Rafał Kamiński
Do gdańskiego terminalu przybył, ochrzczony w październiku, jeden z największych statków na świecie, wyposażony w nowoczesne rozwiązania w zakresie redukcji emisji CO2. Wizyta jest o tyle wyjątkowa, że jest to statek armatora z Hong Kongu nazwany na cześć miasta Gdynia, gdzie znajduje się filia OOCL.
Statek przybył do terminalu kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku 1 grudnia. Ma nośność nośności 24 188 TEU i jest szóstym z dwunastu ekologicznych jednostek, które zostały zamówione w 2020 roku przez OOCL. Długość jednostki to 399 metrów, a nośność 215 000 ton, stąd zalicza się do największych w swojej klasie, istnych gigantów żeglugi. Osiąga prędkość ok. 18,5 węzłów, a napęd stanowi silnik wysokoprężny 12X92-B WinGD Wartsila, napędzający bezpośrednio pojedynczą śrubę o stałym skoku, przygotowany do adaptacji napędu do zasilania przyjaznym dla środowiska metanolem.
Statek nazwany na cześć polskiego
miasta portowego należy do nowej serii kontenerowców dla OOCL, wyposażonej w najnowsze
technologie w zakresie ekologicznych rozwiązań, wpisując się w idee
firmy względem modernizacji swojej floty z myślą o dekarbonizacji
żeglugi jak i całej branży morskiej. Ma więc spełniać oczekiwania
klientów jak i społeczeństwa w zakresie oszczędności energii i redukcji
emisji dwutlenku węgla, oferując tym samym lepsze i bardziej
ekologiczne, kompleksowe usługi. Został zbudowany w chińskiej stoczni
Dalian COSCO KHI Ship Engineering Co. Ltd. (DACKS), należącej w części
do japońskiego koncernu Kawasaki Heavy Industries.
Orient Overseas Container Line Ltd.
z siedzibą w Hongkongu jest jedną z największych na świecie firm
zajmujących się transportem i logistyką kontenerów, posiadającą około
130 biur w ponad 100 głównych miastach na całym świecie, oferując
połączenia transportowe do portów morskich. Jest także w czołówce
przedsiębiorstw transportowych w zakresie wykorzystania najnowszych
technologii w celu usprawnienia globalnych łańcuchów dostaw, a obecnie
dąży także do spełnienia oczekiwań w związku z trendem, jakim jest
dekarbonizacja branży morskiej. OOCL posiada swoją polską filię pod
nazwą OOCL (Poland) Limited Sp.z o.o, która siedzibę ma w Gdyni.
Nowy nabytek firmy obsługuje międzykontynentalne połączenie morskie, łączące porty w Azji i Europie. Wśród wymienionych nazw miast pojawiają się Szanghaj, Singapur, ale też Wilhelmshaven i Gdańsk.
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
Polscy marynarze uczestniczyli w ćwiczeniu przeciwminowym na Morzu Śródziemnym pk. "Olives Noires 2024"
Siły USA udaremniły atak rakietowy Huti na statek handlowy w Zatoce Adeńskiej
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami