Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim żyje obecnie 30 tys. osobników foki szarej. To ok. 30% naturalnego stanu sprzed 100 lat. Mimo że populacja tego gatunku wykazuje trend wzrostowy, nie jest to poziom, który gwarantuje jego naturalne odrodzenie. W celu zabezpieczenia zagrożonych gatunków powstają różne instytucje zajmujące się ochroną ssaków morskich, takie jak Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii w Helu, którą ostatnio mieliśmy okazję odwiedzić.
Jedna z grafik przygotowanych przez Jana Rutkę na okoliczność zeszłorocznego jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia znajdzie się na specjalnych puzzlach, wyprodukowanych wspólnie przez port, firmę Trefl i Fundację Trefl. Część dochodów z ich sprzedaży powędruje na cele charytatywne.
Marina Yacht Park w Gdyni na cztery dni zamieniła się w dom dla ponad 100 najbardziej luksusowych jachtów, katamaranów i łodzi motorowych. Z sukcesem zakończyła się 4. już edycja Polboat Yachting Festival, którego organizatorem od samego początku jest Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty.
W piątek 14 lipca w Marinie Yacht Park w Gdyni odbyły się II Regaty Gospodarki Morskiej im. Tadeusza Wendy. To impreza branżowa, zainagurowana w roku 2022 z okazji obchodów 100–lecia Portu Gdynia. Regaty zostały bardzo dobrze przyjęte i na stałe wpisały się do kalendarza imprez branży morskiej.
Od momentu oficjalnego rozpoczęcia inwestycji w październiku zeszłego roku, budowa nowego terminala T3 w Baltic Hub nieustannie posuwa się naprzód. Postanowiliśmy przyjrzeć się postępom w realizacji projektu.
Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie był gospodarzem seminarium z okazji jubileuszu najważniejszej inwestycji w historii Gdyni, czyli jej portu. Wydarzenie wraz z towarzyszącą mu wystawą było efektem współpracy placówki naukowej z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A.
Bardzo uroczystym akcentem obchodów 100-lecia Portu Gdynia była specjalna Gala Jubileuszowa przygotowana właśnie z tej okazji. 27 września w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Wspólnie świętowali zarówno partnerzy biznesowi, przedstawiciele kultury, pracownicy jak i przedstawiciele współpracujących urzędów.
W ramach świętowania jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia, w sali koncertowej w budynku Zarządu Portu odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Od dziś można popatrzeć na Port Gdynia w towarzystwie jego budowniczych. Z okazji 100-lecia Portu Gdynia na Nabrzeżu Pilotowym odsłonięto ławeczkę upamiętniającą budowniczych portu – inżyniera Tadeusza Wendę i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego. Wcześniej odsłonięto także specjalną tablicę w Kościele Morskim.
Obchody 100-lecia Portu Gdynia weszły w zasadniczą fazę. Jednym z elementów celebracji jubileuszu jest odbywający się po raz pierwszy Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy.
Jednym z elementów obchodów 100-lecia Portu Gdynia jest emisja specjalnej srebrnej monety. Moneta o nominale 20 zł została wyemitowana przez Narodowy Bank Polski i przedstawia portret Tadeusza Wendy oraz plan portu. Została oficjalnie "zwodowana" żeglarskim zwyczajem przez przedstawicieli Portu Gdynia i NBP w zeszły piątek.
Tolten to najdłuższy statek i z największą ilością ruchów (ok. 1000 wyładunek, 2000 załadunek), jaki kiedykolwiek pojawił się na terminalu GCT w Gdyni, który jest częścią Grupy Hutchison Ports. Jednostka niemieckiego Hapag-Lloyda ma długość 300 metrów, aktualnie pływa pod banderą Liberii. Od niedzieli 10 lipca trwa operacja przeładunku przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia.
Już szósty raz mieszkańcy Trójmiasta mogli podziwiać Żeglarską Paradę Świętojańską. W tym roku wzięło w niej udział blisko 100 jednostek.
Wycieczkowiec MSC Poesia jako pierwszy w tym roku statek tego typu zawitał do Portu Gdynia. Jednostka zawinęła do Gdyni w niedzielę 15 maja.
Pływający pod bahamską banderą Hamburg zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte w niedzielę po godzinie 12.00. Wizyta tej luksusowej jednostki w Gdańsku otworzyła tegoroczny sezon wycieczkowców. – Na ten rok mamy zaplanowanych ponad 100 statków – mówi Michał Stupak, ekspert ds. rynku żeglugowego w Porcie Gdańsk.
Toruńska spółka Towimor SA od ponad 100 lat dostarcza urządzenia pokładowe na statki. Ostatni rok zamknęła z imponującymi kontraktami na urządzenia cumowniczo-kotwiczne na megakontenerowce.
Urodzinową wystawę „Morze/Miasto/Port” można oglądać do 5 czerwca w Muzeum Miasta Gdyni. Zobaczymy tam 100 prac na 100-lecie Portu Gdynia. W tym roku minęło również 96 lat od nadania praw miejskich dla Gdyni.
Port Gdynia rozpoczyna świętowanie swojego stulecia i odkrywa karty dotyczące obchodów. Pomoże w tym młody, ale już ceniony gdyński artysta – Jan Rutka.
16 sierpnia 2021 do portu w Gdańsku przybił kolejny już w tym roku masowiec przewożący węgiel koksujący – mv Andros Glory. Na jego pokładzie przywieziono ponad 90 tysięcy ton węgla przeznaczonego do jednej z polskich koksowni.
Po raz piąty wodami Zatoki Gdańskiej przepłynęła widowiskowa Żeglarska Parada Świętojańska. Około 100 jachtów i żaglowców obserwowały tłumy turystów i mieszkańców regionu.
Mostostal Pomorze wykonał trafostację na jedną z farm wiatrowych o mocy 247 MW na Morzu Bałtyckim. Gigant łącznie waży ponad 1000 ton.
Ponad 80 osób zwiedziło gdyński port w sobotę 29 maja. Wyjątkowym wydarzeniem tego dnia było również odsłonięcie pomnika budowniczego gdyńskiego portu - inż. Tadeusza Wendy. Pretekstem do tego było obchodzone w tym roku w 100-lecie rozpoczęcia budowy Portu Tymczasowego.
100 lat temu, 29 maja 1921 roku, rozpoczęła się budowa Portu Tymczasowego w Gdyni. Podczas mszy inaugurującej budowę wbito drewniany krzyż, który został ustawiony na morskim brzegu z inicjatywy inż. Tadeusza Wendy na pamiątkę wbicia w dno morskie pierwszego pala pod budowę mola portowego. W związku z wyjątkową rocznicą w sobotę 29 maja na molo Rybackim zostanie odsłonięty pomnik twórcy gdyńskiego portu.
W Mostostalu Pomorze powstaje wielka trafostacja na jedną z farm wiatrowych o mocy 247 MW na Morzu Bałtyckim. Gigant łącznie waży ponad 1000 ton. W piątek odbyła się kluczowa operacja łączenia dwóch największych elementów konstrukcji.
W drugiej połowie marca TSL Silesia przyjęła do obsługi spedycyjnej oraz celnej ostatni w tym kwartale tankowiec z olejem napędowym przeznaczonym dla jednego z kluczowych odbiorców w Polsce. Łącznie, od początku roku, TSL obsłużyła około 100 000 t paliwa, które zostało dostarczone drogą morską do polskiego portu.
Na przestrzeni lat zmieniała się jego nazwa i lokalizacja. Jednak przez cały ten czas przyświecał mu jeden cel – służba polskiemu morzu. Uniwersytet Morski w Gdyni świętuje! 8 grudnia minęło dokładnie sto lat działalności uczelni. Z tej okazji odbył się szereg uroczystości w mieście i na morzu.
Blisko 80 tys samochodów zostało przeładowanych w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. Do gdańskiego portu zawinęło również ponad 100 samochodowców. Mimo, iż dynamicznie rosnące wyniki w ostatnich latach z pewnością zostaną zachwiane przez pandemię koronawirusa to pozycja Portu Gdańsk w tym segmencie jest równie mocna i obsługa branży automotive nadal ma świetne perspektywy rozwoju. Czytaj więcej...
Ma 333 metry długości, 42,8 m szerokości i jest jednym z najdłuższych kontenerowców, jakie zawinęły do Portu Gdynia. MSC Uberty zacumował w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Jak poinformował Michał Kużajczyk, dyrektor handlowy w BCT, z pokładu MSC Uberty rozładowano około 1000 kontenerów.
Kolejny wielofunkcyjny, polarny statek ekspedycyjny z innowacyjnym kadłubem X-BOW, opuścił stocznię CRIST. "National Geographic Resolution" płynie do norweskiej stoczni Ulstein Verft, gdzie zostaną wykonane prace wykończeniowe. Ostatecznym odbiorcą statku jest Lindblad Expeditions.
"Po 38 latach zastępujemy jednostkę wysłużoną, najnowocześniejszą, jaka jest dziś dostępna na rynku. Urządzenia, które zamontowaliśmy na tym statku, głównie jeśli chodzi o hydrografię, napędy, manewrowość i nawigację, są najnowocześniejszymi, jakimi dysponuje dziś Europa i świat" - powiedział Marcin Ryngwelski, prezes zarządu spółki Remontowa Shipbuilding, podczas piątkowej ceremonii chrztu i podniesienia bandery na statku „Zodiak II”. Uroczystość wpisała się w obchody jubileuszu 100-lecia Administracji Morskiej RP.
W 2020 roku przypada 100. rocznica utworzenia Urzędu Marynarki Handlowej, którego funkcjonowanie zapoczątkowało współczesną historię Administracji Morskiej RP. Miało to miejsce dokładnie 2 kwietnia 1920 roku. Dla upamiętnienia tego wydarzenia, urzędy morskie wspólnie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planowały w kwietniu tego roku szereg wydarzeń, jednak ich termin i zakres musiały zostać zmienione z uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną.
Terminal magazynowo - przeładunkowy dla surowców rolnych w Świnoujściu, należący do spółki Bunge Polska, został oddany do eksploatacji w 2011 roku. To nowoczesna jednostka, specjalizująca się głównie w przeładunkach zbóż oraz śrut nasion oleistych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznych oraz wdrożonym systemom bezpieczeństwa, terminal zapewnia najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa przeładowywanych surowców.
Prace polegające na budowie plaż poprzez refulację w toku! Największe polskie przedsiębiorstwo pogłębiarskie PRCiP Sp. z o.o poszerzyło właśnie plażę we Władysławowie z ok. 20-30 m do prawie 100 m. W zadaniu wzięła udział pogłębiarka ssąco-refulująca „Inż. St. Łęgowski".
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Rozbudowa Terminala Naftowego w Porcie Gdańsk, projektu należącego do Megainwestycji PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m³. Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m³.
Dziś Port Gdynia to wielki plac budowy. Oprócz szeregu inwestycji realizowanych przez Zarząd Portu Gdynia, takich jak budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów, na terenie Portu Gdynia obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantyczny inwestycji PKP PLK. Kontrakt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” opiewa na wartość 1829500000 zł brutto; 1529280253,96 zł netto. Wykonawcą jest Budimex S.A.
14 kwietnia przy współpracy Kancelarii Zbroja Adwokaci oraz portalu GospodarkaMorska.pl odbył się branżowy Webinar pt. "Kryzys Covid-19 w przemyśle morskim i Tarcza Antykryzysowa dla gospodarki morskiej". Zapraszamy do relacji wideo z całego wydarzenia.
Adam Meller TOP Managerem Pomorza: „W setną rocznicę zaślubin Polski z morzem Port Gdynia jest w doskonałej kondycji i po raz kolejny z rzędu odnotowuje rekordowe przeładunki. Dzięki zaślubinom sprzed wieku za dwa lata będziemy mogli świętować 100-lecie Portu Gdynia.”
24 kwietnia trzeci żuraw portowy Liebherr LPS 600 stanął na pirsie rudowym w Porcie Północnym. Nowe urządzenie zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu i wyraźnie przyśpieszy obsługę zawijających do portu jednostek.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi pracę przy rozbudowie i modernizacji sieci drogowo-kolejowej Portu Zewnętrznego w Porcie Gdańsk. Nowa sieć ma być w przyszłości zapleczem dla planowanego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki wyniosą ok. 100 mln ton w skali roku.
Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nielada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i koordynator międzynarodowego projektu DAIMON.
Yeoman Bontrup, jeden z dwóch największych masowców samowyładowczych na świecie, przeszedł trzytygodniowy remont w gdańskiej stoczni Remontowa. Jednostka, której zarządem technicznym zajmuje się firma SMT Shipping Poland przeszła standardowy zakres napraw i prac konserwacyjnych. Z naszą kamerą weszliśmy na pokład statku a jego załoga opowiedziała nam m.in. o w pełni zautomatyzowanym mostku, bomie, dzięki któremu można wyładować 6 tys. ton kamieni na godzinę i o tym, co łączy tę jednostkę z filmem "Wałęsa. Człowiek z nadziei".
Wczoraj w hotelu Courtyard Marriot Waterfront Gdynia odbył się I Kongres Bezpieczeństwa Morskiego zorganizowany z okazji 100-lecia Zaślubin Polski z Morzem. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z instytucji państwowych, przedstawicieli Marynarki Wojennej RP i naukowców. Kongres był okazją do omówienia tematów kluczowych z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa morskiego kraju biorąc pod uwagę uwarunkowania technologiczne, polityczno-militarne, gospodarcze i społeczne. Współorganizatorami wydarzenia było Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.
W terminalu BCT Gdynia obsłużono kolejny ładunek elementów farm wiatrowych. Z pokładu jednostki WARNOW MARS rozładowano 75 sekcji wież wiatrowych co stanowi 15 kompletnych masztów. Doświadczenie w przeładunkach tego typu ładunków oraz dogodne położenie w naturalny sposób stawia Port Gdynia jako potencjalne zaplecze w kontekście budowy i serwisu polskich, morskich farm wiatrowych.
10 lutego 1920 roku, generał Józef Haller wyjechał z Torunia by w Gdańsku spotkać się z pomorską Polonią. Na miejscu na gen. Hallera czekały tłumy Polaków mieszkających w Gdańsku, lokalne władze i nowa administracja województwa pomorskiego. Podczas spotkania na dworcu dwie platynowe obrączki gen. Hallerowi wręczył dr Józef Wybicki. Symbolizowały one zaślubiny Polski z Bałtykiem, dlatego w ich wnętrzu wygrawerowano napis „Gdańsk 10.2.1920 Puck". Jedną z nich gen. Haller wrzucił kilka godzin później w wody Bałtyku podczas uroczystości w Pucku, natomiast drugą nosił 40 lat na palcu. Dziś, dokładnie 100 lat później, 10 lutego 2020 roku w Pucku odbyły się uroczystości nawiązujące do zaślubin z Polski z morzem, w których wziął udział prezydent Andrzej Duda.
- Mija sto lat od momentu, kiedy inżynier Tadeusz Wenda, stojąc przy kościółku na Kępie Oksywskiej wypowiedział pamiętne słowa: "tu będzie miejsce najlepsze". Wizja budowy nowoczesnego, polskiego portu zawładnęła nim ogromnie i rozpoczęły się prace. Była to jego największa praca, największe dzieło. Ale też ostatnie - mówiła Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka inżyniera Wendy. W specjalnym wywiadzie wspomina dziadka, dzieli się spostrzeżeniami związanymi ze 100-leciem zaślubin Polski z morzem i podkreśla szczególną rolę Portu Gdynia w historii całego kraju.
Dar Młodzieży po intensywnym Rejsie Niepodległości dookoła świata trwającym 313 dni zawinął do stoczni Nauta gdzie przez dwa tygodnie będzie przygotowywany do kolejnego sezonu.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
Po raz drugi z rzędu Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. otrzymał tytuł „Perła Polskiej Gospodarki” zajmując pierwsze miejsce w kategorii „Perły Duże w XVII edycji Rankingu Pereł Polskiej Gospodarki”- obiektywnego pozycjonowania polskich przedsiębiorstw- zorganizowanego przez redakcję anglojęzycznego magazynu ekonomicznego Polish Market wspólnie z ekspertami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
9 grudnia br. rektor Uniwersytetu Morskiego prof. dr hab.inż Janusz Zarębski otworzył uroczyste posiedzenie Senatu z okazji 99. urodzin Uniwersytetu Morskiego. W obchodach udział wzięli pracownicy naukowi uczelni, politycy, samorządowcy, wojskowi, studenci i inne osoby z zaplecza branży morskiej ściśle współpracy z UM w Gdyni. Uroczystość odbyła się pod patronatem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.
