Volvo Cars i Eolus podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy projekcie morskiej energetyki wiatrowej Västvind u wybrzeży Göteborga. Partnerstwo opiera się na ambicji, że farma wiatrowa będzie dostarczać energię elektryczną do zakładów Volvo Cars w Hisingen.
Partnerstwo obejmuje projekt elektrowni wiatrowej Västvind dostarczający znaczne ilości energii elektrycznej do zakładów Volvo Cars w Hisingen w Göteborgu, w tym do nowej fabryki akumulatorów budowanej wspólnie z Northvolt, za pośrednictwem wspólnej spółki Novo Energy.
– Świat stoi przed ogromnym wyzwaniem związanym z kryzysem klimatycznym. Volvo Cars stawia sobie za cel sprzedaż wyłącznie samochodów w pełni elektrycznych do roku 2030. Ciężko pracujemy, aby zmniejszyć ślad węglowy w całym cyklu życia samochodu, w tym w zakresie energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji samochodów i ich akumulatorów. Decydując się na korzystanie z energii elektrycznej z morskich elektrowni wiatrowych poza Hisingen, chcemy zabezpieczyć sobie dostęp do lokalnie produkowanej, odnawialnej energii elektrycznej po rozsądnych kosztach – mówi Johan Lannering, szef współpracy strategicznej w Volvo Cars.
– Jesteśmy zachwyceni nawiązaniem współpracy z wiodącą firmą przemysłową w zachodniej Szwecji. Volvo Cars ma bardzo jasny cel, jakim jest osiągnięcie całkowitej neutralności klimatycznej do 2040 r. Bycie częścią tej podróży jest dla Eolus strategicznie ważne, a Västvind może w konkretny sposób przyczynić się do transformacji Volvo Cars – mówi Per Witalisson, dyrektor generalny Eolus .
Obecnie w Västra Götaland występują znaczne niedobory w produkcji energii elektrycznej, a oczekuje się, że do 2030 r. zapotrzebowanie na energię elektryczną niemal się podwoi.
– Warunki w zachodniej Szwecji wymagają od nas podjęcia działań już dziś w celu zapewnienia nowych dostaw energii elektrycznej, a jednocześnie zabezpieczenia własnych dostaw energii odnawialnej w przyszłości. Ponadto przejście to stworzy w regionie wiele nowych miejsc pracy w branży motoryzacyjnej – dodaje Johan Lannering.
Planowana moc projektu elektrowni wiatrowej Västvind wynosi 1000 MW, a potencjał wytwarzania 4-4,5 TWh energii odnawialnej rocznie. Odpowiada to obecnemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną i energię całego miasta Göteborg. Ambicją jest, aby inwestycja została ukończona w 2029 roku, po uzyskaniu wymaganych pozwoleń.
– Morska energia wiatrowa to jedyne źródło energii, które może zapewnić dużą ilość nowej produkcji energii elektrycznej wymaganej w regionie do 2030 r. Ambicje zachodniej Szwecji, aby stać się północnoeuropejskim centrum przyszłości pojazdów zelektryfikowanych, produkcji akumulatorów i najbardziej klimatycznych na świecie inteligentna logistyka portowa nie jest wiarygodna bez znacznego wzrostu regionalnej produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Z tej perspektywy Västvind może mieć absolutnie kluczowe znaczenie – podsumowuje Per Witalisson.
Projekt energetyki wiatrowej Västvind zlokalizowany jest na terenie gmin Kungälv i Öckerö, a także w szwedzkiej strefie ekonomicznej. Oczekuje się, że farma wiatrowa będzie miała moc 1000 MW i potencjał wytwarzania 4-4,5 TWh energii odnawialnej rocznie. Wniosek o pozwolenie wraz z powiązaną oceną oddziaływania na środowisko został złożony do Sądu ds. Gruntów i Środowiska oraz do rządu szwedzkiego w lipcu 2023 r. Trwają dialogi, które mają umożliwić współistnienie z innymi interesami, takimi jak rybołówstwo komercyjne i działalność morska. Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2027 r., a zakończenie w 2029 r. Eolus jest właścicielem 95 procent projektu, a Zarząd Portu w Göteborgu ma 5 procent.
Więcej o projekcie przeczytasz na stronie eolusvind.com/vastvind (w języku szwedzkim).
Pierwsza faza budowy offshore z półrocznym opóźnieniem
Minister Marzena Czarnecka zapewnia: Prąd z atomu w 2035 roku
Baltic Hub: baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych będzie pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Piotr Jermakow
Łopaty i gondole turbin wiatrowych pojechały z portu w Kłajpedzie w głąb kraju
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity