Brytyjsko-holenderski koncern petrochemiczny Shell oraz niemiecka spółka RWE zamierzają wspólnie realizować projekty w zakresie produkcji, wykorzystania i dystrybucji zielonego wodoru, a także dalsze możliwości dekarbonizacji elektrowni gazowych i opalanych biomasą, należących do RWE w północno-zachodniej Europie.
Porozumienie (MoU) zostało podpisane przez Markusa Krebbera, prezesa RWE AG, i Waela Sawana, dyrektora działu Integrated Gas, Renewables and Energy Solutions w Royal Dutch Shell. Celem umowy jest określenie konkretnych projektów, które następnie będą mogły zostać wykorzystane do podjęcia ostatecznych decyzji inwestycyjnych.
Wodór ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji przemysłu i osiągnięcia neutralności klimatycznej w produkcji na dużą skalę. Wiele przedsiębiorstw może osiągnąć swoje cele klimatyczne jedynie poprzez wykorzystanie wodoru produkowanego bez emisji dwutlenku węgla (CO2). W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na zielony i niebieski wodór. Obie firmy chcą skupić swoją współpracę na tym potencjale.
Koncerny chcą wykorzystać energię z morskich farm wiatrowych
Jak czytamy w komunikacie, RWE i Shell mają już za sobą pierwszą współpracę w ramach projektów NortH2 w Holandii i AquaVentus w Niemczech. Kolejnym krokiem będzie zbadanie projektów produkcji bezemisyjnego wodoru z wykorzystaniem morskiej energii wiatrowej w skali gigawatowej w regionach przemysłowych północno-wschodniej Anglii (takich jak Teesside i/lub Humberside).
RWE i Shell zamierzają wspólnie ocenić przyszły rozwój zakładów elektrolizy do produkcji ekologicznego wodoru i rozważyć lokalizacje, które mają potencjalną zdolność przesyłania wodoru rurociągami.
RWE i Shell chcą również opracować nowe rozwiązania w zakresie ekologicznego wodoru dla klientów przemysłowych, koncentrując się na Shell Energy & Chemicals Park Rheinland w Niemczech, zakładach Shell w Rotterdamie i Moerdijk w Holandii. Ponadto zostaną ocenione możliwości zastosowania ekologicznego wodoru w sektorze mobilności w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Punktem wyjścia może być na przykład sieć stacji wodorowych dla samochodów ciężarowych, którą Shell planuje zbudować do 2024 roku między Rotterdamem, Kolonią i Hamburgiem.
W ramach porozumienia obie firmy uzgodniły również, że zbadają techniczne alternatywy dla dekarbonizacji elektrowni gazowych i biomasowych RWE, takie jak możliwość wychwytywania i składowania CO2. Firmy zbadają również możliwość wykorzystania błękitnego wodoru w elektrowniach gazowych RWE, m.in. w Pembroke (Walia), Emsland (Niemcy) i Moerdijk (Holandia).
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Cadeler – solidny przychód, dużo zamówień
Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW
Bureau Veritas przyznaje pierwszy na świecie certyfikat dla prototypu morskiego rozwiązania fotowoltaicznego firmy SolarDuck
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Najdłuższy kabel podwodny w Wielkiej Brytanii ze zgodą organów regulacyjnych na budowę