W czwartek, 21 listopada odbyło się VIII Seminarium Akademii Offshore. Przedstawiciele wszystkich operujących w Polsce inwestorów, sektora przemysłu i administracji rządowej wysłuchali prezentacji Benjamina Sykes'a, przewodniczącego Offshore Wind Industry Council i zastanawiali się, czy brytyjskie doświadczenia można przenieść na rynek polski.
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 35-letnią szczecińską Planetę.
Rok 2019 przynosi większą dywersyfikację ładunków obsługiwanych w Porcie Kołobrzeg, co wpływa na zmianę struktury wolumenu ładunkowego.
W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.
W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
W najbliższej przyszłości, morska energetyka wiatrowa ma stać motorem napędzającym polską gospodarkę. Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku (PEP 2040), do 2027 roku w naszym kraju mają powstać pierwsze inwestycje offshorowe, a do 2040 roku w morskich farmach wiatrowych ma być zainstalowanych 10 GW. O planowanej przez Ministerstwo Energii ustawie o morskiej energetyce wiatrowej, przygotowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dla polskich obszarów morskich i łańcuchu dostaw rozmawiano podczas Konferencji Offshore Wind, która odbyła się w dniach 30.09-1.10 w Warszawie.
W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Remonowa Holding zwodowano elektryczny prom dla armatora Norled. Będzie to dwustronna jednostka z napędem Diesel Electric Hybrid. Kontrakt podpisany z norweskim armatorem zakłada budowę czterech takich statków.
Aż 115 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Tian Hui. To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki zakończył się w nocy z niedzieli na poniedziałek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna była Morska Agencja Gdynia.
HydroDron to nowoczesna, bezzałogowa jednostka przeznaczona do pomiarów hydrograficznych. Pierwsza w kraju taka pływająca platforma, skonstruowana przez firmę Marine Technology, na początku tego tygodnia przechodziła testy w Narodowym Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy ją w akcji.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
SMT Shipping rozwija flotę nowych statków. Mowa o nowoczesnych cementowcach Aalborg White, Kongsdal i Norden. Dwie pierwsze jednostki transportują cement m.in. do Portu Gdynia.
Morska energetyka wiatrowa – studia podyplomowe na takim kierunku uruchomiła Politechnika Gdańska we współpracy i pod patronatem Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Rekrutacja na rok akademicki 2019/2020 już trwa. To pierwszy taki projekt w kraju.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma doradcę przy realizacji Portu Centralnego. Umowę w tej sprawie podpisano w środę z firmą DS Consulting. Spółka będzie wspierała budowę inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Cisne Branco – brazylijska fregata żaglowa, od środy cumuje przy Nabrzeżu Pomorskim w Porcie Gdynia. To flagowy okręt Marynarki Wojennej Brazylii. Żaglowiec w czwartek został udostępniony zwiedzającym. Z naszą kamerą odwiedziliśmy tę niezwykłą jednostkę.
Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.
W Porcie Gdańsk padł kolejny rekord. W I półroczu 2019 r. przeładowano tam 27,3 mln t towarów. To o 9% więcej w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r.
Zodiak II już na wodzie. Wodowanie pierwszej wielozadaniowej jednostki dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/1 odbyło się w piątek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Statek ma być gotowy na przełomie lutego i marca przyszłego roku.
W Kosakowie podpisano list intencyjny dotyczący rozwoju morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Współpracę w tym zakresie zadeklarowali w środę Zarząd Morskiego Portu Gdynia, miasta Gdynia i Rumia oraz Gmina Kosakowo. W ten sposób z wyprzedzeniem chcą stworzyć jak najkorzystniejsze warunki dla inwestorów bezpośrednio zaangażowanych w budowę morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku.
Ma prawie 220 m długości, zabiera na pokład 1 200 pasażerów i nosi imię słynnego portugalskiego żeglarza i odkrywcy. Mowa o wycieczkowcu Vasco da Gama, który w środę po raz pierwszy w swojej historii zawinął do Portu Gdynia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim.
130 wystawców i dziesiątki jachtów żaglowych i motorowych. W niedzielę w Gdyni zakończyły się 14. Targi Sportów Wodnych i Rekreacji „WIATR i WODA na wodzie”. To jedyne takie wydarzenie w Polsce, podczas którego nie tylko promuje się żeglarstwo, ale także w jednym miejscu, na wodzie można zobaczyć jachty, luksusowe łodzie motorowe, skutery oraz nowoczesny sprzęt żeglarski i motorowodny.
Nowoczesny Jonge Johannes już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego trawlera rybackiego typu twin-rigger odbyło się w poniedziałek w gdańskiej stoczni Safe. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam dla holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group.
Aktywizacja portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych – to główny cel międzynarodowego projektu Small Cruise Ships in South Baltic Destinations (JOHANN). Jego uczestnicy gościli w Gdańsku w dniach 26-28 czerwca na seminarium. Jednym z partnerów projektu JOHANN jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
Ma ponad 325 m długości, zabiera na pokład prawie 4 030 pasażerów, jest luksusowy i elegancki. To Norwegian Getaway – największy wycieczkowiec tego sezonu w Porcie Gdynia i najdłuższy statek pasażerski, jaki kiedykolwiek zawinął do polskich portów. Jednostka zacumowała w czwartek przy Nabrzeżu Francuskim.
Na pomorskie plaże trafi blisko 4 mln metrów sześciennych piasku wydobytego przy okazji pogłębiania toru wodnego do gdańskiego Portu Północnego. Plaże zostaną poszerzone o 40, a miejscami nawet o 100 metrów. Prace warte w sumie 161 mln zł zakończą się we wrześniu. Obecnie wykonuje je największa pogłębiarka na świecie Leiv Eiriksson. Podpatrzyliśmy ją z naszą kamerą.
W Gdyni zakończył się drugi, ostatni dzień II edycji Forum Wizja Rozwoju. Największe wydarzenie gospodarcze w Polsce północnej miało miejsce w dniach 24-25 czerwca w Akademii Marynarki Wojennej. We wtorek odbyły się kolejne panele z ekspertami z różnych dziedzin w ramach 16 bloków tematycznych.
Sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia w pełni. We wtorek po raz trzeci zawinęła tam „uśmiechnięta” AIDAmar. To najbardziej popularny statek pasażerski tego roku – łącznie przypłynie do gdyńskiego portu aż 16 razy.
Nowoczesny, elegancki i ekologiczny. Tak w kilku słowach można opisać wycieczkowiec Mein Schiff 1, który w środę zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To drugi pod względem długości statek pasażerski tego sezonu.
Norwegian Pearl w Porcie Gdynia. Luksusowy wycieczkowiec z charakterystycznie pomalowanym kadłubem zacumował we wtorek przy Nabrzeżu Francuskim. To jego pierwsza wizyta w Gdyni.
Tak czuję po dyskusjach, które tutaj toczymy, że jesteśmy coraz bliżej – mówił w Warszawie o morskich farmach wiatrowych Maciej Stryjecki, prezes Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej. Dwudniowe wydarzenie, organizowane przez FNEZ, zakończyło się w czwartek. Uczestniczyli w nim najważniejsi przedstawiciele sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Piękna, elegancka i luksusowa. Tak w kilku słowach można opisać statek pasażerski Queen Victoria, który w piątek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To pierwsza wizyta tego wycieczkowca w tym sezonie. Kolejny raz zobaczymy go w Gdyni na początku września.
Ok. 1 400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił w poniedziałek koncepcję Portu Centralnego. Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Kolejne w tym roku wodowanie w gdańskiej stoczni Safe. We wtorek zwodowany został częściowo wyposażony nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger. Spes Nova, bo takie imię otrzyma jednostka, powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam. Do armatora – holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group – trafi w październiku tego roku.
Luksusowa, olbrzymia i piękna. Takimi słowami opisywały wycieczkowiec MSC Poesia osoby, które w środę przybyły do Gdyni, by powitać prawie 300-metrowy statek pasażerski. Jednostka około południa zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim, rozpoczynając sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
To była przygoda warta wszystkiego – wspomina Rejs Niepodległości jego uczestniczka Zuzanna Roś. Podkreśla, że ta wyprawa nauczyła ją przede wszystkim współpracy. Dar Młodzieży po 313 dniach podróży dookoła świata, zorganizowanej w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, powrócił do Gdyni w miniony czwartek.
Od ośmiu miesięcy w Porcie Gdańsk trwają prace nad rozbudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Generalnym Wykonawcą prac jest sopocka firma NDI, która mimo okresu zimowego osiągnęła już ponad 35% zaawansowania prac. Dziś na jednym z czterech wiaduktów drogowych zawisła symboliczna „wiecha”.
To jest fantastyczna młodzież, to jest niesamowity potencjał, którego nie możemy zmarnować. I zaręczam, że my go wykorzystamy – powiedział portalowi GospodarkaMorska.pl Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, podczas gali na zakończenie Rejsu Niepodległości, która w czwartek odbyła się w Gdyni. Dar Młodzieży powrócił do macierzystego portu po 313 dniach podróży dookoła świata, zorganizowanej w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Udział w niej wzięło ok. 1 000 młodych ludzi.
10 miesięcy podróży, 23 odwiedzone porty i ogromna promocja Polski oraz jej niepodległości. Dar Młodzieży, w asyście czterech jednostek Marynarki Wojennej – okrętów ORP Piorun i ORP Grom oraz dwóch łodzi hybrydowych wraca dziś do domu. Nasi dziennikarze byli obecni na pokładzie katamaranu Rubin, który jako pierwszy powitał fregatę w okolicach Helu i płynął z nią aż do Gdyni.
Pierwsze farmy wiatrowe na Bałtyku są już coraz bliższe. Jesteśmy coraz bliżej tej fazy konstrukcyjnej, już nie planistycznej, nie analitycznej, ale właśnie konstrukcyjnej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej gościł na Polish-British Offshore Wind Supply Chain Forum, które w czwartek odbyło się w Gdyni. Jego uczestnicy m.in. zacieśniali relacje biznesowe pomiędzy firmami z sektora offshore wind, działającymi na rynkach polskim oraz brytyjskim.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Budowa wielozadaniowych statków dla urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni w toku. W czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę drugiej jednostki z serii – B 618/2. Oba statki mają zostać przekazane w połowie 2020 r.
