• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przygotuj swoją jednostkę do sezonu

27.03.2015 10:58 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Przygotuj swoją jednostkę do sezonu - GospodarkaMorska.pl

Powoli dobiegają końca miesiące, w których w domowym zaciszu snuliśmy plany na najbliższy sezon żeglarski i motorowodny. Kiedy już w okresie przedwiosennym zaczniemy myśleć o wodowaniu, warto zastanowić się, w jaki sposób powinniśmy zadbać o instalacje na naszej jednostce tak, aby w pełni wykorzystać sezon nie tracąc czasu na przestoje związane z naprawami. Awarie wynikające z niedostatecznej konserwacji to nie tylko stracony czas, ale przede wszystkim podwojone koszty, których można zawczasu uniknąć.
    
Kiedy przed sezonem zimowym wystarczająco dobrze zakonserwowaliśmy systemy jachtowe na kilku miesięczny postój na lądzie w oddziaływaniu niskich temperatur, w tym momencie mamy relatywnie niewiele do zrobienia. Armatorzy, którzy korzystali z naszej oferty na przygotowanie jednostki do zimowania nie mają teraz wiele zmartwień. Jeśli odkładaliśmy moment wymiany i konserwacji istotnych elementów na wiosnę, jest to ostateczny czas aby przeanalizować stan instalacji mechanicznych oraz zaplanować pracę.
    
Niezależnie od tego czy są Państwo w pierwszej czy w drugiej grupie, pomożemy Państwu zaopiekować się układem napędowym oraz innymi instalacjami poprawiającymi komfort  pływania na Państwa jednostce i przygotujemy indywidualne oferty.

NAJWAŻNIEJSZE PRACE DO WYKONANIA PZED SEZONEM ŻEGLARSKIM I MOTOROWODNYM

1) Instalacja paliwowa silnika – niestety jakość paliw, które dostępne są na rynku pozostawia wiele do życzenia. Najlepiej widać to po filtrach wstępnych i dokładnych w liniach paliwowych. Dodatkowo na ściankach zbiorników paliwa kondensuje się woda, którą przez zastosowanie odpowiedniego separatora możemy oddzielić od paliwa zanim dostanie się razem z innymi zanieczyszczeniami  do precyzyjnego, wysokociśnieniowego układu wtryskiwaczy. Zastosowanie i terminowa wymiana odpowiednich filtrów paliwa pomoże nam uniknąć sytuacji kiedy silnik nie będzie chciał „ruszyć”. Konsekwencje takich sytuacji mogą być tragiczne w swoich skutkach.
Skontrolujemy również stan całej instalacji paliwowej zwracając uwagę na przecieki, mocowania końcówek węży oraz ich jakość.

2) Układ smarny silnika – odpowiadający m.in. za smarowanie ruchomych elementów w skrzyni korbowej, odprowadzanie ciepła oraz utrzymywanie czystości wewnątrz komory silnika również wymaga szczególnej troski. W najwyższym stopniu na poprawne działanie tego układu ma wpływ terminowa wymiana i zastosowanie dobrej jakości oleju i filtra olejowego.

3) Układ chłodzący silnika – odpowiadający za utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika, aby działał bez zastrzeżeń również musi być odpowiednio zakonserwowany. Bez względu na to czy mamy do czynienia ze stacjonarnymi silnikami wysokoprężnymi czy zaburtowymi silnikami benzynowymi to wszędzie ma zastosowanie rotacyjna pompa wody zaburtowej. Warto zadbać o przegląd tej pompy i ewentualną wymianę wirnika. Kolejnym ważnym krokiem w przypadku silników stacjonarnych będzie przegląd wymiennika ciepła oraz jego ewentualne czyszczenie z pąkli i mikroorganizmów w celu zachowania pełnej wydajności tego urządzenia.
4) Stan przekładni oraz całego układu przenoszenia napędu – niezależnie od tego w jaki system przeniesienia napędu jest wyposażona Państwa jednostka skontrolujemy jego kondycję. Warto pamiętać o terminowej wymianie oleju w przekładni ( również filtra oleju jeśli występuje ). W jednostkach z wałem prostym skontrolujemy osiowości linii wału oraz zbadamy stan dławicy i łożysk ślizgowych.

5)  Pędnik  (najczęściej śruba napędowa) – dobrze dobrany na podstawie kalkulacji odnoszących się każdorazowo do specyfikacji danej jednostki pozwala nam cieszyć się rozwijanymi prędkościami oraz relatywnie ekonomicznym spalaniem paliwa. Źle dobrana śruba do układu napędowego nie tylko obniży osiągi jednostki, ale może spowodować uszkodzenie silnika np. poprzez jego przeciążanie cieplne. Pozwól nam skontrolować poprawność doboru pędnika do układu napędowego oraz jego stan fizyczny ( niebezpieczna korozja przy ewentualnej pracy w kawitacji ).

6) Korozja elektrochemiczna – stanowi jedno z najniebezpieczniejszych zjawisk powodujących dosłowne „zżeranie” metalowych elementów naszej jednostki. Stosowanie odpowiedniego zabezpieczenia w postaci anod, które najprościej mówiąc mają przejmować na siebie cały proces utleniania (korozji) jest jedną z metod ochrony przed tym zjawiskiem. Anody są elementami eksploatacyjnymi, które również należy okresowo wymieniać. W zależności od tego, na jakich wodach Państwo pływają, jesteśmy w stanie dobrać odpowiednią ochronę katodową.

7) Systemy poprawiające komfort pływania – oprócz głównych układów napędowych na jednostce w zależności od standardu wyposażenia może znajdować się mnoga liczba najróżniejszych instalacji dbających o zapewnienie komfortu załodze. Najbardziej popularne z nich to klimatyzacje, generatory prądotwórcze, odsalarki, elektroniczne systemy sterowania, rozwinięte układy sanitarne. Firma Marine Works posiada autoryzacje sprzedażowe oraz serwisowe najbardziej popularnych producentów osprzętu w sektorze morskim.

8) Bezpieczeństwo naszej jednostki – system alarmowy C-POD. Wracając po weekendzie  lub dłuższym urlopie do domu zostawiamy naszą jednostkę w porcie lub marinie, które nie zawsze charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Jeżeli chcą mieć Państwo pełną kontrolę „online” nad jednostką znajdującą się kilkaset kilometrów od Państwa domu, warto zainteresować się systemem alarmowym C-POD. Oprócz typowych funkcji anty-włamaniowych system posiada możliwość monitoringu anty-pożarowego, anty-zalewowego, satelitarnej lokalizacji oraz monitoringu stanu naładowania akumulatorów.

Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej w celu zapoznania się z pełną ofertą firmy oraz do kontaktu z działem serwisowym w celu omówienia i przygotowania indywidualnej oferty dla Państwa potrzeb: www.marineworks.eu

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.