Podczas konferencji „Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” rozmawialiśmy z Ewą Kruchelską, wiceprzewodniczącą Rady Nadzorczej CRIST, o otoczeniu ekonomicznym i kryteriach bankowalności projektów morskich elektrowni wiatrowych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
We wtorek (10 maja) przy nabrzeżu WOC w Porcie Gdańsk zacumowały dwa drobnicowce: pływający pod duńską banderą Britannia Seaways oraz brytyjski Hurst Point. Do Gdańska dostarczyły duński i brytyjski sprzęt wojskowy, którzy posłuży do ćwiczeń w ramach Defender Europe 2022, których część odbędzie się w Polsce. Operację rozładunku z polskiej strony nadzoruje grupa BLG Logistics.
Przeładunek pojazdów i ciężkiego sprzętu amerykańskiego wojska rozpoczął się w poniedziałkowy (5 lipca) poranek. Na placu Portu Gdańsk są już pierwsze jednostki bojowe US Army. Kolejne pojawią się tam 8 lipca. Misję wsparcia US Army dla Europy pod hasłem Atlantic Resolve nadzoruje z polskiej strony grupa BLG Logistics.
Portowa Straż Pożarna już od 90-ciu lat stoi na straży bezpieczeństwa pożarowego Portu Gdynia. Jednostka, niezależnie od gotowości do podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych, realizuje strategię Zarządu Morskiego Portu Gdynia dotyczącą zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego. Prowadzi działalność prewencyjną polegającą na nadzorze nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz zabezpieczaniu przeładunków materiałów niebezpiecznych.
W połowie września, przy nabrzeżu Nabrzeżu Szczecińskim w gdańskim porcie odbył się rozładunek prawie 400 sztuk różnego rodzaju amerykańskiego sprzętu wojskowego. Operację nadzorowała grupa BLG Logistics.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
W czerwcu 2018 r., gdańska stocznia ALKOR rozpoczęła budowę statku rybackiego dla islandzkiego armatora. Longliner otrzymał imię Páll Jónsson a proces jego powstawania został zarejestrowany przez naszych reporterów.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
9 grudnia stocznia Safe w Gdańsku zwodowała kolejną w tym roku jednostkę. Holownik typu Shoalbuster 3209 o numerze budowy YN 571810 został zbudowany dla Stoczni Damen Shipyard Hardinxveld.
31 października stocznie Safe w Gdańsku przekazała klientowi częściowo wyposażony, nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger o nazwie Turma Nova. To już trzecia jednostka z serii dla holenderskiej stoczni Damen Maskaant.
Na niedawno zakończonych targach Baltexpo 2019 Marine Technology sp. z o.o. prezentowała autonomiczną jednostkę bezzałogową dedykowaną pomiarom hydrograficznym HydroDron, który został wyróżniony w konkursie „Złota Kotwica Baltexpo 2019”.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland, spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S, rozpoczęła działalność w Gdyni w czerwcu ubiegłego roku. Pierwszą zbudowaną tam jednostką był częściowo wyposażony statek rybacki Lunar Bow (NB 450). Na tym nie koniec, bo portfel zamówień gdyńskiego zakładu wypełniony jest co najmniej na kilka najbliższych lat. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak powstają statki w Karstensen Shipyard Poland.
Páll Jónsson wyruszył na próby morskie. To longliner dla Islandczyków budowany od podstaw w gdańskiej stoczni ALKOR. Jednostka ma być gotowa do końca tego roku.
Port Gdynia świętuje 97. urodziny. Z tej okazji poniedziałek w Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni uruchomiono nowoczesne symulatory PortMaster. Dzięki nim będzie można bliżej poznać pracę terminali przeładunkowych i kierować ruchem statków w Porcie Gdynia.
Przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic opuściła Gdańsk. W piątek ok. 8:30 rozpoczęto holowanie jednostki z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA w kierunku kotwicowiska nr 4 w Porcie Północnym. Tam zaczeka na odpowiednie warunki pogodowe, które umożliwią jej dalszy transport na złoże B8 na Morzu Bałtyckim. Morskie Centrum Produkcyjne przejmie wydobycie z pracującej na tym złożu platformy LOTOS PETROBALTIC.
Stocznia OdNowa – tak nazywa się projekt rewitalizacji Wyspy Ostrów w Gdańsku, realizowany przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Dokładnie rok temu zapowiadano zmiany, teraz słowa stały się faktem. W sobotę na Wyspie Ostrów oddano do użytku płytę montażową oraz halę produkcyjną nr 33 na potrzeby nowoczesnej produkcji stoczniowej.
Kolejny etap przebudowy platformy Petrobaltic zakończony. Jednostkę w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przekształcono w Morskie Centrum Produkcyjne. We wtorek zostało poświęcone, a już wkrótce opuści Gdańsk, by rozpocząć pracę na złożu B8 na Morzu Bałtyckim.
Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.
Zodiak II już na wodzie. Wodowanie pierwszej wielozadaniowej jednostki dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/1 odbyło się w piątek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Statek ma być gotowy na przełomie lutego i marca przyszłego roku.
MSR Gryfia korzysta z letniego okresu podczas, którego armatorzy chętnie wykonują prace remontowe i serwisowe na swoich jednostkach. W ostatnich dniach stocznie opuścił prom m/f Galileusz należący do EuroAfrica Shipping Lines pływający w barwach Unity Line. Trwają również prace remontowe na niemieckim masowcu Spiekeroog.
Nowoczesny Jonge Johannes już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego trawlera rybackiego typu twin-rigger odbyło się w poniedziałek w gdańskiej stoczni Safe. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam dla holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group.
Pierwsi uczniowie ukończyli edukację w klasie o profilu okrętowym w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Kłaninie. Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2018/2019 odbyło się w minioną środę. Absolwenci branżowej szkoły pierwszego stopnia przez trzy lata kształcili się w zawodzie montera kadłubów okrętowych.
9 czerwca stocznię Crist opuścił w pełni wyposażony, hybrydowy prom pasażersko-samochodowy przekazany islandzkiemu armatorowi Vegagerðinowi. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.
Kolejne w tym roku wodowanie w gdańskiej stoczni Safe. We wtorek zwodowany został częściowo wyposażony nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger. Spes Nova, bo takie imię otrzyma jednostka, powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam. Do armatora – holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group – trafi w październiku tego roku.
Isle of Jura już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego wielofunkcyjnego holownika odbyło się w gdańskiej stoczni Safe w środę. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Shipyards Hardinxveld z Holandii, która dokończy jej budowę.
W Porcie Gdańsk oddano do użytku pierwszy parking buforowy. Od środy kierowcy samochodów ciężarowych mogą bezpiecznie parkować przy ul. Śnieżnej. Przygotowano dla nich 62 miejsca parkingowe.
Seihaust już na wodzie. Tzw. fish process vessel zwodowano w miniony piątek. Statek powstaje na zamówienie Fitjar Mekaniske Verksted AS.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
Budowa wielozadaniowych statków dla urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni w toku. W czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę drugiej jednostki z serii – B 618/2. Oba statki mają zostać przekazane w połowie 2020 r.
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
W Szczecinie odbyła się konferencja "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Motywem przewodnim spotkania była informacja o planowanej integracji Stoczni Remontowej Gryfia z Polską Żeglugą Morską.
Pełen portfel zamówień w Safe. Gdańska stocznia buduje obecnie sześć statków jednocześnie. Pierwsza jednostka, częściowo wyposażony holownik Multicat 3515, została już ukończona. W czwartek wypłynęła z Gdańska do Holandii.
Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
W sobotę oddano do użytku nowy – zwodzony most nad Martwą Wisłą łączący gdańską Wyspę Sobieszewską z pozostałą częścią miasta. Liczący 173 metry długości Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski zastąpił starą wysłużoną przeprawę pontonową.
Skok w XXI wiek, jeżeli chodzi o jednostki, a co za tym idzie, wykonywanie naszych statutowych obowiązków – powiedział o wielozadaniowych statkach dla urzędów morskich Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W poniedziałek w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę pierwszej wielozadaniowej jednostki B 618 przeznaczonej dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Podpisany w marcu kontrakt zakłada budowę dwóch takich statków – drugi trafi do Urzędu Morskiego w Gdyni.
Strand Senior w drodze do Danii. Częściowo wyposażony trawler opuścił stocznię Remontowa Shipbuildnig w czwartek. Statek będzie służył do połowu ryb dennych za pomocą włoków dennych i pelagicznych ciągnionych za statkiem.
Aqua Tromøy w drodze do Norwegii. W czwartek ze stoczni CRIST w Gdyni wypłynął nowoczesny statek do przewozu ryb. Trafi do norweskiego klienta Artic Shipping AS.
Ocean Star ochrzczony. Ceremonia nadania imienia nowej jednostce zbudowanej w Stoczni Remontowej Nauta odbyła się w piątek w Gdyni. W pełni wyposażony trawler powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Jest najbardziej efektywną jednostką w swojej klasie na świecie.
