Tegoroczna konferencja Transport Week poruszała trzy ważne zagadnienia dla całej branży portowej – kierunek jej rozwoju, zmieniany ostatnio co chwilę przez sytuację rynkową i geopolityczną, kwestie bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery cyfrowej oraz offshore wind, który stał się na Bałtyku jednym z podstawowych kół zamachowych dla całej branży morskiej.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Specjalistyczny statek Fairmaster przypłynął do Gdańska wieczorem, w środę 22 marca. Nocą zacumował przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym. Na jego pokładzie przetransportowano z Hiszpanii elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku, w tym potężną, ważącą ponad 800 ton kolumnę wash tower.
Podczas tegorocznej konferencji Transport Week pod lupę wzięte zostały porty zmiany, które je czekają w najbliższym czasie. Nowe środowiskowe regulacje już czekają, a zarządzający portami i terminalami muszą odnaleźć się w gąszczu przepisów.
Kolejny transport łopat na potrzeby farm wiatrowych dostarczył do Gdyni statek Chipolbroku – Paderewski.
Trwa śródlądowy i morski transport generatorów i turbin gazowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy te będą częścią inwestycji powstającej na terenie spółki PGE Gryfino 2050 sąsiadującą z Elektrownią Dolna Odra. Wartość inwestycji to 4,7 mld zł.
Na obszarze morskiej farmy wiatrowej MFW Bałtyk I, nad którą pracują wspólnie Equinor i Polenergia, trwają badania i pomiary realizowane za pomocą specjalnej pławy LiDAR, którą dostarczył australijski RPS, a której montaż i transport realizowany był przez polską firmę MEWO.
Pływająca platforma dokująca to wielofunkcyjna jednostka pływająca, nad którą pracuje gdańska stocznia Safe. O zaletach i możliwościach tego projektu dyskutowało szerokie grono podczas konferencji „Nowe możliwości dla morskiego budownictwa hydrotechnicznego, offshore i przemysłu stoczniowego”.
We czwartek 9 grudnia br. do stoczni Crist S.A. przyjechała delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo. Goście z Afryki chcieli poznać możliwości gdyńskiej stoczni w związku z planowanymi w swoim kraju inwestycjami, takimi jak np. transport morski.
Samoloty, łodzie, turbiny czy elementy farm wiatrowych – są ładunki, których transport wymaga specjalnego przygotowania i dopiętej na ostatni guzik logistyki. Do niedawna, towary wielkogabarytowe z południa Polski były transportowane przez porty Europy Zachodniej. Teraz coraz więcej z nich jest przejmowanych i płynie przez port w Gdańsku. Nie byłoby to możliwe gdyby nie eksperci od ładunków XXL – firma KADOR.
W weekend do Portu Gdynia dotarł kolejny w tym roku transport elementów turbin wiatrowych. W terminalu BCT Gdynia rozładowano 30 łopat śmigieł. Za pełną obsługą agencyjną statku i ładunku stoi Morska Agencja Gdynia. Rosnący rynek energetyki wiatrowej w Polsce oraz sprawna obsługa łańcucha logistycznego powoduje, że Port Gdynia jest liderem w obsłudze elementów turbin wiatrowych w tej części Bałtyku.
Nowatorskie rozwiązanie w gdyńskim porcie. Dziś rano, odbyło się przekazanie drona, który powstał w ramach projektu lotniczego systemu monitoringu. Urządzenie jest przystosowane do pracy w trudnych warunkach portowych a dodatkowo - zostało wyposażone w autorski system transportowy firmy PELIXAR umożliwiający szybki załadunek, transport i zrzut małych paczek z portu prosto na statki czekające na redzie lub odwrotnie.
Fracht FWO Polska, operator logistyczny dla przemysłu, zorganizował w lipcu kolejny skomplikowany logistycznie transport z zakresu project cargo - trzech wielkogabarytowych elementów filtra powietrza do Meksyku. Jego realizację poprzedziły kilkumiesięczne przygotowania, a o wyborze tras i środków transportu zadecydował jeden z przewożonych ładunków. Operacja odbyła się w gdańskim porcie.
- Cała Polska i jej południowi sąsiedzi, są już dla nas w zasięgu ręki, zrealizowane inwestycje drogowe przyspieszyły już transport towarów, zaś obecnie realizowane inwestycje kolejowe uczynią to niebawem - zapewnia prezes Portu Gdańsk, Łukasz Greinke, z którym rozmawiamy o dynamicznych inwestycjach, ogromnym zainteresowaniu koncepcją portu centralnego, ambicjach konkurowania z największymi portami na świecie i odpowiedzialnej roli gospodarza.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
Przedsiębiorstwo usług morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o.o. z nową pilotówką. W ostatnią środę (10.06), do gdańskiego portu wpłynęła zbudowana w Finlandii, nowoczesna jednostka Pilot-23.
W czwartek, 30 kwietnia, w gdańskim porcie odbył się załadunek nietypowej drobnicy. Były to trzy luksusowe jachty zbudowane w polskiej stoczni Galeon. Niezwykle sprawna operacja została przeprowadzona przez Sevenstar Yacht Transport z Grupy Spliethoff.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
5 listopada rozpoczęła się siódma edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie. To jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń biznesowych dla branży TSL oraz przedsiębiorstw korzystających lub poszukujących usług z tego sektora.
Aż 115 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Tian Hui. To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki zakończył się w nocy z niedzieli na poniedziałek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna była Morska Agencja Gdynia.
Dzień z Portem Hamburg w Warszawie. W miniony czwartek jeden z największych portów Europy zorganizował w hotelu Mercure Warszawa Centrum dwa spotkania dla osób na co dzień związanych z transportem morskim. Były to: „Port Hamburg dla Praktyków” oraz tradycyjny Wieczór Portowy Hafenabend. Ten rok przyniósł dla hamburskiego portu przełomowe zmiany.
Przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic opuściła Gdańsk. W piątek ok. 8:30 rozpoczęto holowanie jednostki z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA w kierunku kotwicowiska nr 4 w Porcie Północnym. Tam zaczeka na odpowiednie warunki pogodowe, które umożliwią jej dalszy transport na złoże B8 na Morzu Bałtyckim. Morskie Centrum Produkcyjne przejmie wydobycie z pracującej na tym złożu platformy LOTOS PETROBALTIC.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Kolejny etap przebudowy platformy Petrobaltic zakończony. Jednostkę w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przekształcono w Morskie Centrum Produkcyjne. We wtorek zostało poświęcone, a już wkrótce opuści Gdańsk, by rozpocząć pracę na złożu B8 na Morzu Bałtyckim.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
PGNiG uroczyście odebrało w piątek w gazoporcie w Świnoujściu pierwszy transport amerykańskiego LNG z kontraktu długoterminowego w ramach wieloletniej umowy z koncernem Cheniere. Polskie władze podkreślają, że LNG z USA to kolejny etap budowy polskiej suwerenności energetycznej.
DCT Gdańsk dynamicznie się rozwija. W poniedziałek z Chin do terminalu przypłynęły nowe suwnice RMG. Ich transport i montaż na terenie DCT Gdańsk wykonuje PZT – Portowy Zakład Techniczny. Nowoczesne urządzenia rozpoczną pracę jeszcze w tym roku.
Transport ryb i owoców morza z farm morskich prosto do przetwórni – to zadanie nowej jednostki typu life fish carrier wyprodukowanej w CRIST S.A. W pełni wyposażona, druga w serii jednostka tego typu, została w niedzielę przekazana norweskiemu armatorowi – Arctic Group AS.
