• <

Wynik wyszukiwania - "Belt and Road Initiative" - Wiadomości

Korytarz IMEC zwiększy integrację między Azją i Europą. Polska ma szansę włączyć region Bałtyku

Światowi przywódcy zainicjowali korytarz gospodarczy Indie–Bliski Wschód–Europa postrzegany jako sprzeczny z chińskim Nowym Jedwabnym Szlakiem BRI. Celem IMEC jest wspieranie rozwoju gospodarczego poprzez integrację gospodarczą między Azją, Zatoką Perską i Europą.
16.11.2023

Inwestycje na Jedwabnym Szlaku napędzają (nie tylko) morski biznes Chin

Chińskie firmy w 2022 r. były zaangażowanie w 147 krajach z kwotą oszacowaną na 67,8 mld USD poprzez inwestycje finansowe i współpracę kontraktową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative - BRI) czyli Inicjatywy Pasa i Szlaku. To trochę mniej niż zaangażowanie Chin w BRI w 2021 r., które wyniosło 68,7 mld USD, jak wynika z danych Ministerstwa Handlu ChRL.
20.04.2023

Deglobalizację odkładamy na później. Popyt na handel morski nie spadnie

Zawirowania i załamanie morskich łańcuchów logistycznych w czasie pandemii Covid-19 i po rosyjskiej napaści na Ukrainę wywołały dyskusję na temat deglobalizacji i konieczności powrotu do skracania odległości między dostawcami a rynkami. Jak zwykle, zanim doszło do realizacji pomysłów zaczęły się dyskusje i rozważania na temat możliwości powrotu do produkcji lokalnej. Realne działania są korygowane przez żądzę zysku i strategie cięcia kosztów.
11.04.2023

Hamburg na celowniku. Czy chińskie inwestycje są zagrożeniem dla europejskich portów?

W ciągu ostatniej lat Chiny stały się kluczowym globalnym inwestorem i operatorem portowym. Chińskie udziały w portach obejmują cały świat, lecz najnowsza próba zakupu udziałów w hamburskim terminalu kontenerowym budzi uzasadnione kontrowersje w kontekście bezpieczeństwa europejskiej infrastruktury logistycznej.
08.10.2022

Kontenery w zautomatyzowanych portach. PSA International i DCT poprowadzą porty na Bałtyku nowym kursem?

Terminale kontenerowe warto automatyzować, a inwestycja w automatyzację przeładunku pojemników zwraca się w czasie około 5 lat wynika z wnikliwych badań eksploatacji 63 portów kontenerowych przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytetów w Kaliforni, Gandawie i Anwerpii oraz Pireusie.
15.08.2022

Chińczyk trzyma Greka w garści? Krótka opowieść o porcie w Pireusie

Grecy w zeszłym miesiącu zwiększyli do 67 proc. udział w pireuskim porcie chińskiego giganta morskiego COSCO. Najnowsza umowa chińskiej dzierżawy wzmogła niepokój w związku z rosnącym zaangażowaniem Państwa Środka w europejską infrastrukturę oraz niespełnionymi obietnicami inwestycyjnymi Chińczyków.
14.11.2021

Bujać to my, ale nie nas. Afganistan a łańcuchy dostaw w Azji Centralnej

Afgańskie szlaki handlowe służą jako strategiczne punkty przecięcia dla łańcuchów dostaw w Azji Centralnej. Nieprzerwany przepływ handlowy przez te międzynarodowe korytarze, nawet w czasach wojen i konfliktów, stanowi potwierdzenie ich olbrzymiego potencjału.
04.09.2021

Afryka dzika, na nowo odkryta. Chiny inwestują w afrykańskie porty

Chiny umacniają swoją pozycję globalnego mocarstwa, poprzez inwestycje portowe w Afryce. Jest to strategia Chin mająca na celu rozszerzenie przestrzeni morskiej daleko poza granice kraju i umożliwienie im stworzenia podstaw pod nowy, globalny porządek morski.
03.07.2021

Chińskie inwestycje portowe na świecie

W ciągu ostatniej dekady Chiny stały się kluczowym globalnym inwestorem i operatorem portowym. Chińskie udziały w portach obejmują cały świat, porty od Brazylii aż po Pakistan. Mimo że przejęcia portów przez międzynarodowych operatorów nie są rzadkością, to ekspansja Państwa Środka może budzić większe emocje.
18.06.2021

Wpływ Chin na państwa bałtyckie. Jak duże są ambicje Państwa Środka?

Mocarstwowe aspiracje Chin do bycia globalnym hegemonem obejmują również region Morza Bałtyckiego, którego państwa stanowią cel chińskiej ekspansji. Mimo że obecne inwestycje Państwa Środka nie są znaczące, to należy mieć na uwadze potencjalne zagrożenie, które może zaistnieć w długim horyzoncie czasowym.
16.06.2021

Wymiana towarowa Chiny-Europa w popandemicznej rzeczywistości

Pandemia COVID-19 stanowi bezprecedensowe wydarzenie skutkujące światowym kryzysem społeczno-gospodarczym. Żegluga istotnie odczuła zawirowania spowodowane pandemią, co odcisnęło swe piętno na wymianie handlowej. Stabilne funkcjonowanie żeglugi oraz portów odgrywa fundamentalne znaczenie dla zapewnienia ciągłości globalnego łańcucha dostaw, jak również funkcjonowania gospodarek narodowych.
06.06.2021

Chiny kupują porty i terminale na Jedwabnym Szlaku

Około 1,3 biliona dolarów wydadzą Chiny do 2027 r. na program infrastrukturalny w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku – prognozuje Morgan Stanley. Jego podstawowym elementem jest rozwój Maritime Silk Road.
12.04.2021

Polska na Jedwabnym Szlaku. Głównym beneficjentem są terminale kontenerowe działające w polskich portach.

Wielkość obrotów handlowych między Chinami a krajami leżącymi na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative) osiągnęła w 2019 r. 1,3 bln dol. podało chińskie Ministerstwo Handlu. Import Polski z Chin wyniósł 125 mld zł, a w 2020 r. około 140 mld zł.
16.03.2021

Prezydent Xi: w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku podpisano umowy na 64 mld USD

Podczas odbywającej się w tym tygodniu w Pekinie konferencji na temat Inicjatywy Pasa i Szlaku podpisano umowy o realizacji związanych z nią projektów na łączną kwotę ponad 64 mld dolarów - oświadczył w sobotę prezydent Chin Xi Jinping.
27.04.2019

Włoski port w Trieście będzie współpracował z chińskim CCCC

Włoski port w Trieście i China Communications Construction Company (CCCC) podpisały porozumienie, dzięki któremu produkty z małych i średnich włoskich przedsiębiorstw trafią na chińskie rynki. Oficjalne podpisy pod dokumentem zostały złożone 23 marca w Rzymie.
25.03.2019

Raport: 7 trendów, które wyznaczy przyszłość światowej żeglugi

Handel morski rozrósł się o 4 procent w 2017 roku, najszybciej w ostatnich 5 latach, a w tym roku ten wynik ma się powtórzyć – wynika z raportu Review of Maritime Transport 2018 przygotowanego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).
04.10.2018

Rozwój portów i terminali oraz transportu intermodalnego podczas Transport Week (foto)

Rozwój portów i terminali, transport intermodalny oraz zastosowanie LNG. Tym tematom poświęcony był drugi dzień konferencji Transport Week, która odbywa się w Gdańsku. To jedno z największych takich wydarzeń w Europie Centralnej.
07.03.2018

Polskie porty źródłem gospodarczego rozwoju (foto, wideo)

Powinniśmy dmuchać, chuchać, po to, żeby takie rozwiązania, które są wprowadzane dla rozwoju portów w Gdańsku i w Gdyni, były jak najlepsze i żeby nie było problemu z wdrażaniem tych elementów – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, podczas pierwszego dnia konferencji Transport Week, która we wtorek rozpoczęła się w Gdańsku. Zainaugurowała ją debata pt. „Infrastruktura i branża TSL – Pomorze 2030”.
07.03.2018

Transport Week 2018 – od przybytku głowa nie boli

Ósma edycja Transport Week, jednego z najpopularniejszych wydarzeń poświęconych branży TSL, już coraz bliżej. Konferencja, która odbędzie się w dniach 6-8/3/2018, tradycyjnie już pęka w szwach od zakresu tematów oraz wydarzeń towarzyszących.
25.01.2018

Dziękujemy za wysłane grafiki.