W dniach 10-11 czerwca w Sopocie odbędzie się druga edycja Kongresu Polskie Porty 2030. Ogólnopolska konferencja skoncentrowana na sektorze portów i terminali, transporcie i logistyce morskiej, bezpieczeństwie, budownictwie i energetyce morskiej na stałe weszła do kalendarza branży i po raz kolejny będzie jednym z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w regionie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest Partnerem Strategicznym wydarzenia. Rejestracja:https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracjaWięcej: https://gospodarkamorska.pl/andrzej-bojanowski-prezes-mtg-zaprasza-na-kongres-polskie-porty-2030-78019 Kongres Polskie Porty 2030 10-11 czerwca Radisson Blu Sopot ul. Bitwy pod Płowcami 54 58 732 12 60 | [email protected] kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl
W ciągu ostatnich lat, wraz z rozwojem całej gospodarki, postępuje również rozwój gospodarki morskiej. Dynamicznie wzrastają przeładunki w polskich portach oraz umacnia się pozycja polskich stoczni. Jednak, nadal słabym punktem gospodarki morskiej pozostaje żegluga pod narodową banderą.
W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaprasza na II Kongres Polskie Porty 2030, który odbędzie się 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie. Link do rejestracji online: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Patronem honorowym wydarzenia jest Ministerstwo Infrastruktury. Pierwsza edycja Kongresu okazała się wielkim sukcesem i jedną z największych imprez gospodarczych w regionie. Zgromadziła ponad 500 uczestników oraz ponad 70 prelegentów. W tym roku zainteresowanie konferencją jest jeszcze większe. Spotkajmy się w Sopocie !
Tegoroczna konferencja Transport Week poruszała trzy ważne zagadnienia dla całej branży portowej – kierunek jej rozwoju, zmieniany ostatnio co chwilę przez sytuację rynkową i geopolityczną, kwestie bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery cyfrowej oraz offshore wind, który stał się na Bałtyku jednym z podstawowych kół zamachowych dla całej branży morskiej.
W poniedziałek w Sopocie rozpoczęła się konferencja Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie. Wydarzenie poświęcone jest w dużej mierze często pomijanemu aspektowi rozwoju branży – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym.
Dziś w Kapitanacie Portu Gdańsk odbyła się konferencja podsumowująca projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Wewnętrznym.
Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
21 i 22 listopada w Warszawie spotkali się kluczowi gracze sektora offshore wind. Zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) Konferencja Offshore Wind Poland, już po raz czwarty, zgromadziła inwestorów, wykonawców, usługodawców, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych oraz decydentów politycznych. Podczas wydarzenia przedstawiono konkretne kroki, jakie należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał wiatru na Bałtyku.
W Kapitanacie Portu Północnego odbyła się dziś konferencja prasowa w sprawie współpracy między Gaz-Systemem, Urzędem Morskim w Gdyni i Portem Gdańsk przy budowie terminala gazowego FSRU.
Podczas poniedziałkowej konferencji, która skupiała się na zakończeniu procedury przyznawania nowych koncesji na budowę morskich farm wiatrowych na Bałtyku, przedstawiono szeroki wachlarz nowych informacji związanych z rozwojem polskiego sektora offshore.
Wciąż nie cichą echa po międzynarodowej Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies. Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej już po raz 12. udowodniło, że to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu eventów związanych z rozwojem gospodarczym sektora MEW w naszym regionie.
Konferencja Rejs z GospodarkaMorska.pl już za nami. Po raz trzeci reprezentanci branży morskiej popłynęli wspólnie promem Nova Star, by rozmawiać o problemach, jakie spotykają sektor, ale też o ich rozwiązaniach.
Już w przyszłym tygodniu po raz dwunasty Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej (PTMEW) zgromadzi przedstawicieli przemysłu offshore wind z całej Europy w Gdyni – sercu bałtyckiej gospodarki morskiej. Konferencja Offshore Wind – Logistics & Supplies stała się nieodłącznym punktem w kalendarzu wydarzeń związanych z rozwojem sektora MEW w naszym regionie.
