• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Katastrofa rosyjskiego trawlera u wybrzeży Kamczatki

02.04.2015 15:13 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Katastrofa rosyjskiego trawlera u wybrzeży Kamczatki

Partnerzy portalu

Katastrofa rosyjskiego trawlera u wybrzeży Kamczatki - GospodarkaMorska.pl

Rosyjski trawler rybacki Dalnij Wostok (Daleki Wschód) zatonął w nocy z 01.04.2015 na 02.04.2015 na Morzu Ochockim u wybrzeży Kamczatki. Na pokładzie było ponad 130 osób. Potwierdzono śmierć 54 osób, w tym kapitana i pierwszego oficera, 15 osób uznaje się za zaginione. - Prawdopodobną przyczyną zatonięcia trawlera było zderzenie z przeszkodą - powiedział Władimir Markin z Komitetu Śledczego FR. Podejrzewano też, że do katastrofy mogło dojść w wyniku błędu kapitana.

Trawler zatonął na Morzu Ochockim, ok. 330 km na zachód od osady Krutogorowski w obwodzie kamczackim oraz 250 km na południe od Magadanu. - Wydobyliśmy z wody 106 osób, 63 z nich było żywych - powiedział przedstawiciel rosyjskiego Ministerstwa Sytuacji Kryzysowych na Kamczatce. Agencja TASS informuje, że poszkodowani są w ciężkim stanie z powodu hipotermii, jakiej doznali przebywając w lodowatych wodach. Wyłowieni ludzie zostali przetransportowani helikopterami do szpitali w mieście Magadan. Temperatura wody w morzu Ochockim wynosiła ok. 0 stopni Celsjusza.

Według wstępnych informacji na pokładzie były 132 osoby. 78 członków załogi miało rosyjskie obywatelstwo, pozostałe 54 osoby to obcokrajowcy. Rosyjski Komitet Śledczy donosi także, że 42 osoby miały obywatelstwo Birmy, na pokładzie znajdowało się pięcioro obywateli Vanuatu, trzy osoby z Łotwy i czterech obywateli Ukrainy.

Statek zatonął około 15 minut po tym, jak komora silnika została zalana. Wszystko działo się tak szybko, że kapitan nie zdążył nadać sygnału alarmowego.

- Obecnie śledczy uważają, że najbardziej prawdopodobną przyczyną gwałtownego zatonięcia statku było zderzenie z przeszkodą, która uszkodziła poszycie w okolicy maszynowni - powiedział agencji ITAR-TASS Władimir Markin, przedstawiciel Komitetu Śledczego FR. To pierwsza wersja wydarzeń, podawana przez rosyjskie agencje informacyjne na krótko po zdarzeniu. - Rozpatrujemy również inne możliwe przyczyny katastrofy - dodał Markin, informując, że Komitet Śledczy wszczął śledztwo w sprawie zatonięcia trawlera.

Agencja TASS, powołując się na przedstawiciela władz Kraju Kamczackiego Siergieja Chabarowa informowała wcześniej, że do katastrofy mogło dojść w wyniku naruszenia zasad połowu. - Według wstępnych informacji, podanych przez drugiego oficera statku, statek zatonął podczas wydobywania 100-tonowej sieci z rybami. Przeważyły i doprowadziły do gwałtownego przechylenia trawlera - mówił Chabarow. Podobne informacje mieli podawać uratowani przez inne statki członkowie załogi trawlera rybackiego. - Statek przyjął pełny ładunek, który stoczył się po burcie i doprowadził do przechylenia statku. Jednostka zatonęła w ciągu kilkudziesięciu sekund, dlatego nikt nie zdążył wysłać sygnału SOS - dodał Chabarow. Wcześniej trawler nie miał żadnych problemów technicznych.

Według rosyjskich mediów 48-letni kapitan statku Dalnij Wostok Aleksandr Pritockij był jednym z najlepszych kapitanów pływających po Morzu Ochockim i jednym z rekordzistów połowów ryb. Rozmówca telewizji LifeNews powiedział, że jednym z problemów rybołówstwa na Dalekim Wschodzie są wyśrubowane normy połowów i to, że kapitanowie decydują się na ryzykowne działania, usiłując wyłowić jak największą ilość ryb.

Dalnij Wostok rosyjski trawler o długości 103 i szerokości 16 metrów został zbudowany w 1989 roku i do 2014 pływał na Morzu Bałtyckim pod nazwą Stende. W zeszłym roku został przeniesiony na Rosyjski Daleki Wschód i została mu nadana nazwa Dalnij Wostok.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.