Najnowsze rozwiązania technologiczne, dotychczasowe doświadczenia i wyzwania na przyszłość w branży morskiej i logistycznej. To główne tematy konferencji SeaTech, która we wtorek odbyła się w Gdańsku. Eksperci rozmawiali o przemianach w czterech głównych obszarach: portach, offshore, branży stoczniowej i logistycznej. Autorskie rozwiązania zaprezentowały także startupy z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Monachium od lat jest gospodarzem jednych z największych targów branży logistycznej na świecie. 2374 wystawców z 63 krajów, 64 000 tysiące odwiedzających, 125 tys metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej rozmieszczonej w 10 halach targowych oraz na przestrzeniach zewnętrznych. Te liczby mówią same za siebie i odzwierciedlają skalę wydarzenia. Bardzo ważnym elementem tegorocznej edycji jest fakt, że Polska znalazła się w pierwszej dziesiątce najliczniejszych wystawców. Wrażenia i opinie przedstawicieli polskich firm można zobaczyć w naszej relacji wideo z targów.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk bierze udział w targach Transport Logistic 2019 w Monachium. Podczas wydarzenia gdański port ogłosił współpracę z Portem Rotterdam w zakresie systemu wyszukiwani połączeń transportowych dla klientów.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała 2 urządzenia: Spud Carrier i Auxiliary Spud, które zostaną zamontowane na budowanej w Chinach pogłębiarce. Transport konstrukcji drogą morską potrwa około 2 miesięcy.
„Przewóz ładunku drogą morską”. Pod takim tytułem w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego. Jej uczestnicy poruszali zagadnienia m.in. wyzwań międzynarodowego obrotu morskiego oraz prawa ubezpieczeń morskich związanych z morskim przewozem ładunku.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
Port Gdynia rozszerza rynek w kierunku wschodnim. Podczas VII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2019, które we wtorek rozpoczęło się w Gdańsku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał porozumienie o współpracy z przedstawicielami środowisk biznesowych w rejonie Morza Czarnego.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Wpływ innowacyjnych procesów na rozwój sektora portowego, cyfryzacja, autonomiczna żegluga i brexit. To tylko niektóre tematy poruszane podczas tegorocznej edycji Transport Week. Trzydniowa konferencja zakończyła się w czwartek w Gdyni.
Będziemy dalej pracować na rzecz przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej, po to, żeby rozwijał się Gdańsk i Polska – zadeklarował w sobotę w Gdańsku w trakcie VII Konwentu Morskiego marszałek Senatu Stanisław Karczewski.
Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł kolejny historyczny rekord – w ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów, co oznacza wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. Ostateczny wynik jest o prawie 17% wyższy niż planowano.
Jesteśmy jedynym unijnym korytarzem, w którym nie ma rzek – powiedział o Korytarzu Bałtyk-Adriatyk w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Tomasz Sowiński. Prezes Związku Miast Nadwiślańskich był jednym z prelegentów podczas V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk, które w piątek zakończyło się w Gdyni. Podkreślił, że trwają starania, by zarówno Odra, jak i Wisła, zostały dopisanego do tego korytarza, ponieważ transport wodny jest w tej chwili w Europie absolutnym priorytetem, na rozwój którego przeznaczone zostaną duże środki.
Bezpieczniej na Morzu Bałtyckim. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) w poniedziałek otrzymała w Gdyni siedem nowych skuterów ratownictwa morskiego. Są szybkie, bardzo sprawne i dopłyną tam, gdzie łódź nie może.
Ben Woollacott na próbach morskich. To pierwszy z dwóch hybrydowych promów pasażersko-samochodowych ze stoczni Remontowa Shipbuilding, który obecnie przechodzi testy na Zatoce Gdańskiej. Obie jednostki budowane są na zamówienie brytyjskiego armatora Transport for London. Będą najbardziej ekologiczne na Tamizie.
W styczniu 2019 r. zamierzamy przeprowadzić pierwsze komercyjne bunkrowanie statków paliwem LNG – zapowiedział w poniedziałek w Porcie Gdynia Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, który wziął udział w pokazie ćwiczeń ratowniczo-gaśniczych i rozlewowych LNG. Na ich podstawie opracowana zostanie pierwsza w Polsce technologiczna instrukcja tankowania statków zasilanych paliwem LNG. Jego zastosowanie umożliwia armatorom spełnienie rygorystycznych obostrzeń dotyczących niskoemisyjnej żeglugi, a także redukcję kosztów operacyjnych.
Kolejni członkowie Porozumienia o Współpracy Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. W piątek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia przystąpiło do niego sześć nowych podmiotów. Celem inicjatywy jest promowanie potencjału portów morskich, operatorów kolejowych oraz terminali i centrów logistycznych wśród klientów usług logistycznych w kraju i zagranicą.
Priorytetem jest dolna Wisła, bo to jest przyszłość, być albo nie być portów trójmiejskich – powiedział w rozmowie z dziennikarzami Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Gdańsku na sympozjum „Zagospodarowanie Dolnej Wisły”. Podkreślił, że poszukiwanie partnerów społecznych, duża potrzeba kooperacji są podstawą sukcesu w realizacji tej inwestycji.
W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania żeglugowego Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Wczesną jesienią zostanie przedstawiony wspólny plan dla państwowych stoczni – poinformował Andrzej Kołodziej podczas forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W ocenie związkowca, nie da się odbudować przemysłu stoczniowego konkurując niskimi kosztami pracy.
Prawie 117 mln zł unijnego dofinansowania otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia na budowę terminalu promowego do obsługi dużych promów. Z kolei do Urzędu Morskiego w Gdyni trafią ponad 132 mln zł na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim.
Port Centralny coraz bliżej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk we wtorek podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji tej inwestycji. – Chcemy, żeby to był, jak nasz cały port, port uniwersalny – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
1 010 i pierwsze w tym roku wodowanie w stoczni Remontowa Shipbuilding. Tym razem był to statek rybacki dla norweskiego armatora. Uroczystość widowiskowego wodowania bocznego odbyła się we wtorek.
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja w tym roku poświęcona była rozwojowi portów w Europie oraz znaczeniu Nowego Jedwabnego Szlaku, oferującego wiele możliwości europejskim firmom. Eksperci rozmawiali m.in. o wpływie tej inicjatywy na sektor logistyki w rejonie Morza Bałtyckiego.
Powinniśmy dmuchać, chuchać, po to, żeby takie rozwiązania, które są wprowadzane dla rozwoju portów w Gdańsku i w Gdyni, były jak najlepsze i żeby nie było problemu z wdrażaniem tych elementów – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, podczas pierwszego dnia konferencji Transport Week, która we wtorek rozpoczęła się w Gdańsku. Zainaugurowała ją debata pt. „Infrastruktura i branża TSL – Pomorze 2030”.
Rozmawiamy z wieloma klientami i perspektywy są całkiem dobre, tak jak są dobre dla całego segmentu morskiej energetyki wiatrowej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Podkreślił, że szczecińska ST3 Offshore to najnowsza i najnowocześniejsza tego typu fabryka w Europie. Obecnie trwa tam realizacja głównego kontraktu dla duńskiego koncernu energetycznego Ørsted. Olbrzymie fundamenty kratownicowe trafią na morską farmę wiatrową Borkum Riffgrund 2 zlokalizowaną na Morzu Północnym.
Port Virginia w USA z 86 nowymi suwnicami typu ASC (Automated Stacking Crane). Konecranes rozpoczął realizację największego kontraktu w historii firmy. Pierwszy transport wyruszył z Gdyni w minionym tygodniu.
60-150 mld zł może kosztować zagospodarowanie śródlądowych dróg wodnych w Polsce – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński w Gdańsku podczas posiedzenia Konwentu Politechniki Gdańskiej, w czasie debaty poświęconej programowi zagospodarowania Dolnej Wisły, która odbyła się w środę. Wskazał, że podobnie jak teraz Centralny Port Komunikacyjny, również i śródlądowe drogi wodne mogą być dla Polski jednym ze strategicznych przedsięwzięć. Aby je rozpocząć, potrzebny jest jednak odpowiedni program.