Niemal 2 tys. uczestników, 3 dni merytorycznych paneli, prezentacji, dyskusji i kuluarowych rozmów. Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej to niezwykłe wydarzenie, które od 19 lat przyciąga przedstawicieli firm i instytucji związanych zarówno z energetyką wiatrową lądową, jak i morską. Jako partner medialny mieliśmy przyjemność przeprowadzić wiele wywiadów z kluczowymi graczami w branży. To jest spotkanie, na którym trzeba być – podkreślali nasi rozmówcy.
W dniach 1-2 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się pierwsza ogólnopolska konferencja w całości skoncentrowana na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Ponad 300 uczestników, ponad 50 ekspertów, 10 paneli tematycznych, prezentacje, wykłady, obecność przedstawicieli najważniejszych firm i instytucji. Spotkajmy się i dyskutujmy o przyszłości oraz kierunkach rozwoju polskich portów.
Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
W ubiegłym tygodniu, 6 i 7 marca, w Sopocie miała miejsce pierwsza w Polsce konferencja poświęcona finansowaniu i zarządzaniu ryzykiem w sektorze morskich farm wiatrowych. Gospodarzem wydarzenia była Grupa MJM Holdings specjalizująca się w ubezpieczeniach dedykowanych branży OZE. Patronat medialny nad eventem objął portal GospodarkaMorska.pl.
W ostatni piątek lutego w Sopocie odbyła się ekspercka konferencja Ukierunkowany połów danych, podczas której podsumowano wyniki projektu Platforma transferu wiedzy FindFISH.
W poniedziałek 23 stycznia godzinie 12:00 w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury rozpoczęła się konferencja, na której przedstawione zostały wyniki przeładunkowe polskich portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa - Portu Gdańsk, Portu Szczecin-Świnoujście i Portu Gdynia.
Konferencja Offshore Wind Poland 2022 przyniosła ożywione rozmowy m.in. na temat kolejnych faz realizacji morskiej energetyki wiatrowej na polskich wodach Bałtyku. Prezes zarządu spółki PGE Baltica Dariusz Lociński podkreślał, że warto także wciąż rozmawiać o problemach, z jakimi borykają się inwestycje pierwszej fazy.
12 i 13 października w sali Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni spotkali się reprezentanci polskiego przemysłu, by podczas tegorocznej edycji Konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG wspólnie zastanawiać się, jak nadążyć za innymi i w rzeczywisty sposób rozpocząć transformację energetyczną kraju przy pomocy LNG i bioLNG.
Rozmowy o „zielonej" energii, budowie offshore na Bałtyku i udziale polskiego local content, współpracy stoczni i armatorów, a także o finansowaniu branży morskiej, były częścią drugiego Rejsu z GospodarkaMorska.pl, który odbył się na promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Częścią konferencji na morzu stało się wręczenie Latarni Gospodarki Morskiej firmom, które internauci docenili za osiągnięcia w branży. Podczas trzydniowego wydarzenia nie zabrakło dostojnych jubileuszów: 70-lecia MSR „Gryfia" ze Szczecina i Famoru z Bydgoszczy. W naszym rejsie udział wzięło blisko 150 osób. Do zobaczenia za rok!
Tegoroczna edycja konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG zatytułowana została „Technologie LNG i bioLNG filarami dekarbonizacji w transporcie towarowym”. Wydarzenie odbędzie się 12-13 października 2022.
W Ratuszu Staromiejskim w Elblągu reprezentanci samorządu i branży morskiej dyskutowali na temat możliwości, jakie otwierają się przed Portem Elbląg i samym miastem w związku z realizacją toru wodnego przez Mierzeję Wiślaną.
W miniony czwartek na Politechnice Gdańskiej odbyła się konferencja Baltic Windustry z udziałem przedstawicieli najważniejszych podmiotów branży morskiej energetyki wiatrowej. W jednym miejscu spotkali się deweloperzy, eksperci i naukowcy.
Po trzech latach międzynarodowa konferencja Baltic Ports Conference powróciła do klasycznej formuły. Tym razem impreza, na której pojawili się przedstawiciele większości portów o znaczeniu regionalnym na Bałtyku, odbyła się w Porcie Gdynia.
