Port Esbjerg jest jednym z czołowych portów w Europie obsługujących projekty związane z transformacją energetyczną. Niedawno władze zapowiadała dalszą ekspansję i rozwój infrastruktury morskiej. Tym razem na terenie portu powstanie magazyn elementów dla projektu interkonektora Viking-Link.
Podmorska linia HVDC ma połączyć Danię z Wielką Brytanią. Projekt rozwijają wspólnie operator National Grid i Energinet. Przesyłana energia między krajami może trafić do 1,4 mln gospodarstw domowych. W porcie Esbjerg trwają obecnie prace nad budową magazynu, w którym Energinet będzie przechowywał części zamienne do infrastruktury przesyłowej.
Kable są istotnym elementem infrastruktury krytycznej. W przypadku awarii dostarczenie nowego kabla lub jego elementów może zając kilka miesięcy. Jest to spowodowane m.in. popytem na infrastrukturę kablową i ograniczonym zdolnościami produkcyjnymi. Z tego powodu w porcie pojawią się strategiczne części, aby zapewnić bezpieczeństwo stałych dostaw. W pobliżu nabrzeża w Esbjerg Harbour powstaje magazyn o powierzchni 1000 m2, który ostatecznie wynajmie Energinet.
Viking-Link będzie połączeniem elektroenergetycznym o długości 770 km.
Niedawno na łamach GospodarkaMorska.pl informowaliśmy, że port Esbjerg podjął się współpracy z sześcioma wiodącymi portami w zakresie instalacji wiatrowych w Europie Północnej. Porty te zwykle konkurują ze sobą, ale obecnie są po części zmuszone do bliskiej współpracę w celu optymalizacji przepustowości. W przypadku, gdy jeden z portów nie mógł obsłużyć wszystkich działań związanych z rozwojem morskich farm wiatrowych, drugi może go wesprzeć w razie możliwości np. wolnym nabrzeżem. Szczegóły współpracy mają zostać opracowane niebawem.
Zgodnie z szacunkami branżowymi, w tej chwili brakuje przepustowości wśród portów, aby zainstalować około 30 z 65 GW w offshore wind. Według Vestas spośród tysięcy istniejących europejskich terminali portowych w 2025 roku będzie dostępnych tylko 14 nabrzeży w 12 portach instalacyjnych. Ostatecznie będą miały wystarczająco dużo miejsca, aby pomieścić coraz większe turbiny wiatrowe.
Konferencja i warsztaty Nobilis Media Security Forum w Darłowie
Plany wzmocnienia łańcuchów dostaw w Europie nie satysfakcjonują branży wiatrowej
OWC przygotuje dla Ilmatar Offshore projekty techniczne morskich farm Stormskär i Väderskär
Windar Renovables dostarczy pierwsze elementy dla morskiej farmy wiatrowej na Morzu Batyckim
Wiceminister Witkowski: farmy wiatrowe na Bałtyku to szansa dla naszej energetycznej niezależności
Niemieckie porty obawiają się o cele rozwoju energetyki wiatrowej