• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Huti zaatakowali zły statek bo korzystają z nieaktualnych informacji?

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Huti zaatakowali zły statek bo korzystają z nieaktualnych informacji?

Partnerzy portalu

Fot. Dragec / VesselFinder.com

W niedzielę rebelianci Huti wystrzelili z terenu Jemenu drony w kierunku statków handlowych. Jedną z zaatakowanych jednostek był kontenerowiec Number 9. Huti atakują w statki powiązane z firmami z Izraela, jednak tym razem najwyraźniej bazowali na nieaktualnych informacjach sprzed dwóch lat, bo Number 9 zmienił operatora w 2021 roku.

Atak na Number 9 (oraz zaatakowane w tym samym czasie statki Unity Explorer i AOM Sophie II) to efekt solidaryzowania się Huti z walczącym przeciwko Izraelowi Hamasem w Strefie Gazy. Jemeńscy rebelianci wzięli na cel przepływające w okolicy statki powiązane z przedsiębiorstwami z Izraela, czego pierwszą ofiarą padł porwany samochodowiec Galaxy Leader. Sęk w tym, że Number 9 od 2021 roku nie jest już własnością izraelskiej spółki.

Jak donosi TradeWinds, operatorem statku jest Orient Overseas Container Line (OOCL) z Hongkongu. Jednostka rzeczywiście pływała w barwach izraelskich linii Zim, ale operator miał się zmienić jeszcze w listopadzie 2021 roku. Taką informację podała zajmująca się bezpieczeństwem morskim agencja Ambrey Analytics, bazując na danych pozyskanych od OOCL. Choć to zaskakujące, to wskazuje, że informacje Huti dotyczące statku są przeterminowane o co najmniej 25 miesięcy.

Informacje przekazane przez Ambrey stanowią kontynuację wcześniejszych podejrzeń agencji, która donosiła, że atak mógł być efektem „pomylenia tożsamości” ze względu na brak widocznych powiązań Number 9 z Izraelem. Tymczasem nawet sami Huti twierdzą, że kontenerowiec takowe powiązania miał. Według Ambrey sam fakt, że Number 9 przepływając w okolicy miał włączony AIS i niczego się nie spodziewał potwierdza, że statek nie był klasyfikowany jako „o podwyższonym ryzyku”.

Statek Number 9 jest własnością Castle Harbor Real Asset Investment i jest zarządzany przez Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM). Jak podaje BSM, w wyniku ataku nikt nie ucierpiał, nie wystąpiły też żadne zanieczyszczenia, a statek jest funkcjonalny.

Number 9 został trafiony podczas fali ataków wymierzonej w niego, a także masowce Unity Explorer i AOM Sophie II. O ile w przypadku tego pierwszego powiązania z Izraelem są znane (jego właścicielem jest brytyjska firma Unity Maritime, należąca do Danny'ego Ungara, syna izraelskiego miliardera Abrahama Ungara), to dostępne informacje nie pokazują takich relacji w przypadku AOM Sophie II (jego właścicielem jest firma z Japonii), choć nie są one wykluczone.



Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.