Wczesną jesienią zostanie przedstawiony wspólny plan dla państwowych stoczni – poinformował Andrzej Kołodziej podczas forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W ocenie związkowca, nie da się odbudować przemysłu stoczniowego konkurując niskimi kosztami pracy.
Tydzień temu położyli stępkę, już budują kadłub. W stoczni ALKOR w Gdańsku powstaje longliner na zamówienie islandzkiego armatora. Podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.
List intencyjny w sprawie przekazania Stoczni Szczecińskiej i Stoczni Remontowej „Gryfia” pod nadzór MGMiŻŚ podpisano w piątek podczas otwarcia 6. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
Za kilka miesięcy ten statek będzie jak nowy. Mowa o jednostce rybackiej Huginn VE 55, przebudowywanej obecnie w stoczni ALKOR w Gdańsku. Trawler został już m.in. rozcięty na dwie części, między które wmontowane zostaną specjalne wstawki śródokręcia.
Munken już na wodzie i w drodze do Norwegii. Stocznia Montex Shipyard w niedzielę zwodowała częściowo wyposażony kadłub nowoczesnego hybrydowego promu zbudowanego na zamówienie przewoźnika FosenNamsos Sjø. Jednostka zostanie dokończona w norweskiej stoczni, a od 1 stycznia 2019 r. wejdzie na trasę Flakk-Rørvik.
Dar Młodzieży prawie gotowy do drogi. Obecnie polska fregata w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przechodzi ostatnie prace przygotowawcze przed podróżą dookoła świata. Start Rejsu Niepodległości już 20 maja w samo południe.
Jeszcze trzy tygodnie i Dar Młodzieży wyruszy w Rejs Niepodległości. W piątek fregata z praktykantami na pokładzie wróciła do Gdyni. Teraz w Stoczni Remontowej Nauta przechodzi ostatnie prace remontowe, by 20 maja wypłynąć w 11-miesięczną podróż dookoła świata.
Specjalistyczne plomby do kontenerów, inteligentne kaski, a nawet system umożliwiający zabezpieczenie krytycznej infrastruktury przed atakiem dronów. To tylko niektóre rozwiązania, jakie statrtupy opracowały w ramach drugiej edycji Space3ac Intermodal Transportation, akceleratora startupów organizowanego w ramach programu Scale Up przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Ich prezentacja odbyła się w czwartek podczas Demo Day w Gdańsku.
Pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym to obecnie dwie największe inwestycje w Porcie Gdańsk o wartości około 600 mln zł, realizowane przy 85-proc. dofinansowaniu z UE. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali umowę z Inżynierami Kontraktów. Mają oni nadzorować wszelkie prace związane z realizacją dwóch projektów CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę). Łukasz Greinke, prezes ZMPG, powiedział, że dzięki tym inwestycjom mamy szansę stać się największym portem na Bałtyku.
W momencie, kiedy w Polsce pojawiają się duże projekty związane z morską energetyką wiatrową, koncepcją Bramy Północnej, rozbudową Portu Centralnego, Portu Zewnętrznego w Gdyni, tam prac podwodnych będzie dużo, ten przemysł się profesjonalizuje, jakby ze strony zlecających i ze strony firm nurkowych – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Stopierzyński, przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej dla Nurków i współorganizator Konferencji Prace Podwodne 2018, która w czwartek odbyła się w Gdyni. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli przemysłu podwodnego z kraju i ze świata.
Studenci wracają na Dar Młodzieży. Fregata, która w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przeszła remont przygotowujący ją do rejsu dookoła świata, zacumowała przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni w środę wieczorem, gdzie czeka teraz na praktykantów. Pierwszą w tym roku podróż szkoleniową zaplanowano na najbliższy piątek.
Uruchomienie pierwszego w Polsce programu wspierającego innowacje w przemyśle stoczniowym ogłosiło w środę w Gdyni Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. INNOship ma zwiększyć konkurencyjność tego sektora w perspektywie do 2023 r. Budżet pilotażowego dwuletniego etapu programu to ok. 240 mln zł.
13. statek dla Islandii przebudowywany w stoczni ALKOR w Gdańsku. Tym razem to jednostka do połowu ryb o imieniu Sighvatur GK 57. Postęp prac we wtorek oceniali m.in. Kristján Þór Júlíusson, minister rybołówstwa i akwakultury Republiki Islandii, wraz z delegacją.
Kolejny projekt Energomonażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała podstawy nóg specjalistycznej jednostki do stawiania morskich farm wiatrowych. Nietypowe konstrukcje o łącznej masie ponad 1 400 t trafią do Rotterdamu. W poniedziałek i wtorek w Gdyni odbył się ich załadunek.
W Stoczni Remontowej Nauta na statkach PŻM zainstalowane zostaną nowatorskie systemy uzdatniania wód balastowych. Jak już informowaliśmy, jako pierwszy wyposażony zostanie w nie masowiec Karpaty. Statek w poniedziałek wieczorem zacumował przy Nabrzeżu XXX-lecia w Gdyni.
Podróż dookoła świata coraz bliżej, dlatego Dar Młodzieży nie ma czasu na odpoczynek. Obecnie żaglowiec przechodzi remont klasowy w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Zostanie m.in. pomalowany i wyposażony w nowoczesny system obróbki wód balastowych. Ostatni taki „lifting” należąca do Akademii Morskiej w Gdyni jednostka przechodziła dwa lata temu. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.
Filozofia projektowania, zasady klasyfikacji oraz działalność legislacyjna w procesie budowy okrętów wojennych. To tylko niektóre zagadnienia, z jakimi zapoznali się uczestnicy szkolenia „Prowadzenie nadzoru nad projektowaniem, budową i próbami okrętów wojennych” zorganizowanego przez Polski Rejestr Statków. Trzydniowy kurs zakończył się w miniony piątek.
W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.
Stocznia Marynarki Wojennej w rękach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Przedwstępna umowa zakupu będącej w likwidacji stoczni została podpisana 26 maja pomiędzy syndykiem stoczni Magdaleną Smółką a prezesem Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stoczni Wojennej Konradem Konefałem. Poinformowano o niej w poniedziałek w Gdyni na spotkaniu z dziennikarzami na terenie SMW.
Rekordowy rok dla Portu Gdynia. W 2016 r. przychody Zarządu Morskiego Portu Gdynia z działalności wyniosły prawie 205 mln zł, o ponad 12 proc. więcej niż w 2015 roku. Zysk netto wyniósł ponad 60 mln zł, o ponad 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Oficjalne dane zostały zaprezentowane w ZMPG podczas konferencji wynikowej.
Holownik Rotor Tug Art 80-32 gotowy do pracy. W pełni wyposażona jednostka została przekazana armatorowi. W tym tygodniu SD Tempest wypłynie z Gdańska.
Poprawa infrastruktury, kolejne inwestycje oraz usprawnienie regulacji prawnych. To główne zadania, jakie stoją przed polskimi portami na najbliższe lata. O wyzwaniach, zagrożeniach i szansach dla nich rozmawiali w Gdyni przedstawiciele rządu oraz eksperci podczas seminarium „Porty morskie w polityce gospodarczej Polski”. Jak zapowiedzieli, główne zmiany czekają teraz gdyński port.
Okręty dla Marynarki Wojennej, wzmocnienie jej dowództwa i Strategia Bezpieczeństwa Morskiego Polski. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które odbyło się 19 stycznia w Warszawie. Rząd ma na modernizację sił morskich ma konkretne plany.
– Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europu – podkreślił Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk na poprzedzającej otwarcie T2 konferencji prasowej.
Nowe przepisy, kolejne certyfikaty i coraz lepsza jakość usług. To główne zadania na najbliższe lata, jakie stoją przed Polskim Rejestrem statków – rzeczoznawczą instytucją rozpoznawaną w najdalszych rejonach świata. Jej jubileusz odbył się w minioną środę w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku. Nie zabrakło wspomnień, podziękowań i wzruszeń. Prezentem dla wszystkich gości tej uroczystości był spektakl „Wesołe kumoszki z Windsoru”.
Z Polski na Wybrzeże Kości Słoniowej. W Porcie Gdańskim Eksploatacja odbył się kolejny załadunek szyn. Do Afryki Zachodniej popłynęły statkiem M/S ESL Africa.
Polski Rejestr Statków jest niezależną instytucją rzeczoznawczą rozpoznawalną w najdalszych rejonach świata. Jest członkiem IACS i organizacją uznaną przez Unię Europejską. Jubileusz jest znakomitą okazją by przypomnieć najważniejsze fakty z jej historii.
