• <

Żegluga na Odrze – ruszył sezon 2016

infoship.pl

25.03.2016 12:01 Źródło: własne
Żegluga na Odrze – ruszył sezon 2016 - GospodarkaMorska.pl

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zrealizował w tym roku już dwa duże transporty obiektów wielkogabarytowych, które prowadzone były Odrzańską Drogą Wodną. Przed nami realizacja kolejnych transportów, zatem sezon żeglugowy na Odrze już się rozpoczął.

Zeszły rok, ze względu na panującą niżówkę hydrologiczną, nie był dla żeglugi śródlądowej łatwy, ale - dzięki wykorzystywaniu funkcji alimentacyjnej naszych zbiorników wodnych - udało się zrealizować na Odrze sporo transportów wielkogabarytowych.

Większość szlaków żeglugowych na Odrze jest aktualnie otwarta, a obecne warunki hydrologiczne są dla żeglugi wyjątkowo sprzyjające.Na początku lutego rzeką Odrą - z Opola do Szczecina - przeprawił się transport specjalny barki z potężnym zbiornikiem paliwowym. W pierwszej dekadzie marca, na stopniu wodnym w Brzegu Dolnym, prześluzowana w dół rzeki została barka motorowa „Andromeda” z 40-tonowym ładunkiem konstrukcji stalowych. Kolejny duży transport żeglugowy zaplanowany jest na drugą połowę marca, kiedy to z Kędzierzyna-Koźla w kierunku Szczecina zmierzać będzie kolejny produkt kozielskiej stoczni.

Rok 2015 był dla żeglugi śródlądowej w całej Polsce bardzo trudny. Efektem trwającej niemal przez cały rok niżówki hydrologicznej były niezwykle niskie przepływy naturalne w polskich rzekach. Szczególnie trudne warunki żeglugowe panowały na odcinku Odry swobodnie płynącej. Dla zapewnienia wymaganych głębokości tranzytowych, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu kilkakrotnie wytwarzał "sztuczne fale" poniżej Brzegu Dolnego, zasilając Odrę przy wykorzystaniu zmagazynowanej wody ze zbiorników: Topola, Kozielno, Otmuchów, Nysa, Turawa i Mietków. Dodatkowo wykorzystywano także wodę z odrzańskich przedpoli jazowych, a w szczególności pojemność zbiornika górnego stopnia piętrzącego Brzeg Dolny.

Dzięki tym operacjom, podczas występowania niskich stanów wody w Odrze, RZGW we Wrocławiu udało się zrealizować transporty specjalne i tym samym wypełnić zobowiązania wobec użytkowników, wykorzystujących Odrzańską Drogę Wodną do transportu barkami obiektów wielkogabarytowych. W ten sposób przeprowadzono kilkadziesiąt dużych transportów specjalnych, w tym np. 15 jednostek pływających wyprodukowanych w nadodrzańskich stoczniach i przeznaczonych m.in. dla armatorów śródlądowych w Europie Zachodniej, a także kontrahentów z basenu Morza Śródziemnego czy nawet Karaibów. Dzięki zasilaniu Odry zasobami wodnymi zgormadzonymi w zbiornikach wielofunkcyjnych, udało się również wykonać szereg transportów ładunków wielkogabarytowych na barkach w relacji Szczecin - Opole - Szczecin oraz przemieszczenia jednostek specjalistycznych zaangażowanych w realizację modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego i innych inwestycji na Odrze.

Jak będzie wyglądać tegoroczny sezon żeglugowy? Oczywiście, wiele zależy od sytuacji hydrologicznej w Polsce, ale w miarę możliwości i posiadanych zasobów wodnych, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, podobnie jak w poprzednich latach, dokładać będzie wszelkich starań, by w maksymalny sposób zaspokoić zgłaszane potrzeby armatorów i użytkowników drogi wodnej, które wymagają odpowiednich warunków nawigacyjnych. Przypominamy, że bieżąca informacja o sytuacji hydrologiczno-nawigacyjnej na rzece Odrze znajduje się na stronie RZGW Wrocław w zakładce Aktualności - Sytuacja na rzekach lub bip.wroclaw.rzgw.gov.pl.

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.