacji – o tym dyskutowali uczestnicy panelu eksperckiego „Potencjał biogazu i biometanu – energia z odpadów – szansa na tańszy prąd i ciepło” zorganizowanego podczas 37. Konferencji Energetycznej EuroPOWER & 7. OZE POWER.
Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
Słynne zielone dźwigi, będące symbolem Gdańska, znów pracują. Potężne maszyny, które są jednym z najbardziej charakterystycznych elementów panoramy miasta, będą też systematycznie modernizowane i remontowane. Wszystko dzięki stoczni Karstensen Poland, która zakupiła teren po Stoczni Gdańskiej i już rozpoczęła na nim budowę statków, a jednocześnie dostosowuje go do swoich potrzeb.
Przez blisko 8 miesięcy 10 specjalistycznych statków badawczych i setki specjalistów badało dno Bałtyku, gdzie planowana jest instalacja farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III. Zakończone prace geotechniczne i geofizyczne to kolejny kamień milowy w realizacji inwestycji Equinor i Polenergii w zakresie morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
20 marca 2023 roku okazał się przełomowym dniem dla szczecińskiej spółki ST3 Offshore. W aukcji ustnej dokonano wyboru oferty złożonej przed duńską spółkę Vestas. Teraz rozpoczyna się procedura przygotowania wszystkich umów.
W miniony piątek do terminalu LNG w Świnoujściu zawinął Lech Kaczyński – pierwszy metanowiec z planowanej na 8 jednostek floty Orlenu. Na jego pokładzie przypłynęło z USA 70 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. To tyle, ile przez 7 dni zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce.
Trening symulacyjny znany jest ze zwiększania bezpieczeństwa procesu szkoleniowego i zwiększania jego efektywności. Jednak w czasach inflacji, wojny i niepewności gospodarczej warto wspomnieć o jeszcze jednym czynniku przemawiającym na korzyść symulatorów treningowych VR. Mogą one znacznie obniżyć koszty szkoleń.
W poniedziałek 23 stycznia godzinie 12:00 w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury rozpoczęła się konferencja, na której przedstawione zostały wyniki przeładunkowe polskich portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa - Portu Gdańsk, Portu Szczecin-Świnoujście i Portu Gdynia.
Konferencja Offshore Wind Poland 2022 przyniosła ożywione rozmowy m.in. na temat kolejnych faz realizacji morskiej energetyki wiatrowej na polskich wodach Bałtyku. Prezes zarządu spółki PGE Baltica Dariusz Lociński podkreślał, że warto także wciąż rozmawiać o problemach, z jakimi borykają się inwestycje pierwszej fazy.
Specjalnie dostosowana sala do zajęć z szycia, manekiny do przymiarki, cała paleta nici i przydatne sprzęty umożliwiające zrobienie nadruku na koszulce. Tak wygląda nowa pracownia krawiecka w Szkole Podstawowej nr 72 w Gdańsku-Stogach, którą otwarto dzięki grantowi przyznanemu przez Baltic Hub (DCT).
Przedstawiciele wielu stron zaangażowanych w rozwój sektora morskich farm wiatrowych w Polsce spotkali się po raz kolejny. Tym razem w Gdyni, gdzie na konferencji Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej podsumowali najnowszy stan rozwoju i aktualne wyzwania rzucone branży.
To już kolejny raz gdy Morska Agencja Gdynia obsłużyła zawinięcie jednostki Tian Hui na zlecenie armatora Cosco Shipping. Operacja rozładunku trwała od 19 do 22 października.
Polski koncern PKN Orlen poinformował, że w Świnoujściu powstanie port instalacyjny dla morskich projektów wiatrowych. W czwartek (13 października) podpisano stosowne umowy w tym zakresie. Prezes Daniel Obajtek ogłosił też, że w Szczecinie powstanie fabryka komponentów duńskiego lidera wiatrowego Vestasa dla najnowocześniejszych turbin o mocy 15 MW. Pierwsza farma powstanie już w 2026 roku.