- To bardzo zaawansowana jednostka, pierwsza w swoim rodzaju wybudowana specjalnie dla tego typu usług. Jej projekt powstał praktycznie od zera. Statek zapewnia szybkie i bezpieczne kładzenie kabli morskich, dzięki dużej automatyzacji systemów zainstalowanych na jednostce – mówił podczas uroczystości chrztu jednostki Regis Rougier, dyrektor zarządzający w Siem Offshore.
- Porty morskie są oknami na świat, mają bezpośredni wpływ na gospodarkę państwa. Ich rozwój jest wynikiem kilkunastu lat pracy ludzi z pasją – przekonywała Dorota Pyć, kierownik katedry prawa morskiego WPiA UG, była minister ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poprzedniego rządu, podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego "Porty morskie - konkurencyjność i innowacje".
Film został nakręcony podczas rejsu jednostki MV Carat po Morzu Bałtyckim. Autorem nagrania jest były pracownik kontenerowca. Do powstania materiału użyto ponad 15 000 zdjęć.
20 lutego w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się cięcie pierwszych blach do budowy pierwszego z serii nowoczesnego, pasażersko – samochodowego promu zamówionego przez estońskiego armatora „Port of Tallinn”.
W piątek, 16 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding odbyło się uroczyste rozpoczęcie cięcia pierwszych blach do budowy nowoczesnego, pasażersko – samochodowego promu zamówionego przez Kanadyjskiego Armatora - największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej i drugiego największego na świecie.
W czwartek, 15 stycznia w Stoczni Nauta odbyła się ceremonia położenia stępki oraz umieszczenie szczęśliwych monet pod sejner rybacki, który stocznia buduje na zamówienie firmy Fitjar Mekaniske Verksted AS. Jest to szósta jednostka rybacka, która powstaje w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta. Statek trafi do zamawiającego w czerwcu 2015 r.
We wtorek, 16 września, w stoczni REMONTOWA SHIPBUILDING odbyło się wodowanie specjalistycznego statku przeznaczonego do zaopatrywania platform wiertniczych i wydobywczych. Statek budowany jest dla jednego z największych, norweskich operatorów floty offshore. Statek został już zakontraktowany do pracy na Morzu Północnym przy obsłudze pola naftowego eksploatowanego przez koncern Shell.
W stoczni Remontowej Nauta dobiega końca remont jednostki TORM Horizon. Tankowiec jest drugą jednostką duńskiego armatora Torm w dokach gdyńskiej remontówki w ciągu ostatnich tygodni. Statek przechodzi 10-letni remont klasowy pod nadzorem ABS.
W czwartek o godzinie 11.00 odbyło się drugie w tym roku wodowanie w Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku - tym razem był to prom pasażersko-samochodowy. Jednostce nadano imię gminy duńskiej, która go zamówiła - SAMSØ.
Hala o łącznej powierzchni ponad 12 tys. m2, zlokalizowana na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia zwiększyła moce produkcyjne Grupy Vistal. W nowym obiekcie będą realizowane najbardziej złożone, wielkogabarytowe konstrukcje stalowe głównie na potrzeby branży offshore.
Dzień Morza to międzynarodowe wydarzenie obchodzone od 1978 r. Jego rolą jest podkreślenie wspólnej odpowiedzialności za stan morskiego środowiska naturalnego oraz zachęta do poszukiwania rozwiązań sprzyjających traktowaniu morza jako wspólnego dobra.
We wtorek, 14 maja 2013 roku o godzinie 13.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się wodowanie kolejnego już promu o napędzie gazowym, budowanego dla jednej z norweskich firm żeglugowych. Zwodowany statek należeć będzie do serii największych z dotychczas budowanych promów gazowych w gdańskiej stoczni, jak również największych w swojej klasie jednostek eksploatowanych w Norwegii.
9 maja 2013 roku odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę nowego statku naukowo-badawczego Uniwersytetu Gdańskiego -- „Oceanograf". Nowo budowana przez stocznię S.R. NAUTA, pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego to specjalistyczny statek naukowo-badawczy do interdyscyplinarnych badań morza oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.
19 marca 2013r. w gdańskim Dworze Artusa przedstawiciele administracji portu oraz największego terminalu kontenerowego w Polsce podpisali umowę, która w perspektywie kilku lat przyczyni się do czterokrotnego wzrostu zdolności przeładunkowej gdańskiego portu. Umowa obejmuje wydzierżawienie 27 ha gruntów pod budowę DCT II. Wartość inwestycji to 250 mln euro. Terminal będzie usytuowany między pirsem rudowym a funkcjonującym już terminalem DCT. Oddanie do użytku nowego terminalu jest spodziewane za 3 lata.