To jest ciekawy okres dla rozwijania pomysłów, szczególnie z zakresu nowych technologii – powiedziała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Małgorzata Zalewska z Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego podczas konferencji Venture Day, która odbyła się w czwartek w Gdańsku. Podkreśliła, że w Porcie Gdańsk firmy mają wiele możliwości działania, uczestnicząc m.in. w seminariach, misjach gospodarczych czy targach w kraju i zagranicą. Specjalnie dla nich powstaje także odpowiednia infrastruktura.
Port gdański jest największym polskim portem, jednym z największych na Bałtyku, w związku z tym chcemy też, aby odgrywał większą rolę nie tylko w naszym regionie, regionie bałtyckim, ale też wychodzimy dalej do naszych partnerów w dalekich Chinach – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Michał Stupak z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podczas V Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki, które zakończyły się w piątek w Warszawie. Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych handlowych partnerów Portu Gdańsk. A jak podkreślił Stupak, transport morski jest najtańszy.
Ministrowie transportu Europy Środkowej, Wschodniej i Chin spotkali się w środę w Warszawie na PGE Narodowym aby rozmawiać na temat szeroko rozumianego transportu w ramach porprozumienia 16+1. Podczas spotkania zainaugurowany został Sekretariat ds. Morskich „16+1″, funkcjonujący przy MGMiŻŚ. Celem pracy Sekretariatu jest wsparcie współpracy pomiędzy portami morskimi oraz promowanie działań podejmowanych przez te podmioty.
Budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie nabiera tempa. W czwartek rozpoczął się montaż przęseł, a pomaga w nim olbrzymi pływający dźwig Conrad Goliath. Procedurę odbioru inwestycji zaplanowano na pierwszy kwartał 2018 r.
Operacja prawie zakończona. W Szczecinie, mimo początkowych trudności, z sukcesem udało się załadować gigantyczną suwnicę na statek Fairmaster – jeden z najsilniejszych na świecie. Obecnie przy Nabrzeżu Chorzowskim spółki przeładunkowo-składowej Bulk Cargo-Port Szczecin trwa mocowanie konstrukcji do ciężarowca, który na początku tego tygodnia popłynie do Irlandii. Olbrzymia suwnica to największy tego rodzaju ładunek w historii szczecińskiego portu.
Utrzymujemy pozycję portu uniwersalnego – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W najbliższych latach oba porty czeka wiele inwestycji. To m.in. budowa nowych nabrzeży, terminal kontenerowy, lepsze połączenia z drogami śródlądowymi czy obecnie realizowane pogłębienie toru wodnego.
174 mln złotych zostaną przeznaczone na ochronę Żuław przed powodzią. Jak zapowiedział Mariusz Gajda, wiceminister środowiska, obecny w czwartek w Gdańsku na konferencji „Przykłady dobrej koordynacji działań przeciwpowodziowych w dorzeczu”, zabezpieczenie przed powodzią mają ułatwić przepisy nowego Prawa Wodnego, które zakłada m.in., że rzeki, jak i infrastruktura przeciwpowodziowa, zarządzane będą przez jeden podmiot – Państwowe Gospodarstwo Wodne. Jednym z zadań realizowanych w ramach zabezpieczenia Żuław, jest budowa czterech nowych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
OOCL Hongkong już w DCT. Największy kontenerowiec świata zacumował w środę przy nabrzeżu T2. Na pokładzie jednostki, która odbywa obecnie dziewiczy rejs, zmieści się 21 413 kontenerów 20-stopowych.
Wyprowadzenie towarów z portów bez żeglugi śródlądowej zaczyna być niemożliwe – powiedział Tomasz Sowiński, prezes Związku Miast Nadwiślańskich, podczas IV Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, które odbyło się w środę w Gdańsku i skupione było przede wszystkim wokół tematyki rozwoju miast w kontekście węzłów miejskich oraz dróg wodnych śródlądowych (Rok Wisły) o charakterze samorządowo-eksperckim. Jak podkreślił Sowiński, transport towarów wodnymi drogami śródlądowymi stanowi w Polsce obecnie zaledwie 1 %. Doprowadzenie dróg wodnych do standardów europejskich jest jednym z podstawowych warunków sukcesu Korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Do końca 2018 roku Euroafrica Shipping Lines chce podwoić potencjał przewozowy w Afryce – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Jacek Wiśniewski, prezes Euroafrica Shipping Lines. W ramach programu wymiany tonażu spółka zakontraktowała właśnie zakup nowoczesnego drobnicowca. Jednostka dołączy do floty Europa Shipping Lines jeszcze w tym roku.
Barka z kontenerami w drodze do Warszawy. Rozpoczął się promocyjny rejs, który ma udowodnić, że żegluga Wisłą jest możliwa. Jednostka wyruszyła z Nabrzeża Ziółkowskiego w Gdańsku w środę. Do celu ma dotrzeć za 9 dni.
Niewystarczająca infrastruktura i wysokie koszty głównymi zagrożeniami transportu intermodalnego w Polsce. – Dzisiaj ogromną pracę do wykonania mają zarówno rządzący, jak i polscy przedsiębiorcy – powiedział Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja. O wyzwaniach, planach i potrzebach wpływających na rozwój tej gałęzi gospodarki rozmawiali eksperci podczas V Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2017, które odbyło się w Gdańsku.
Regularne połączenie liniowe armatora Bahri z Gdańska do Arabii Saudyjskiej zyskuje coraz większą popularność. Do takich ładunków jak np. cysterny z polskiej fabryki w Świdnicy, kołowe transportery opancerzone typu Rosomak dźwigi samojezdne czy tradycyjne kontenery dołączył luksusowy jacht Galeon Cristal 780.
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja poświęcona była zrównoważonemu rozwojowi na Bałtyku i w Europie. Eksperci rozmawiali o przyjaznych środowisku rozwiązaniach w żegludze, portach i logistyce.
Europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) ratyfikowane przez prezydenta. Andrzej Duda podpisał je w poniedziałek. Jego celem jest rozwój międzynarodowego transportu na śródlądowych drogach wodnych w Europie.
Nowy serwis drobnicowy w Porcie Gdańsk. Co najmniej raz w miesiącu zawijać tam będą statki po drobnicę konwencjonalną oraz, jak zapowiedział armator Spliethoff, po dostawy inwestycyjne oraz opcjonalnie kontenery. Serwis żeglugowy na trasie Gdańsk-Stany Zjednoczone został zainaugurowany 19 stycznia. Na statek Spiegelgracht przy Nabrzeżu Oliwskim załadowano nietypowy ładunek, czyli luksusowe jachty motorowe.
Nowy serwis żeglugowy w gdańskim porcie. Raz w tygodniu statki typu ro-ro będą tam zawijały po samochody marki Hyundai. Serwis na trasie Gdańsk-Tilbury obsłużą statki japońskiej globalnej firmy żeglugowo-logistycznej Kawasaki Kisen Kaisha, znanej na rynku jako K-Line. 5 stycznia to połączenie zainaugurowało pierwsze zawinięcie i załadunek statku EMS Highway.
38 m długości, 7,4 m szerokości i 10,5 m wysokości. To olbrzymi dźwig, który przejechał ulicą Kontenerową do BCT w Gdyni. Aby mógł bezpiecznie dostać się na statek, w sobotę w nocy trzeba było zamknąć ruch.
Konferencje Mare Forum uznawane są wśród praktyków z branży morskiej za jedne z najbardziej merytorycznych i wpływowych. Począwszy od tego roku regularnie organizowane będą także w Sopocie.
Kolejne z regularnych wypłynięć serwisu obsługiwanego przez jednostki typu Ro-Ro do Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich wiązało się z trwającym 30 godzin załadunkiem cystern na Nabrzeżu Oliwskim Portu Gdańsk Eksploatacja.
Bilfinger Mars Offshore zakończył pierwszy załadunek platform pośrednich na morską farmę wiatrową u wybrzeży Wielkiej Brytanii. Specjalna barka wyruszyła z czterema platformami na pokładzie. Dziś Bilfinger zaprezentował nagranie z tej spektakularnej akcji.
W dniach 8-10 marca 2016 r. odbyła się 6. edycja międzynarodowej konferencji Transport Week. Tegoroczne wydarzenie miało miejsce w nowym skrzydle Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. W tym roku, oprócz międzynarodowych konferencji, odbyły się również liczne spotkania dla polskiej branży TSL.
Wyczarterowany przez Qatargas statek typu Q-flex, pod nazwą Al-Nuaman, dostarczył 210 tys. m sześc. gazu do nowo wybudowanego terminalu LNG w Świnoujściu. To pierwsza z dwóch planowanych dostaw, które będą zrealizowane przez Qatargas w celu schłodzenia i rozruchu instalacji polskiego terminalu. Druga dostawa, zgodnie z obecnym harmonogramem, planowana jest w lutym 2016 r.
Taurus Sea Power od 1993 roku zajmuje się dystrybucją silników przyczepnych i stacjonarnych, skuterów wodnych, łodzi oraz wyposażenia jachtowego i motorowodnego. Firma w swojej ofercie posiada najwyższej klasy quady, pojazdy SSV, skutery wodne i skutery śnieżne.Misją firmy jest dostarczanie klientom produktów najwyższej jakości w atrakcyjnych cenach oraz świadczenie kompleksowej oferty obejmującej doradztwo techniczne, projektowanie instalacji, montaż, transport oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Dzięki bezpośredniej współpracy z producentami, Taurus Sea Power gwarantuje atrakcyjne ceny oraz kompleksową ofertę obejmującą doradztwo techniczne, projektowanie instalacji, montaż, transport oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w Gdańsku oraz kilkudziesięciu miastach w całym kraju i za granicą. Firma prowadzi także serwis łodzi, statków, skuterów wodnych i śnieżnych.
W jubileuszowym piątym już Transport Weeku w dniach 17-19 marca 2015 roku uczestniczyło około 250 osób. Zmiany w formule tegorocznej konferencji Transport Week zaowocowały większą ilością pytań z sali, dyskusji i spotkań roboczych, omawianie wielu tematów kontynuowano zaś podczas indywidualnych rozmów z ekspertami i zaproszonymi gośćmi. Choć uczestników było w tym roku mniej niż w latach ubiegłych, podkreślić należy wysoki poziom merytoryczny konferencji.
W piątek, 16 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding odbyło się uroczyste rozpoczęcie cięcia pierwszych blach do budowy nowoczesnego, pasażersko – samochodowego promu zamówionego przez Kanadyjskiego Armatora - największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej i drugiego największego na świecie.
1 grudnia neo-reaktor chemiczny, którego transport na nabrzeże Polskie udokumentowaliśmy w oddzielnym materiale, został załadowany na specjalistyczny statek BBC Amber, którym popłynie do zakładów chemicznych Chevron-Phillips w Houston, w USA.
W niedzielę, 23 listopada na terenie Portu Gdynia odbył się transport NAO-Reaktora o długości prawie 45 metrów, średnicy 4,5 metra i imponującej wadze 540 ton.
Statek typu PSV do obsługi platform wiertniczych zbudowany został w Stoczni Remontowej Nauta na zamówienie Hellesøy Verft AS. Jest to pierwszy po latach przerwy wykonany przez Nautę kontrakt na budowę nowej jednostki i jednocześnie pierwszy statek zbudowany na przejętych terenach po Stoczni Gdańsk. Zawarte umowy i prowadzone negocjacje świadczą o tym, że rozpoczyna się nowy etap w historii Stoczni i że na historycznych terenach Stoczni Gdańskiej znowu będą budowane statki.