22 czerwca w Warszawie, już po raz siódmy odbyła się konferencja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Organizatorami wydarzenia jest Akademia Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza odbyła się pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Jednodniowa konferencja poświęcona wyzwaniom z jakimi mierzy się Polska w dziedzinie szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego zgromadziła wielu ekspertów, decydentów oraz uczestników. GospodarkaMorska.pl objęła patronat medialny nad wydarzeniem.
Blisko 1500 uczestników, trzy dni paneli, wystąpień, dyskusji i rozmów w kuluarach. Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej to wydarzenie, na którym trzeba być – powtarzali przedstawiciele firm i instytucji związanych zarówno z lądową, jak i morską energetyką wiatrową. Jako partner medialny, przeprowadziliśmy dla Państwa kilkanaście rozmów z ekspertami i ekspertkami wszystkich elementów sektora offshore wind.
Konferencja poświęcona projektowi hubu wodorowego w Porcie Gdynia zgromadziła przedstawicieli terminali, firm i urzędników. Rozmawiali oni o tym, jak taki hub w regionie miałby wyglądać, oraz jakie wiążą z nim nadzieje.
Konferencja „Bałtyku, Oddychaj! - porozmawiajmy o polskim rynku offshore” zgromadziła naukowców, świat biznesu, przedstawicieli spółek skarbu państwa budujących farmy na morzu i instytucje zaangażowane w proces oczyszczania Morza Bałtyckiego z niewybuchów.
W poniedziałek 24 stycznia w Szczecinie na konferencji „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego” zebrali się reprezentanci gospodarki morskiej, szczególnie Pomorza Zachodniego. Ważnym tematem podczas dyskusji były kwestie dotyczące nowych promów dla polskich armatorów.
W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowują wyniki za 2021 rok. W konferencji udział biorą ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski wraz z prezesami portów morskich: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście.
Pierwszy Rejs z GospodarkaMorska.pl przeszedł do historii. W spotkaniu branży, któremu towarzyszyły emocjonujące debaty nie byłoby nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że toczyło się na... promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Konferencja na morzu miała miejsce w dniach 25-27 października i rozpoczęła się po wypłynięciu z Terminala Promowego Westerplatte Portu Gdańsk do szwedzkiego Nynäshamn.
2020 był rokiem ogromnych wyzwań, jednak pomimo światowego spowolnienia gospodarczego wynikającego z pandemii, okazał się być rekordowy dla Portu Gdynia. Tempo inwestycji nie zwolniło, zapadły kluczowe decyzje dla dalszego rozwoju portu oraz osiągnięto rekordowy wynik przeładunków, dając wzrost o 2,9% w porównaniu do poprzedniego roku bez pandemii.
Rankiem 10 września 2020 r. do Portu Gdańsk zawitał pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Standardowo sezon wycieczkowców w porcie trwa od kwietnia do października, a po bieżącym roku spodziewano się rekordowej liczby zawinięć. Pandemia koronawirusa jednak zmieniła nieco plany. Z planowanych 84 jednostek, dziś wpłynęła pierwsza.
Drugiego dnia III edycji Forum Wizja Rozwoju, odbywającego się na terenie Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, zorganizowana została konferencja i debata dotycząca Portu Zewnętrznego w Gdyni. Niezależni eksperci ocenili efektywność inwestycji a władze ZMPG poinformowały, iż już na przełomie września i października tego roku wystąpią o pozwolenie środowiskowe na budowę.
Port w Gdyni zarobił w ub. r. 54 mln zł netto, przy przychodach sięgających 237 mln zł - wynika ze wstępnych danych finansowych, o których poinformowali w środę przedstawiciele spółki podczas konferencji wynikowej. Dodali, że w tym czasie w porcie przeładowano 24 mln ton towarów.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna sp. z.o.o, PZU LAB SA oraz Polskie Forum Technologii Morskich zorganizowały w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii w Gdyni Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2020.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
W czwartek, 21 listopada odbyło się VIII Seminarium Akademii Offshore. Przedstawiciele wszystkich operujących w Polsce inwestorów, sektora przemysłu i administracji rządowej wysłuchali prezentacji Benjamina Sykes'a, przewodniczącego Offshore Wind Industry Council i zastanawiali się, czy brytyjskie doświadczenia można przenieść na rynek polski.
W dniach 24-25 października w auli Akademii Marynarki Wojennej odbyła się konferencja naukowa zorganizowana przez Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich AMW oraz Wydział Bezpieczeństwa Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowej. Wydarzenie przyciągnęło wielu ekspertów związanych z administracją morską i państwową , zarządców portów, przedstawicieli firm oraz naukowców. Łącznie 13 prelegentów rozważało teoretyczne i praktyczne zagadnienia bezpieczeństwa portów morskich i lotniczych.
Odbywająca się w dniach 22-24 października Baltic Ports&Shipping Conference to największe w regionie Morza Bałtyckiego i cenione na świecie wydarzenie networkingowe zrzeszające przedstawicieli rządów, managerów firm z branży morskiej i logistycznej, zarządców portów, armatorów, firm spedycyjnych i consultingowych.
W dniach 16-17 października 2019 r. w Hotelu Courtyard by Marriott Waterfront odbyła Międzynarodowa Konferencja „Offshore Wind – Logistics & Supplies”. To jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone w całości przemysłowi związanemu z sektorem morskiej energetyki wiatrowej.
W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.
W najbliższej przyszłości, morska energetyka wiatrowa ma stać motorem napędzającym polską gospodarkę. Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku (PEP 2040), do 2027 roku w naszym kraju mają powstać pierwsze inwestycje offshorowe, a do 2040 roku w morskich farmach wiatrowych ma być zainstalowanych 10 GW. O planowanej przez Ministerstwo Energii ustawie o morskiej energetyce wiatrowej, przygotowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dla polskich obszarów morskich i łańcuchu dostaw rozmawiano podczas Konferencji Offshore Wind, która odbyła się w dniach 30.09-1.10 w Warszawie.
Mikroplastik w środowisku morskim, zatopiona amunicja, biologia morza czy prawne aspekty morskiego planowania przestrzennego. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Konferencji Naukowej Polskich Badaczy Morza, która w środę zakończyła się w Gdyni. Jej podstawowym celem była konsolidacja środowiska polskich badaczy mórz i oceanów reprezentujących wszystkie aspekty badań oceanograficznych.
Dzień z Portem Hamburg w Warszawie. W miniony czwartek jeden z największych portów Europy zorganizował w hotelu Mercure Warszawa Centrum dwa spotkania dla osób na co dzień związanych z transportem morskim. Były to: „Port Hamburg dla Praktyków” oraz tradycyjny Wieczór Portowy Hafenabend. Ten rok przyniósł dla hamburskiego portu przełomowe zmiany.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów wzięło udział w tym roku w 20. Międzynarodowych Targach Morskich i Konferencjach BALTEXPO, które odbyły się w Gdańsku. Jedne uczestniczą w nich od wielu lat, inne zaprezentowały swoją ofertę po raz pierwszy. Przygotowaliśmy podsumowanie targów.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów wzięło udział w tym roku w 20. Międzynarodowych Targach Morskich i Konferencjach BALTEXPO, które odbyły się w Gdańsku. Jedne uczestniczą w nich od wielu lat, inne zaprezentowały swoją ofertę po raz pierwszy. Przygotowaliśmy podsumowanie targów.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów wzięło udział w tym roku w 20. Międzynarodowych Targach Morskich i Konferencjach BALTEXPO, które odbyły się w Gdańsku. Jedne uczestniczą w nich od wielu lat, inne zaprezentowały swoją ofertę po raz pierwszy. Przygotowaliśmy podsumowanie targów.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Aktywizacja portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych – to główny cel międzynarodowego projektu Small Cruise Ships in South Baltic Destinations (JOHANN). Jego uczestnicy gościli w Gdańsku w dniach 26-28 czerwca na seminarium. Jednym z partnerów projektu JOHANN jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
Najnowsze rozwiązania technologiczne, dotychczasowe doświadczenia i wyzwania na przyszłość w branży morskiej i logistycznej. To główne tematy konferencji SeaTech, która we wtorek odbyła się w Gdańsku. Eksperci rozmawiali o przemianach w czterech głównych obszarach: portach, offshore, branży stoczniowej i logistycznej. Autorskie rozwiązania zaprezentowały także startupy z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia 5 kwietnia odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o. Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu.