2060 gości z 184 firm zgromadziła Wspólna Kaczka 2022. Za nami XXII spotkanie biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego, które odbyło się w piątkowy (14 października) wieczór w hali Polsat Plus Arena w Gdyni. Podczas uroczystej gali poznaliśmy również laureatów nagród honorowych za najważniejsze wydarzenia 2021 roku wręczane przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej.
Rozmowy o „zielonej" energii, budowie offshore na Bałtyku i udziale polskiego local content, współpracy stoczni i armatorów, a także o finansowaniu branży morskiej, były częścią drugiego Rejsu z GospodarkaMorska.pl, który odbył się na promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Częścią konferencji na morzu stało się wręczenie Latarni Gospodarki Morskiej firmom, które internauci docenili za osiągnięcia w branży. Podczas trzydniowego wydarzenia nie zabrakło dostojnych jubileuszów: 70-lecia MSR „Gryfia" ze Szczecina i Famoru z Bydgoszczy. W naszym rejsie udział wzięło blisko 150 osób. Do zobaczenia za rok!
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Firma Gdańsk-Pilot, świadcząca usługi pilotowe w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym, ochrzciła oficjalnie dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju
Jednym z elementów obchodów 100-lecia Portu Gdynia jest emisja specjalnej srebrnej monety. Moneta o nominale 20 zł została wyemitowana przez Narodowy Bank Polski i przedstawia portret Tadeusza Wendy oraz plan portu. Została oficjalnie "zwodowana" żeglarskim zwyczajem przez przedstawicieli Portu Gdynia i NBP w zeszły piątek.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Jak bezpiecznie pracować na wysokości, podnosić ciężkie towary czy uwolnić rannego z pojazdu? O tym, z jakimi zagrożeniami wiąże się praca na terminalu kontenerowym, mogły dowiedzieć się rodziny pracowników DCT Gdańsk, na terenie którego odbyła się kolejna już edycja Aktywnego Dnia BHP. Liczne atrakcje zapewnione przez organizatorów, zostały uzupełnione pokazami ciężkiego sprzętu, symulacjami wypadków i pożarów. Finałem był charytatywny bieg po terminalu.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Dziesięć jachtów załadowano w weekend 16-17 lipca na statek amerykańskiego serwisu Spliethoff/Sevenstar przy Nabrzeżu Oliwskim w Porcie Gdańsk. Do Ameryki popłynęły głównie luksusowe jednostki polskiego Galeona.
W czerwcu na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków pojawiły się specjalistyczne metalowe kontrukcje. Były to części zabezpieczające dla elementów offshore, zamówione przez skandynawskiego klienta. Pracami antykorozyjnymi na zlecenie Mostostalu Pomorze zajął się zespół Muehlhan.
Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju technologicznego w zakresie zielonej energii. Widok coraz większych turbin wiatrowych wzbudza w nas emocje. Jednak między planowaniem projektu a uruchomieniem farmy wiatrowej musi zajść cały szereg procesów. O wyzwaniach rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych – ograniczeniach łańcucha dostaw i ryzykach związanych z fazą instalacji – mówi Sławomir Michaluk, Project Manager w Vestas Poland.
Stworzone jako JV EDPR i Engie, Ocean Winds szturmem wkracza na polski rynek offshore. Firma złożyła wnioski na wszystkich 11 pozwoleń lokalizacyjnych na Bałtyku w drugiej fazie. Kacper Kostrzewa, project director w Ocean Winds, opowiedział w studio Gospodarki Morskiej o najnowszych doniesieniach z budowy farmy BC-Wind.
W ostatnią niedzielę już po raz drugi odbył się ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. Pod tą długą nazwą kryje się nietypowa impreza biegowa połączona z działalnością charytatywną.
– Bardzo szybko rozwijamy się w Polsce. Co miesiąc w naszym biurze w Warszawie pojawiają się nowe osoby. Zamierzamy otworzyć biuro na Pomorzu, które pomoże nam w procesie produkcji stalowych komponentów dla morskich farm wiatrowych – powiedział Søren Westergaard Jensen, dyrektor zarządzający w Ørsted Polska i dyrektor projektów Baltica 2 i 3, które duńska firma rozwija razem z PGE.
