W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Baltexpo, markaMiędzynarodowych Targów Gdańskich, jest Partnerem Gospodarczym wydarzenia. Rejestracja: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracjaWięcej: https://gospodarkamorska.pl/andrzej-bojanowski-prezes-mtg-zaprasza-na-kongres-polskie-porty-2030-78019Kongres Polskie Porty 203010-11 czerwca Radisson Blu Sopot ul. Bitwy pod Płowcami 54 58 732 12 60 | porty2030@gospodarkamorska.pl kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Baltic Hub jest Partnerem Gospodarczym wydarzenia. Rejestracja: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja Więcej: https://gospodarkamorska.pl/charles-baker-dyrektor-generalny-baltic-hub-zaprasza-na-kongres-polskie-porty-2030-77951 Kongres Polskie Porty 2030 10-11 czerwca Radisson Blu Sopot ul. Bitwy pod Płowcami 54 58 732 12 60 | porty2030@gospodarkamorska.pl kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl
W Marina Yacht Park w Gdyni 2 maja odbyło się oficjalne Żeglarskie Otwarcie Sezonu 2024, którego elementem była I edycja Memoriału Jerzego Jałoszewskiego - regat na jachtach 2020.
W marcu 700 pojazdów brytyjskiej armii oraz 650 żołnierzy wracających z NATO-wskich manewrów stacjonowało na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk.
W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.
Pierwsza edycja Targów Energetycznych POWERCONNECT EXPO 2025 odbędzie się w sercu Gdańska, w renomowanym Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym AMBEREXPO, w dniach 26-27 marca 2025 roku.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaprasza na II Kongres Polskie Porty 2030, który odbędzie się 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie. Link do rejestracji online: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Patronem honorowym wydarzenia jest Ministerstwo Infrastruktury. Pierwsza edycja Kongresu okazała się wielkim sukcesem i jedną z największych imprez gospodarczych w regionie. Zgromadziła ponad 500 uczestników oraz ponad 70 prelegentów. W tym roku zainteresowanie konferencją jest jeszcze większe. Spotkajmy się w Sopocie !
Należący do Chipolbroku statek Chipol Changjiang zawinął 29 marca do Portu Gdańsk. Statek dostarczył elementy elektrowni gazowo-parowej w Grudziądzu.
Mostostal Pomorze S.A. zakończył prace nad kolejnym projektem dla branży subsea. Dostarczone konstrukcje zostaną wykorzystane na potrzeby trzech złóż gazowych zlokalizowanych w północnej części Morza Norweskiego.
15 marca do gdańskiego Baltic Hubu zawinął kontenerowiec OOCL Valencia. To jedna z najnowszych jednostek linii OOCL.
254 metry długości, 43 metry szerokości, a co najważniejsze – rekordowe 88 tys. ton śruty sojowej w ładowniach – masowiec CSSC Le Havre pobił rekord ładunku w terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia.
Jedną z wymagających części procesu instalacji wiatraków na morzu jest dostarczenie na odpowiednie miejsce ich elementów. Pomysł, nad którym pracuje Fairplay Towage Polska, może znacznie ułatwić to zadanie.
Na Skwerze Kościuszki w Gdyni odbyły się 12 marca miejskie uroczystości upamiętniającą 25, rocznicę wstąpienia Polski, Czech i Węgier do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Z tej okazji odbyły się uroczystości z udziałem przedstawicieli rządu, władz miejskich, administracji, jak też sił zbrojnych. Z tej okazji zostały udostępnione do zwiedzania okręty polskiej Marynarki Wojennej.
5 i 6 marca młodzież szkół średnich i studenci mieli okazję spotkać się ze 120 wystawcami w czasie 2. Edukacyjnych Targów Kariery EDU OFFSHORE WIND.
4 marca na terenie terminalu Baltic Hub miało miejsce uroczyste przekazanie samochodu dla hospicjum Pomorze Dzieciom. Klucze do pojazdu odebrała z rąk przedstawicieli Baltic Hub prezes zarządu hospicjum, Ewa Liegman.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 na Stogach otwarto Eko-pracownię. To miejsce, gdzie odbywać się będą rozmaite aktywności proekologiczne. Projekt został sfinansowany przez terminal kontenerowy Baltic Hub w ramach II edycji Grantu Dzielnicowego Busole.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, wodną i żeglugę śródlądową, w rozmowie z Mateuszem Kowalewskim, wydawcą portalu GospodarkaMorska.pl, opowiada o największych szansach i wyzwaniach dla sektora morskiego w najbliższych latach oraz roli resortu we wspieraniu branży morskiej.
Król Danii, Fryderyk X, uczestniczył w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod zakład montażowy gondoli i piast morskich turbin wiatrowych Vestas Assembly Poland w Szczecinie.
2023 rok w gospodarce morskiej w Polsce obfitował w wydarzenia warte odnotowania, a nie brakowało również momentów, które są najzwyczajniej w świecie ważne. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych i najciekawszych wydarzeń, jakie miały miejsce w 2023 roku w kraju.
Na starcie byli ostatni, do mety zbliżają się jako pierwsi. Zakończenie etapu dewelopmentu i rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to nie tylko przełomowy moment dla inwestora, ale również dla całego sektora odnawialnych źródeł energii w Polsce. Podczas tegorocznej edycji organizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland, Piotr Ostrowski, Deputy Project Director Baltic Power, opowiedział nam o czynnikach, dzięki którym spółka wyszła na prowadzenie.
W obliczu dynamicznego rozwoju sektora morskiej energetyki odnawialnej, Konrad Wróbel, członek zarządu Orlen Neptun, przedstawia kluczowe założenia inwestycyjne spółki. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies rozmawialiśmy o postępie prac związanych z najważniejszymi projektami oraz o ambicjach w zakresie budowy polskiego łańcucha dostaw i zaangażowania w lokalny rozwój gospodarczy.
Podczas październikowych targów Baltexpo na stoisku Damen można było spotkać reprezentantów Niderlandzko-Polskiej Izby Gospodarczej.
Podczas Baltexpo 2023 rozmawialiśmy z Pawłem Zastawnym, prezesem zarządu Speed, o aktualnych trendach inwestycyjnych i wyzwaniach w gospodarce morskiej.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił w marcu, że konsorcjum znany w branży firm Morska Agencja Gdynia i Balta wygrało przetarg na najem blisko 5-hektarowej działki na terenie portu. Dziś zainteresowane strony podpisały umowę dzierżawy. Na działce stanie specjalistyczny magazyn.
W Porcie Gdańsk minister aktywów państwowych Jacek Sasin poinformował o "repolonizacji" spółki Port Północny przez spółkę Węglokoks. Dzięki tej transakcji Gdańsk stanie się jeszcze silniejszym graczem w europejskiej gospodarce morskiej.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Wciąż nie cichą echa po międzynarodowej Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies. Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej już po raz 12. udowodniło, że to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu eventów związanych z rozwojem gospodarczym sektora MEW w naszym regionie.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. razem z partnerem strategicznym GRI Renewable Industries S.L. oraz firmą Baltic Towers Sp. z o.o. rozpoczyna realizację nowej inwestycji na rzecz wsparcia rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej (MEW). To przełomowe wydarzenie dla polskiego sektora energii odnawialnej.
Budowa i otwarcie Portu Północnego w latach 70-tych były dla Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej niezwykle ważnym wydarzeniem. Fascynujące archiwalne nagrania pokazujące prace nad inwestycją opublikował Port Gdańsk. Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
W poniedziałek Stocznię Remontową Nauta w Gdyni odwiedził wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała. Przedstawiciel rządu spotkał się z prezes Moniką Kozakiewicz.
Morska energetyka wiatrowa na Bałtyku to nowe perspektywy dla Pomorza. Inwestycje w ten sektor dynamicznie rosną, a jeden z kluczowych dla branży graczy, PGE Baltica, konsekwentnie włącza się w aktywne wspieranie gospodarczo-społecznego rozwoju regionu.
Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
Specjalistyczny statek Fairmaster przypłynął do Gdańska wieczorem, w środę 22 marca. Nocą zacumował przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym. Na jego pokładzie przetransportowano z Hiszpanii elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku, w tym potężną, ważącą ponad 800 ton kolumnę wash tower.
20 marca 2023 roku okazał się przełomowym dniem dla szczecińskiej spółki ST3 Offshore. W aukcji ustnej dokonano wyboru oferty złożonej przed duńską spółkę Vestas. Teraz rozpoczyna się procedura przygotowania wszystkich umów.
Szacuje się, że na samym tylko Pomorzu powstająca morska energetyka wiatrowa wygeneruje w najbliższych latach około 20 tys. miejsc pracy. Byłaby to świetna wiadomość gdyby nie fakt, że rąk do pracy brakuje. Mając na uwadze to, jak ważny dla regionu, ale i całego kraju będzie rodzący się sektor przemysłu, kilka lokalnych instytucji postanowiło już teraz zachęcić młodzież ze szkół średnich, by uwzględniła w swoich perspektywach edukacyjnych i zawodowych morską energetykę wiatrową. Tak powstały pierwsze targi Edu Offshore Wind, które odbyły się 14 i 15 marca w Gdańsku.
Polskie realia funkcjonowania operatorów farm wiatrowych są bardzo zmienne, przez co nieustannie dostarczają nowych wątków i tematów do dyskusji. Nie zabrakło ich tym samym podczas tegorocznego Forum Operatorów Farm Wiatrowych, które PSEW zorganizował po raz kolejny w Sopocie.
W ubiegłym tygodniu, 6 i 7 marca, w Sopocie miała miejsce pierwsza w Polsce konferencja poświęcona finansowaniu i zarządzaniu ryzykiem w sektorze morskich farm wiatrowych. Gospodarzem wydarzenia była Grupa MJM Holdings specjalizująca się w ubezpieczeniach dedykowanych branży OZE. Patronat medialny nad eventem objął portal GospodarkaMorska.pl.
W sobotę, 4 marca 2023 r., w Auli Wydziału Nawigacyjnego UMG odbyła się inauguracja II edycji studiów podyplomowych Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej. Partnerem głównym kierunku, po raz kolejny, jest PGE Baltica z Grupy PGE.
W ostatni piątek lutego w Sopocie odbyła się ekspercka konferencja Ukierunkowany połów danych, podczas której podsumowano wyniki projektu Platforma transferu wiedzy FindFISH.
Wychodząc naprzeciw aktualnym potrzebom gospodarczym wynikającym z postępującego rozwoju branży offshore wind, Szkoła Morska w Gdyni wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych przygotowała opis kwalifikacji dla monterów turbin wiatrowych.
O kierunkach dalszego rozwoju portowego systemu informatycznego PCS oraz powiązanym z nim cyberbezpieczeństwie rozmawiali przedstawiciele branży portowej podczas „Konferencji PCS. Transport, spedycja, logistyka w oparciu o nowoczesne narzędzia informatyczne”.
Fundamentalnym celem projektu Colubris jest opracowanie wentylatorów przemysłowych nowej generacji z poprawioną, w stosunku do obecnie produkowanych urządzeń, efektywnością energetyczną oraz znacznie ograniczonym poziomem generowanego hałasu.
Trening symulacyjny znany jest ze zwiększania bezpieczeństwa procesu szkoleniowego i zwiększania jego efektywności. Jednak w czasach inflacji, wojny i niepewności gospodarczej warto wspomnieć o jeszcze jednym czynniku przemawiającym na korzyść symulatorów treningowych VR. Mogą one znacznie obniżyć koszty szkoleń.
Dotychczasowe osiągnięcia oraz perspektywy rozwoju na przyszły rok – o tym dyskutowali podczas branżowej konferencji członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich – organizacji zrzeszającej przedsiębiorców reprezentujących sektor gospodarki morskiej. Okazją do kolejnego spotkania było także otwarcie nowej siedziby firmy Hydromech, której powstanie jest owocem kontaktów biznesowych nawiązanych w PFTM. Hydromech był współgospodarzem grudniowego spotkania Forum.
Na niszczycielu min typu Kormoran II podniesiono, 28 listopada, biało-czerwoną banderę. ORP Albatros jest drugim okrętem proj. 258, który wszedł do służby w polskiej Marynarce Wojennej.
Kolejny transport łopat na potrzeby farm wiatrowych dostarczył do Gdyni statek Chipolbroku – Paderewski.
To już trzeci sezon z współpracy Portu Gdańsk z klubem Portowiec Gdańsk, drużyną piłkarską z Nowego Portu z tradycją sięgającą 1957 roku. Dzięki wsparciu portu zespół otrzymał stroje sportowe i piłki.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
17 września oficjalne otwarto kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Na uroczystości pojawili się najważniejsi politycy z rządu - prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki, prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Otwarcie przekopu relacjonowaliśmy na żywo.
Polskie Linie Oceaniczne (PLO) obchodzą okrągły jubileusz 70-lecia. – Wykorzystując długoletnie doświadczenia dostosowujemy się do zmian zachodzących na rynku. Otwieramy nowy rozdział w naszej bogatej historii – mówi prezes Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
„Tak naprawdę już od prawie 30 lat pracujemy nad rozwiązaniami OZE. Kiedy zaczynaliśmy rozwijać projekty lądowych farm wiatrowych, nikt nie wierzył, jakie możliwości i korzyści mogą się z tym wiązać. A odnieśliśmy sukces. Mocno wierzę w to, że Acciona i SSE będą mocnym lokalnymi i zagranicznymi partnerami, że mamy szansę na rozwinięcie projektów offshore w Polsce”, powiedział w studio Gospodarki Morskiej Marcos Gallego, dyrektor ds. offshore w Acciona Energía.
Energomontaż-Północ Gdynia S.A. z Grupy Przemysłowej Baltic zakończył z sukcesem prestiżowy kontrakt dla belgijskiej Grupy DEME, w którym pełnił rolę pierwszego podwykonawcy, zaraz po generalnym wykonawcy. W weekend 4-5 czerwca odbył się załadunek na barkę dwóch elementów przygotowanych do budowy farmy wiatrowej Arcadis Ost na niemieckiej części Bałtyku.
W dniach 11-14 czerwiec w stoczni Karstensen Shipyard Gdynia zwodowano dwa statki rybackie "Stødig" i "Gollenes". Obie jednostki zwodowano dwuetapowo. Zostały nasunięte na pontono-dok oraz po przeholowaniu na głębie, zwodowane.
„Orły Wprost” to nagroda gospodarcza przyznawana przez tygodnik „Wprost” przy współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Nagradzane nią są przedsiębiorstwa, samorządy i osoby wnoszące szczególny wkład w rozwój gospodarki regionu i kraju. W ostatni piątek, 27 maja, w Sali Koncertowej Portu Gdynia przyznano tegoroczne „Orły Wprost” województwa pomorskiego. Pośród wyróżnionych znaleźli się reprezentanci branży morskiej.
We wtorek (10 maja) przy nabrzeżu WOC w Porcie Gdańsk zacumowały dwa drobnicowce: pływający pod duńską banderą Britannia Seaways oraz brytyjski Hurst Point. Do Gdańska dostarczyły duński i brytyjski sprzęt wojskowy, którzy posłuży do ćwiczeń w ramach Defender Europe 2022, których część odbędzie się w Polsce. Operację rozładunku z polskiej strony nadzoruje grupa BLG Logistics.
Na obszarze morskiej farmy wiatrowej MFW Bałtyk I, nad którą pracują wspólnie Equinor i Polenergia, trwają badania i pomiary realizowane za pomocą specjalnej pławy LiDAR, którą dostarczył australijski RPS, a której montaż i transport realizowany był przez polską firmę MEWO.
