Specyfiką produkcji Wisła Aluminium spółka z o.o. są szybie statki patrolowe i ratownicze. W portfolio firmy znajdują się także jachty pełnomorskie (żaglowe i motorowe), katamarany oraz aluminiowe nadbudówki superjachtów i łodzi rybackich. W większości tworzone tu jednostki są bardzo zaawansowane technicznie.
- Jesteśmy stocznią, która od początku istnienia buduje trudne aluminiowe konstrukcje, a w szczególności kadłuby małych i średnich jednostek pływających – mówi Janusz Zawadowicz, Prezes Zarządu Wisła Aluminium Spółka z o.o.. - Dotychczas zbudowaliśmy już niemal 200 jednostek. Nasze usługi niemal w całości są wykonywane dla klientów z krajów Europy Zachodniej o dużych tradycjach stoczniowych takich jak: Holandia, Szwecja, Norwegia i Niemcy.
Firma utworzona została pod koniec 1991 roku, a głównymi odbiorcami jej produktów są stocznie z grupy Damen Shipyards. Dla nich powstają też kadłuby trzech nowych jednostek, w których zastosowano wyjątkowe rozwiązanie konstrukcyjne.
- Są to kadłuby jednostek Stan Patrol 3007, które docelowo trafić mają do Wspólnoty Bahamów i pływać na Oceanie Atlantyckim – wyjaśnia Janusz Zawadowicz. - Ponieważ kraj ten jest archipelagiem wysp, długość linii brzegowej jest znaczna, a nowoczesne, lekkie i szybkie okręty są niezbędne do skutecznej walki z handlarzami narkotyków.
Charakterystyczną cechą jednostek SP 3007 jest przypominający ostrze siekiery dziób.
- To nowe rozwiązanie technologiczne opracowane przez Damen we współpracy z Politechniką Delficką - wyjaśnia Janusz Zawadowicz. - Tak zwany Axe Bow Concept to konstrukcja kadłuba o właściwościach nieporównywalnych do klasycznych rozwiązań. Jego właściwości pozwalają na zachowanie dzielności morskiej na wzburzonym morzu i to przy prędkości rzędu 32 węzłów.
Nowatorskie podejście do konstrukcji kadłuba dało początek całej serii szybkich jednostek, głównie statków patrolowych i ratunkowych. Warto przy tym podkreślić, że Wisła Aluminium jest jednym z nielicznych zakładów na świecie, które zostały wybrane przez Damen do budowy takich kadłubów. Potwierdza to także dobrą opinię o polskich inżynierach i pracownikach branży stoczniowej w innych krajach Europy, szczególnie że przy zawieraniu kontraktu na produkcję tych jednostek konkurencyjność cenowa nie miała praktycznie żadnego znaczenia..
Produkcja statków odbywa się w nowej hali dzierżawionej przez Spółkę w Górkach Zachodnich, która pozwala na budowę większych niż dotychczas jednostek oraz na ich łatwiejszy transport zarówno drogą morską, jak i rzekami. Transport drogowy jednostek szerszych niż sześć metrów był dotychczas dla firmy niemałym wyzwaniem logistycznym, poważnym ograniczeniem była też wysokość mostów..
- Bezpośrednio w produkcji zatrudniamy obecnie około 40. pracowników o wysokich kwalifikacjach, co pozwala nam wykonać miesięcznie około 8-10 ton konstrukcji aluminiowych. Jesteśmy również przygotowani technologicznie i sprzętowo do wykonywania konstrukcji z blach i profili wykonanych z nowego stopu ALUSTAR - mówi Janusz Zawadowicz. - Zleceń mamy dużo i jestem przekonany, że nie zmieni się to prze kolejne kilka lat. Ze względu na ich rosnącą liczbę szukamy spawaczy i monterów kadłubów, zdarza nam się również inwestować w szkolenie osób, które niedawno ukończyły kurs spawalniczy.
Publikowaliśmy już na naszym portalu dane potwierdzające wzrost światowego portfela zamówień statków w 2014 roku o 17%. Dotyczy to także jednostek skomplikowanych pod względem technicznym, wypełnionych zaawansowaną techniką i elektroniką, takich jak te realizowane przez Wisła Aluminium. Warto też podkreślić, że efekt finalny jest w ich przypadku najczęściej wynikiem kooperacji między wieloma podmiotami europejskimi, a ich produkcja ze względu na dostępność odpowiedniego zaplecza i personelu na długo jeszcze pozostanie specjalnością Starego Kontynentu.
Marek Nowak
Dotychczas Wisła Aluminium zbudowała niemal 200 aluminiowych kadłubów i ponad 30 nadbudówek. W 2014 roku były to:
- 2 kadłuby długości 20 m. dla stoczni Dockstavervat w Szwecji. (docelowo dla Norweskiego Ministerstwa Obrony)
- kadłub szybkiego trimarana pasażerskiego dla norweskiego armatora (wspólnie z Alu Shipyard)
- kompletną jednostkę Capo 9 dla szwedzkiego armatora.
- serie kadłubów patrolowca SP 30007 (w realizacji)
Odbiorcami produktów spółki są stocznie z grupy Damen Shipyards (Holandia), Damen Shipyard Gdynia (Polska), N Sundin Dockstavarvet AB (Szwecja), Moonen Shipyards (Holandia), Capo Marin AB (Szwecja).
Umiejętności firmy potwierdzone są także certyfikatami, akceptującymi technologie produkcji i procedury spawalnicze, wydanymi nam przez najważniejsze okrętowe towarzystwa klasyfikacyjne.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?