„Przewóz ładunku drogą morską”. Pod takim tytułem w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego. Jej uczestnicy poruszali zagadnienia m.in. wyzwań międzynarodowego obrotu morskiego oraz prawa ubezpieczeń morskich związanych z morskim przewozem ładunku.
Rozwój gdyńskiego portu, ważne inwestycje drogowe i kolejowe na terenie miasta, a także integracja państw nadbałtyckich oraz powiązanie regionu z siecią korytarzy transportowych w głąb Unii Europejskiej – to założenia, które w najbliższych latach chce realizować Gdynia w ramach zakonczonego właśnie projektu TENTacle. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja podsumowująca program.
Detekcja i monitoring wycieków substancji niebezpiecznych, bezpieczeństwo pożarowe w obszarach zagrożonych wybuchem oraz najnowsze rozwiązania w zakresie wczesnego wykrywania pożarów obiektów przemysłowych. To tylko niektóre zagadnienia poruszane podczas tegorocznej Konferencji STREFY Ex „Bezpieczeństwo pożarowe i wybuchowe – emisja, detekcja i przeciwdziałanie”. Jej jubileuszowa XX edycja odbyła się w Hotelu Hilton w Gdańsku w dniach 3-4 kwietnia 2019 r.
W Porcie Gdynia trwa budowa publicznego terminalu promowego. Będzie nowoczesny, poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków. W piątek w Gdyni odbyła się konferencja, której uczestnicy mogli m.in. szczegółowo poznać zakres planowanej inwestycji.
Pierwsze farmy wiatrowe na Bałtyku są już coraz bliższe. Jesteśmy coraz bliżej tej fazy konstrukcyjnej, już nie planistycznej, nie analitycznej, ale właśnie konstrukcyjnej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej gościł na Polish-British Offshore Wind Supply Chain Forum, które w czwartek odbyło się w Gdyni. Jego uczestnicy m.in. zacieśniali relacje biznesowe pomiędzy firmami z sektora offshore wind, działającymi na rynkach polskim oraz brytyjskim.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z „paliwem przyszłości”. To pierwsze tego typu operacje w Polsce.
Wpływ innowacyjnych procesów na rozwój sektora portowego, cyfryzacja, autonomiczna żegluga i brexit. To tylko niektóre tematy poruszane podczas tegorocznej edycji Transport Week. Trzydniowa konferencja zakończyła się w czwartek w Gdyni.
W Szczecinie odbyła się konferencja "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Motywem przewodnim spotkania była informacja o planowanej integracji Stoczni Remontowej Gryfia z Polską Żeglugą Morską.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
Przed nami jeszcze trochę pracy. Ten rok 2019, ale chciałbym, żeby to była połowa roku 2019, wykorzystamy jeszcze na prace parlamentarne, myślę o specustawie offshorowej – powiedział Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej był obecny w środę w Gdyni na konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies 2018. Ustawa offshorowa ma zagwarantować maksymalnie duży tzw. local content, czyli udział polskich firm w łańcuchu dostaw dla polskich morskich farm wiatrowych.
Branża morsko-logistyczna korzysta na współpracy ze startupami. O światowych trendach technologicznych, m.in. sztucznej inteligencji, robotyce oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości rozmawiali eksperci podczas tegorocznej edycji Venture Day. Konferencja odbyła się we wtorek w Gdańsku w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER.
Wyzwania diagnostyczne branży morskiej to jeden z głównych tematów konferencji Diagnostyka Meteriałów i Urządzeń Technicznych DMIUT 2018, która odbyła się w Gdańsku. W Gdańskim Parku Naukowo-Technicznym eksperci rozmawiali m.in. o nowoczesnej diagnostyce, narzędziach rozwoju i wsparcia oraz o potencjale badań naukowych w tym zakresie. Wydarzenie odbyło się po raz VII.