Po dwóch latach powróciły rozgrywki Morskiej Ligii Golfa, która gromadzi pasjonatów tej niezwykłej dyscypliny sportowej. Na otwarciu sezonu w Postołowie była również GospodarkaMorska.pl z kamerą.
Toruńska spółka Towimor SA od ponad 100 lat dostarcza urządzenia pokładowe na statki. Ostatni rok zamknęła z imponującymi kontraktami na urządzenia cumowniczo-kotwiczne na megakontenerowce.
Pacific Nexus przypłynął na teren Portu Gdańsk 21 marca. Na jego pokładzie znalazło się 17 tys. ton rur potrzebnych do budowy projektu gazociągu lądowego.. Ładunek, który przypłynął do Portu Gdańskiego Eksploatacja S.A. jest unikatowy.
Czwarte Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego odbyło się 10 marca w sali konferencyjnej Muzeum II Wojny Światowej. Przedstawiciele biznesu, firm związanych z branżą offshore rozmawiali o tym, jak przemysł morski powinien działać, by był bezpieczny. Motywem przewodnim wydarzenia było znaczenie alternatywnych źródeł energii i jej magazynowanie, bezpieczeństwo morskich farm wiatrowych, ryzyka występujące w przemyśle morskim, oraz nowe technologie.
Kolejne studia pod patronatem PGE Baltica, która realizuje projekt budowy Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica, największej morskiej elektrowni wiatrowej w polskiej części Morza Bałtyckiego, otwarto w piątek 4 marca na Pomorzu - tym razem na Politechnice Gdańskiej. Na kierunku oceanotechnika jest już nowa specjalność studiów magisterskich z obszaru offshore: projektowanie i budowa morskich systemów energetycznych.
Dwa semestry i 190 godzin wykładów, ćwiczeń, laboratoriów oraz zajęć z praktykami, którzy branżę offshore znają od podszewki. To wszystko w ramach nowego kierunku studiów podyplomowych "Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej", który 3 marca startuje na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Podpisanie umowy w sprawie powołania nowych studiów, których partnerem głównym jest PGE Baltica, odbyło się w poniedziałek 28 lutego. Wciąż są wolne miejsca w ramach rekrutacji uzupełniającej.
Prąd i woda to niezbyt dobre połączenie. Aby na jednostkach pływających wszystko działało jak należy, trzeba kwestie elektryczności powierzyć fachowcom. A jeśli spoglądają oni coraz odważniej w stronę zielonej energii, mamy miks godny XXI wieku. Działająca na rynku okrętobudownictwa firma HG Solutions świetnie radzi sobie także w świecie fotowoltaiki dzięki własnej marce Polonus Energy.
W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowują wyniki za 2021 rok. W konferencji udział biorą ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski wraz z prezesami portów morskich: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście.
Na temat rozwoju Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB - Polferries) i nowych promów, była mowa podczas konferencji prasowej na promie Nowa Star w Terminalu Promowym w Gdańsku. Udział w poniedziałkowym (10.01) wydarzeniu wziął wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Andrzej Madejski oraz poseł na Sejm RP - Czesław Hoc. – To co za chwilę będzie się działo w gospodarce morskiej jest dla nas niezwykle istotne i stanowi priorytet naszego rządu – powiedział wiceminister.
Włoska firma Next Geosolutions zajmująca się badaniami geologicznymi i inżynieryjnymi w sektorze morskim, nawiązała współpracę z Uniwersytetem Gdańskim. Jest to kolejny krok, jaki Next Geosolutions wykonało by umocnić swoją pozycję na rynku bałtyckim. W planach jest także otwarcie biura w Polsce.
Za nami XXI edycja spotkania biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego. W piątek 8 października w hali Gdynia Arena bawiło się 1505 gości, których zaprosiły na tradycyjną Wspólną Kaczkę firmy szeroko rozumianej branży morskiej. W ten wyjątkowy wieczór wręczono również nagrody za najbardziej spektakularne osiągnięcia w gospodarce morskiej w 2019 roku.
Forum Gospodarki Morskiej Gdynia przez lata wypracowało sobie status jednej z najważniejszych imprez o charakterze gospodarczym w regionie i Polsce. Tegoroczna, 20. edycja, przyniosła po raz kolejny dyskusje na tematy ważne dla branży i wspólne próby poszukiwań rozwiązań aktualnych problemów.
Ponad 30 prelegentów, 5 na nowo zdefiniowanych paneli tematycznych, szanse i wyzwania dla gospodarki morskiej w pandemicznej rzeczywistości - to wszystko podczas 20. edycji Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, które odbędzie się w dniach 7-8 października. Rejestracja: www.forum.gdynia.pl
Stocznia Remontowa Nauta nie narzeka na brak zleceń. Tym razem swoje statki do gdyńskiej stoczni dostarczył niemiecki armator Briese Schiffahrt GmbH & Co. KG, który posiada blisko 150 jednostek.
Podczas pierwszego dnia Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, jednego z najważniejszych gospodarczych wydarzeń w roku, politycy, samorządowcy i prezesi firm zastanawiali się, jaka będzie przyszłość polskich portów morskich, jak rozwinie się budowa floty offshore i morskich farm wiatrowych na morzu. W naszej relacji prezentujemy komentarze prelegentów wydarzenia.
Podczas pierwszego dnia Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, jednego z najważniejszych gospodarczych wydarzeń w roku, politycy, samorządowcy i prezesi firm zastanawiali się, jaka będzie przyszłość polskich portów morskich, jak rozwinie się budowa floty offshore i farm wiatrowych na morzu. W naszej relacji prezentujemy komentarze prelegentów wydarzenia.
POL Stella o długości 193 metrów to drugi bliźniaczy statek ro-ro, który Polskie Linie Oceaniczne kupiły w lipcu od tureckiego armatora. – Świętujemy sukces chcąc rozszerzać kierunki rozwoju, między innymi na offshore. Gospodarka morska powinna grać dużą rolę w naszym regionie – powiedziała prezes Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
Przeładunek pojazdów i ciężkiego sprzętu amerykańskiego wojska rozpoczął się w poniedziałkowy (5 lipca) poranek. Na placu Portu Gdańsk są już pierwsze jednostki bojowe US Army. Kolejne pojawią się tam 8 lipca. Misję wsparcia US Army dla Europy pod hasłem Atlantic Resolve nadzoruje z polskiej strony grupa BLG Logistics.
– Dzisiaj w Gdyni historia zatoczyła koło. Sto lat temu powstało tu miasto, dzisiejszym wydarzeniem chcemy przygotować społeczeństwo do przyszłości pełnej technologicznych wyzwań – mówił w środę 9 czerwca Marcin Wiśniewski, prezes Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM) w Gdyni, na terenie którego powstaje hala laboratoryjna wyposażona w stanowiska do badań pól elektromagnetycznych. Wmurowanie kapsuły było kamieniem milowym w realizacji budowy tego obiektu.
Unitest Marine Simulators to niewielka firma z Gdyni, która jest światowym liderem w produkcji symulatorów siłowni okrętowych. – Nasze symulatory docierają do ponad 60 krajów. Znają nas wszyscy w branży – mówi z dumą kierownictwo spółki. – Tak nowoczesne i konkurencyjne produkty wyróżniają nas w świecie. Chcemy je promować i stawiać za wzór – dodaje prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
22 kwietnia 2021 roku Polski Rejestr Statków podpisał porozumienie z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej o współpracy naukowo-dydaktycznej w związku z otwarciem nowego kierunku studiów na PG - Projektowanie i Budowa Jachtów.
Jako Cemet Ltd. już od 30 lat rozwijamy nasze umiejętności oraz nasz park maszynowy, by sprostać zmiennym, lecz zawsze wysokim, wymaganiom Klientów i dostarczać im złożone urządzenia metalowe – niezależnie czy są one przeznaczone na statek, platformę, do fabryki, do montażu samolotów, czy może do huty Aluminium.
W drugiej połowie marca TSL Silesia przyjęła do obsługi spedycyjnej oraz celnej ostatni w tym kwartale tankowiec z olejem napędowym przeznaczonym dla jednego z kluczowych odbiorców w Polsce. Łącznie, od początku roku, TSL obsłużyła około 100 000 t paliwa, które zostało dostarczone drogą morską do polskiego portu.
2020 był rokiem ogromnych wyzwań, jednak pomimo światowego spowolnienia gospodarczego wynikającego z pandemii, okazał się być rekordowy dla Portu Gdynia. Tempo inwestycji nie zwolniło, zapadły kluczowe decyzje dla dalszego rozwoju portu oraz osiągnięto rekordowy wynik przeładunków, dając wzrost o 2,9% w porównaniu do poprzedniego roku bez pandemii.
Pierwsze zawinięcie statku w ramach nowego połączenia żeglugowego Gdynia- Oslo- Kłajpeda. To kolejna linia łącząca Port Gdynia z krajami bałtyckimi.
W środę (17 marca) Polski Rejestr Statków (PRS) zaprosił wszystkich zainteresowanych do dyskusji na temat potencjału i wyzwań stojących przed branżą morską, w zakresie budowy i eksploatacji pierwszych, polskich, morskich farm wiatrowych (MFW).
W poniedziałek, 15 marca, zakończono operację załadunku 6 suwnic typu RTG, które trafią z Portu Gdańsk do portu w Dakarze. Suwnice zostały zmontowane przez firmę El Professional dla terminalu kontenerowego DP World.
Przeciętny mieszkaniec ziemi zjada średnio 20,5 kg ryb i owoców morza rocznie. Popyt na ryby rośnie na całym świecie i jest większy niż kiedykolwiek wcześniej.* Idzie za tym zapotrzebowanie na specjalistyczną infrastrukturę będącą częścią globalnego łańcucha dostaw, tych szybko psujących się towarów. Świetnym przykładem wpisującym się w kompleksową obsługę międzynarodowych dostaw ryb jest firma Coldstore Gdańsk zlokalizowana w Porcie Gdańsk. Na początku marca sprawdziliśmy z kamerą jak wygląda wyładunek ryb, które dotarły do Gdańska z dalekiej północy.
Stocznia Remontowa Nauta, która na początku roku świętowała swoje 95-lecie, intensywnie kończy I kwartał 2021 roku. W marcu wykonuje zlecenia, między innymi, dla największego polskiego armatora - PŻM.
