pc
Z danych statystycznych, które zbiera spółka Pętla Żuławska wynika, że w ciągu 5 ostatnich lat Pętlę Żuławską odwiedziło 500 tys. żeglarzy i wodniaków, z czego w ubiegłym roku 200 tys. – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Podkreślił, że ta sieć szlaków wodnych cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
– W tej chwili na Pętli Żuławskiej operuje 10 operatorów takich firm czarterowych, właśnie domów na barce houseboatingowych, mających w sumie flotę 37 jachtów. Na tej mapie portów i przystani pojawią się obiekty m.in. w Korzeniewie, Wiślince, dalej będzie kontynuowana rozbudowa mariny w Błotniku, również Krynica Morska – mówi Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Pętla Żuławska to droga wodna o długości 303 km, łącząca szlaki wodne: Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej – Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki oraz wody Zalewu Wiślanego. To także część Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, biegnącej z Rotterdamu, przez berliński węzeł śródlądowych dróg wodnych i północną Polskę do Kaliningradu, a dalej droga wodną Niemna (Pregołą i Dejmą do Kłajpedy).
Wasil poinformował, że nowością na Pętli Żuławskiej będzie udostępnienie nowego szlaku wodnego z rzeki Tugi, umożliwiającego dopłynięcie do Nowego Dworu Gdańskiego poprzez uruchomienie zabytkowych, nieczynnych obecnie mostów zwodzonych.
Pętla Żuławska była jednym z tematów Międzynarodowego Forum „Marina Quality Forum”, które we wtorek odbyło się w Gdańsku. Jego tematami były m.in. rozwój portów rekreacyjnych oraz dróg morskich w województwie pomorskim, aktualne wyzwania marin i portów rekreacyjnych oraz potencjał rynkowy dla wybrzeża Południowego Bałtyku. Wiąże się z nim realizowany już od siedmiu lat międzynarodowy projekt „SOUTH COAST BALTIC”.
– Cały obszar Południowego Bałtyku to duży obszar: od Rugii, przez polskie Wybrzeże, po Kaliningrad, Litwę i Zalew Kuroński. Teraz do projektu dołączyła wyspa Bornholm, która jest niezwykle ważna ze względu na wiejące tam wiatry, niezbędne dla żeglowania. To zwiększa nam opcje oferty turystycznej. Podsumowując to jest obszar, który ma 300 mil morskich, a to wystarcza na 3-tygodniowy urlop czy 3-tygodnowy rejs z szerokim zakresem atrakcji – mówi Jens Masuch, SOUTH COAST BALTIC project manager.
Obecna na konferencji Marta Czarnecka-Gallas, koordynatorka projektu SOUTH COAST BALTIC z ramienia Związku Miast i Gmin Morskich, podkreśliła, że „polskie mariny nie są już takimi nieznanymi wodami, gdzie nie wiadomo tak naprawdę, co się zastanie”.
– Pokazujemy, że jest pełna infrastruktura, że są mariny z pełnym zapleczem, gdzie można mieć dostęp do elektryczności, wody, spędzić czas, również korzystając z takich i uroków natury, i również zabytków. Naszym głównym celem jest umocnienie marki, wypromowanie jej, pokazanie, że wybrzeże Południowego Bałtyku jest wspaniałą destynacją turystyczną, atrakcyjną dla motorowodniaków, żeglarzy – mówi Marta Czarnecka-Gallas, koordynatorka projektu SOUTH COAST BALTIC z ramienia Związku Miast i Gmin Morskich.
Poinformowała, że jednym z głównych działań w ramach projektu jest organizacja rejsów jachtowych Gdańsk-Kaliningrad-Kłajpeda. W tym roku zarejestrowanych jest już 25 łodzi. Rejs rozpoczyna się 23 czerwca w Gdańsku, a kończy 29 czerwca w Kłajpedzie. 25 czerwca natomiast uczestnicy wyprawy będą mogli w Kaliningradzie zobaczyć mecz rozgrywany w ramach mistrzostw świata w piłce nożnej Rosja 2018. Są jeszcze wolne miejsca.
Björn Gabler z GA-MA Consulting podkreślał natomiast, że obecnie bardzo ważnym wyzwaniem, przed którym stoją mariny, jest dostosowanie ich do wieku wodniaków.
– W tej chwili mamy coraz więcej wodniaków, którzy mają ponad 60 lat i osoby te mają zupełnie inne potrzeby. Są to ułatwienia dla nich przy cumowaniu, zejściu z pokładu. Kolejna rzecz, to są odpowiednie obiekty sanitarne, które zapewniają komfort i, co bardzo ważne, dostępność dla ludzi starszych. Z tym się wiążą rampy, podłogi antypoślizgowe, również ważną kwestią jest odpowiednie ogrzewanie – mówi Björn Gabler z GA-MA Consulting.
Celem 3. Międzynarodowego Forum „Marina Quality Forum” były zintegrowanie środowiska, podjęcie dyskusji nad aktualnymi problemami stojącymi przed operatorami marin oraz osobami związanymi z turystyką wodną w regionie, jak również promocja szlaków morskich wybrzeża Południowego Bałtyku na arenie międzynarodowej. W tym roku wydarzenie organizowane przez Związek Miast i Gmin Morskich połączone było ze Świętem Pętli Żuławskiej w Kątach Rybackich.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?