ew/pya.org.pl
Wyłonienie reprezentacji Polski w eŻeglarstwie, włączenie się w światowe rozgrywki, w tym udział w mistrzostwach świata, a także zwiększenie potencjału marketingowego i wartości medialnej PZŻ oraz pozyskanie nowych partnerów biznesowych – to główne założenia koncepcji eŻeglarstwa wprowadzanej przez Polski Związek Żeglarski.
Pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie zainteresowania środowiska sportowego obszarem eSportu, równolegle nastąpił kolosalny wzrost aktywności żeglarzy na platformie (grze) Virtual Regatta, promowanej również przez światową federację żeglarską World Sailing. Program Virtual Regatta jest dostępny dla użytkowników za darmo i to na wszystkich urządzeniach mobilnych: telefonach, tabletach i na komputerach (na wszystkich platformach jak: Android, IOS, Windows). Jedynym warunkiem jest rejestracja w programie z podaniem podstawowych danych i narodowości.
W czasie pandemii koronawirusa COViD-19 regaty wirtualne stały się zastępczym zajęciem i przedmiotem zainteresowania Kadry Narodowej PZŻ. Żeglarze rywalizują w wirtualnych rozgrywkach o Puchar PZŻ prowadzonych przez trenera głównego Kadry Narodowej Seniorów Pawła Kowalskiego. Własne regaty on-line organizuje również wiele klubów i Okręgowych Związków Żeglarskich w całej Polsce.
- Projekt eŻeglarstwa jest bardzo atrakcyjny, gdyż promocja występuje nie tylko w zakresie rozrywki, ale również na płaszczyźnie zarówno edukacyjnej, jak i sportowej, co daje dodatkowy potencjał i obszar do zagospodarowania przez PZŻ. Chcemy wykorzystać tą szansę, szczególnie, że eSport ma realne szanse na znalezienie się w programie igrzysk olimpijskich. Aktywność PZŻ w obszarze eŻeglarstwa uważamy nie tylko za naturalne posunięcie, ale również za rozwiązanie przyszłościowe, związane z pewnymi kierunkami rozwoju sportu (eSport), szansą na pozyskanie większego uznania odbiorców, zainteresowania mediów żeglarstwem oraz szansą na rozbudowanie oferty sponsoringowej Związku – mówi Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego.
Koncepcja wdrażana przez PZŻ zakłada, że zakres eŻeglarstwa musi swoim zasięgiem objąć obszar całego kraju, aby rozgrywki zyskały na atrakcyjności, prestiżu, a docelowo odbywały się na wysokim poziomie. Duża liczba osób grających będzie powodowała większe zainteresowanie zarówno samymi rozgrywkami, jak i finałową imprezą, a także będzie interesująca dla potencjalnych sponsorów. Wprowadzenie programu pilotażowo w kilku miastach spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem.
Jednym z ważniejszych aspektów profesjonalizacji eSportu będzie możliwość uzyskania przez zawodników e-licencji oraz organizacja cyklu regat wirtualnych. Został też powołany Zespół PZŻ ds. eŻeglarstwa, którego zadaniem jest opracowanie zasad i regulaminu rozgrywek. Zespół liczy tutaj na owocną współpracę m.in. ze stowarzyszeniami klas żeglarskich oraz Okręgowymi Związkami Żeglarskimi, które powinny wytypować swojego przedstawiciela koordynującego lokalne rozgrywki i będącego w stałym kontakcie z Polskim Związkiem Żeglarskim.
Równolegle do organizowanych rozgrywek lokalnych, PZŻ włącza polskich zawodników do systemu, rankingu i klasyfikacji światowej World Sailing. Po wykupieniu i uruchomieniu polskiego modułu Virtual Regatta, uczestnicy będą grać bez opłat. Do rozgrywek na szczeblu centralnym kwalifikowani będą wyłącznie posiadacze licencji sportowej i amatorskiej PZŻ (koszt licencji amatorskiej to 10 zł), a spośród licencjonowanych finalistów wyłonieni zostaną uczestnicy Mistrzostw Polski (na żywo), a następnie Kadra Narodowa i reprezentacja Polski na mistrzostwa świata w eŻeglarstwie.
Superkatamarany na fali: Sunreef Yachts zbuduje dwa katamarany Sunreef 100 Eco
Szkutniczki podbijają branżę jachtową
Rozdanie nagród Pomorskiego Związku Żeglarskiego. Wskazano najlepszych w 2023 roku
Iceman - nowy jacht wspomagający projektu Valerio Rivellini
Omikron Yachts kontynuuje budowę kadłubów OT60
Polacy rozpoczynają rywalizację w żeglarskim mundialu