• <

Światowy Dzień Morza w Polskim Rejestrze Statków - reportaż GospodarkaMorska.TV

Dodano: 07.10.2013

Dzień Morza to międzynarodowe wydarzenie obchodzone od 1978 r. Jego rolą jest podkreślenie wspólnej odpowiedzialności za stan morskiego środowiska naturalnego oraz zachęta do poszukiwania rozwiązań sprzyjających traktowaniu morza jako wspólnego dobra.

Co roku przesłanie, jakie z tej okazji wystosowuje Sekretarz Generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), jest poświęcone innemu aspektowi zarządzania potencjałem morza.
W tym roku dotyczyło ono zrównoważonego rozwoju transportu morskiego.

Uroczystość z okazji Światowego Dnia Morza odbyła się w południe w siedzibie Centrali Polskiego Rejestru Statków. Podczas ceremonii wręczono odznaczenia resortowe i odznaki PRS. Na wniosek kierownictwa PRS, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej upoważnił prezesa przedsiębiorstwa do wręczenia honorowych odznaczeń „Zasłużony Pracownik Morza” 17 pracownikom instytucji. Odznaczenie jest wyróżnieniem zawodowym, nadawanym pracownikom gospodarki i administracji morskiej, którzy przyczynili się do szczególnych osiągnięć i rozwoju w swoich dziedzinach.

Zgodnie z tradycją, kierownictwo PRS uhonorowało również pracowników, którzy przepracowali w tej instytucji 5, 10, 15 i 25 lat, przyznając im odznakę „Pracownik Polskiego Rejestru Statków”.

Głównym punktem programu było wystąpienie Grzegorza Pettke, Członka Zarządu PRS, który przedstawił przesłanie Sekretarza Generalnego IMO, Pana Koji Sekimizu pt. „Zrównoważony rozwój – zaangażowanie IMO po Konferencji RIO+20”.

– W przyszłości rozwój ludzkości powinien wychodzić naprzeciw nie tylko bieżącym potrzebom, ale również uwzględniać potrzeby przyszłych pokoleń. Rozwój musi być zrównoważony. ONZ odgrywa w wymianie towarowej rolę ośrodka czyniącego wysiłki na rzecz opracowania koncepcji zrównoważonego rozwoju. Istotny punkt zwrotny na drodze do zrealizowania tego ideału ogłoszono na konferencji Narodów Zjednoczonych Rio+20, zorganizowanej w czerwcu 2013 r.

Transport morski jako jedyna godna zaufania, globalna, ekonomicznie i energetycznie efektywna droga transportu energii, surowców etc., stanowi rdzeń koncepcji zrównoważonego rozwoju.
Jak stwierdził w swym przesłaniu Sekretarz Generalny, system transportu morskiego musi być gwarantem tego założenia. W ogólnym pojęciu na zrównoważony rozwój składają się nie tylko działania żeglugi, ale również innych segmentów branży, współpracujących dla dobra transportu morskiego. Są to m.in.: globalny system komunikacji, system zarządzania statkami na morzu, porty i połączenia multimodalne. Do części składowych całego systemu należy zaliczyć również działalność stoczniową, rejestrów okrętowych, administracji, finansowanie żeglugi, remonty statków, egzekwowanie prawa oraz działalność towarzystw klasyfikacyjnych.

Zdaniem Koji Sekimizu, system transportu morskiego ma zbawienny wpływ na trzy filary zrównoważonego rozwoju (społeczny, środowiskowy i gospodarczy). Pierwszym krokiem w stronę przekształcenia koncepcji zrównoważonego rozwoju w konkretne założenia dla podmiotów gospodarki morskiej jest zidentyfikowanie płaszczyzn, na których chcemy wprowadzić w życie to założenie. Z uwagi na fakt, że system transportu morskiego odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu i wzroście rozwoju gospodarki światowej, IMO wspiera te procesy poprzez kształtowanie globalnych standardów i działalność szkoleniową, budowanie krajowych polityk transportowych i ram instytucjonalnych.

Grzegorz Pettke podkreślił, że działalność przedsiębiorstwa wpisuje się w pracę nad wprowadzeniem w życie koncepcji zrównoważonego rozwoju. Przy współpracy specjalistów z PRS, powstały przepisy określające wymagania ekologiczne dla jednostki morskiej oraz dodatkowe wymagania stawiane statkom złomowanym.

Uroczystość była również okazją do przedstawienia planów rozwoju spółki. Sytuację przedsiębiorstwa omówił Dariusz Rudziński, Prezes Zarządu PRS.

Zarząd PRS chcę zwiększyć poziom sprzedaży usług przedsiębiorstwa. W tym celu kierownictwo firmy przygotowuje nową strategię na najbliższe 3 lata. Plan zakłada otwarcie na nowe usługi, zbliżenie z dużymi podmiotami gospodarczymi oraz skrócenie dystansu między PRS a jego klientami. Plany zakładają m.in. uruchomienie na rzecz armatorów serwisu szybkiego doradztwa technicznego w sytuacjach awaryjnych statków. Zaczęły się prace nad nową formą nadzoru nad urządzeniami maszynowymi statków.

Uroczystość zakończył toast za bezpieczną żeglugę i zrównoważony rozwój gospodarki morskiej.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.