NAVDEC jest opracowanym na Wydziale Nawigacyjnym AM w Szczecinie i wdrażanym przez spółkę Sup4Nav systemem wspomagania decyzji w rozwiązywaniu sytuacji kolizyjnych na morzu.
System pobiera i analizuje na bieżąco dane z zainstalowanych na statkach i jachtach urządzeń i systemów nawigacyjnych (m.in. GPS, AIS, ECDIS). W oparciu o te informacje przeprowadza analizę i ocenę sytuacji. Uwzględnia przy tym Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. W razie niebezpieczeństwa, szybko i skutecznie wypracowuje zalecane i dopuszczalne propozycje manewrów. Rozwiązuje sytuacje kolizyjne z wybranym obiektem (statkiem) lub wszystkimi obiektami na wskazanym obszarze.
W chwili obecnej NAVDEC zainstalowany jest na 12 statkach różnych typów, u pięciu armatorów: Unity Line, Polska Żegluga Morska, Euroafrica Star Reefers, Unibaltic.
System funkcjonuje m.in. na goszczącym niedawno w Szczecinie promie m/f „Wolin”, jednej z pierwszych jednostek, na których go zastosowano.
Przypominjmy, że spółka Sup4Nav, czyli zespół pracowników Akademii Morskiej w Szczecinie, otrzymała drugą nagrodę w konkursie Galileo Masters za stowrzenie systemu NAVDEC. Projekt zajął także drugie miejsce w ogólnoeuropejskiej kategorii University Challenge (wśród ponad 400 aplikacji zgłoszonych z 26 krajów).
- Tak wysokie miejsca w obydwu kategoriach to dla nas olbrzymie wyróżnienie oraz potwierdzenie, że kierunek naszych działań jest słuszny – komentował wówczas Piotr Wołejsza, prezes zarządu Sup4Nav. - Logotypy konkursu możemy wykorzystywać w promocji produktu. Są one dla nas niezwykle cenne - logo europejskiego konkursu zdecydowanie pomaga otworzyć drzwi do potencjalnych klientów. Wyróżnienie traktujemy przede wszystkim w kategorii prestiżowej.
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów