• <
mewo_2022

Podaż na platformy wiertnicze może zwiększyć się w 2022 roku

04.01.2022 16:55
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Podaż na platformy wiertnicze może zwiększyć się w 2022 roku

Partnerzy portalu

Podaż na platformy wiertnicze może zwiększyć się w 2022 roku - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Proces złomowania i konserwacja platform wiertniczych zmniejszyły zapotrzebowanie na tego rodzaju nowe instalacje na świecie. Jednak eksperci zakładają, że w 2022 roku stabilne ceny surowców mogą zwiększyć aktywność w sektorze wydobywczym.

Jak wynika z danych firmy konsultingowej Esgian (dawniej Bassoe Offshore), zajmującej się platformami wiertniczymi, obserwowane jest ciągłe zmniejszanie się globalnej podaży na platformy wiertnicze. Rozbudowa w latach 2005-2014 spowodowała wzrost floty wiertniczej o 50 proc. do 900 platform, co spowodowało nadpodaż platform. Później, kiedy OPEC zaczął walczyć z rosnącym wydobyciem łupków w USA, spowodowało to załamanie się cen ropy i popytu na platformy wiertnicze. W ciągu ostatnich czterech lat liczba platform oddanych do użytku była o 83 proc. niższa od tych wycofanych z eksploatacji. To poziom najniższy od 2005 roku.

Jak się okazuje, ze względu na rosnące ceny ropy naftowej poziom wykorzystania platform wzrósł z 66 proc. w lipcu 2020 roku do 78 proc. w grudniu 2021 roku. Zdaniem ekspertów Esgian, aktywność podmiotów w przetargach w sektorze wiertniczym w niektórych segmentach tego rynku powróciła do poziomu sprzed pandemii COVID-19. Takie perspektywy rynkowe znajdują także odzwierciedlenie w portfelu zamówień na nowe jednostki pływające. W stoczniach na świecie powstaje spora ilość jednostek - 36 jack-upów, 6 statków półzanurzalnych i 18 statków wiertniczych, jednak od połowy grudnia praktycznie co chwilę pojawiają się nowe zamówienia.

Tymczasem obserwowana jest konsolidacja wśród większych graczy na rynku. Od 2014 roku, według Esgian, w wyniku siedmiu dużych transakcji fuzji i przejęć 12 firm wiertniczych, na rynku działa 5 większych graczy - nie licząc niedawno ogłoszonej fuzji Maersk i Noble. Podczas gdy te fuzje spowodowały koncentrację platform wiertniczych o najwyższej specyfikacji, ogólny rynek pozostaje zróżnicowany. - Dziesięć największych firm wiertniczych kontroluje tylko około 40 proc. floty, więc rynek jest nadal bardzo rozdrobniony - powiedziała Teresa Wilkie, starszy analityk rynku platform wiertniczego, cytowana przez portal Energy Voice.

Dotychczas nowoczesne jednostki wiertnicze odnotowały największy wzrost popytu, szczególnie w Zatoce Meksykańskiej i Brazylii, podczas gdy globalne perspektywy dla statków typu jack-up są bardziej stabilne, a półzanurzalnych nieco słabsze. Wyjątkiem są jednak jednostki półzanurzalne wykorzystywane do prac w trudnych warunkach w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Wilkie zwróciła również uwagę na wzrost zainteresowania technologią redukcji emisji dla jednostek wiertniczych, ponieważ operatorzy coraz częściej zwracają uwagę na swój operacyjny ślad węglowy – szczególnie na rynkach takich jak Morze Północne.

– Liczba platform wiertniczych modernizowanych za pomocą systemów redukcji paliwa i emisji naprawdę wzrosła w ciągu ostatniego roku i oczekujemy, że trend ten utrzyma się tylko w przyszłości – powiedziała Wilkie.

Ponadto powiedziała, że ​​właściciele platform będą szukać nowych możliwości dla projektów transformacji energetycznej, takich jak projekty wychwytywania i składowania dwutlenku węgla, co może skłonić do dalszych modernizacji.


Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.