Zwodowany 15 listopada statek rybacki Myggenes to 36-metrowy trawler o pojemności 700 GT. Jednostka, której portem macierzystym będzie duński Hanstholm, wyposażona została w silnik Yanmar 6EY22AW (885 – 1370 kW) i dwa silniki pomocnicze John Deere (po 130 kWe) pozwalające na rozwinięcie prędkości do 13 węzłów. Na pokładzie zmieści się 9 osób. Myggenes powstał według projektu autorstwa biura Karstensens Skibsvaerft A/S.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności centralnego wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś.
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
14 kwietnia przy współpracy Kancelarii Zbroja Adwokaci oraz portalu GospodarkaMorska.pl odbył się branżowy Webinar pt. "Kryzys Covid-19 w przemyśle morskim i Tarcza Antykryzysowa dla gospodarki morskiej". Zapraszamy do relacji wideo z całego wydarzenia.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem. Rozpoczęta przez Port Gdynia akcja: „dzielmy się dobrem” rozwija się o kolejną, istotną z punktu widzenia przeciwdziałania narastającej fali zachorowań w Polsce, inicjatywę zakupu 4 szt. analizatorów do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, stanowiących wyposażenie laboratoriów.
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
W czwartek, 21 listopada odbyło się VIII Seminarium Akademii Offshore. Przedstawiciele wszystkich operujących w Polsce inwestorów, sektora przemysłu i administracji rządowej wysłuchali prezentacji Benjamina Sykes'a, przewodniczącego Offshore Wind Industry Council i zastanawiali się, czy brytyjskie doświadczenia można przenieść na rynek polski.
Na niedawno zakończonych targach Baltexpo 2019 Marine Technology sp. z o.o. prezentowała autonomiczną jednostkę bezzałogową dedykowaną pomiarom hydrograficznym HydroDron, który został wyróżniony w konkursie „Złota Kotwica Baltexpo 2019”.
Rok 2019 przynosi większą dywersyfikację ładunków obsługiwanych w Porcie Kołobrzeg, co wpływa na zmianę struktury wolumenu ładunkowego.
Konieczność zakupu 4 nowych promów, w tym jednego praktycznie natychmiast, przez Polską Żeglugę Morską oraz ujednolicenie polityki portu wobec wszystkich armatorów to najważniejsze wnioski z rejsu studyjnego dla dziennikarzy zorganizowanego 1 października przez Unity Line i PŻM.
W Porcie Gdańsk padł kolejny rekord. W I półroczu 2019 r. przeładowano tam 27,3 mln t towarów. To o 9% więcej w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r.
Bałtyk to nasza wspólna sprawa – mówił w środę w Gdańsku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas otwarcia 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego. To najważniejsze międzynarodowe wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy związane z rozwojem regionu Bałtyku, gospodarką w obiegu zamkniętym i problemami demograficznymi. W Forum uczestniczy prawie 800 osób z całej Europy.
Viking Jupiter, najnowsza jednostka należąca do Viking Cruises zacumowała dziś w Gdyni, przy Nabrzeżu Francuskim. Początkowo, cruiser był spodziewany w Porcie Gdańsk, jednak ze względu na prognozowane złe warunki pogodowe, mieliśmy okazję go zobaczyć w gdyńskim porcie.
Ok. 1 400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił w poniedziałek koncepcję Portu Centralnego. Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Luksusowa, olbrzymia i piękna. Takimi słowami opisywały wycieczkowiec MSC Poesia osoby, które w środę przybyły do Gdyni, by powitać prawie 300-metrowy statek pasażerski. Jednostka około południa zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim, rozpoczynając sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia.
Silny wiatr na Morzu Bałtyckim nie odpuszcza. Jego porywy sięgają nawet 95 km/godzinę. Nie kursują promy, zamknięto mola, woda pozalewała plaże, nabrzeża i ulice. Stan alarmowy został przekroczony o prawie pół metra i wynosi obecnie 616 cm. Biuro Meteorologicznych Prognoz Morskich IMGW PIB Gdynia prognozuje, że silne wiatry występować będą co najmniej do 3 stycznia do godz. 12:00.
HMS Westminster od piątku cumuje przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. Okręt Royal Navy przebywa w Polsce z wizytą roboczą. Z naszą kamerą weszliśmy na pokład fregaty wyposażonej w najnowocześniejszy morski system rakietowy. Robi wrażenie.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
Technozbyt, hurtownia artykułów technicznych, jest obecna na rynku już od 25 lat. Z jej usług korzystają wszystkie gałęzie przemysłu.
Chcemy, aby polskie porty były w centrum Bałtyku pod względem przeładunków – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia podczas prezentacji postępu prac nad realizacją Portu Zewnętrznego. Kluczowa dla gdyńskiego portu inwestycja ma być gotowa w 2026 r.
Sławomir T. Kalicki, Prezes Grupy Firm Inter Marine, Lider Forum Gospodarki Morskiej Gdynia zaprasza na kolejną edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Piotr Masny - Członek Zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków, Lider panelu Ship Management zaprasza na kolejną edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku. W czwartek przedstawione zostały wstępne koncepcje tego projektu. Najważniejsza inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ma być gotowa do końca 2027 r. Jej celem jest zwiększenie konkurencyjności gdańskiego portu na Morzu Bałtyckim.
Jerzy Czuczman, Prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB, Lider Panelu Przemysły Morskie zaprasza na kolejną edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Marek Tarczyński - Przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISIL), Prezes Zarządu w firmie Terramar Sp. z o.o. Lider Panelu Logistyka Morska zaprasza na kolejną edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Wyzwania diagnostyczne branży morskiej to jeden z głównych tematów konferencji Diagnostyka Meteriałów i Urządzeń Technicznych DMIUT 2018, która odbyła się w Gdańsku. W Gdańskim Parku Naukowo-Technicznym eksperci rozmawiali m.in. o nowoczesnej diagnostyce, narzędziach rozwoju i wsparcia oraz o potencjale badań naukowych w tym zakresie. Wydarzenie odbyło się po raz VII.
Krzysztof Szymborski - Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, Prezes Zarządu BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni Sp. z o.o. Lider Panelu Porty Morskie zaprasza na kolejną edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Na razie trzy, ale będzie ich więcej. Mowa o specjalistycznych czujnikach zainstalowanych w Porcie Gdynia w ramach kompleksowego systemu yetiSense, który przez całą dobę monitoruje jakość powietrza, szczególnie poziom emisji pyłu węglowego powstającego w wyniku prowadzonych przeładunków. W czerwcu tego roku z powodu jego wzmożonego rozprzestrzeniania się ucierpieli mieszkańcy Śródmieścia Gdyni. Nowoczesny system ma ograniczyć podobne sytuacje w przyszłości.
Największe szczecińskie przedsiębiorstwo przeładunkowo-logistyczne Bulk Cargo-Port Szczecin przeprowadza zakrojony na szeroką skalę program inwestycyjny. Jedna z ostatnich rodzimych firm ze 100-procentowym polskim kapitałem walczy o rynek, stawiając na elastyczność i uniwersalność.
W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania żeglugowego Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Wczesną jesienią zostanie przedstawiony wspólny plan dla państwowych stoczni – poinformował Andrzej Kołodziej podczas forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W ocenie związkowca, nie da się odbudować przemysłu stoczniowego konkurując niskimi kosztami pracy.
Port Centralny coraz bliżej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk we wtorek podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji tej inwestycji. – Chcemy, żeby to był, jak nasz cały port, port uniwersalny – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Z danych statystycznych, które zbiera spółka Pętla Żuławska wynika, że w ciągu 5 ostatnich lat Pętlę Żuławską odwiedziło 500 tys. żeglarzy i wodniaków, z czego w ubiegłym roku 200 tys. – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Podkreślił, że ta sieć szlaków wodnych cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Jesteśmy w trakcie przygotowywania pierwszej wersji Planu zagospodarowania przestrzennego wraz z Prognozą. Wyłożenie tego nastąpi w czerwcu prawdopodobnie tego roku i konsultacje tej pierwszej wersji – powiedziała w rozmowie w portalem GospodarkaMorska.pl Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. O zasadach morskiego planowania przestrzennego oraz propozycjach i planach dla obszarów morskich w Polsce rozmawiali eksperci podczas Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim. Unijna dyrektywa wymaga, aby państwa członkowskie plany przestrzenne dla obszarów morskich opracowały i wdrożyły do 2021 r.
Historyczny rekord w Porcie Gdańsk. W ubiegłym roku przeładowano tam ok. 40,6 mln t ładunków. To o prawie 9 % więcej niż w 2016 r.
Polska musi być silna na Bałtyku – powiedział minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas uroczystości wprowadzenia do służby niszczyciela min ORP Kormoran II, która odbyła się we wtorek. Zorganizowano ją w 99. rocznicę odtworzenia polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem szefa MON, MW była „przez wiele lat, z różnych powodów, zaniedbana”.