Zaprezentowane na ostatnim dniu konferencji Transport Week możliwości przeładunkowe wybranych portów i strategie rozwojowe dotyczyły jednego – jak może być obsługiwana Europa Środkowa. Bałtyk uczestniczy obecnie w imponującym procesie zagęszczania połączeń ze wszystkimi śródlądowymi morzami na Starym Kontynencie.
Finansowanie z środków unijnych wizjonerskiego projektu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T stanowi realną szansę na wielomilionowe inwestycje w polskich portach - to jedna z najważniejszych tez drugiego dnia konferencji Transport Week.
Przetransportowanie częściowo wyposażonego modułu przeznaczonego na platformę wiertniczą Edvard Grieg na barkę zacumowaną przy nadbrzeżu gdyńskiego portu zakończyło kolejny etap realizacji kontaktu spółki Crist Offshore dla norweskiej firmy Kvaerner Stord. Moduł ten był najcięższym jaki dotychczas wyprodukowano w Gdyni.
Wielozadaniowy statek PSV (Platform Supply Vessel) jest pierwszą jednostką, która została zwodowana w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuildig w 2014r. To ósmy statek z serii budowanej dla amerykańskiego potentata w sektorze offshore.
20.01.2014 miała miejsce uroczystość oddania do użytku nowoczesnej hali prefabrykacyjno-montażowej, zlokalizowanej przy Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych na terenach gdyńskiego portu.
W poniedzialek 16 grudnia w porcie Gdynia odbył się załadunek 30 maszyn Straddle Carrier wyprodukowanych w firmie Cargotec Poland Sp. z o.o. dla klienta w Australii. Operatorem montażu finalnego urządzeń oraz załadunku był Portowy Zakład Techniczny S.A.
W czwartek 6 listopada 2013r. do gdyńskiego portu wpłynął holenderski statek MV „Happy Dynamic". Wizyta statku jest drugą z czterech zaplanowanych, wynikających ze zlecenia Armatororowi BigLift Shipping BV Amsterdam transportu łącznie dwudziestu suwnic typu ASC (Automatic Stacking Cranes) produkcji Konecranes. Pierwszych 5 suwnic zostało załadowanych oraz przetransportowanych pod koniec września, kolejne 2 wizyty statku zaplanowane zostały już na rok 2014 (prawdopodobnie w lutym i/lub marcu).
Na przełomie października i listopada na terenie Łotwy i Polski oraz na Morzu Bałtyckim przeprowadzone zostanie największe w tym roku ćwiczenie NATO oraz krajów partnerskich sojuszu pod kryptonimem Steadfast Jazz 2013. W ramach tego ćwiczenia na morzu działania prowadzić będzie kilkanaście okrętów reprezentujących bandery 8 państw Paktu Północnoatlantyckiego.
Dzień Morza to międzynarodowe wydarzenie obchodzone od 1978 r. Jego rolą jest podkreślenie wspólnej odpowiedzialności za stan morskiego środowiska naturalnego oraz zachęta do poszukiwania rozwiązań sprzyjających traktowaniu morza jako wspólnego dobra.
Przetransportowanie częściowo wyposażonego modułu przeznaczonego na platformę wiertniczą Edvard Grieg na barkę zacumowaną przy nadbrzeżu gdyńskiego portu zakończyło kolejny etap realizacji kontaktu spółki Crist Offshore dla norweskiej firmy Kvaerner Stord. Moduł ten był najcięższym jaki dotychczas wyprodukowano w Gdyni.
Długo wyczekiwany i od dawna zapowiadany gigant Triple E duńskiego armatora Maersk w środę 21 sierpnia wpłynął do Głębokowodnego Terminala Kontenerowego DCT w Gdańsku.
Statek Innovation, zbudowany w stoczni Crist, jest wykorzystywany do instalacji na Morzu Północnym turbin wiatrowych francuskiego koncernu Areva typu M5000.