Pandemia koronawirusa jest bezprecedensowa, dlatego próba zwalczenia COVID-19 wymaga wyjątkowych działań i globalnej solidarności. Na szczególne uznanie zasługują inicjatywy wspierające grupy szczególnie zagrożone lub te znajdujące się na pierwszej linii frontu walki z pandemią. Port Gdańsk po raz kolejny zdecydował się pomóc lokalnej społeczności. Tym razem, wsparcie trafiło do pomorskich medyków.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni odbyło się wodowanie statku rybackiego "Antarctic" dla irlandzkiego armatora Antarctic Fishing Company.
Pandemia koronawirusa i jej konsekwencje to wydarzenie bez precedensu w ostatnich dekadach. Wśród grup szczególnie zagrożonych znajdują się osoby starsze - samotne, wymagające wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z powodu stanu zdrowia lub niepełnosprawności. Na szczególne uznanie zasługują więc inicjatywy, dzięki którym seniorzy i osoby potrzebujące nie zostają sami. Jednym z przedsiębiorstw, które regularnie pomaga lokalnym społecznościom jest Port Gdańsk.
Dwa żurawie typu Kone o udźwigu 32 ton każdy stanęły na Nabrzeżu Obrońców Poczty Polskiej w gdańskim porcie. To otwarcie nowego potencjału przeładunkowego, a tym samym element modernizacji OPP.
W ostatnich dniach marca tego roku, rozstrzygnięty został konkurs na TOP Menedżera Pomorza. Tytuł przyznany został Adamowi Mellerowi, Prezesowi Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Ze względu na pandemię koronawirusa, wręczenie nagrody zostało opóźnione. Statuetka znalazła się w rękach zwycięzcy podczas środowej debaty Dziennika Bałtyckiego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni.
Pandemia COVID-19 to trudny czas dla wielu przedsiębiorców. Firmy szukają instrumentów wsparcia, które umożliwią im realizację planów rozwoju. Takim instrumentem jest Polska Strefa Inwestycji, która oferuje szereg zachęt począwszy od ulgi podatkowej po doradztwo inwestycyjne i pomoc w pozyskaniu partnerów biznesowych.
"Po 38 latach zastępujemy jednostkę wysłużoną, najnowocześniejszą, jaka jest dziś dostępna na rynku. Urządzenia, które zamontowaliśmy na tym statku, głównie jeśli chodzi o hydrografię, napędy, manewrowość i nawigację, są najnowocześniejszymi, jakimi dysponuje dziś Europa i świat" - powiedział Marcin Ryngwelski, prezes zarządu spółki Remontowa Shipbuilding, podczas piątkowej ceremonii chrztu i podniesienia bandery na statku „Zodiak II”. Uroczystość wpisała się w obchody jubileuszu 100-lecia Administracji Morskiej RP.
W poniedziałek 31 sierpnia, w Porcie Północnym rozpoczął się rozładunek 113 tys. ton rudy żelaza. Minerał przypłynął do Gdańska z kanadyjskiego portu w Quebecu.
W Gdyni zakończyła się III edycja Forum Wizja Rozwoju. To największe wydarzenie gospodarcze w Polsce Północnej odbywało się w dniach 24-25 sierpnia w Akademii Marynarki Wojennej. Podczas Forum dyskutowano m.in. o wpływie koronawirusa na gospodarkę, przekopie Mierzei Wiślanej i bliskiej perspektywie budowy morskich farm wiatrowych w kraju. Dużo miejsca poświęcono także analizie efektywności budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni.
Słońce, woda i piękne łodzie - czego chcieć więcej? W miniony weekend odbyła się wystawa luksusowych jachtów Polboat Yachting Festival. Przy kejach Marina Yacht Parku w Gdyni podziwiać można było cały przekrój nowoczesnych łodzi od wystawców przybyłych z całej Polski i zza granicy.
"Od marca każda podmiana była odrębną operacją logistyczną. Robiliśmy rzeczy, których nikt wcześniej nie zrobił" - mówi o okresie lockdownu Dariusz Stefaniak, Crewing Manager SMT Shipping Poland. O walce z biurokracją, odmiennych przepisach w niemalże każdym kraju, przemęczeniu załóg i doświadczeniu, którego nikt nie był w stanie przewidzieć rozmawiamy w biurze pośrednictwa pracy dla marynarzy.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności centralnego wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
Kompaktowy, wielozadaniowy, zapewniający imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania holownik Ajax dołączył właśnie do floty przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. Do Gdańska przypłynął we wtorek (1 lipca) rano.
Mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Dla wyobrażenia, wielkość jednej z nich to długość 8 20-stopowych kontenerów postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych na sobie! W DCT Gdańsk rozpoczęły pracę trzy nowe elektryczne suwnice RMG. To kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla klientów na kolei. Suwnice zakupione zostały w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk- Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
Nieustający rozwój firmy wkrótce zaowocuje otwarciem nowej hali produkcyjnej z częścią biurową. Oddanie rozbudowywanej części do użytku zaplanowane jest na czwarty kwartał bieżącego roku.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
W środę, 27 maja w OT Port Gdynia przy głębokowodnym stanowisku o max. zanurzeniu 13 m, przy Nabrzeżu Rumuńskim, miał miejsce załadunek 19 szpul wraz z osprzętem. Ze względu na łączną masę ładunku wynoszącą 915 ton, do operacji użyto zarówno ciężkich dźwigów portowych, jak i dźwigów statkowych.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Firma ETMAL specjalizująca się w remontach i serwisach urządzeń hydraulicznych, urządzeń pokładowych oraz maszynowych, na jednostkach pływających, wykonała kompleksową przebudowę pogłębiarki chwytakowej Świdrak, należącej do PRCiP. Przeprowadzone prace w znaczący sposób poprawią stabilność jednostki oraz zwiększą efektywność jej eksploatacji.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
Rozbudowa Terminala Naftowego w Porcie Gdańsk, projektu należącego do Megainwestycji PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m³. Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m³.
