• <

Wynik wyszukiwania - "Franken" - Wiadomości

Zagrożenia z dna Bałtyku przedmiotem obrad komisji sejmowej

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w środę informacje na temat działań podejmowanych w celu przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z zalegania materiałów niebezpiecznych na dnie Morza Bałtyckiego.
24.04.2024

Offshore Wind 2.0. Broń, amunicja, UXO na Bałtyku - czy jest się czego bać?

Co jakiś czas wraca temat niebezpiecznych substancji chemicznych czy broni, jakie zostały zrzucone na dno Bałtyku po II wojnie światowej. Czy te pozostałości stanowią zagrożenie dla projektów offshore i pracowników? Czy poszczególne firmy, projekty, a także administracja są przygotowane na takie ewentualności? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczestnicy panelu dyskusyjnego "Bezpieczeństwo dna morskiego – UXO, wraki, broń chemiczna", odbywającego się w ramach konferencji Offshore Wind 2.0.
21.03.2024

Deutsche Marine otrzymuje drony do prowadzenia podwodnych działań

Siły Marynarki Wojennej Niemiec wzbogacają się o systemy rozpoznawcze dalekiego zasięgu SeaCat. Znajdą się w wyposażeniu niszczycieli min.
24.10.2023

Ćwiczenia zespołu okrętów przeciwminowych NATO z Polakami na czele

Od 6 Stały Zespół Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG1) znajduje się oficjalnie pod polskim dowództwem. Cztery dni później trzy okręty wchodzące w skład PKW Czernicki wyruszyły na półroczną misję w ramach sojuszu. Obok wykonywania zadań statutowych biorą także udział w ćwiczeniach z państwami sojuszniczymi i partnerskimi.
29.07.2023

Ammotrace/Probannt na pokładzie s/y Oceania

Działania mające na celu zapobieganie oraz eliminowanie zagrożeń spowodowanych składowaniem lub występowaniem amunicji w wodach Bałtyku mają długą historię sięgającą bezpośrednio okresu prowadzenia walk w czasie I i II wojny światowej. Polskie ośrodki naukowo-badawcze aktywnie uczestniczą w realizacji tego rodzaju przedsięwzięć. Artykuł jest kontynuacją publikacji zamieszczonej kilka tygodni temu i opisuje prace, które zostały wykonane w ostatnich dniach kwietnia 2023.
22.05.2023

Rozpoczną się prace nad identyfikacją zagrożeń powojennych na Bałtyku

Komisarz UE ds. środowiska przekazał informację, że rozpoczną się prace nad identyfikacją wszystkich zagrożeń powojennych, środowiskowych, szczególnie na Bałtyku – poinformowała w sobotę na antenie telewizji Trwam minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
13.05.2023

Nurkowie z Gdyni zgłębiają tajemnice Frankena [WIDEO]

Nurkowie z gdyńskiego stowarzyszenia Baltictech po 4 latach oczekiwania w końcu zanurkowali na Frankenie.
06.05.2023

Komisja Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej zajmowała się tematem zalegających niebezpiecznych materiałów na dnie Bałtyku

Sejmowa Komisja Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w środę informacje na temat działań podejmowanych w celu przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z zalegania materiałów niebezpiecznych na dnie Morza Bałtyckiego.
25.01.2023

W Brukseli o broni zatopionej w Bałtyku. Technologia do usuwania jest, teraz wszystkie ręce na pokład

Wojenne pozostałości w postaci zatopionej broni i amunicji, ale także wraków statków wypełnionych paliwem i chemikaliami, są coraz większym problemem. Dotyczy on zresztą nie tylko Morza Bałtyckiego, choć siłą rzeczy ten akwen interesuje nas najbardziej. Ranga problemu rośnie z każdym dniem po pierwsze dlatego, że każdy dzień przybliża nas do potencjalnej katastrofy ekologicznej spowodowanej choćby korozją, po drugie dlatego, że coraz bardziej zaawansowane są plany dotyczące rozwoju offshore na Bałtyku.
21.11.2021

MFW: niewybuchy i broń chemiczna na polskich obszarach morskich

„Miejsca zatopienia amunicji chemicznej stanowią trudne do kontrolowania rozproszone punktowe źródła skażeń o nieznanej wielkości. Ponadto mają duże negatywne oddziaływanie na gospodarkę, co powoduje, że Morze Bałtyckie jest mniej bezpieczne i potencjalnie bardziej kosztowne pod kątem inwestycji.”
19.11.2021

Nowy Ład może zablokować rozwój MEW w Polsce na lata [ROZMOWA]

Rozmowa z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem.
15.10.2021

Broń chemiczna i wraki na dnie Bałtyku. Sejmik Województwa Pomorskiego apeluje

Na XXXIII sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego, która odbyła się 31 maja 2021 r. radni przyjęli jednogłośnie apel do władz Unii Europejskiej oraz polskiego rządu w sprawie zagrożenia dla wód Morza Bałtyckiego, jakim jest zatopiona broń chemiczna z czasów II wojny światowej. Chcą aby rozwiązaniem problemu pilnie zajęli się politycy, naukowcy i UE.
31.05.2021

"Tagesspiegel": co się stanie z milionami ton amunicji zatopionej po wojnie?