Fairmaster ponownie w Porcie Gdynia. Jeden z najsilniejszych statków na świecie przypłynął po olbrzymią suwnicę, która będzie pracowała w Porcie Dien Dien w Algierii. To już drugi taki transport. Pierwsza suwnica wypłynęła z Gdyni w listopadzie ubiegłego roku.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony statek rybacki „Zephyr” (LK 394). Jednostka typu pelagic trawler (trawler pelagiczny) po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana w lecie 2019 r. brytyjskiemu armatorowi Zephyr Fishing Company Ltd. z Lerwick na Szetlandach.
Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł kolejny historyczny rekord – w ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów, co oznacza wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. Ostateczny wynik jest o prawie 17% wyższy niż planowano.
Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem 2019 r. dla branży morskiej. O tym, jak bezpiecznie prowadzić biznes i skutecznie minimalizować ryzyko ataków hakerskich za pomocą m.in. nowoczesnych technologii rozmawiali uczestnicy II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, które odbyło się w Gdyni. W wydarzeniu wzięło udział ok. 140 osób ze świata biznesu, nauki i administracji.
Koniec roku w firmie VERG upłynął pod znakiem rozmów, wymiany doświadczeń, prezentacji nowości oraz omawiania planów na przyszłość, a wszystko za sprawą Dnia Otwartego, który odbył się 19 grudnia 2018 roku w hali produkcyjnej VERG, zlokalizowanej w Otominie koło Gdańska. Na 400 metrach kwadratowych industrialnej powierzchni hali zaprezentowano ofertę największych dostawców VERG: Grupy Actuant (obrabiarki mobilne Mirage Machines, hydraulika wysokociśnieniowa Enerpac), Ventil (urządzenia do testowania i regeneracji zaworów), Modec (mobilne aktuatory), a także partnerów firmy VERG, m.in. PONArobo skonstruowany przez Ponar Wadowice czy urządzenia spawalnicze o podwyższonym stopniu ochrony obudowy firmy WROZAS, dedykowane dla przemysłu stoczniowego.
To będzie wyjątkowy prom z polskim akcentem. Stocznia Marine Projects Ltd. zakończyła w Gdańsku budowę dziobowej części nadbudówki na nową jednostkę dla Brittany Ferries. Blok wypłynął z Gdańska do Niemiec w sobotę. To już kolejna taka wysyłka na ten sam prom. W miniony poniedziałek do Flensburger Schiffbau Gsellschaft (FSG) popłynęła rufowa część nadbudówki.
Masowiec Gardno Polskiej Żeglugi Morskiej już ochrzczony. Uroczystość odbyła się w środę w Morskim Porcie Police. Matką chrzestną jednostki została Elżbieta Majchrowicz, długoletnia pracownica PŻM.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Fairmaster w drodze do Algierii. Jeden z najsilniejszych statków świata wypłynął we wtorek z Portu Gdynia z olbrzymią suwnicą na pokładzie. Konstrukcja ma prawie 60 m wysokości i waży około 1 400 t.
Port Gdańsk realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Obecnie trwają m.in. prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego. W czwartek przy ul. Kontenerowej wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu w Porcie Północnym.
W sobotę oddano do użytku nowy – zwodzony most nad Martwą Wisłą łączący gdańską Wyspę Sobieszewską z pozostałą częścią miasta. Liczący 173 metry długości Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski zastąpił starą wysłużoną przeprawę pontonową.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
W Warszawie rozpoczęły się Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki – TransLogistica Poland. Tegoroczna edycja jest rekordowa – w EXPO XXI Warszawa prezentuje się aż 240 wystawców z 24 państw, m.in. z Polski, UE, krajów bałtyckich, państw WNP, Chin czy z Indii. To najważniejsze takie wydarzenie w branży.
Gdańska stocznia Marine Projects Ltd przekazała klientowi, stoczni MEYER WERFT GmbH & Co w Papenburgu, blok dziobowy w dwóch częściach, dla wycieczkowca produkowanego dla Armatora Norwegian Cruise Line Announces.
Skok w XXI wiek, jeżeli chodzi o jednostki, a co za tym idzie, wykonywanie naszych statutowych obowiązków – powiedział o wielozadaniowych statkach dla urzędów morskich Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W poniedziałek w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę pierwszej wielozadaniowej jednostki B 618 przeznaczonej dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Podpisany w marcu kontrakt zakłada budowę dwóch takich statków – drugi trafi do Urzędu Morskiego w Gdyni.
Kolejne dwie gigantyczne suwnice STS zostały przetransportowane do miejsca swojego przeznaczenia. Spektakularna operacja transportu z placu montażowego do nabrzeża odbyła się w niedzielę. Oznacza to, że nabrzeże T2 jest wyposażone aż w 7 nowoczesnych urządzeń tego typu (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów).
Marco Polo ostatnim wycieczkowcem tego sezonu w Gdańsku. Jednostka zacumowała przy Terminalu Promowym Westerplatte w sobotę. W tym roku w Porcie Gdańsk padł rekord – zawinęło tam 67 wycieczkowców – więcej niż rok temu i w ubiegłych latach.
AIDAbella zamknęła sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim w piątek. Do Gdyni w tym sezonie łącznie zawinęło 50 wycieczkowców.
Przed nami jeszcze trochę pracy. Ten rok 2019, ale chciałbym, żeby to była połowa roku 2019, wykorzystamy jeszcze na prace parlamentarne, myślę o specustawie offshorowej – powiedział Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej był obecny w środę w Gdyni na konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies 2018. Ustawa offshorowa ma zagwarantować maksymalnie duży tzw. local content, czyli udział polskich firm w łańcuchu dostaw dla polskich morskich farm wiatrowych.