Port Gdynia i Port Gdańsk połączyły siły w walce z koronawirusem. Dzięki akcji #dzielmysiędobrem, wsparcie otrzymał kolejny szpital - tym razem w Kościerzynie. Testy na obecność koronawirusa w województwie pomorskim stają się coraz bardziej dostępne.
31 marca br. w terminalu HES Gdynia nastąpił ostateczny odbiór kolejnej inwestycji. Nowy zakup to żuraw bramowy (chwytakowo-hakowy) Ardelt Tukan 3000, który pracuje na Nabrzeżu Holenderskim. Montaż urządzenia trwał kilka miesięcy, począwszy od września 2019 roku.
14 kwietnia przy współpracy Kancelarii Zbroja Adwokaci oraz portalu GospodarkaMorska.pl odbył się branżowy Webinar pt. "Kryzys Covid-19 w przemyśle morskim i Tarcza Antykryzysowa dla gospodarki morskiej". Zapraszamy do relacji wideo z całego wydarzenia.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem. Rozpoczęta przez Port Gdynia akcja: „dzielmy się dobrem” rozwija się o kolejną, istotną z punktu widzenia przeciwdziałania narastającej fali zachorowań w Polsce, inicjatywę zakupu 4 szt. analizatorów do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, stanowiących wyposażenie laboratoriów.
ZMPG przekazał Państwowej Straży Pożarnej 10 namiotów z pełnym wyposażeniem które pomogą w walce z koronawirusem. Mogą zostać wykorzystane jako tymczasowe izby przyjęć przed szpitalem, który zgłosi taką potrzebę i znacznie usprawnić prace ratowników.
Mimo trudności spowodowanych obecną sytuacją w kraju i na świecie prace przy budowie kadłubów statków rybackich w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni są kontynuowane z zachowaniem obowiązujących obostrzeń sanitarnych
20 marca, Rząd wprowadził w Polsce stan epidemii. Jednocześnie, zajęcia w szkołach i na uczelniach zostały wstrzymane co najmniej do Świąt Wielkanocnych. Od poniedziałku, 25 kwietnia nauczyciele i uczniowie mają obowiązek realizacji programu. Jak wyglądają zajęcia przez internet? Co z certyfikatami potrzebnymi do pracy marynarzom? Dlaczego świat nie mógłby istnieć bez shippingu? O tym, jak wygląda edukacja morska w dobie koronawirusa opowiedział nam dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni, kpt. ż.w. Alfred Naskręt.
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
24 kwietnia trzeci żuraw portowy Liebherr LPS 600 stanął na pirsie rudowym w Porcie Północnym. Nowe urządzenie zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu i wyraźnie przyśpieszy obsługę zawijających do portu jednostek.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
W sobotę, 7 marca, do Gdańska wpłynął MSC Ambra. Jeden z największych kontenerowców świata zawinął do terminala DCT w ramach swojego dziewiczego rejsu.
Port Gdynia od strony wschodniej jest portem najbliżej położonym względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Potencjał terenów portowych sprzyja rozwojowi alternatywnych – ekologicznych źródeł energii w Polsce. Zarząd Portu wraz z pełnomocnikiem rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii Ireneuszem Zyska analizuje rozwiązania służące rozwojowi sektora offshore w tym poszukują zaplecza do obsługi elementów morskich farm wiatrowych, obejmującego gminy Kosakowo, Rumię oraz Gdynię.
Dziś rano, na pokładzie jednego z najnowocześniejszych statków naukowo-badawczych, r/v Oceanograf podpisane zostało porozumienie pomiędzy Uniwersytetem Gdańskim a Uniwersytetem Islandzkim. Zakłada ono m.in. wymianę pracowników naukowych i studentów oraz współpracę w zakresie wspólnych przedsięwzięć badawczych i organizacyjnych. Porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding) zostało podpisane w ramach wizyty Prezydenta Islandii w Gdańsku.
Projekt unijny „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju. Działaniom tym przyświeca wdrożenie wytycznych polityki transportowej Unii Europejskiej, która zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do roku 2030.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
Stocznia Marine Projects Ltd. powstała w 1989 roku. Specjalizuje się w budowaniu gotowych jednostek: masowców, kontenerowców, promów typu ro-ro, holowników portowych oraz pontonów do transportowania ładunków wielkogabarytowych. Jest też kooperantem stoczni dostarczającym częściowo wyposażone kadłuby statków, sekcje i bloki kadłubów oraz kompletne nadbudówki. W 2019 postawiła na statki rybackie, z naciskiem na jednostki LFC o najwyższym poziomie innowacyjności na rynku. Jej technologie i wykonanie docenili armatorzy na całym świecie...
