• <

Rozpoczął się rejs Odrą ze Śląska do Świnoujścia

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Rozpoczął się rejs Odrą ze Śląska do Świnoujścia
Rozpoczął się rejs Odrą ze Śląska do Świnoujścia - GospodarkaMorska.pl
21.06.2016 Źródło: PAP

Kilkunastu żeglarzy ze Śląskiego Yacht Clubu wyruszyło w sobotę z Portu Gliwice, by Odrą dopłynąć do Szczecina, a stamtąd nad Bałtyk, do Świnoujścia. W ten sposób chcą promować żeglugę śródlądową. Mają do pokonania blisko 700 km.

Załoga płynie wiosłowo-żaglowym, dwumasztowym jachtem typu dezeta. Skiper rejsu Jacek Załuski powiedział PAP, że w podróży bierze udział 15 osób, ale na różnych etapach będzie w nim uczestniczyło łącznie 40. Do Świnoujścia mają dotrzeć 7-8 lipca.

„Naszym celem jest propagowanie kultury żeglarskiej i pokazanie, że Odra jest rzeką, która może służyć zarówno rekreacji, jak i być alternatywą – wielokrotnie tańszą – dla transportu drogowego. Chcemy też wesprzeć fundację +Zobaczyć Morze+, która pomaga osobom niewidomym i słabowidzącym” - powiedział skiper. Odrzańska Droga Wodna, którą płyną żeglarze ze Śląska, jest jednym z najdłuższych w kraju szlaków rzecznych.

Niegdyś stanowiła ważny szlak handlowy i transportowy. Uczestnicy rejsu chcą pokazać, że rzeki są także dobrym sposobem transportu, a nie tylko drogi, na które wydaje się kolosalne pieniądze.

„Przez kilkadziesiąt lat nic się nie robiło w tym kierunku, Odra nie jest dziś prawdziwą arterią. Są obietnice inwestycji w drogi wodne i odciążenia w ten sposób dróg, ale zobaczymy, co z tego wyniknie. W każdym razie to zadania na wiele lat” - ocenił Załuski.

Znikome zainteresowanie wykorzystaniem dróg rzecznych w transporcie potwierdzają także dane Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z kwietnia. Wynika z nich, że jedynie 0,4 proc. transportu w Polsce odbywa się drogą wodną. Kanał Gliwicki, skąd rozpoczęła się wyprawa, to licząca ponad 41 km droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m, która łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.

Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia kilka śluz. Z zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu w Polsce. W związku z tym ministerstwo zapowiedziało niedawno zainwestowanie do 2030 r. nawet 30,7 mld zł na Odrzańską Drogę Wodną i budowę Kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą. W założeniu strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Odra będzie w pełni żeglowna na całej długości już w ciągu czterech lat.

Źródło:
PAP
taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33097,00 $ tona -1,39% 10 maj
 Cynk 3037,00 $ tona 2,15% 10 maj
 Aluminium 2565,00 $ tona 1,87% 10 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.