Obchody jubileuszu 20-lecia istnienia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa odbyły się w Gdyni 13 czerwca. W trakcie uroczystości zostały wręczone odznaczenia dla zasłużonych pracowników i osób, które wniosły szczególny wkład w funkcjonowanie i rozwój SAR - medale "Zasłużony Pracownik Morza" oraz "Zasłużony dla Służby SAR".
„Orły Wprost” to nagroda gospodarcza przyznawana przez tygodnik „Wprost” przy współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Nagradzane nią są przedsiębiorstwa, samorządy i osoby wnoszące szczególny wkład w rozwój gospodarki regionu i kraju. W ostatni piątek, 27 maja, w Sali Koncertowej Portu Gdynia przyznano tegoroczne „Orły Wprost” województwa pomorskiego. Pośród wyróżnionych znaleźli się reprezentanci branży morskiej.
20 milionów złotych przekaże Centralny Port Komunikacyjny na prace przygotowawcze do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni, która połączy Port Gdynia z trasą S6 i autostradą A1. Umowa w tej sprawie została podpisana 11 kwietnia na terenie terminalu kontenerowego GCT w porcie.
PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie modernizują infrastrukturę, dzięki której poprawia się dostęp do portów w Trójmieście. W Gdańsku prace zostały już zakończone, w Gdyni przekroczyły właśnie półmetek.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisany został Program Inwestycji dotyczący tzw. Drogi Czerwonej. To formalne rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy kluczowej z punktu widzenia Portu Gdynia arterii.
Prąd i woda to niezbyt dobre połączenie. Aby na jednostkach pływających wszystko działało jak należy, trzeba kwestie elektryczności powierzyć fachowcom. A jeśli spoglądają oni coraz odważniej w stronę zielonej energii, mamy miks godny XXI wieku. Działająca na rynku okrętobudownictwa firma HG Solutions świetnie radzi sobie także w świecie fotowoltaiki dzięki własnej marce Polonus Energy.
Inicjatorem powołania i rozwoju międzynarodowego ośrodka referencyjnego w zakresie zatopionej broni chemicznej z siedzibą w Trójmieście jest Międzynarodowe Centrum Bezpieczeństwa Chemicznego (ICCSS). W dyskusji o kształcie ośrodka udział wzięło 25 potencjalnych partnerów: przedstawicieli instytucji, biznesu, agend rządowych i nauki. Ośrodek ma szanse powstać z początkiem 2023 roku.
DCT Gdańsk zakończył rozbudowę jednego z największych w Europie kolejowych terminali kontenerowych o przepustowości 750 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Nowa inwestycja otwiera możliwości rozwoju na rynkach śródlądowych, które nie mają dostępu do morza oraz stanowi efektywną ekonomicznie i ,,zieloną” alternatywę dla klientów DCT Gdańsk.
Symboliczne nadanie imion nowym lodołamaczom odbyło się we wtorek (30 listopada) na wyspie Ołowiance przy nabrzeżu Motławy w Gdańsku. Wielofunkcyjne lodołamacze warte w sumie prawie 80 mln zł zbudowała szczecińska Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" dla Wód Polskich. Jednostki zostały przeznaczone do pracy na dolnej Wiśle.
Magazyny energii są odpowiedzią na transformację energetyczną oraz rosnące ceny energii. Gdańska Grupa Technologiczna Automatic Systems Engineering (ASE) wspólnie ze spółką Elmech-ASE zaprezentowała własny magazyn, z którego już wkrótce skorzysta na własne potrzeby. Co przemawia za sukcesem tego projektu?
Do służby Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku wszedł w piątek nowoczesny lodołamacz liniowy „Manat”. Jednostka będzie wspierać ochronę przeciwpowodziową na dolnej Wiśle.
Kompensacja przyrodnicza przy DCT Gdańsk to wydzielony fragment plaży na granicy terminala kontenerowego i plaży Stogi. Działania kompensacyjne prowadzone są w tym miejscu z uwagi na występowanie na terenie inwestycyjnym chronionych gatunków ptaków. To dlatego DCT, we współpracy z ornitologami, stworzyło miejsce do rozrodu dla sieweczki obrożnej, rybitwy białoczelnej, nurogęsi i ohara.
Inwestycja obejmuje przebudowę układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym w Porcie Wewnętrzym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Wykonawcą zadania została firma NDI. – To krok w stronę budowy kolejnych terminali – powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
We wtorek rano do Portu w Gdyni przybył 230-metrowy wycieczkowiec Artania. Statek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. To pierwsze zawinięcie cruisera do Gdyni w tym roku.
16 sierpnia 2021 do portu w Gdańsku przybił kolejny już w tym roku masowiec przewożący węgiel koksujący – mv Andros Glory. Na jego pokładzie przywieziono ponad 90 tysięcy ton węgla przeznaczonego do jednej z polskich koksowni.
W niedziele na terenie GCT w Porcie Gdynia odbył się pierwszy w Polsce bieg na terminalu kontenerowym - One Terminal Run Gdynia Hutchison Ports. Cały dochód z imprezy przeznaczony został na Hospicjum im. Św. Wawrzyńca w Gdyni.
Miesiące letnie to dla stoczni Nauta czas intensywnych prac remontowych. Większość armatorów w sezonie letnim przeprowadza remonty i konserwacje swoich statków, niejednokrotnie połączone z przebudową jednostek w ramach montażu systemu uzdatnia wód balastowych.
Od 1 lipca 2021 roku Portowa Straż Pożarna Florian realizować będzie ochronę przeciwpożarową na akwenach o łącznej powierzchni 13.5 tysiąca hektarów.
Trwająca od 2017 roku inwestycja jest jedną z serii inwestycji poprawiających dostęp do portów, ma podnieść wydajność, przepustowość i tempo przeładunków. To jeden z ważniejszych projektów realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Nie spada zainteresowaniem usługami remontowo-dokowymi oferowanymi przez gdyńską "Nautę” stocznię. Warte odnotowania jest jednoczesne prowadzenie prac remontowych na trzech masowcach Polskiej Żeglugi Morskiej.
70 lat minęło jak jeden dzień - chciałoby się powiedzieć! | 70 years have passed as one day, one might say!
Ponad 80 osób zwiedziło gdyński port w sobotę 29 maja. Wyjątkowym wydarzeniem tego dnia było również odsłonięcie pomnika budowniczego gdyńskiego portu - inż. Tadeusza Wendy. Pretekstem do tego było obchodzone w tym roku w 100-lecie rozpoczęcia budowy Portu Tymczasowego.
Famor specjalizuje się w rozwiązaniach dotyczących oświetlenia przemysłowego i okrętowego, a także aparatury rozdzielczej i sygnalizacyjnej. Kierownictwo firmy opowiada nam o działalności i najnowszych projektach.
21 kwietnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i Ørsted podpisały list w sprawie współpracy w zakresie bezzałogowych pojazdów, dronów, robotyki i zrównoważonego transportu dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
Jako Cemet Ltd. już od 30 lat rozwijamy nasze umiejętności oraz nasz park maszynowy, by sprostać zmiennym, lecz zawsze wysokim, wymaganiom Klientów i dostarczać im złożone urządzenia metalowe – niezależnie czy są one przeznaczone na statek, platformę, do fabryki, do montażu samolotów, czy może do huty Aluminium.
Tegoroczna edycja specjalistycznych targów BALT MILITARY EXPO odbędzie się w formule on-line. Po raz pierwszy w 16-letniej historii imprezy organizatorzy zdecydowali o nie biletowaniu wydarzenia i zaproszeniu szerokiego grona zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa morskiego, systemów obronnych i ratownictwa na morzu i lądzie.
W drugiej połowie marca TSL Silesia przyjęła do obsługi spedycyjnej oraz celnej ostatni w tym kwartale tankowiec z olejem napędowym przeznaczonym dla jednego z kluczowych odbiorców w Polsce. Łącznie, od początku roku, TSL obsłużyła około 100 000 t paliwa, które zostało dostarczone drogą morską do polskiego portu.
5 suwnic kontenerowych RMP, o wadze 18 ton każda, to kolejna partia urządzeń zbudowanych w PZT w Gdyni dla Portu Ashdod w Izraelu. Łącznie wysłano tam już 18 suwnic. Będą przeznaczone do pracy automatycznej.
Pandemia koronawirusa jest bezprecedensowa, dlatego próba zwalczenia COVID-19 wymaga wyjątkowych działań i globalnej solidarności. Na szczególne uznanie zasługują inicjatywy wspierające grupy szczególnie zagrożone lub te znajdujące się na pierwszej linii frontu walki z pandemią. Port Gdańsk po raz kolejny zdecydował się pomóc lokalnej społeczności. Tym razem, wsparcie trafiło do pomorskich medyków.
Dwa żurawie typu Kone o udźwigu 32 ton każdy stanęły na Nabrzeżu Obrońców Poczty Polskiej w gdańskim porcie. To otwarcie nowego potencjału przeładunkowego, a tym samym element modernizacji OPP.
"Planowana Droga Czerwona przebiega przez żywy organizm, którym jest wybudowane już miasto. Dlatego szukaliśmy rozsądnych kompromisów i mogę dzisiaj uczciwie powiedzieć, że to, co wypracowaliśmy, spełnia zarówno życzenia portu jak i miasta" - powiedziała Katarzyna Gruszecka Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Dziś rano podpisane zostało porozumienie co do przebiegu drogi Czerwonej jako elementu ostatniej mili dostępu drogowego do Portu Gdynia i morskiej granicy państwa.
W ostatnich dniach marca tego roku, rozstrzygnięty został konkurs na TOP Menedżera Pomorza. Tytuł przyznany został Adamowi Mellerowi, Prezesowi Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Ze względu na pandemię koronawirusa, wręczenie nagrody zostało opóźnione. Statuetka znalazła się w rękach zwycięzcy podczas środowej debaty Dziennika Bałtyckiego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni.
Cztery suwnice RTG przeznaczone do Portu Valencia w Hiszpanii i pięć suwnic RMG do Portu Ashdod w Izraelu załadowano w ostatnich dniach przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni. Sprawna operacja odbyła się dzięki współpracy Konecranes, PZT, ZRUO, Transfennica, załóg statków i przedstawicieli gdyńskiego portu. Czytaj więcej
Doskonałe miejsce dla każdej działalności – od produkcji do magazynowania, położone tuż obok Portu Północnego i największego na Bałtyku terminala głębokowodnego DCT Gdańsk. InvestGDA już teraz rozpoczyna inwestycje, które przygotują ten teren dla odbiorców oferty - firm z sektora MŚP.
Mimo światowego kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa, pracownicy Stoczni Remontowej Nauta S.A. w Gdyni działają na pełnych obrotach! Aktualnie prace remontowe, w tym remonty klasowe, prowadzone są jednocześnie aż na 10 jednostkach w dokach i przy nabrzeżach przy Czechosłowackiej 3. Oprócz tego, kolejne 3 jednostki remontowane są na terenach przy ulicy Waszyngtona.
W piątek, 16 października w gdańskiej stoczni Safe odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku z serii Damen Utility Vessel 3911. Powstał na zamówienie stoczni Damen Maaskant, gdzie odbędzie się końcowe wyposażenie i próby rozruchowe jednostki.
Dzisiaj (9 października) do gdańskiego portu wpłynęło siedem okrętów stałego Zespołu Sił Przeciwminowych NATO (SNMCM G1). Jednostki zacumowały w pobliżu nabrzeża Westerplatte.
Dwa lata temu, Equinor i Polenergia rozpoczęły współpracę nad budową dwóch farm wiatrowych na Bałtyku, położonych około 27 i 40 km od portu w Łebie. Współpraca została zorganizowana w spółkach: Morska Farma Wiatrowa Bałtyk II (MFW Bałtyk III) i Morska Farma Wiatrowa Bałtyk III (MFW Bałtyk III), w których Equinor i Polenergia posiadają po 50% udziałów. W ostatnich miesiącach, na obszarze przyszłych farm prowadzone były podwodne prace badawcze dna morskiego.