Zawodowcy potrzebni od zaraz. Aby zachęcić młode osoby do pracy w firmach związanych z gospodarką morską, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Gdynia stworzyły projekt „Odkrywamy gdyńskie stocznie gimnazjalistom”. W jego ramach w czwartek grupa 225 uczniów gdyńskich gimnazjów odwiedziła Bałtycki Port Nowych Technologii.
Juan chiński nabiera coraz większego znaczenia w rozliczeniach z Dalekim Wschodem – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Jakub Makurat, dyrektor generalny Ebury Polska, firmy oferującej rozliczanie transakcji walutowych. Jak podkreślił, handel morski, powiązany z handlem zagranicznym, jest jednoznacznie ukierunkowany na transakcje w walutach obcych. Dlatego, aby nie stracić, bardziej trzeba myśleć o zabezpieczeniu niż o tym, że waluty to szansa na zarobienie pieniędzy.
Utrzymujemy pozycję portu uniwersalnego – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W najbliższych latach oba porty czeka wiele inwestycji. To m.in. budowa nowych nabrzeży, terminal kontenerowy, lepsze połączenia z drogami śródlądowymi czy obecnie realizowane pogłębienie toru wodnego.
Nowy projekt Unitest Marine Simulators. Tym razem firma wyprodukowała nowoczesny pełnozadaniowy symulator siłowni okrętowej, który trafi do szkoły morskiej w Wietnamie. To jedno z najnowocześniejszych takich urządzeń na świecie.
Nowy serwis żeglugowy w gdańskim porcie. Raz w tygodniu statki typu ro-ro będą tam zawijały po samochody marki Hyundai. Serwis na trasie Gdańsk-Tilbury obsłużą statki japońskiej globalnej firmy żeglugowo-logistycznej Kawasaki Kisen Kaisha, znanej na rynku jako K-Line. 5 stycznia to połączenie zainaugurowało pierwsze zawinięcie i załadunek statku EMS Highway.
Gdyńskie Forum Gospodarki Morskiej było ważnym wydarzeniem; blisko siedmiuset zarejestrowanych uczestników, trzydziestu prelegentów, sesja otwartych pytań do Ministra Marka Gróbarczyka, wręczenie nagród branżowych oraz panele dyskusyjne dotyczące aktualnych problemów portów, przemysłów morskich, ship managementu i logistyki morskiej, to tylko niektóre z punktów programu.
Konferencje Mare Forum uznawane są wśród praktyków z branży morskiej za jedne z najbardziej merytorycznych i wpływowych. Począwszy od tego roku regularnie organizowane będą także w Sopocie.
Na pokładzie „Daru Młodzieży”, pięknej fregaty zacumowanej u podnóża Wałów Chrobrego w Szczecinie Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakończył IV Międzynarodowy Kongres Morski. W tym roku Kongres po raz pierwszy odbył się pod auspicjami powstałego w 2015 roku Ministerstwa i honorowym patronatem szefa tego resortu.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało w ciągu 3 miesięcy projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce.
W kwietniu 2015 roku firma UNITEST Marine Simulators Sp. z o.o. dokonała rozbudowy, posiadanego przez Szkołę Morską w Gdyni, pełnozakresowego symulatora siłowni okrętowej, w wersji sprzętowej z ekranami dotykowymi.
8 stycznia w Zakładzie Nowych Budów w Gdańsku odbyła się ceremonia położenia stępki połączona z umieszczeniem monety na szczęście na jednostce naukowo-badawczej, którą stocznia Nauta buduje dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Kontrakt na budowę statku naukowo-badawczego Nauta podpisała pod koniec roku 2013 po przetargu, w którym gdyńska stocznia pokonała czternaście europejskich stoczni.
Organizowana w dniach 29-30 września w Słupskim Inkubatorze Technologicznym Konferencja Offshore - „Rozwój Regionów Nadmorskich”, była najważniejszym wydarzeniem branżowym w Polsce dedykowanym morskiej energetyce wiatrowej w tym roku.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja podsumowująca miniony rok. Bilans jest co najmniej obiecujący – rekordowa ilość przeładunków i najwięcej podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej.
We wczesnych godzinach porannych do gdyńskiego portu wpłynął 290 metrowy prom pasażerski Costa Pacifica, inaugurując tym samym sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia.
Od decyzji Sejmu zależeć będą ułatwienia dla polskich portów, które branża od dawna postuluje. Tzw. czwartą ustawę deregulacyjną, która zawiera szereg przepisów, mających na celu zwiększenie ich konkurencyjności, na ostatnim posiedzeniu przyjął rząd. Główne propozycje zmian dotyczą wydłużenia terminu rozliczania VAT-u oraz skrócenie kontroli granicznej w portach morskich.