• <

ERGO Hestia EuroChallenge po raz pierwszy w Sopocie

Dariusz Olejniczak/www.zeglarski.info

24.05.2019 03:56 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie ERGO Hestia EuroChallenge po raz pierwszy w Sopocie
ERGO Hestia EuroChallenge po raz pierwszy w Sopocie - GospodarkaMorska.pl

W Sopocie 23 maja rozpoczęły się międzynarodowe zawody cyklu ERGO Hestia EuroChallenge powered by Harken Blockheads w klasie O’pen Skiff. Przez trzy dni niemal pięćdziesięciu zawodników rywalizować będzie na wodach Zatoki Gdańskiej.

Organizatorem regat jest Sopocki Klub Żeglarski ERGO Hestia Sopot. W siedzibie klubu odbyła się konferencja prasowa poświęcona temu wydarzeniu.

W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli komandor klubu Piotr Hlavaty, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego i wiceprezes Polskiego Związku Żeglarskiego ds. morskich Bogusław Witkowski oraz przedstawiciel sponsora tytularnego klubu Arkadiusz Bruliński.

Konferencja była też okazją do złożenia gratulacji przedstawicielom sopockiego klubu za zajęcie siódmego miejsca w klasyfikacji Ministerstwa Sportu i Turystyki dla najlepszego klubu sportowego w kategorii dziecięcej i młodzieżowej. Klub swoją markę od lat buduje na szkoleniu i wychowaniu kadry, która osiąga sukcesy także o randze międzynarodowej. Tak było w przypadku klasy RS:X, w której klub wychował kilkoro olimpijczyków.

– Zajęliśmy siódme miejsce wśród gmin z całego kraju liczących od 20 do 50 tysięcy mieszkańców – wyjaśnił Piotr Hlavaty. – Gdyby policzyć sukcesy międzynarodowe, pewnie okazałoby się, że zajmujemy jeszcze wyższą lokatę. Podczas gali w Warszawie zostaliśmy uhonorowani nagrodą w wysokości 10 tysięcy złotych, którą przeznaczymy na zakup sprzętu dla dzieciaków. Jesteśmy od dekady w czołówce polskich klubów. Nasz sposób działania to wychowanie zawodników i doprowadzenie ich do najwyższego poziomu. Inni kupują zawodników już wyszkolonych. To nie jest nasza metoda.

Nawiązując do rozpoczynającej się 23 maja imprezy komandor Hlavaty stwierdził, że klasa O’pen Skiff jest nowoczesną łódką, przeznaczoną do szkolenia zawodników, którzy przesiądą się z niej do klas przygotowawczych lub olimpijskich.

– Swego czasu SKŻ uczynił z miejsca, gdzie rekreacyjnie pływało się na desce, ośrodek szkolenia medalistów i olimpijczyków – zauważył prezes Witkowski. – A jeśli chodzi o klasę O’pen Skiff, to po kilku latach przecierania szlaków zdobywa ona coraz większą popularność. Ta klasa burzy pewne nawyki szkoleniowe i systemowe. Przywykliśmy do tego, że na Pomorzu jest kilkaset Optimistów i tylu żeglarzy do 15 roku życia na nich pływa. Jednak po ukończeniu pewnego wieku czy przekroczeniu określonej masy ciała, młodzież schodzi z tych łódek i rezygnuje ze sportu. To efekt tego, że pomorskie kluby dysponują określoną, niedużą liczbą łódek klas przygotowawczych lub olimpijskich. Tym samym kilkaset dzieciaków traci możliwość uprawiania żeglarstwa sportowego.

Zdaniem prezesa Witkowskiego pojawienie się O’pen Skiff sprawiło, że zwiększają się możliwości treningowe. Klasa daje zupełnie inną jakość żeglowania i szkolenia. Nie bez znaczenia jest także, że zyskała już uznanie na świecie.

Przejście na nią sprawi, że sukcesy w klasach olimpijskich będą osiągane szybciej niż działo się to do tej pory – uważa prezes Bogusław Witkowski. – Dobrze się stało, że po kilku latach obecności tej klasy w Polsce kolejne osoby dostrzegają jej potencjał. Prekursorem O’pen Skiff był na naszym terenie trener Andrzej Lutomski z MKŻ Arka Gdynia.

Cykl EuroChallenge składa się z trzech imprez. Pierwsza odbyła się w kwietniu w Palermo, następna w Sopocie, ostatnia zaś w październiku we Francji.

– W Sopocie wystartuje około pięćdziesięciu zawodników z czterech krajów: Węgier, Niemiec, Włoch i Polski – mówi Piotr Oleksiak, organizator regat i jednocześnie sekretarz międzynarodowej federacji O’pen Skiff. – Jest to dosyć duża flota jak na tak młodą klasę i cieszymy się, że będą mogli rywalizować na sopockim akwenie. O’pen Skiff staje się w Polsce coraz bardziej popularny i z roku na rok przybywa klubów, które trenują dzieci  w tej klasie. To klasa, w której duży nacisk kładziemy na zabawę i wychowanie. Ważne, by młodzi ludzie poznawali nowe kraje i kultury. Między innymi dlatego obowiązuje zasada, że podczas regat nie ma protestów. Wszystko rozgrywa się na wodzie. Żeglarze schodzą na ląd i mają czas na spotkania z innymi zawodnikami, zwiedzanie miejsc, w których rozgrywane są zawody.

Warto pamiętać, że polscy zawodnicy w klasie O’pen Skiff już od kilku lat należą do czołówki: Natalia Kuczys (MKŻ Arka Gdynia) w 2016 r. zdobyła wicemistrzostwo świata w kategorii U16, Janina  Dmochowska (MKŻ Arka Gdynia) to srebrna medalistka mistrzostw świata 2018 w kategorii U13, a w tym roku w Palermo zajęła drugie miejsce w klasyfikacji kobiet U17.

O’pen Skiff (dawniej O’pen BIC) jest klasą dla młodych zawodników, którzy rozpoczynają przygodę z żeglarstwem i chcieliby nauczyć się żeglować rywalizując na urozmaiconych trasach, również z elementami freestyle’u.

– Jako klub nie spodziewamy się znaczących sukcesów w tych zawodach – mówi komandor Hlavaty. – Nasi żeglarze raczkują. Liczymy, że będą się rozwijać i w przyszłości osiągną sukcesy. Jeszcze raz podkreślę rolę trenera Lutomskiego, który był na tyle odważny, że sprowadził O’pen Skiffy do Gdyni. Chwała mu za to. Teraz my postaramy się otworzyć jeszcze szerzej drzwi dla tej klasy w Polsce. Wierzę, że pion sportowy PZŻ zauważy rosnącą popularność klasy jako dobrego rozwiązania na okres „po Optimiście”.

Wyścigi cyklu ERGO Hestia EuroChallenge zaczną się w piątek 24 maja i potrwają do niedzieli 26 maja. Zmagania zawodników będzie można oglądać z sopockich plaż i molo. Na plaży przy SKŻ ERGO Hestia Sopot organizatorzy przygotowali rodzinne atrakcje, w tym m.in.: tory do skimboardu, strefę crossfit dostosowaną poziomem trudności dla dzieci w wieku 10-13 lat oraz blenderbike, na których chętni będą mogli wykręcić sobie zdrowy koktajl.

Partnerami imprezy są ERGO Hestia, miasto Sopot, Harken Blockheads, Tahe Outdoors, BIC Sport, InSunSports oraz Pomorski Związek Żeglarski. Patronat medialny nad imprezą objęli magazyn W Ślizgu oraz portal Żeglarski.info.

Strona regat

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.