Nowatorskie rozwiązanie w gdyńskim porcie. Dziś rano, odbyło się przekazanie drona, który powstał w ramach projektu lotniczego systemu monitoringu. Urządzenie jest przystosowane do pracy w trudnych warunkach portowych a dodatkowo - zostało wyposażone w autorski system transportowy firmy PELIXAR umożliwiający szybki załadunek, transport i zrzut małych paczek z portu prosto na statki czekające na redzie lub odwrotnie.
W 2020 roku przypada 100. rocznica utworzenia Urzędu Marynarki Handlowej, którego funkcjonowanie zapoczątkowało współczesną historię Administracji Morskiej RP. Miało to miejsce dokładnie 2 kwietnia 1920 roku. Dla upamiętnienia tego wydarzenia, urzędy morskie wspólnie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planowały w kwietniu tego roku szereg wydarzeń, jednak ich termin i zakres musiały zostać zmienione z uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną.
Udana współpraca Nauty z niemieckim armatorem Navo Mare. Mimo trwającego kryzysu związanego z koronawirusem, praca w gdyńskiej stoczni odbywa się na pełnych obrotach a remonty prowadzone są jednocześnie na kilkunastu jednostkach.
Dzisiaj (11 września) do Portu Gdynia zawinął pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Europa 2 linii Hapag Lloyd to jeden z najbardziej widowiskowych, luksusowych wycieczkowców pływających po naszych wodach.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już piąte wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym roku.
Port Gdynia zyska nowe place manewrowo - składowe na terenie Centrum Logistycznego. Obszar o łącznej powierzchni ponad 17 hektarów posłuży do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.
W ubiegłą sobotę w Porcie Gdynia odbył się załadunek ostatniego modułu projektu Johan Castberg wykonanego w ramach umowy zawartej z firmą Kvaerner.
W ostatnią sobotę sierpnia przy Nabrzeżu Rumuńskim w Porcie Gdynia odbył się widowiskowy załadunek jachtu Sunreef 80 Power na pokład statku Slotergracht pływającego we flocie armatora Spliethoff. Jednostka drogą morską zostanie przetransportowana do klienta z Chin.
Słońce, woda i piękne łodzie - czego chcieć więcej? W miniony weekend odbyła się wystawa luksusowych jachtów Polboat Yachting Festival. Przy kejach Marina Yacht Parku w Gdyni podziwiać można było cały przekrój nowoczesnych łodzi od wystawców przybyłych z całej Polski i zza granicy.
Mimo trwającego na świecie kryzysu, Stocznia Remontowa Nauta S.A. w Gdyni wraca do pracy na pełnych obrotach. Aktualnie prace remontowe, w tym remonty klasowe, prowadzone są jednocześnie aż na 11 jednostkach.
Osiem potężnych suwnic typu ASC przeznaczonych do Portu Ashdod w Izraelu ładowanych jest w Porcie Gdynia. Niektóre z nich zostały specjalnie zmodyfikowane, aby umożliwić załadunek aż ośmiu sztuk na jeden statek.
Inauguracja stałego połączenia kolejowego między Warszawą a gdyńskim portem. Dziś rano (9.07) do BCT wjechał pierwszy pociąg operatorski sieci CONNECT OPERATOR. Składy będą odjeżdżały według stałego rozkładu jazdy, w każdy czwartek i niedzielę.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności centralnego wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
Kompaktowy, wielozadaniowy, zapewniający imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania holownik Ajax dołączył właśnie do floty przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. Do Gdańska przypłynął we wtorek (1 lipca) rano.
W piątek 19 czerwca stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już trzecie wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym miesiącu.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni obyło się kolejne wodowanie kadłuba statku rybackiego. Zwodowana jednostka była największą spośród dotychczas wybudowanych w gdyńskim zakładzie
Przedsiębiorstwo usług morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o.o. z nową pilotówką. W ostatnią środę (10.06), do gdańskiego portu wpłynęła zbudowana w Finlandii, nowoczesna jednostka Pilot-23.
Mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Dla wyobrażenia, wielkość jednej z nich to długość 8 20-stopowych kontenerów postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych na sobie! W DCT Gdańsk rozpoczęły pracę trzy nowe elektryczne suwnice RMG. To kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla klientów na kolei. Suwnice zakupione zostały w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk- Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Firma ETMAL specjalizująca się w remontach i serwisach urządzeń hydraulicznych, urządzeń pokładowych oraz maszynowych, na jednostkach pływających, wykonała kompleksową przebudowę pogłębiarki chwytakowej Świdrak, należącej do PRCiP. Przeprowadzone prace w znaczący sposób poprawią stabilność jednostki oraz zwiększą efektywność jej eksploatacji.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
Rozbudowa Terminala Naftowego w Porcie Gdańsk, projektu należącego do Megainwestycji PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m³. Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m³.
Polska stocznia dokończy budowę największej samobieżnej pogłębiarki ssącej na świecie - Willem van Rubroeck. Zleceniodawcą jest belgijski armator Jan De Nul.
1 maja, w południe, na statkach i żaglowcach w Porcie Gdynia, podobnie jak na niezliczonych statkach na całym świecie, zostały włączone syreny okrętowe na znak hołdu dla pracy marynarzy na całym świecie. To szczególne uhonorowanie ponad 1,6 mln mężczyzn i kobiet, którzy podczas pandemii zapewniają ciągłość dostaw oraz sprawne działanie międzynarodowych szlaków morskich. Akcja zainicjowana przez Międzynarodową Izbę Żeglugi (ICS) to również podziękowanie Służbom Medycznym, Straży Granicznej oraz Straży Pożarnej za ich ciężką pracę w czasie pandemii COVID – 19.
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej został ustanowiony przez Sejm w 2004 roku. To święto, które ma wyrażać szacunek do flagi i propagować wiedzę o polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych. Każdy z nas może uczcić Biało-Czerwoną poprzez jej wywieszenie np. w oknie lub na balkonie swojego mieszkania.
W czwartek, 30 kwietnia, w gdańskim porcie odbył się załadunek nietypowej drobnicy. Były to trzy luksusowe jachty zbudowane w polskiej stoczni Galeon. Niezwykle sprawna operacja została przeprowadzona przez Sevenstar Yacht Transport z Grupy Spliethoff.
Port Gdynia i Port Gdańsk połączyły siły w walce z koronawirusem. Dzięki akcji #dzielmysiędobrem, wsparcie otrzymał kolejny szpital - tym razem w Kościerzynie. Testy na obecność koronawirusa w województwie pomorskim stają się coraz bardziej dostępne.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
14 kwietnia przy współpracy Kancelarii Zbroja Adwokaci oraz portalu GospodarkaMorska.pl odbył się branżowy Webinar pt. "Kryzys Covid-19 w przemyśle morskim i Tarcza Antykryzysowa dla gospodarki morskiej". Zapraszamy do relacji wideo z całego wydarzenia.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem. Rozpoczęta przez Port Gdynia akcja: „dzielmy się dobrem” rozwija się o kolejną, istotną z punktu widzenia przeciwdziałania narastającej fali zachorowań w Polsce, inicjatywę zakupu 4 szt. analizatorów do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, stanowiących wyposażenie laboratoriów.
Mimo trudności spowodowanych obecną sytuacją w kraju i na świecie prace przy budowie kadłubów statków rybackich w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni są kontynuowane z zachowaniem obowiązujących obostrzeń sanitarnych
Adam Meller TOP Managerem Pomorza: „W setną rocznicę zaślubin Polski z morzem Port Gdynia jest w doskonałej kondycji i po raz kolejny z rzędu odnotowuje rekordowe przeładunki. Dzięki zaślubinom sprzed wieku za dwa lata będziemy mogli świętować 100-lecie Portu Gdynia.”
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
24 kwietnia trzeci żuraw portowy Liebherr LPS 600 stanął na pirsie rudowym w Porcie Północnym. Nowe urządzenie zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu i wyraźnie przyśpieszy obsługę zawijających do portu jednostek.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nielada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i koordynator międzynarodowego projektu DAIMON.