W Morzu Północnym i Bałtyckim leży około 1,6 mln ton amunicji pozostałej po wojnach światowych. Naukowcy obawiają się poważnych szkód środowiskowych, posłowie dyskutują o możliwości odzyskania "tykających na dnie morza bomb zegarowych" - pisze we wtorek dziennik "Tagesspiegel".
20.04.2021

Czy Morze Bałtyckie wymaga oczyszczenia?

Danych o ilości i jakości materiałów niebezpiecznych zalegających na dnie Bałtyku jest za mało, by móc rzetelnie prognozować skalę zagrożenia – wskazał we wtorek Grzegorz Witkowski.
23.02.2021

Wraki statków z czasów wojny na dnie Bałtyku to tykająca bomba ekologiczna

Europoseł PiS Kosma Złotowski alarmuje, że wraki niemieckich statków z czasów II wojny światowej rdzewiejące na dnie Morza Bałtyckiego to bomba ekologiczna z zapalnikiem czasowym. Polityk postuluje podjęcie zdecydowanych działań, których celem będzie zażegnanie niebezpieczeństwa.
10.02.2021

Niemieckie wraki z II wojny światowej na dnie Bałtyku. Jest komentarz MSZ RFN

Rząd federalny zdaje sobie sprawę z problemu zanieczyszczenia ekosystemów morskich m.in. przez wraki statków z II wojny światowej" - odpowiedziało PAP niemieckie MSZ na pytanie, czy podejmie się oczyszczania polskiego morza z zagrażających bezpieczeństwu niemieckich wraków wojennych. Chodzi tu o statki jak np. rdzewiejący w wodzie Franken, czyli niemiecki tankowiec pełen paliwa.
29.01.2021

Międzynarodowa konferencja: Niebezpieczne Wraki Vol. 2

W czwartek, 28 stycznia 2021 roku odbędzie się Międzynarodowa Konferencja: Niebezpieczne Wraki Vol. 2. To już drugie takie wydarzenie zorganizowane przez Fundację MARE, którego tematem będzie problem zalegających na dnie mórz i oceanów wraków statków oraz zatopionych wraz z nimi niebezpiecznych ładunków. W tym roku głównym powodem zorganizowania konferencji jest publikacja „Ogólnej Metodyki Oczyszczania Bałtyckich Wraków z Paliwa”, której autorem jest dr inż. Benedykt Hac, a współautorką, Olga Sarna z MARE. Dokument ten został st
25.01.2021

Apel do premiera w sprawie materiałów niebezpiecznych na dnie Bałtyku

Samorządowcy z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot i delegaci Związku Miast i Gmin Morskich wystosowali w czwartek apel do premiera Mateusza Morawieckiego o podjęcie pilnych działań w sprawie pozostałości wojennych zalegających w wodach Bałtyku.
10.12.2020

Raport NIK krytycznie o organach państwa ws. materiałów niebezpiecznych na dnie Bałtyku

Administracja morska oraz ochrony środowiska nie rozpoznaje zagrożeń, ale też nie szacuje ryzyka związanego z zaleganiem na dnie Morza Bałtyckiego wraków oraz broni chemicznej z czasów II wojny światowej - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
17.11.2020

Niebezpieczne wraki w polskich wodach Bałtyku. Co dalej po kontroli NIKu?

30 maja 2020 roku Najwyższa Izba Kontroli (NIK) wydała raport pokontrolny dot. „Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z zalegania materiałów niebezpiecznych na dnie Morza Bałtyckiego”. Kontrola NIKu podjęta została po wydaniu przez Fundację MARE oraz Instytut Morski w Gdańsku raportu dot. wraku T/S Franken i została przeprowadzona w 2019 roku.
22.09.2020

NIK negatywnie o administracji ws. materiałów niebezpiecznych na dnie Bałtyku

Organy administracji morskiej i ochrony środowiska nie podjęły działań, by zapobiegać zagrożeniom stwarzanym przez materiały niebezpieczne, zalegające na dnie Bałtyku – stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli.
17.09.2020

