• <

Horyzont II - Arktyczna podróż

ew

24.07.2018 12:37 Źródło: Akademia Morska w Gdyni

Partnerzy portalu

Horyzont II - Arktyczna podróż - GospodarkaMorska.pl

Była to 41 podróż statku na wody Spitsbergenu -  równocześnie 41. Wyprawa Polarna Instytutu Geofizyki PAN – „Spitsbergen - Hornsund 2018/2019” pod kierownictwem dr. hab. Piotra Zagórskiego.  

Na podróż, obok załogi stałej, zamustrowało 18 studentów Wydziału Nawigacyjnego AMG odbywających programową praktykę morską, mgr inż. Agnieszka Kerbrat – opiekun praktyki oraz 17 osobowa ekipa z Polskiej Akademii Nauk.

Krótka historia podróży „Horyzonta II”  - z dziennika kapitana Jerzego Idzikowskiego:


22 czerwca - zakończono załadunek sprzętu i zaopatrzenie dla polskich stacji na Svalbardzie (ponad 37 ton ) i o godzinie 16:30 odcumowano z Gdyni. Bałtyk przywitał nas przeciwnym wiatrem i dużą, stromą falą -  niektórych  zaczęła dręczyć choroba morska;
23 czerwca  - wieczorem zakotwiczono na redzie Kopenhagi celem wzięcia paliwa dla statku i dla Polskiej Stacji Polarnej w Hornsundzie. Paliwo otrzymaliśmy z bunkierki "Fram" - niezła polarna nazwa!;
27 czerwca - o godzinie 14:50 statek przekroczył Koło Polarne. Następnego dnia rano zauważono wielkie martwe cielsko białego wieloryba (bieługi). Poinformowałem o tym fakcie władze norweskie;
30 czerwca - o godzinie 10:42 LMT rzucono lewą kotwicę, 5 szakli na windzie w Zatoce Białego Niedźwiedzia (Isbjørnhamna) w Hornsundzie;
1 lipca -  rano zakończono wyładunek paliwa dla stacji polarnej i rozpoczęto załadunek sprzętu. Godz. 16.10 - wybrano kotwicę, kurs na Longyearbyen. Z uwagi na dobra pogodę, piękne widoki, zaangażowanie studentów w prace przeładunkowe zdecydowałem, że podczas pierwszej części podróży spenetrujemy wody Hornsundu wykorzystując to na robienie zdjęć, filmów. Po drodze do Longyearbyen także wędkowanie – przechodziliśmy przez pozycję zaznaczoną na norweskiej mapie przez znanego polarnika profesora Piotra Głowackiego gdzie „biorą”dorodne dorsze - plon połowu znakomicie uzupełnił naszą dietę;
4 lipca  - o godz. 08:06  zacumowano prawą burtą do nabrzeża środkowego w Longyearbyen. Część załogi i studentów udała się na ląd - zwiedzanie stolicy Svalbardu;
5 lipca - godz. 00.18  kotwiczymy na redzie Kaffioyra. Załoga stała i studenci przewozili pontonem na brzeg ładunek przeznaczony dla stacji. I znowu wzorowe  zaangażowanie zarówno załogi jak i studentów, za co im jako kapitan bardzo dziękuję. Pod wieczór zostaliśmy zmuszeni wybrać kotwicę  - silny wiatr 7-8⁰B, duża fala z kierunku SE, zmieniamy pozycję celem bezpiecznego przyjęcia pontonu z załogą wysłaną na stację. O godzinie 19:00 podeszliśmy pod lodowiec Hansa w zatoce Siedleckivika i o godz. 19.45 ponton już przy burcie - załoga bezpiecznie weszła na statek. O godzinie 21:12 ponownie zakotwiczyliśmy w Zatoce Białego Niedżwiedzia (Isbjørnhamna) w Hornsundzie.

Odnośnie warunków lodowych w obecnym rejsie: napotkano jedynie odłamki z cielących się lodowców (szczególnie Lodowca Hansa ), tak zwane „growlersy”. Były one zauważalne we Fiordzie Hornsund. Nie stanowiły przeszkody w operacjach ładunkowych.  

Podróż w milach morskich: Gdynia - reda Kopenhagi 282 Mm; reda Kopenhagi – Hornsund 1504 Mm; Hornsund – Longyearbyen 144 Mm; Longyearbyen – Kaffioyra 71 Mm; Kaffioyra – Hornsund 123 Mm + 7 Mm (zmiana pozycji kotwiczenia); Hornsund – Gdynia 1794 Mm.
W sumie przebyto w podróży 3925 Mm.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.