Yeoman Bontrup, jeden z dwóch największych masowców samowyładowczych na świecie, przeszedł trzytygodniowy remont w gdańskiej stoczni Remontowa. Jednostka, której zarządem technicznym zajmuje się firma SMT Shipping Poland przeszła standardowy zakres napraw i prac konserwacyjnych. Z naszą kamerą weszliśmy na pokład statku a jego załoga opowiedziała nam m.in. o w pełni zautomatyzowanym mostku, bomie, dzięki któremu można wyładować 6 tys. ton kamieni na godzinę i o tym, co łączy tę jednostkę z filmem "Wałęsa. Człowiek z nadziei".
Stocznia CRIST zakończyła rok 2019 z wieloma rozpoczętymi i zakończonymi projektami dla zagranicznych armatorów. Reprezentuje najwyższy poziom usług wpisując się w międzynarodowe trendy, które funkcjonują na rynku żeglugowym. Prezentujemy podsumowanie działalności stoczni za rok 2019 i i stworzone lub współtworzone przez nią pływające cuda technologii morskich.
Wczoraj w hotelu Courtyard Marriot Waterfront Gdynia odbył się I Kongres Bezpieczeństwa Morskiego zorganizowany z okazji 100-lecia Zaślubin Polski z Morzem. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z instytucji państwowych, przedstawicieli Marynarki Wojennej RP i naukowców. Kongres był okazją do omówienia tematów kluczowych z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa morskiego kraju biorąc pod uwagę uwarunkowania technologiczne, polityczno-militarne, gospodarcze i społeczne. Współorganizatorami wydarzenia było Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.
W terminalu BCT Gdynia obsłużono kolejny ładunek elementów farm wiatrowych. Z pokładu jednostki WARNOW MARS rozładowano 75 sekcji wież wiatrowych co stanowi 15 kompletnych masztów. Doświadczenie w przeładunkach tego typu ładunków oraz dogodne położenie w naturalny sposób stawia Port Gdynia jako potencjalne zaplecze w kontekście budowy i serwisu polskich, morskich farm wiatrowych.
- Mija sto lat od momentu, kiedy inżynier Tadeusz Wenda, stojąc przy kościółku na Kępie Oksywskiej wypowiedział pamiętne słowa: "tu będzie miejsce najlepsze". Wizja budowy nowoczesnego, polskiego portu zawładnęła nim ogromnie i rozpoczęły się prace. Była to jego największa praca, największe dzieło. Ale też ostatnie - mówiła Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka inżyniera Wendy. W specjalnym wywiadzie wspomina dziadka, dzieli się spostrzeżeniami związanymi ze 100-leciem zaślubin Polski z morzem i podkreśla szczególną rolę Portu Gdynia w historii całego kraju.
W czerwcu 2018 r., gdańska stocznia ALKOR rozpoczęła budowę statku rybackiego dla islandzkiego armatora. Longliner otrzymał imię Páll Jónsson a proces jego powstawania został zarejestrowany przez naszych reporterów.
Polska firma ELECOM Sp. z o.o. oprócz kompleksowych dostaw systemów niskoprądowych elektroniki na statki i okręty, zajmuje się również produkcją niezawodnych i certyfikowanych punktów kamerowych na pokłady otwarte.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna sp. z.o.o, PZU LAB SA oraz Polskie Forum Technologii Morskich zorganizowały w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii w Gdyni Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2020.
Dar Młodzieży po intensywnym Rejsie Niepodległości dookoła świata trwającym 313 dni zawinął do stoczni Nauta gdzie przez dwa tygodnie będzie przygotowywany do kolejnego sezonu.
23 stycznia w hotelu Sound Garden w Warszawie odbyło się V Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, zorganizowane przez Zarząd Targów Warszawskich i Akademię Marynarki Wojennej. Tematyką tegorocznej edycji FBM były głównie nowe okręty dla Marynarki Wojennej w ramach nowego Planu Modernizacji Technicznej i ochrona cywilnej infrastruktury morskiej traktowanej jako fundament bezpieczeństwa państwa. Portal GospodarkaMorska.pl tradycyjnie objął wydarzenie patronatem medialnym.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
Po raz drugi z rzędu Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. otrzymał tytuł „Perła Polskiej Gospodarki” zajmując pierwsze miejsce w kategorii „Perły Duże w XVII edycji Rankingu Pereł Polskiej Gospodarki”- obiektywnego pozycjonowania polskich przedsiębiorstw- zorganizowanego przez redakcję anglojęzycznego magazynu ekonomicznego Polish Market wspólnie z ekspertami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
9 grudnia br. rektor Uniwersytetu Morskiego prof. dr hab.inż Janusz Zarębski otworzył uroczyste posiedzenie Senatu z okazji 99. urodzin Uniwersytetu Morskiego. W obchodach udział wzięli pracownicy naukowi uczelni, politycy, samorządowcy, wojskowi, studenci i inne osoby z zaplecza branży morskiej ściśle współpracy z UM w Gdyni. Uroczystość odbyła się pod patronatem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.
9 grudnia stocznia Safe w Gdańsku zwodowała kolejną w tym roku jednostkę. Holownik typu Shoalbuster 3209 o numerze budowy YN 571810 został zbudowany dla Stoczni Damen Shipyard Hardinxveld.