Robotyzacja procesu produkcyjnego oraz jego inteligentne planowanie za pomocą nowoczesnych narzędzi, które znaczne ułatwiają pracę dzisiejszych przedsiębiorstw okrętowych. To tylko niektóre rozwiązania zaprezentowane podczas konferencji innoSHIP 4.0: #SmartFactory w okrętownictwie, która odbyła się we wtorek w Gdyni. Jej celem było m.in. wprowadzenie do tematyki wytwarzania przyszłości – Smart Factory.
Bałtyckie Targi Militarne – Balt Military Expo – za nami. Trzydniowe wydarzenie zakończyło się w Gdańsku w środę. W tym roku udział w nim wzięło ponad 140 wystawców z 15 krajów, w tym również portal GospodarkaMorska.pl.
W Gdańsku w poniedziałek otwarto 15. Bałtyckie Targi Militarne poświęcone tematyce bezpieczeństwa morskiego, systemom obronnym oraz ratownictwu na morzu i lądzie. Impreza, w której bierze udział ponad 140 wystawców z 15 krajów, potrwa trzy dni.
Jesteśmy w trakcie przygotowywania pierwszej wersji Planu zagospodarowania przestrzennego wraz z Prognozą. Wyłożenie tego nastąpi w czerwcu prawdopodobnie tego roku i konsultacje tej pierwszej wersji – powiedziała w rozmowie w portalem GospodarkaMorska.pl Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. O zasadach morskiego planowania przestrzennego oraz propozycjach i planach dla obszarów morskich w Polsce rozmawiali eksperci podczas Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim. Unijna dyrektywa wymaga, aby państwa członkowskie plany przestrzenne dla obszarów morskich opracowały i wdrożyły do 2021 r.
Podczas briefingu prasowego zorganizowanego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiedziano dwa kwietniowe wydarzenia dotyczące rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Podczas spotkania Minister Marek Gróbarczyk zaprezentował również bieżące działania w obszarze żeglugi śródlądowej oraz plany na przyszłość.
W momencie, kiedy w Polsce pojawiają się duże projekty związane z morską energetyką wiatrową, koncepcją Bramy Północnej, rozbudową Portu Centralnego, Portu Zewnętrznego w Gdyni, tam prac podwodnych będzie dużo, ten przemysł się profesjonalizuje, jakby ze strony zlecających i ze strony firm nurkowych – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Stopierzyński, przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej dla Nurków i współorganizator Konferencji Prace Podwodne 2018, która w czwartek odbyła się w Gdyni. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli przemysłu podwodnego z kraju i ze świata.
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja w tym roku poświęcona była rozwojowi portów w Europie oraz znaczeniu Nowego Jedwabnego Szlaku, oferującego wiele możliwości europejskim firmom. Eksperci rozmawiali m.in. o wpływie tej inicjatywy na sektor logistyki w rejonie Morza Bałtyckiego.
To jest ciekawy okres dla rozwijania pomysłów, szczególnie z zakresu nowych technologii – powiedziała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Małgorzata Zalewska z Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego podczas konferencji Venture Day, która odbyła się w czwartek w Gdańsku. Podkreśliła, że w Porcie Gdańsk firmy mają wiele możliwości działania, uczestnicząc m.in. w seminariach, misjach gospodarczych czy targach w kraju i zagranicą. Specjalnie dla nich powstaje także odpowiednia infrastruktura.
Przewiduje się, że w 2024 r. pierwsza polska morska farma wiatrowa ma zostać oddana do eksploatacji – poinformował dr Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGE, podczas Konferencji Offshore 2017 poświeconej energetyce wiatrowej, która w czwartek zakończyła się w Warszawie. Jak zaznaczył, PGE prowadzi szeroko zakrojone badania dotyczące wdrożenia energii wiatrowej. W 2021 r. powinna ukazać się decyzja środowiskowa jako podstawa wydania pozwolenia na budowę, a wkrótce ruszają badania geologiczne dna Bałtyku. Zmienia się także niekorzystny pogląd na ten sprzyjający farmom.
Budowa morskich farm wiatrowych w Polsce to nie tylko czysta energia, ale także korzyści dla gospodarki – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Mariusz Witoński, prezes Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Jak podkreślił, w roku 2022 będzie można uruchomić pierwsze w naszym kraju elektrownie wiatrowe. O tym, jak to zrobić oraz o zagadnieniach związanych z organizacją polskiego łańcucha dostaw dla projektów morskich farm wiatrowych w Polsce oraz zagranicą rozmawiają eksperci podczas konferencji „Offshore Wind Logistics & Supplies 2017”, która od środy trwa w Gdyni.
Przemysł okrętowy zaczyna się w Polsce liczyć – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zdzisław Rakoczy, prezes firmy Famor, zajmującej się produkcją sprzętu elektrotechnicznego dla okrętownictwa, budownictwa i innych branż. Jego zdaniem świadczy o tym obecność na BALTEXPO przedstawicieli ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Największe w Polsce targi poświęcone gospodarce morskiej zakończyły się w środę. Odwiedziło je ponad 4 000 osób.
Wyprowadzenie towarów z portów bez żeglugi śródlądowej zaczyna być niemożliwe – powiedział Tomasz Sowiński, prezes Związku Miast Nadwiślańskich, podczas IV Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, które odbyło się w środę w Gdańsku i skupione było przede wszystkim wokół tematyki rozwoju miast w kontekście węzłów miejskich oraz dróg wodnych śródlądowych (Rok Wisły) o charakterze samorządowo-eksperckim. Jak podkreślił Sowiński, transport towarów wodnymi drogami śródlądowymi stanowi w Polsce obecnie zaledwie 1 %. Doprowadzenie dróg wodnych do standardów europejskich jest jednym z podstawowych warunków sukcesu Korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Bezpieczeństwo morskie staje przed coraz trudniejszymi zadaniami. O wyzwaniach, planach i zagrożeniach z nim związanych rozmawiali eksperci podczas Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim. Jak poinformował Cezary Łuczywek, szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, liczba wypadków od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie.
Odpowiednio wykształcona kadra niezbędna dla rozwoju nowoczesnej gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. To główne zadanie, jakie stoi przed pracodawcami i osobami odpowiedzialnymi za kształcenie przyszłych pracowników branży stoczniowej. O tym, jak najlepiej je wykonać rozmawiali eksperci związani z gospodarką morską i edukacją podczas zorganizowanej na Politechnice Gdańskiej konferencji „ Kształcenie kadr dla nowoczesnej gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej – wyzwania, bariery, oczekiwania”.
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja poświęcona była zrównoważonemu rozwojowi na Bałtyku i w Europie. Eksperci rozmawiali o przyjaznych środowisku rozwiązaniach w żegludze, portach i logistyce.
Konferencje Mare Forum uznawane są wśród praktyków z branży morskiej za jedne z najbardziej merytorycznych i wpływowych. Począwszy od tego roku regularnie organizowane będą także w Sopocie.
Rozpoczęła się XIV edycja bałtyckich targów militarnych oraz towarzysząca im konferencja NATCON. Tradycyjnie motywem przewodnim imprezy jest Marynarka Wojenna RP, która aktualnie znajduje się w trakcie Planu Modernizacji Technicznej, dotyczy jej także Program Rozwoju Sił Zbrojnych. Wśród wystawców znalazło się łącznie ponad 130 firm z polski i zagranicy.
Wyzwania stojące przed portami, bezpieczeństwo portów i debata nad współpracą nauki z biznesem - to niektóre z tematów poruszane na ósmej konferencji InfoGlobMar 2016.
W dniach 8-10 marca 2016 r. odbyła się 6. edycja międzynarodowej konferencji Transport Week. Tegoroczne wydarzenie miało miejsce w nowym skrzydle Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. W tym roku, oprócz międzynarodowych konferencji, odbyły się również liczne spotkania dla polskiej branży TSL.
- Porty morskie są oknami na świat, mają bezpośredni wpływ na gospodarkę państwa. Ich rozwój jest wynikiem kilkunastu lat pracy ludzi z pasją – przekonywała Dorota Pyć, kierownik katedry prawa morskiego WPiA UG, była minister ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poprzedniego rządu, podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego "Porty morskie - konkurencyjność i innowacje".
Przedstawiciele czterech pomorskich firm - Lotos S.A, Morpol S.A., Sealand Logistic sp.zoo, Pomorska Agencja Celna Mariusz Mandziuk - odebrali z rąk ministra finansów Mateusza Szczurka Certyfikaty Upoważnionego Przedsiębiorcy AEO, przyznane przez Izbę Celną w Gdyni.
W środę, 25 marca br, w sali konferencyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia S. A. miała miejsce konferencja prasowa oraz prezentacja wniosków z wizytacji Komisji Skarbu Państwa Sejmu RP modernizowanych i rozbudowywanych terminali Portu Gdynia.
W dniach 12-14 marca w Szkole Morskiej w Gdyni miała miejsce konferencja Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej.
Sprawdzona formuła spotkania przedstawicieli świata nauki, biznesu i praktyków prawa zainteresowała liczną grupę słuchaczy obecnych na Konferencji Oprawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim.
26 stycznia w siedzibie Zarządziu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja prasowa podsumowująca wyniki portu w 2014 roku. Rekordowy rok 2013 nie był przeszkodą w osiągnięciu jeszcze lepszego wyniku w roku 2014.
W dniu 7 stycznia w siedzibie Zarządu Portu Gdynia odbyła się konferencja Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, Szefa Służby Celnej nadinsp. Jacka Kapicy. Jej tematem było „Zwiększenie konkurencyjności polskich portów. Wdrożenie ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej – odprawy w polskich portach w ciągu 24 godzin”.
Konferencja Gospodarka Morska, jaka miała miejsce podczas Międzynarodowego Forum Gospodarczego Gdynia 2014, zgromadziło łącznie około 600 osób. Przedstawiciele szeroko pojętego przemysłu morskiego.
Organizowana w dniach 29-30 września w Słupskim Inkubatorze Technologicznym Konferencja Offshore - „Rozwój Regionów Nadmorskich”, była najważniejszym wydarzeniem branżowym w Polsce dedykowanym morskiej energetyce wiatrowej w tym roku.
31 lipca 2014r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni odbyła się otwierająca konferencja informacyjna dotycząca projektu pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tego samego dnia podpisana została z firmą Energopol – Szczecin S.A. umowa na prace budowlane, opiewająca na kwotę 73.548.290,00 zł brutto. Prace będą realizowane w latach 2014-2015.
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. uzyskał na 13. Bałtyckich Targach Militarnych BALT-MILITARY-EXPO, trzy nagrody: Wyróżnienie Ministra Obrony Narodowej i Bursztynowy Medalion w konkursie o Grand Prix im. Kontradmirała Xawerego Czernickiego za modułowy lekki trał niekontaktowy oraz Nagrodę Komendanta Głównego Straży Granicznej „Laur Graniczny” za przenośną barierę magnetyczną.
Wręczenie statuetek dla dwóch nowych honorowych ambasadorów Targów - Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka i Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza poprzedziło przecięcie wstęgi otwierające Bałtyckie Targi Militarne BALT-MILITARY-EXPO oraz Międzynarodową Konferencję i Wystawę Ratownictwa Medycznego RESCUE EXPO. W otwarciu uczestniczył także zastępca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Zbigniew Włosowicz.
Globalne trendy w transporcie i logistyce oraz budowa spójnych sieci transportowych wykorzystujących lądowo-morskie łańcuchy transportowe były głównymi tematami tegorocznej, szóstej już Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej InfoGlobMar, której organizatorem jest Instytut Transportu i Handlu Morskiego Uniwersytetu Morskiego.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja podsumowująca miniony rok. Bilans jest co najmniej obiecujący – rekordowa ilość przeładunków i najwięcej podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej.
Rozpoczęła się druga edycja „Konferencji i Targów Offshore" w Sopockim Hotelu Sheraton, która trwać będzie w dniach 2 i 3 października. Portal GospodarkaMorska.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
MAST to konferencja i wystawa dotycząca obrony oraz bezpieczeństwa morskiego. To zrzeszenie żołnierzy i obsługi marynarki wojennej z około 40 krajów, które tym razem gości w AmberExpo.
We wtorek 5 lutego, w siedzibie Zarządu Gdyńskiego Portu Morskiego S.A. odbyła się konferencja podsumowująca wyniki osiągnięte przez spółkę w 2012 roku.