Polska jest dziś największym eksporterem łodzi motorowych z silnikami zaburtowymi w Europie. Po obecnym sezonie na światowych rynkach widać też wyraźny wzrost sprzedaży w całym przemyśle jachtowym. Branża z optymizmem patrzy w przyszłość.
- Nastroje po praktycznie wszystkich odbywających się w Europie targach są bardzo dobre, a ostatnie dane statystyczne tylko potwierdzają, że mamy do tego powody – mówi Sebastian Nietupski, Prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego I Sportów Wodnych – Polskie Jachty. - Nadchodzi dla nas bardzo pracowity sezon, w którym wzrost obrotów powinien wzrosnąć o około 5-10%.
Mowa tu głównie o rynku łodzi motorowych z silnikami zaburtowymi, którego wartość w skali Europy przekracza 220 milionów euro i w którym polskie firmy mają udział wynoszący aż 55,5%. Następne w kolejności są w tej kategorii Finlandia (9%), Włochy i Francja (po 7%), Wielka Brytania (5%) i Portugalia (4,5%).
Najbardziej prawdopodobną przyczyną zwiększonego popytu na łodzie motorowe i jachty na światowych rynkach, jest otwarcie portfeli klientów, którzy przez ostatnie lata wstrzymywali się z wymianą starych i zakupem nowych jednostek. Przybliżoną wartość wzrostu sprzedaży w całęj branży jachtowej w tym sezonie szacować można na 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Malejące zapotrzebowanie odnotowano w Europie jedynie na rynku pontonów.
W ostatnim czasie bardzo często mówi się, że jachty to jeden z topowych produktów eksportowych naszego kraju. Trudno się nie zgodzi. Jakość jednostek z Polski jest doceniana na zagranicznych rynkach zarówno ze względu na rzemiosło, jak i design. Posiadamy też doświadczonych pracowników stoczniowych oraz wykwalifikowaną kadrę inżynierską.
Jak się jednak okazuje głównym motorem wzrostu obrotów producentów jachtów w nadchodzącym sezonie nie będzie wcale zwiększenie ilości wytwarzanych jednostek.
- Najbardziej widocznym trendem wśród zamawiających jest obecnie chęć posiadania większych łodzi niż poprzednio – mówi Sebastian Nietupski. - W ostatnich latach dobrym standardem była łódź motorowa o długości 7 metrów, natomiast większość nowych zamówień to łodzie, których długość wynosi 9 metrów. Widoczne jest także większe zainteresowanie katamaranami i trimaranami oraz wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych.
Jednym z takich trendów jest coraz częstsze wykorzystywanie paneli słonecznych, służących jako dodatkowe źródło pozyskiwania energii elektrycznej. Na niektórych polskich rzekach i jeziorach można też spotkać łodzie komercyjne w pełni napędzane energia słoneczną.
Polska w natarciu
Od lat stabilny jest w Polsce także rynek ekskluzywnych jachtów. W tej kategorii od lat prym wiedzie „wielka trójka” producentów: Delphia, Galeon i Sunreef. Coraz wyraźniej dołącza do nich jednak także spółka Parker Poland, będąca producentem łodzi motorowych oraz wytrzymałych łodzi hybrydowych Parker Ribs.
- Stocznia Sunreef Yachts od lat jest niekwestionowanym światowym liderem w tworzeniu luksusowych katamaranów typu „custom made” powyżej 18 metrów – podkreśla Karolina Paszkiewicz, PR & Marketing Director Sunreef Yachts. - Zauważamy, że obecnie coraz częściej zdarzają się również zapytania, a także prośby o przygotowanie oferty od potencjalnych klientów z Polski. Nawet jeżeli niewielu z nich decyduje się finalnie na zakup, to i tak cieszy nas wzmożone zainteresowanie żeglarstwem i kulturą jachtingu w naszym kraju. Obecnie w trakcie konstrukcji jest około 9 jednostek, a w tym prototyp pierwszego na świecie otwartego luksusowego katamaranu z
systemem płatów nośnych o długości 40 stóp. Negocjujemy także kolejne kontrakty, które mamy nadzieję zamknąć jeszcze w tym roku - dodaje.
Termin realizacji zamówień na jachty w polskich stoczniach zależy głównie od jego wielkości, poziomu zaawansowania technicznego, a także specjalnych wymogów dotyczących wnętrz, materiałów, kamieni i detali sprowadzanych czasami z najdalszych zakątków świata. Pomimo optymalizacji procesu produkcji od momentu podpisania kontraktu do czasu kiedy jacht stanie na wodzie upłynąć musi mniej więcej pół roku. Jeśli jednak myślimy o zakupie jacht po długości powyżej 150 stóp to czas oczekiwania może wynieść nawet około 2 lat.
Marek Nowak
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?