• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Polacy zostali rekordzistami świata w żegludze na północ!

07.08.2015 10:39 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Polacy zostali rekordzistami świata w żegludze na północ!

Partnerzy portalu

Polacy zostali rekordzistami świata w żegludze na północ! - GospodarkaMorska.pl

To już oficjalne. Polacy zostali rekordzistami świata w żegludze na północ. Osiągnęli szerokość  82°37′N.

Wyprawa odbyła się na stalowym jachcie s/y Barlovento II typu Rigiel, wybudowanym w 1988 roku przez Stocznię Remontową w Szczecinie. W zeszłym roku na pokładzie tej samej jednostki kpt. Maciej Sodkiewicz wraz za załogą Sekstant Expedition dotarł do szerokości 82°10,554 N, osiągając pozycję północną rekordową dla jachtu pod polską banderą. W tym roku udało się popłynąć jeszcze dalej. Załoga odebrała rekord świata Rosjaninowi Daniłowi Gawriłowowi, ustanowiony w 2012 r.

„Osiągnięcie rekordu nie było łatwe. Aby tego dokonać załoga musiała najpierw dostać się do wschodniej części archipelagu Svalbard. Po zatrzymaniu przez pak lodowy na północ od Ziemi Północno-Wschodniej (jednej z dwóch dróg prowadzących na wschód), Maciek postanowił przebić się przez cieśninę Hinloppen czyli drugą z możliwych tras. Jednak i tu mimo optymistycznych map lodowych, pak okazał się niemożliwy do pokonania. Dopiero ponowna próba przebicia przez zwarte pole lodowe przy Ziemi Północno-Wschodniej zakończyła się sukcesem. Jacht przez wiele żmudnych godzin metr po metrze przebijał się przez lód, wreszcie się udało i mógł na żaglach popłynąć po rekord” - czytamy na oficjalnej stronie ekspedycji - Sekstant Expedition Lodowe Wyprawy.

DANE TECHNICZNE JACHTU

Długość: 15,90 m
Szerokość: 4,37 m
Zanurzenie: 2,5 m
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Powierzchnia ożaglowania: 100 m2
Żagle: genua i kliwer rolowane, grot i bezan klasyczne
Silnik: PZM Puck SW 266/M5
Moc silnika: 54 KM
Załoga: do 12 osób
Kadłub: stal
Ocieplenie kadłuba: styropian

WYPOSAŻENIE

radar
dwa niezależne stałe radiotelefony UKF oraz 2 ukfi przenośne
dwa telefony satelitarne Iridium, jeden stacjonarny drugi mobilny
trzy niezależne odbiorniki GPS (dwa w nawigacyjnej, trzeci dla sternika)
odbiornik navtex
echosonda
wiatromierz
EPIRB
transponder radarowy SART

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.