Ceny ropy w USA wahają się; napięcia USA-Chiny i obawy o odbicie w USA w tle

Ropa na amerykańskiej giełdzie paliw drożeje. Analitycy oceniają, że dla rynków duże znaczenie może mieć ustabilizowanie sytuacji w gospodarce USA oraz deeskalacja napięć na linii Waszyngton-Pekin.
24.07.2020

Tykające bomby na dnie Bałtyku

Zarówno administracja morska jak i ochrony środowiska nie rozpoznawały zagrożeń wynikających z zalegania w zatopionych na dnie Bałtyku wrakach ropopochodnego paliwa i broni chemicznej. Nie szacowały też ryzyka z nimi związanego i skutecznie nie przeciwdziałały rozpoznanym i zlokalizowanym zagrożeniom. Może to doprowadzić do katastrofy ekologicznej na niespotykaną skalę. Największe zagrożenie stanowią pochodzące z okresu II wojny światowej Stuttgart i Franken. Z pierwszego już wydobywa się paliwo, drugi, z powodu korozji może się
30.05.2020

Banaś pisze do premiera: „Grozi nam potężna katastrofa ekologiczna”

Jak dowiedział się reporter RMF FM, do kancelarii premiera trafiło pismo podpisane przez prezesa NIK, Mariana Banasia. Zawarte są w nim ostrzeżenia dotyczące "potężnej katastrofy ekologicznej, która może objąć swym zasięgiem cały polski Bałtyk i na co najmniej 100 lat całkowicie zniszczyć życie w morzu".
19.12.2019

Trotyl i broń chemiczna na dnie Bałtyku. Sztuczna inteligencja pomoże naukowcom oszacować zagrożenie

Naukowcy szacują, że na dnie Bałtyku zalega od 50 do 100 tys. ton broni chemicznej i jeszcze więcej toksycznej broni konwencjonalnej. Znajdują się we wrakach z okresu II wojny światowej albo zostały zatopione po jej zakończeniu. Według NIK tylko w Zatoce Gdańskiej zidentyfikowano dotąd około 100 takich okrętów. Naukowcy z Polski i kilku innych państw, m.in. Niemiec, Szwecji, Finlandii i Litwy prowadzą współfinansowany ze środków europejskich projekt Daimon, który pozwoli oszacować związane z tym ryzyko. Od września pomoże
25.10.2019

Starania o przywrócenie do nurkowania wraku Franken

Gdyńskie Stowarzyszenie Baltictech, jako przedstawiciel całego środowiska nurkowego stara się o przywrócenie do nurkowania wraku statku morskiego „Franken”. Zainteresowanie nurków tym wrakiem jest spore, w niespełna tydzień od założenia oficjalnej petycji ponad 700 osób złożyło swój podpis w sprawie otwarcia „Frankena” dla nurków. W związku z tak dużym zainteresowaniem tematem Stowarzyszenie Baltictech, któremu przewodniczy Tomasz Stachura, postanowiło złożyć na ręce Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni dokument z załączony
18.09.2019

Bałtyk dla wszystkich, czyli co dalej z problemem wraków zalegających w Bałtyku?

Jakie zagrożenie stanowią wraki spoczywających na dnie Morza Bałtyckiego? Jakie mogą być potencjalne skutki wycieku paliwa i sposoby na poradzenie sobie z problemem FRANKENA oraz innych podobnych mu wraków? Na te i inne pytania odpowiada grono międzynarodowych ekspertów w ramach działań realizowanych we współpracy z Fundacją MARE i Instytutem Morskim w Gdańsku.
24.05.2019

Gróbarczyk: nagłe ogłoszenie kontroli NIK ws. wraków na dnie Bałtyku to wzbudzanie paniki

Nagłe ogłoszenie przez NIK kontroli ws. wraków na dnie Bałtyku to nieuzasadnione wzbudzanie paniki - uważa minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dodano, że ministerstwo deklaruje chęć jak najdalszej współpracy z NIK.
08.04.2019

NIK: Kontrola wykaże, czy wody i dno Bałtyku są bezpieczne

Kontrola NIK wykaże, czy wody i dno Bałtyku są bezpieczne - poinformowała Izba. Dodała, że kontrola jest efektem sygnałów, że na dnie Bałtyku spoczywają bomby ekologiczne. Szef MGMiŻŚ Marek Gróbarczyk zapewnia, że nie ma bezpośredniego zagrożenia dot. wycieku paliwa z wraku w Bałtyku.
05.04.2019

Gróbarczyk: Nie ma bezpośredniego zagrożenia dot. wycieku paliwa z wraku w Bałtyku

Nie ma bezpośredniego zagrożenia wyciekiem paliwa z zatopionego wraku tankowca Franken na dnie Bałtyku - mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk odnosząc się do zapowiadanej przez NIK kontroli służb zajmujących się niebezpiecznymi substancjami zalegającymi w morzu.
05.04.2019

„Franken” – zagrożenia i stan faktyczny

Urząd Morski w Gdyni prowadzi intensywne działania w celu rozeznania rzeczywistej sytuacji ekologicznej wraku niemieckiego statku z okresu II Wojny Światowej o nazwie „Franken”. Powołany w 2018 r. przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zespół zajmuje się gromadzeniem informacji w tym zakresie. Kolejne spotkanie zespołu powinno odbyć się jeszcze w kwietniu b.r. i jego celem będzie ostateczne sformułowaniem rekomendacji do dalszego postępowania z wrakiem i potencjalnym zagrożeniem dla środowiska morskiego. Wszystk
04.04.2019

NIK skontroluje działalność służb zajmujących się niebezpiecznymi substancjami zalegającymi w Bałtyku

W kwietniu NIK rozpocznie kontrolę służb monitorujących zagrożenia ekologiczne w Batyku. Związane są one z paliwami w zatopionych wrakach i bronią chemiczną z drugiej wojny światowej - poinformowała izba w poniedziałek na swojej stronie internetowej.
01.04.2019

Bałtyk: morze problemów! (wideo)

99,7% powierzchni Polski leży w zlewisku Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że każdy z nas, często nie zdając sobie z tego sprawy, ma wpływ na stan Bałtyku. Nasze morze boryka się z wieloma problemami!
22.03.2019

Paliwo z wraków na dnie Bałtyku to tykająca bomba. Jego wyciek do morza doprowadziłby do katastrofy ekologicznej i ekonomicznej

Blisko setka z zalegających na dnie Bałtyku wraków statków może być niebezpieczna dla środowiska. To bomba ekologiczna z opóźnionym zapłonem – przekonują eksperci. Niebezpieczny jest zwłaszcza wrak zatopionego podczas II wojny światowej tankowca „Franken”. Może tam znajdować się do 1,5 mln litrów paliwa, które na skutek postępującej korozji mogą się przedostać do wody. Koszt operacji oczyszczenia wraku jest szacowany na 6–20 mln euro, jednak skutki dla środowiska i całej gospodarki w przypadku wycieku mogą być znacznie pow
05.03.2019

Wraki na dnie Bałtyku stanowią potencjalne zagrożenie dla środowiska

Nawet sto wraków zalegających na dnie Bałtyku może być potencjalnie niebezpiecznych dla środowiska. Kilkadziesiąt z nich, m.in. tankowiec Franken, może się znajdować w polskiej strefie Bałtyku - alarmują naukowcy i działacze ekologiczni.
27.02.2019

Międzynarodowa Konferencja Wraki Bałtyku (wideo)

To już ostatnia szansa na rejestrację. 27 lutego w Warszawie odbędzie się Międzynarodowa Konferencja Wraki Bałtyku. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem paliwa zalegającego w bałtyckich wrakach oraz rozpoczęcie międzynarodowej i interdyscyplinarnej dyskusji w poszukiwania rozwiązana jednego z najpilniejszych problemów związanych z wrakami w Bałtyku.
07.02.2019

Usuńcie Frankena z dna Bałtyku. Ponad 25 tysięcy głosów poparcia dla apelu w sprawie niemieckiego wraku

Fundacja Mare, która przygotowała raport „Wstępny plan oczyszczania wraku t/s Franken", od 3 lipca 2018 r. zbiera podpisy pod listem poparcia. Potrzebne są pieniądze na oczyszczenie niemieckiego wraku z czasów II wojny światowej, w którym może znajdować się nawet 1,5 mln litrów paliwa. Z raportu wynika, że jego wyciek może spowodować katastrofę ekologiczną Zatoki Gdańskiej. Akcję wsparło już ponad 25 tys. internautów.
03.09.2018

Szanse na oczyszczenie wraku Frankena coraz większe

Tysiące podpisów pod apelem poparcia, artykuły prasowe, materiały wideo i zainteresowanie problemem ogromnej ilości Polaków. Efekty kampanii Fundacji Mare – „Zatrzymaj wyciek ropy, ratuj Bałtyk!” zataczają coraz szersze kręgi. W ciągu półtora miesiąca od startu działań pod apelem o sfinansowanie oczyszczania wraku Frankena na stronie www.fundacjamare.pl podpisało się ponad 23 tysiące osób, a problemem na dnie Zatoki Gdańskiej zainteresował się polski rząd!
21.08.2018

Franken czy Frankenstein? - felieton Marka Błusia

Zewsząd słychać, że na wczasowiczów czyha wrak zatopionego w 1945 roku na Zatoce Gdańskiej zaopatrzeniowca Krigsmarine Franken. Lada moment ma on wypuścić paliwo ze swoich zbiorników, oczywiście prosto na plaże. Informacje na ten temat podawane są w charakterze pewników. Ponieważ trudno dyskutować z teorią opartą na wątłych poszlakach spiętych emocjami, proponuję dwa przykłady, w których jest spora doza podobieństw do casusu Frankena.
07.08.2018

Gróbarczyk: wrak tankowca Franken jest monitorowany, nie ma zagrożenia

Leżący na dnie Zatoki Gdańskiej wrak tankowca Franken jest monitorowany, nie ma żadnego zagrożenia - zapewnił we wtorek w radiowej Trójce minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
07.08.2018

Specjalny zespół wypracuje plan działań dot. zabezpieczenia wraku t/s FRANKEN

Na spotkaniu w gmachu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w czwartek zapowiedziano powołanie zespołu, który wypracuje plan działań dotyczących zabezpieczenia wraku niemieckiego tankowca t/s FRANKEN zatopionego w rejonie Zatoki Gdańskiej podczas II Wojny Światowej.
20.07.2018

Nie czekajmy na katastrofę, działajmy już teraz! Marszałek Struk apeluje do ministra Gróbarczyka w sprawie tankowca Franken

Do wód Zatoki Gdańskiej może wypłynąć nawet 1,5 mln litrów paliwa. Zdaniem specjalistów katastrofa, która stwarza realne zagrożenie nie tylko dla bałtyckiego ekosystemu, ale też dla ludzi, jest kwestią czasu. Marszałek Struk apeluje o pilne podjęcie działań do ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka.
12.07.2018

Niebezpieczny wrak na dnie Zatoki Gdańskiej. Może wyciec z niego nawet 1,5 mln l paliwa (foto, wideo)

Tykająca bomba na dnie Zatoki Gdańskiej. Mowa o zatopionym w 1945 r. tankowcu Franken, na pokładzie którego znajduje się nawet 1,5 mln l różnego rodzaju paliwa. Jego nagły i niekontrolowany wyciek może nastąpić w każdej chwili. Zdaniem ekspertów, grozi nam ekologiczna katastrofa.
03.07.2018

Dwa pływające doki dotarły do Damen Shiprepair Curaçao (foto, wideo)

Po 26-dniowym rejsie przez Północny Atlantyk, dwa pływające doki dotarły do ​​Damen Shiprepair Curaçao (DSCu) na południowych Karaibach. Doki zostały dostarczone przez ciężarowca Xin Guang Hua pływającego pod banderą Hong Kongu.
07.05.2018

Niemcy widzą przyszłość w żegludze śródlądowej

HHLA, niemiecka spółka zależna od CTD Container-Transport-Dienst, która prowadzi znaczną część transferów kontenerowych między różnymi terminalami i składami w porcie w Hamburgu, coraz częściej korzysta ze statków żeglugi śródlądowej. W maju 2017 r. przewiozła w ten sposób 1 058 ze swoich 14 469 kontenerów.
25.08.2017

Nowy Dowódca okrętu hydrograficznego ORP Arctowski

Zgodnie z marynarską tradycją i ceremoniałem w trakcie pobytu na morzu okrętu hydrograficznego ORP Arctowski, odbyła się uroczystość przekazania dowodzenia nd jednostką.
21.12.2016

Pijany kapitan nieźle narozrabiał

Kapitan, który uziemił 105-metrową jednostkę Elsava, miał 1,5 promila alkoholu we krwi. Do incydentu doszło na niemieckiej rzece Main.
27.02.2016

Nie znaleziono ciał nurków, którzy zaginęli przy wraku Franken

Marynarka Wojenna zakończyła pierwszy etap poszukiwań ciał nurków, którzy zaginęli podczas eksploracji niemieckiego tankowca Franken. Przez pięć dni nie znaleziono nawet po nich śladu. O dalszych poszukiwaniach zadecyduje teraz prokuratura.
08.07.2015

Dwóch nurków zaginęło w Zatoce Gdańskiej. Akcja poszukiwawcza już zawieszona

Na nic zdały się poszukiwania dwóch nurków, którzy wczoraj w godzinach popołudniowych zaginęli w Zatoce Gdańskiej podczas eksplorowania wraku tankowca Franken.
29.06.2015

Dziękujemy za wysłane grafiki.