Dzień Otwarty Wiślanych Lodołamaczy. Przy nabrzeżu wyspy Ołowianka we wtorek mieszkańcy Gdańska i turyści mogli zwiedzić dwie jednostki należące do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Orkę i Tygrysa. Obecnie lodołamacze przygotowują się do zimowej ochrony przeciwpowodziowej.
Jest „kwestią kilku tygodni” uzyskanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną – powiedział we wtorek Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości, w miejscu planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Oświadczył, że kiedy budowa już się rozpocznie, „będzie można powiedzieć, że klamka zapadła, że ten kanał powstanie”. Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
Największy żaglowiec szkolny świata w Porcie Gdynia. Sedov, bo o nim mowa, w piątek około południa zacumował przy Nabrzeżu Pomorskim. Jednostka do niedzieli jest dostępna dla zwiedzających.
Elementy dwóch suwnic STS, które przypłynęły do DCT drogą morską na początku sierpnia osiągnęły wymiar wertykalny. Zakończony został już proces podnoszenia głównych elementów dźwigów.
H-11 Bolko już na wodzie. Uroczystość chrztu i wodowania pierwszego z sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP odbyła się w poniedziałek w Gdańsku. Nowoczesne jednostki powstają w stoczni Remontowa Shipbuilding.
Rok akademicki 2018/2019 na Uniwersytecie Morskim w Gdyni rozpoczęty. Uroczysta inauguracja odbyła się w sobotę na Skwerze Kościuszki. Było to historyczne wydarzenie – od 1 września tego roku dotychczasowa Akademia Morska nosi bowiem rangę uniwersytetu.
Port w Gdyni pozostanie symbolem polskiej gospodarki morskiej – mówił we wtorek w Warszawie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podczas otwarcia wystawy „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. To zbiór fotografii prezentujących funkcjonowanie portu od początku jego budowy aż do współczesności. Wystawę w gmachu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej można oglądać w dniach 2-18 października oraz 18-30 listopada.
Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku. W czwartek przedstawione zostały wstępne koncepcje tego projektu. Najważniejsza inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ma być gotowa do końca 2027 r. Jej celem jest zwiększenie konkurencyjności gdańskiego portu na Morzu Bałtyckim.
Le Marité w Gdyni. Ten prawie 100-letni zabytkowy żaglowiec można bezpłatnie zwiedzać jeszcze do czwartku. Cumująca przy Nabrzeżu Pomorskim jednostka przypłynęła do Polski z niezwykłą misją. Byliśmy na pokładzie.
Ta łódka to Formuła 1 na morzu – powiedział o jachcie I LOVE POLAND Filip Rdesiński, prezes Polskiej Fundacji Narodowej. Nowoczesna jednostka i projekt o tej samej nazwie zostały zaprezentowane w środę w Gdyni. Za kilka miesięcy jacht weźmie udział w prestiżowych regatach.
W sobotę do DCT Gdańsk przypłynęły dwie suwnice nabrzeżowe STS. Trwa rozładunek wielkogabarytowych elementów dźwigów. Gigantyczne STS-y montowane bedą na wydzielonym placu, za terminalem T2. Do końca roku zaplanowane jest ich uruchomienie, co oznacza, że nabrzeże T2 będzie wyposażone aż w 7 nowoczesnych suwnic STS (wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów).
Kolejny rekord w Porcie Gdańsk. W I półroczu 2018 r. przeładowano tam ponad 25 mln t towarów. To o ponad 25% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Gdański port osiągnął także najwyższą dynamikę wzrostu wśród portów bałtyckich – niemal +35%.
Tykająca bomba na dnie Zatoki Gdańskiej. Mowa o zatopionym w 1945 r. tankowcu Franken, na pokładzie którego znajduje się nawet 1,5 mln l różnego rodzaju paliwa. Jego nagły i niekontrolowany wyciek może nastąpić w każdej chwili. Zdaniem ekspertów, grozi nam ekologiczna katastrofa.
Największe szczecińskie przedsiębiorstwo przeładunkowo-logistyczne Bulk Cargo-Port Szczecin przeprowadza zakrojony na szeroką skalę program inwestycyjny. Jedna z ostatnich rodzimych firm ze 100-procentowym polskim kapitałem walczy o rynek, stawiając na elastyczność i uniwersalność.
Luksusowa Queen Elizabeth w gdyńskim porcie. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim w czwartek ok. 6 rano. W samo południe natomiast w Alei Statków Pasażerskich na Nabrzeżu Pomorskim uroczyście odsłonięto jej tablicę upamiętniającą zawinięcie do Gdyni. Z naszą kamerą odwiedziliśmy pokład wycieczkowca. Robi wrażenie.
Dar Młodzieży kontynuuje podróż dookoła świata. W piątek polska fregata na zakończenie Światowych Dni Morza wypłynęła ze Szczecina do Bremerhaven. Po raz kolejny w Polsce zobaczymy ją dopiero pod koniec marca przyszłego roku. Żaglowiec na Nabrzeżu Bułgarskim żegnały setki osób.
Przewidujemy w takich bardzo ostrożnych szacunkach, że będzie to około 70 do nawet 80 tys. miejsc pracy – powiedział o rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP i przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej, podczas seminarium „Założenia Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej”, które we wtorek odbyło się w Gdyni. Jego uczestnicy rozmawiali m.in. o korzyściach, jakie dla polskiego przemysłu przyniesie rozwój tego sektora energetyki.
Stocznia Crist przekazała bardzo duży, częściowo wyposażony blok wraz z 3 sekcjami części dziobowej. Gigantyczny zestaw, w którym megablok został jednocześnie platformą transportową dla pozostałych sekcji został wyholowany z gdyńskiej stoczni przez holownik Bugsier 9 i wyruszył w stronę stoczni STX France w St. Nazaire. Olbrzymie elementy to kluczowe części konstrukcji pierwszego statku pasażerskiego klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.
Aurora w Porcie Gdynia. Ponad 270-metrowy statek pasażerski zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w czwartek. To jego pierwsza i jedyna wizyta w tym sezonie.
Trwa Rejs Niepodległości. W czwartek polska fregata zawinie do Tallina, pierwszego portu na trasie rejsu dookoła świata. Na pokładzie jednostki pracuje nowoczesny system oczyszczania wód balastowych, dostarczony przez Alfa Laval.
Port Centralny coraz bliżej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk we wtorek podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji tej inwestycji. – Chcemy, żeby to był, jak nasz cały port, port uniwersalny – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Łącznie około 1 000 młodych osób weźmie udział w rejsie dookoła świata na pokładzie Daru Młodzieży. Polska fregata w Rejs Niepodległości wypłynęła z Gdyni w niedzielę. Odwiedzi 22 porty w 18 państwach świata.
18 Maja obyło się Szczecińskie Spotkanie Gospodarki Morskiej Herring Szczecin 2018. XXIII już edycja spotkania „Herring Szczecin”, organizowanego przez środowisko morskie Pomorza Zachodniego objęta została patronatem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Pana Marka Gróbarczyka, oraz Prezydenta Szczecina, Pana Piotra Krzystka.
Dar Młodzieży prawie gotowy do drogi. Obecnie polska fregata w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przechodzi ostatnie prace przygotowawcze przed podróżą dookoła świata. Start Rejsu Niepodległości już 20 maja w samo południe.
Sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia rozpoczęty. W środę jako pierwsza zawinęła tam prawie 300-metrowa MSC Orchestra. W tym roku statki pasażerskie odwiedzą Gdynię jeszcze 53 razy. Spodziewanych jest około 100 000 turystów.
Jeszcze trzy tygodnie i Dar Młodzieży wyruszy w Rejs Niepodległości. W piątek fregata z praktykantami na pokładzie wróciła do Gdyni. Teraz w Stoczni Remontowej Nauta przechodzi ostatnie prace remontowe, by 20 maja wypłynąć w 11-miesięczną podróż dookoła świata.
Część siłowniana bloku nowoczesnego wycieczkowca już na wodzie. Mowa o pierwszym statku pasażerskim klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.
W Gdańsku uratują kolejny stoczniowy dźwig. Żuraw zlokalizowany przy ulicy Narzędziowców na terenie Młodego Miasta ma zyskać całoroczną iluminację w zmiennych kolorach, która będzie zintegrowana z muzyką. Konkurs na podświetlenie dźwigu ogłosiła w piątek Fundacja Gdańska. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 13 kwietnia.
Kolejny projekt Energomonażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała podstawy nóg specjalistycznej jednostki do stawiania morskich farm wiatrowych. Nietypowe konstrukcje o łącznej masie ponad 1 400 t trafią do Rotterdamu. W poniedziałek i wtorek w Gdyni odbył się ich załadunek.
Niezawodność i bardzo dobra jakość wykonania. To tylko niektóre cechy produktów i technologii japońskiej firmy KEMEL, której rozwiązania stosuje na statkach Bota Technik – jej autoryzowany partner w Polsce. O możliwościach nowoczesnych systemów w zakresie łożyskowania i uszczelnień linii wałów rozmawiali w piątek w Darłowie uczestnicy konferencji „Produkty, technologie i usługi serwisowe KEMEL”.
Do 2020 r. Port Gdynia wyda na inwestycje ponad miliard złotych, z czego około 345 mln jeszcze w tym roku – poinformował dziennikarzy w poniedziałek podczas konferencji wynikowej Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Podkreślił, że celem planowanych przedsięwzięć jest wzmocnienie pozycji portu. A ten wkrótce zmieni się nie do poznania.
Oczekuję, że to będzie rok 2022-2023, kiedy pierwsza zielona energia popłynie z polskich morskich farm wiatrowych na części Morza Bałtyckiego tutaj w Polsce – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej. Dodał, że branża czeka na Narodowy Program Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej. O jego perspektywach, wyzwaniach i zadaniach rozmawiali w czwartek w Szczecinie uczestnicy konferencji „Narodowy Program Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej szansą dla polskiego przemysłu morskiego”.
Marynarka Wojenna w przyszłym roku z nowym holownikiem. We wtorek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszej z serii sześciu nowoczesnych jednostek B 860 dla MW. Wartość podpisanego w ubiegłym roku kontraktu to 283,4 mln zł brutto.
W belgijskim porcie w Antwerpii, 15 stycznia, odbyła się symboliczna uroczystość chrztu statku Szare Szeregi należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej. Symboliczna między innymi dlatego, że jeszcze rok temu statek ten został porzucony przez poprzedni zarząd i wszystko wskazywało na to, że nigdy nie trafi do floty znajdującego się nad przepaścią PŻM.
Piąty największy kontenerowiec świata w gdańskim porcie. Ochrzczony pod koniec listopada ubiegłego roku OOCL Scandinavia dziewiczy rejs z Dalekiego Wschodu zakończył w terminalu kontenerowym DCT. Statek zostanie w Gdańsku do czwartku wieczorem.